je fietshelm vervangen om de drie jaar?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#16 Bericht door ssj3gohan »

Dat is enkel de gevallen waarbij de fietser enkel en alleen met zijn hoofd iets hards raakt, zonder compressie/buigfracturen verderop als gevolg van de kopstoot. Dat is een heel, heel, héééééél klein deel van de (gevaarlijke) verwondingen die je op een fiets oploopt. Niet eens 1%, dat zit in de parts per million bij stadsgebruik. Bij mtb'ers en wielrenners is het zelfs nog een stuk minder dan 1%.

Dáárvan, is de helm in 50% van de gevallen een verbetering ten opzichte van geen helm. En dan is het een kwestie van gevoel afwegen tegen risico en comfort: ga je in de stad fietsen, dan is de helm vrijwel volledig nutteloos, comfortverlagend (op/afzetten, bij je houden wanneer je de winkel in wilt, etc.). Wanneer je op de ligfiets een berg af gaat sjezen... Dan heb ik opeens al mijn beschermers op :D

Verder is het hele helmverhaal natuurlijk een flinke hoeveelheid koffiedik kijken. Ik noem nu wel cijfers, maar die zijn gebaseerd op volledig losstaande studies op verschillende tijdstippen en plaatsen (aan de ene kant het aandeel hoofdverwondingen van het totaal aantal fietsgerelateerde ongelukken in NL van ergens tussen 2000 en nu, aan de andere kant het aandeel hoofdverwondingen in GB (dat was een engelse studie) dat had geprofiteerd van de helm (hele oude studie, geloof ik uit de jaren '80, toen helmen op begonnen te komen en die statistiek overal voor werd gebruikt). Ondertussen is geen allesomvattende effectiviteits- en/of risicostudie met betrekking tot fietshelmen gedaan op een fatsoenlijke groep mensen dus mag je er eigenlijk niet zoveel over zeggen. Vandaar dat het ook zo'n veelgehoord discussiepunt is, zeker tussen Nederlanders en niet-Nederlanders: hier in NL fietsen we heel veilig (vergeleken met overal in de wereld, ook BE) en vrijwel volledig zonder fietshelmen, elders wordt fietsen als recreatie en hobby gezien waarvoor je allerlei gekke pakjes en accessoires aanschaft, die lang niet allemaal verantwoord kunnen worden - dit allemaal natuurlijk gezien door een Nederlandse bril. De discussie komt dan ook meer voort uit cultuurverschil dan harde cijfers, hoewel ik de eerste ben die een poging doet het zo goed mogelijk op cijfers te baseren - ik word hier ook graag in gecorrigeerd.

Dat gezegd hebbende, zodra een helm zijn nut bewijst is dit gewoon een apparaat met zijn eigen onderhoudsboekje. Een helm slijt op zijn manier en net als met alle gebruiksvoorwerpen dien je je - zeker wanneer het een veiligheidsobject, danwel potentieel gevaarlijk object betreft - daaraan te houden. De helmmakers weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn, dus als ze vinden dat je hem elke 3 jaar moet vervangen en zeker na elke val, dan zou ik dat ook doen. Je koopt een helm niet omdat je arm bent, het is een redelijk duur en relatief luxe voorwerp, net als een nieuwe mooie ligfiets. Bezuinigen op de veiligheid en de rest wel kopen is dom.

(ik weet dat ik eigenlijk heel offtopic aan het praten ben. Wanneer de moderators vinden dat ik de discussie teveel naar de eeuwige 'helm wel/niet nuttig'-discussie trek mag dit wegge-edit worden of in een ander topic gegooid worden)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#17 Bericht door Filip »

Een onderhoudsboekje is door de producent zelf opgesteld, en geen neutrale of wetenschappelijke bron :
- onderhoudsboekjes staan vol met disclaimers. In onze 'disclaimer-maatschappij' schuift iedereen zoveel verantwoordelijkheid van zich af, ook een helmproducent wordt niet graag aansprakelijk gesteld als het mis loopt ...
- een producent heeft belang bij het verkopen van meer helmen, dan nodig. Mijn garagist raadt me heus ook wel aan dat mijn auto van 11 jaar oud aan vervanging toe is...

Ik zeg niet dat een helm onbeperkt betrouwbaar blijft, maar men moet zich wel op onpartijdige bronnen en gezond verstand baseren.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#18 Bericht door slangetje »

Filip schreef:Ik zeg niet dat een helm onbeperkt betrouwbaar blijft, maar men moet zich wel op onpartijdige bronnen en gezond verstand baseren.
Veiligheidshelmen moeten na 5 jaar vervangen worden, dat is een regel in de veiligheidsreglementen, dus er zal wel iets van aan zijn hé.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#19 Bericht door Wouter D »

ssj3gohan: als jij kan voorzien dat je in een ongeval he fietshelm niet zal nodig hebben, dan geef ik je gelijk, helaas kunnen wij de omstandigheden van ongevallen zelf niet kiezen,

ik vind het dus beter voorkomen dan genezen

je zet dit echter recht in je volgend bericht :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#20 Bericht door ssj3gohan »

Maar wat ik ook probeer te zeggen is dat je niet onbeperkt kunt 'voorkómen'- ergens moet je de lijn trekken, anders mag ik niet meer harder dan 5 km/h fietsen, of zelfs uit het huis komen.

Het is aan iedereen vrij om de grens ergens anders te leggen natuurlijk. Ik zal er nu niet verder over praten, ik heb het topic een beetje gekaapt met deze discussie, mijn excuses hiervoor.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#21 Bericht door Wouter D »

geen probleem het gebeurt wel eens meer dat en discussie een richting uitgaat dan de titel doet vermoeden.

voor mij is die helm en fietshandschoenen die lijn, ik ga niet fietsen met elleboogbescherming en zo. en ik ge er niet trager om.

wat betreft de vervanging, mijn vorige helm heb ik pas vervangen na vijf zes jaar. de kans is reeel dat ik indien zich geen voorvallen voordoen, de huidige helm ook op vier-vijf jaar zal vervangen.

ik draag ook bijna altijd een helm, op de trike heb ik echter totaal gaan zin om die helm te dragen, nochtans is mijn hoofd even kwetsbaar tijdens een ongeval, hoe verklaar ik dit?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#22 Bericht door Filip »

spruitje schreef: op de trike heb ik echter totaal gaan zin om die helm te dragen, nochtans is mijn hoofd even kwetsbaar tijdens een ongeval, hoe verklaar ik dit?
Misschien door het gevoel van veiligheid dat je door de stabiliteit in een trike hebt?

Plaats reactie