goeie ligfiets gezocht om mee te liggen tijdens tochten ;)

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

goeie ligfiets gezocht om mee te liggen tijdens tochten ;)

#1 Bericht door thefriend »

zoek een gewone goed wentelbare ligfiets met bovenhands stuur zonder mankementen
moet goed in stadsverkeer kunnen functioneren en toertochten aankunnen
wat kan ik verwachten van prijs en kwaliteit? wat is beste koop
where's the beautifull weather?

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#2 Bericht door marn »

off topic: ik woon niet zo ver van jou, kunnen samen eens
gaan toeren dan.

op ligfiets.net vind je meestal wel eerlijke/betrouwbare prijzen denk ik.
maar is meestal ook niet echt dichtbij...
(ligfiets.net>materiaal>advertenties)

Het aloude verhaal: probeer er een stuk of tien uit...
Ik heb op korte tijd meerdere fietsen bereden, gewoon bij de verkoper uitgeprobeerd. Ook al zijn het korte ritjes, zo kan je er snel veel elimineren.
Diegene waar je op het einde tussen twijfelt zou ik dan wel voor een langere rit uitproberen.

Meest evidente is niet altijd de beste keuze.
Ik heb iets totaal anders gekocht dan dat ik in het begin dacht te kopen.

greets
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#3 Bericht door FrodoriC »

Wendbaar, snel, uitermate stabiel, comfortabel, elegant,... Het kan niet anders de challenge hurricane zijn!!! :D
DE site om koopjes te doen (eventueel gepaard met een iets langere rit naar onze noorderburen) : marktplaats.nl : doorklikken naar fietsen en brommers en dan ligfietsen, momenteel staan er drie hurricanes op, waarvan 1 echt met alles erop en eraan(de gele hurri Tour)!
Ik gebruik deze fiets voor alle verkeer, wordt voortaan gebruikt voor huis-school verkeer en ik rij graag in steden, de hurri doet het daar perfect! Als je wil kan ik ook eens passeren ( na 23juni liefst ) en dan kan je hem eens proberen!
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#4 Bericht door thefriend »

en de batavus relaxxx zijn dat dan geen goeie? lijken me goedkoper
ik denk nog even aan een trike of een rowbike (prijs nieuw rowbike valt nog goed mee in vergelijking met echte ligfietsen maar denk met deze niet te kunnen touren zeker?)
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#5 Bericht door thefriend »

he inderdaad marn dat zou wel tof zijn ik hou je eraan...
nog even geduld
grteezz
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#6 Bericht door graddus »

Een batavus Relax is een zitfiets en op geen enkele manier te vergelijken met een 'echte' ligfiets. De houding is anders en ook niet half zo wendbaar als bijvoorbeeld een Hurricane. Een Roeifiets is weer heel wat anders en om die nou goedkoop te noemen...

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#7 Bericht door Mathia »

Ik heb drie jaar op een batavus relaxx gereden. je kan die fietsjes tegenwoordig tweedehands voor een heel deftige prijs krijgen, maar om mee te toeren zijn ze niet echt geschikt, tenzij je een paar aanpassingen doet aan het zitje. Itt graddus vind ik hem wel wendbaar, of toch ten opzichte van de M5 26-20 die ik nu heb. Ik rij op een onderstuurversie, en die fiets bevalt me heel erg. als je een beetje uitkijkt kun je die aan een democratische prijs (ook tweedehands uiteraard) wel te pakken krijgen. Ik zou gaan voor een hoger model ligfiets -maar dat is mijn eigen mening- alleen al omdat je fiets zo veel breder inzetbaar is. In de stad bijvoorbeeld moet ik op mijn huidige fiets al rechtop gaan zitten om het verkeer te overzien. Ik reed nog niet op een lager model, maar ik kan me inbeelden dat je dan een veel minder goed overzicht hebt op drukke kruispunten en dergelijke.

Nuja, je zou waarschijnlijk best gewoon eens naar de eerste de beste ligfietswinkel stappen en een paar fietsjes uitproberen. Zo heb je meteen een beter zicht op wat je ligt of niet. Wie weet rij jij wel liever op een lage ligger...

hoop dat het helpt...

Mathia

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

#8 Bericht door HiGhtAn »

Mijn ervaring met mijn velo 20/26 bovenstuur. Als het een dag daagse fiets moet worden maak dan dat je wielmaat genoeg keuze heeft met banden. Liefst wat breed en lek bestendig (alweer een platte band met mijn M5 tijdens de examens pfff). De banden vind ik niet geschikt om dagelijks mee te fietsen (ik heb ook maar weinig keuze tot geen keuze) ze zijn snel maar ook zeer snel plat. Kijk ook of de ketting niet tegen de broek kan komen. Het rekje wat breed is. Stonden geen lichtjes op maar kheb van die spaakmagneten lichtje geplaatst die nog blijven door branden als je stil staat zeer handig!! Wel zeer wentelbaar en kmoe mij niet rechtzetten voor verkeer of zo. Ik heb niet veel betaald voor mijn velo maar kheb nog niet veel geluk gehad met onverwachte kosten.

Nu zou ik de fiets niet opnieuw kopen kben er wel content van maar kzou mij een meer trek model, wat mountainbike achtige fiets kopen of een waw ook altijd goed. :wink:
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#9 Bericht door Mathia »

HiGhtAn schreef:Mijn ervaring met mijn velo 20/26 bovenstuur. Als het een dag daagse fiets moet worden maak dan dat je wielmaat genoeg keuze heeft met banden. Liefst wat breed en lek bestendig (alweer een platte band met mijn M5 tijdens de examens pfff). De banden vind ik niet geschikt om dagelijks mee te fietsen (ik heb ook maar weinig keuze tot geen keuze) ze zijn snel maar ook zeer snel plat. Kijk ook of de ketting niet tegen de broek kan komen. Het rekje wat breed is. Stonden geen lichtjes op maar kheb van die spaakmagneten lichtje geplaatst die nog blijven door branden als je stil staat zeer handig!! Wel zeer wentelbaar en kmoe mij niet rechtzetten voor verkeer of zo. Ik heb niet veel betaald voor mijn velo maar kheb nog niet veel geluk gehad met onverwachte kosten.

Nu zou ik de fiets niet opnieuw kopen kben er wel content van maar kzou mij een meer trek model, wat mountainbike achtige fiets kopen of een waw ook altijd goed. :wink:
een beetje off-topic @hightan: ik heb nog maar één keer een platte band gehad met dezelfde wielmaat als de jouwe. ik weet niet wat er of ik vooraan black comets heb liggen met of zonder kevlar. Achteraan een continental sportcontact met dingesguard. Ik ben er vreet content van.

Nog een voordeeltje van de fiets tov een relaxx: hij is kilo's lichter. Nu trek ik gemakkelijk op of draag ik mijn fiets met één arm de trappen in het station af, maar met mijn relaxx ging dat langs geen kanten. Gewicht is belangrijk! Nuja, een carbonnen fiets hoeft nu ook niet meteen, tenzij je er het geld voor hebt natuurlijk :P

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

#10 Bericht door DennisTheMenace »

+1 voor de Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#11 Bericht door thefriend »

hoy ik ben dus redelijk leek in ligfietsen
maar zie op de challenge dat ketting enkel thv voorwiel verloopt is dat een voordeel? alsook zie ik ligfietsen met 26 of met 20inch wielen. Wat zijn de voor en nadelen van deze...
zal es kijkje gaan nemen bij de ligfiets in gent zijn er anders nog winkels behalve in gent en antwerpen die ligfietsen verkopen in belgie? ergens eens hollandse site gezien die zegt dat ze nieuwe ligfietsen verkopen aan prijs van 2dehandse hoe komt dit?Alsook hoe zit het met vervoer van ligfiets op bagagedrager zal hij teveel uitsteken zeker en bestaan er geen plooibare ligfietsen?
grtzz
als er iemand nen goeie okkasie tourligfiets heeft laat me weten
met dank voor reeds antw
where's the beautifull weather?

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#12 Bericht door marn »

thefriend schreef:? ergens eens hollandse site gezien die zegt dat ze nieuwe ligfietsen verkopen aan prijs van 2dehandse hoe komt dit?
dat zal raptobike wel zijn, die maken veel reklame op tweedehandssites.
Prijs: er zit geen vering op, dat zal wel tamelijk wat verschil maken in prijs denk ik. ook geen schijfremmen.
Maar ik ben er toch tevreden over.

Lowracer is niet echt iets voor in het stad :p
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#13 Bericht door thefriend »

kan je me site es doormailen van raptobike? lijkt me helemaal niet mis en redelijk te betalen in vergelijking!!
DE geschikste voor mij vindt ik de ligfiets metabike 2X26!!(behalve prijskaartje hihi) http://www.meta-bikes.com/ maar dan wel misschien liefst voorwielaangedreven (bestaat dit bij deze fiets?) zie ook video van offroad met deze ligfiets!!! en wat eigenlijk voor -en nadelen van voorwielaandrijving? en waarom dikwijls andere maat van voorwiel en achterwiel?
marn hoe heb je hem besteld? daar naartoe geweest? hebje fb?
grtz
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

Dan zou ik ook is kijken naar AZUB

Voor plooibare ligfietsen heeft ICE dit jaar een paar nieuwmodellen zag ik
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#15 Bericht door marn »

raptobike.nl

echt geen bike om mee in het stad te rijden hoor...
als je van offroad spreekt, ook zeker niet geschikt voor :-)

nadeel van voorwielaandrijving:
- slipt door op nat of bergop
- kan niet zonder handen rijden (denk ik)

voordelen?
- goeje vraag eigenlijk. Bij mij heeft het vooral met transportmogelijkheden te maken. als het achterwiel eruit is, past hij makkelijk in auto zonder ketting te hoeven losmaken.

tweedehands gekocht van iemand op het forum hier, nadat ik hem bij de liggende hollander gezien had :p
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Plaats reactie