Roeselare: verlengde van de Meiboomlaan

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Roeselare: verlengde van de Meiboomlaan

#1 Bericht door Piet Piraat »

Vanuit Roeselare loopt er een pad, het verlengde van de Meiboomlaan. Weet er iemand wat de staat is van dit pad?

Google Maps
OpenStreetMaps

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Roeselare: verlengde van de Meiboomlaan

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Piet Piraat schreef:Vanuit Roeselare loopt er een pad, het verlengde van de Meiboomlaan. Weet er iemand wat de staat is van dit pad?
Morgen rij ik Roeselare door. Als ik tijd heb, kan ik gerust dat klein ommetje maken (de Meiboomlaan ligt parallel met de straat die ik ging nemen, de Iepersestraat). Of wil je morgen daar juist langs rijden? :wink:

Als ik kaart 5 van het fietsnetwerk West-Vlaanderen goed weet te interpreteren, gaat het om de zogenaamde Stroroute (of de oude spoorweg nr. 64 tussen Roeselare en Ieper http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_64 ). Op die kaart is de route evenwel nog niet volledig doorgetrokken. Ook op m'n stafkaarten zie ik geen doorlopende lijn. Op het grondgebied van Moorslede is er een ontbrekend stuk. Daar die route ook niet werd opgenomen in het fietsnetwerk, denk ik dat we ervan mogen uitgaan dat er geen rechtstreekse verbinding mogelijk is en/of de staat ervan het niet voor fietsers geschikt maakt.

Op de webstek van Westtoer staat er ten andere:
De meeste trajecten, met uitzondering van de Stroroute zijn verhard met ternair zand, ideaal geschikt om rustig te fietsen, te wandelen of te joggen.
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit ... assen.aspx

http://www.b-rail.be/php/press/index.ph ... ew&id=1903

't Zou natuurlijk een gedroomde rechte verbinding zijn om naar Passendale te rijden vanuit Roeselare... Die OpenStraatMap lijkt wel heel interessant ten andere!


UPDATE:
Een telefoontje naar de toeristische dienst van Roeselare leverde het volgende op: een deel van het Collievijverpad loopt langs die oude bedding. Volgens de dame aan de lijn is het zeker niet geschikt voor koersfietsen, hoogstens voor recreatief fietsgebruik. Ze wist me evenwel niet te vertellen hoe de staat van het pad evolueert en of het eigenlijk doorloopt. Iemand anders op de dienst wist daarvan, maar die werkt niet op zaterdag...
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op za 10 apr 2010, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#3 Bericht door Piet Piraat »

Ach, spijtig. Net de groene as die ik nodig heb is (nog) niet verhard. Ik puzzel mij een andere route in elkaar om morgen tot bij jullie te geraken.


Update bij update:
Bedankt eeuwige, laten we hopen dat de provincie daar een volwaardig wandel/fiets pad van maakt!
Laatst gewijzigd door Piet Piraat op za 10 apr 2010, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Piet Piraat schreef:Ach, spijtig. Net de groene as die ik nodig heb is (nog) niet verhard. Ik puzzel mij een andere route in elkaar om morgen tot bij jullie te geraken.
Vorige week reed ik het volgende traject af tussen Roeselare en Passendale: Iepersestraat, Ieperseaardeweg, Colliemolenstraat, Spanjestraat die dan overgaat in de Grote Roeselarestraat en tenslotte Westrozebekestraat. Die twee laatste wegen zijn evenwel niet erg aangenaam: wel goed geasfalteerd maar er is veel verkeer. Ik denk dat ik dus een ietwat andere route ga nemen: Ieperseaardeweg, Waterstraat, Mageremerriestraat die overgaat in de Kleine Roeselarestraat, Potegemstraat en tenslotte Kraaiveldstraat. Die komt uit nabij de kerk van Passendale.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Piet Piraat schreef:Ach, spijtig. Net de groene as die ik nodig heb is (nog) niet verhard. Ik puzzel mij een andere route in elkaar om morgen tot bij jullie te geraken.


Update bij update:
Bedankt eeuwige, laten we hopen dat de provincie daar een volwaardig wandel/fiets pad van maakt!
Als alles naar wens verloopt, zou dat laatste moeten gebeuren. In het Strategisch Beleidsplan 2009-2018 staat dat op blz. 32 vermeld (op blz. 24 is er een mooi kaartje afgebeeld). Van enig voorstel om de twee (eigenlijk zijn het er drie, zo te zien) stukken te verbinden, valt evenwel niets te lezen. Wel staat er iets op het kaartje van blz. 36.

http://www.westtoer.be/uploadedFiles/we ... nthese.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#6 Bericht door hdbiker »

Piet Piraat schreef:

Update bij update:
Bedankt eeuwige, laten we hopen dat de provincie daar een volwaardig wandel/fiets pad van maakt!
Dit pad is verleden jaar aangekocht door de provincie en zou tegen
2014 een volwaardig fietspad moeten zijn tussen Roeselare
en Zonnebeke.
Maar momenteel is het enkel berijdbaar tussen Zonnebeke en
de weg Passendale-Broodseinde.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re:

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

hdbiker schreef: Dit pad is verleden jaar aangekocht door de provincie en zou tegen
2014 een volwaardig fietspad moeten zijn tussen Roeselare
en Zonnebeke.
Maar momenteel is het enkel berijdbaar tussen Zonnebeke en
de weg Passendale-Broodseinde.
Naar ik gehoord heb, vorderen de werken goed. Nu al is de verharding van het stuk tussen de ringweg en de Roeselaarsestraat een feit. Volgend jaar zou dan tweede en derde fase starten, nl. van Roeselaarsestraat tot Moorslede en dan van Moorslede tot Zonnebeke. Gelukkig zijn de plannen werkelijkheid geworden, want er was aanvankelijk heel veel en zelfs vrij agressief protest vanuit ruitermiddens tegen de verharding van deze oude spoorlijn.
02-05-2011
PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN
MINISTER HILDE CREVITS
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits investeert 147.564 euro in de aanleg van een nieuwe fietsweg op de oude spoorlijn Roeselare-Ieper. Concreet gaat het om werken in Roeselare en Moorslede. De verbinding is belangrijk voor zowel het woon-werk-, woon-school- als het recreatieve fietsverkeer.

De spoorlijn 64 Roeselare-Ieper werd in gebruik genomen in 1868. Ze diende vooral voor het vervoer van landbouwproducten naar de markten. De passagiers waren voornamelijk landbouwarbeiders en daarom kreeg de trein al snel de naam ‘Kloefetrein’ mee. Tijdens de Eerste Wereldoorlog speelde spoorlijn 64 een strategische rol in de aanvoer van troepen vanuit Ieper en Poperinge.
In 2009 verkocht de NMBS-holding de spoorwegbedding aan de provincie West-Vlaanderen. Die wil de Stroroute tegen 2014 inrichten tot een functioneel- en recreatief fietspad.

Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits financiert het project nu vanuit het Fietsfonds mee voor een bedrag van 147.564 euro. Concreet gaat het om werken vanaf de Hazegoedweg in Roeselare en aansluitend tot de Roeselaarsestraat op het grondgebied Moorslede.

In de eerste plaats zijn scholieren een belangrijke doelgroep voor deze fietsverbinding. Jongeren uit Moorslede en Passendale lopen meestal school in middelbare scholen in Roeselare en Ieper. Maar ook in het kader van het woon-werk verkeer is dit een interessante verbinding. Vanuit Moorslede trekken dagelijks ongeveer 1000 mensen naar Roeselare, vanuit Zonnebeke zijn er dat 500. De nieuwe verbinding zal ongetwijfeld het woon-werkverkeer met de fiets verhogen.

Ook recreatief heeft de nieuwe verbinding een groot potentieel, want het is een interessante verbinding tussen Roeselare en de Frontstreek.

De fietsweg zal 2,5 meter breed zijn en in comfortabele betonverharding worden aangelegd. Er wordt in een volgende fase parallel een extra onverharde zone van 2 meter breed gepland voor wandelaars, ruiters en mountainbikers. Het provinciebestuur plant de werken voor het najaar 2011.

Gedeputeerde Guido Decorte : “De Stroroute is één van onze negen provinciale groene assen. Met de provincie zijn wij volop bezig met de herinrichting en de randbeplanting van deze route. De route, die loopt van Roeselare tot Zonnebeke, is een kleine tien kilometer lang. Voor de eerste twee kilometer kan er gebruikt gemaakt worden van het Fietsfond. De rest van de route wordt heel binnenkort opnieuw heringericht met middelen van de provincie. Van een goede samenwerking gesproken!”

Vlaams minister Hilde Crevits : “De fietspaden op oude spoorlijnen worden gretig gebruikt. Fietsers rijden er graag omdat die fietsverbindingen comfortabel en veilig zijn. De realisatie van de fietsweg op de oude spoorlijn 64 Roeselare-Ieper is goed voor jong en oud, voor alle fietsers. In het kader van de viering van 100 jaar Eerste Wereldoorlog van 2014 tot 2018 gaat het bovendien om een belangrijke toeristische realisatie.”
http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers ... php?id=616" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

eerste fase

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

eeuwige reiziger schreef:Naar ik gehoord heb, vorderen de werken goed. Nu al is de verharding van het stuk tussen de ringweg en de Roeselaarsestraat een feit. Volgend jaar zou dan tweede en derde fase starten, nl. van Roeselaarsestraat tot Moorslede en dan van Moorslede tot Zonnebeke. Gelukkig zijn de plannen werkelijkheid geworden, want er was aanvankelijk heel veel en zelfs vrij agressief protest vanuit ruitermiddens tegen de verharding van deze oude spoorlijn.
Onder het motto "beter laat, dan nooit", even aanbrengen dat het tweede deel in 2012 werd opengesteld voor fietsminnend Vlaanderen.
Het nieuwe aangelegde deel van de Stroroute is 2 km lang en brengt de fietser, wandelaar of ruiter vlot en comfortabel van Roeselare naar Moorslede. Het is bijvoorbeeld een ideale fietsweg voor de inwoners van Moorslede die werken of naar school gaan in Roeselare.

Eerder werd het gedeelte vanaf de rotonde ‘de Brieke’ (N332) tot aan de Passendalestraat in Zonnebeke verwezenlijkt. De Stroroute wordt ook de volgende jaren verder ontwikkeld tot een vlotte verbinding tussen Roeselare over Moorslede tot Zonnebeke.
http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems ... _0459.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorstelling:
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit ... oroute.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: Roeselare: verlengde van de Meiboomlaan

#9 Bericht door Evelien van Jeroen »

stroroute is afgewerkt tot in Passendale. Morgen tekst en beeldverslag van eerste ingebruikname op mijn blog :)


eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Roeselare - Zonnebeke

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Evelien van Jeroen schreef:stroroute is afgewerkt tot in Passendale. Morgen tekst en beeldverslag van eerste ingebruikname op mijn blog :)
Ondertussen zijn we al een paar jaar verder en werd de Stroroute volledig uitgebouwd. Voortaan kan je in één trek van Roeselare tot Zonnebeke langs deze voormalige spoorweg fietsen.

http://www.west-vlaanderen.be/genieten/ ... gidsje.pdf

http://velo-ravel.forumactif.org/t261p1 ... nebeke-l64
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie