uitproberen, groot gelijk maar..

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dirk-julien
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 9:23
Postcode: 8500
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

uitproberen, groot gelijk maar..

#1 Bericht door dirk-julien »

Ik neem op aanraden van menig forum gebruiker rustig de tijd om een aantal ligfietsen uit te proberen.
Het begon infeite met het idee naar een trike toe.
Ik heb een Terra-trike getest en naar mijn menig is het inderdaad een "full man power" fiets (er zaten te weinig versnellingen op, en mijn achterwerk deed pijn,maar soit).
Ik ben van menig dat er betere merken bestaan.
Dan toch maar een tweewieler proberen.
Omdat ik het niet zie zitten om te starten in een stad, ben ik om te beginnen naar Middelburg gereden (met de auto) .Daar heb ik de M5 (boven en onderstuur) en de SP406 uitgetest, de voorkeur gaat uit naar de SP406.
Maar ik ben er nog niet aan uit, daarom heb ik ook nog de Challenge Seiran uitgetest, dat is ook een goeie ervaring zelfs vertrekkende uit een stad. (maar dat stuur raak ik maar niet gewend).
Ik vrees dat ik nog een types ligfietsen zal moeten gaan testen, het is allemaal niet zo eenvoudig.
Gezien ik begin Juli ongeveer een week wil gaan ligfietsen (er een huren) in Zeeland, had ik wat wijze raad gehad rond verzekeringen.
Is het nodig om een speciale verzekering af te sluiten bij een huurfiets (diefstal en zo)?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Dat hangt weer af van handelaar tot handelaar, hie rin belgië is het meestal dat de fiets niet verzekerd is, er is ook nog maar een verzekering te krijgen in ons land en dan moet je eigelijk beslissen wat je met je fiets doet en of het de moeite is om die hoge premie te betalen.

In Nederland zijn de meeste fietsen verzekerd van bij de winkelier, en hier zit het verschil. Ik zou zeggen "navragen"
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#3 Bericht door slangetje »

eerst en vooral welkom op het forum. Een (lig)fiets verzekeren is niet eenvoudig en zeker niet goedkoop. Hoe dat gaat met een huurfiets is me niet echt bekend, maar ik zou zeggen: wat zegt de verhuurder?
Volgens mij is de beste verzekering een degelijk slot en gezond verstand waar je dat aan vast maakt. (bvb niet alleen je voorwiel dat vastzit met snelsluiters).

dirk-julien
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 9:23
Postcode: 8500
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

#4 Bericht door dirk-julien »

De verhuurder is niet duidelijk maar stelt als borg bij diefstal, de nieuwwaarde van een fiets er tegenover. En daar heb ik het moeilijk mee.
Je fiets goed sluiten lijkt mij eerder de regel van het gezond verstand.

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#5 Bericht door marn »

slangetje schreef:eerst en vooral welkom op het forum. Een (lig)fiets verzekeren is niet eenvoudig en zeker niet goedkoop. Hoe dat gaat met een huurfiets is me niet echt bekend, maar ik zou zeggen: wat zegt de verhuurder?
Volgens mij is de beste verzekering een degelijk slot en gezond verstand waar je dat aan vast maakt. (bvb niet alleen je voorwiel dat vastzit met snelsluiters).
In nederland ging het bij mij als volgt, wanneer er betaald werd was je verzekerd, was het een korte testrit (maw niet betaald) dan is het op eigen risico
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

dirk-julien schreef:De verhuurder is niet duidelijk maar stelt als borg bij diefstal, de nieuwwaarde van een fiets er tegenover. En daar heb ik het moeilijk mee.
Je fiets goed sluiten lijkt mij eerder de regel van het gezond verstand.
Heeft hij misschien iemand in dienst om halverwege die fiets terug te halen, is ideaal om aan fietsen te geraken. vind dit toch een overdreve borgstelling inderdaad :shock:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

dirk-julien
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 9:23
Postcode: 8500
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

#7 Bericht door dirk-julien »

Dank voor de reacties, het is niet de bedoeling om bepaalde verhuurvoorwaarden aan de kaak te stellen. Er zijn wettelijke bepalingen hoe je best een huurovereenkomst afsluit, maar ik ga er me niet mee bezig houden.

Plaats reactie