Paarden en ponys

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#16 Bericht door Ronnius »

Op de dijk van Deinze naar Mariakerke een paard tegemoet gekomen.
Het paard kon me al lang opmerken en ik kwam in een zodanige snelheid dat ik zonder te moeten pedaleren kon passeren (het enige dat bewoog waren de wielen).
Het paard leek zeer rustig en toch op minder dan 50 m voor mij maakt het plots een bocht van 90 graden en springt de straat op (recht voor mij) en wil gewoon terugkeren vanwaar het kwam.
Ik schrok me zowat een ongeluk en kneep mijn remmen (van de trike) keihard dicht.
Uiteindelijk had de ruit(st)er het paard snel onder controle en bedankte me om het geduld omdat ik wachtte tot ze het paard terug op de zachte berm had.
Misschien is het wat raar, maar ik vind het toch maar normaal om ff te wachten en niet riskeren onder het paard terecht te komen ofzo.
Of heeft niet iedereen dat geduld?
Of is dat omdat ik vroeger veel met dieren (en dan heb ik het niet over honden en katten) heb moeten handelen dat ik weet dat op zo een momenten gewoon stopt en wacht.

Uiteindelijk bleek de ruiter ook behoorlijk geschrokken te zijn.
En enkele fietsers (met kinderen) die achter het paard aankwamen stonden ook met grote ogen te kijken naar wat gebeurde.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#17 Bericht door Almereweder »

Ronnius schreef:Misschien is het wat raar, maar ik vind het toch maar normaal om ff te wachten en niet riskeren onder het paard terecht te komen ofzo.
Of heeft niet iedereen dat geduld?
Ik ben soms wel geduldig, en soms niet. Als ik gevaar voor mijn persoon waarneem ben ik doorgaans geduldiger :mrgreen:

Ik hou niet van dieren op het fietspad. Niet van katten (die maken nog wel eens rare wendingen), honden (zijn soms heel groot) en paarden.

Laatst bijna onthoofd door een muts met twee mormels aan van die uitrolbare lijnen. Muts in het midden van de straat (een weg in een woonwijk). Mormel 1 op de stoep links, mormel 2 op de stoep rechts, dus lijnen over de hele weg. En dat vlak naast een kruising :evil:

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#18 Bericht door NL-ligger »

Almereweder schreef:
Ronnius schreef:Misschien is het wat raar, maar ik vind het toch maar normaal om ff te wachten en niet riskeren onder het paard terecht te komen ofzo.
Of heeft niet iedereen dat geduld?
Ik ben soms wel geduldig, en soms niet. Als ik gevaar voor mijn persoon waarneem ben ik doorgaans geduldiger :mrgreen:

Ik hou niet van dieren op het fietspad. Niet van katten (die maken nog wel eens rare wendingen), honden (zijn soms heel groot) en paarden.

Laatst bijna onthoofd door een muts met twee mormels aan van die uitrolbare lijnen. Muts in het midden van de straat (een weg in een woonwijk). Mormel 1 op de stoep links, mormel 2 op de stoep rechts, dus lijnen over de hele weg. En dat vlak naast een kruising :evil:
Je hebt geen keus....je moet nu een "wire cutter bar" voorop je Strada plaatsen. Jeweetwel zo'n stang met een scherpe haak die militaire lichte voertuigen zoals jeeps en zijspan motoren in oorlogstijd weleens voeren om te voorkomen dat inzittenden hun hoofd verliezen door over de weg gespannen pianosnaar e.d. Uboten hadden iets soortgelijks om zich door visnetten te snijden. :mrgreen: :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#19 Bericht door crash-quest-dummy »

maar die zijn dan weer gevaarlijk voor aangeredenen van je VM ... [-X
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#20 Bericht door dmd »

Vandaag een meisje van een jaar of 12 tegengekomen op een paard. Nog 100m voor ik bij dat paard was draaide het om en liep in draf weg. Het kind had dat paard niet meer onder controle.

Ik had enorm te doen met dat meisje (al was ze nogal jong om zich alleen in het verkeer te begeven).
Quest 581 - M5 CHR

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#21 Bericht door Ludwigdesmet »

Een oud draadje, maar paarden zijn blijkbaar nog steeds bijzonder bang van velomobielen. :?

Nog maar twee keer meegemaakt, telkens jaagpad langs de Schelde, één keer tegen richting, één keer in zelfde richting.
In het kruisen hield ik gewoon halt, ze zijn op een paar minuutjes voorbij, zij het dat het veel controle vraagt van de berijder van het paard. één berijder kon blijven zitten, de andere is afgestegen om voorbij te komen.
In het inhalen was het meer vervelend, het is duidelijk dat paarden zeer angstig worden als je nadert, en tot paard en ruiter een uitwijkmogelijkheid hebben kan je ze niet voorbij. Dat kan wel langer duren dan een paar minuten. ...

Jullie bevindingen? tips?

Ludwig

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#22 Bericht door Wouter D »

Paarden zien ligfietsen en/of velomobielen als roofdieren en dus als bedreiging.

Best volgende keer als je halt houd ook even af of uitstappen.

Mijn ervaring is ook wel als ik spreek tegen het paard. dat het paard minder schrikt

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk


Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#23 Bericht door Jan.E »

Je moet weten dat paarden van nature uit vluchtdieren zijn. Alles wat ze niet kennen, daar hebben ze bang van en hebben een vluchtreaktie. Wij zitten alle dagen tussen de paarden, dus ik heb enige ervaring. Als ik met de velomobiel een paard moet passeren in het verkeer, dan roep ik altijd effe op de ruiter dat deze al voorbereid is. Ik maak hen altijd attent op het feit dat paarden het niet zo hebben op velomobielen. Vele ruiters verwachten niet echt de heftige reaktie van hun paard. Het is ook voor beiden een nieuw fenomeen. Ik heb doorgaans op deze manier geen problemen.

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#24 Bericht door Thomas D »

Zou kleur iets uitmaken? Ik heb met mijn groene velomobiel al heel wat ruiters gekruist en zelfs ingehaald waarbij ik eigenlijk nooit problemen heb ervaren. Occasioneel zou een paard uit een weide eens schrikken maar gebeurt echt niet vaak. Wij hebben ezels en weet dat zij bepaalde kleuren alvast wel goed zien, en andere niet.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#25 Bericht door fcapri »

ik passeer paarden langs de weiden, ze kijken, ze volgen. zelden lopen ze weg.
al een paar keer paarden en koetsen gepasseerd op straat ook (tegenliggers), ik stop wel met trappen en laat de VM gewoon uitbollen. zo een alleweder kan nogal rattelen op zijn ketting :mrgreen: .
1keer achter paarden gezeten, ben er gewoon achter gebleven toen

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#26 Bericht door Obelix »

Op straat zijn paarden meestal in paniek. Veel hangt ook af van de ruiter. Kruisen en inhalen gebeurt steeds met een belletje vooraf, met zoveel mogelijk afstand en op een heel trage manier. En dan nog durven sommige paarden steigeren.

Het heeft ook wel iets met gewoonte te maken: onze achtertuin grenst aan een manege en die paarden kennen mijn strada ondertussen al bijzonder goed. Op hun weide reageren ze niet (meer). Ik vraag me af wat die paarden op straat zouden doen?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#27 Bericht door Pauvre Mouton »

Hier ook nooit problemen gehad met paarden wegens altijd voorzichtig bij kruisen of netjes erachter blijven.

...en toen kwam ik een paar dagen geleden 2 paarden met ruiter tegen. Zoals het hoort vertraag ik stapvoets en de ruiters zetten zich keurig aan de kant want merken dat paarden al een beetje onrustig worden tot plots het eerste paard zodanig schrikt en het bos in rent en de ruiter van zich afwerpt, en paard foetsie. Ondertussen stond ik volledig stil. Het ander paard schrikt van het eerste paard en steigert en draait bijna de andere ruiter ook van zich af. Jawadde! Daar stond ik dan in mijn rode velomobiel.

Malchance hebben zeker...
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#28 Bericht door fujin »

Gisteren bij de brug net boven Duffel.
Ik bovenaan de brug, beneden een ouder koppel met koetsje. Ik ben maar stil gaan staan en het verkeer aangemaand tot beetje voorzichtigheid. Hij kon feitelijke niet anders dan de brug verder oprijden. En dat deed hij heel rustig en beheerst. Vlak bij gekomen stuurde hij het paar nog mooi naar mijn kant om het dier te laten wennen aan velomobiel. Koetsier met 45 jaar ervaring.
Heerlijk om mee te maken. Een minuut later kreeg hij af te rekenen met de 2e velomobiel toen Helen hem achterop kwam.
Dus dat paard is het nu wel beetje gewend.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#29 Bericht door Helen »

fujin schreef: ma 07 sep 2020, 22:04 Een minuut later kreeg hij af te rekenen met de 2e velomobiel toen Helen hem achterop kwam.
Toen ze me zagen, zijn ze met koets en al van de brug gedonderd :mrgreen:
Nee hoor, zeer kalm, inderdaad!
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

baverhae
Supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 sep 2021, 11:27
Postcode: 9930
Velomobiel: Ewaw459
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#30 Bericht door baverhae »

Oud draadje inderdaad maar toch nog even een reactie. Ik passeer vrij regelmatig paarden langs het jaagpad en heb nog nooit problemen gehad. Zou kleur inderdaad geen bepalende factor zijn? Mijn eWAW is namelijk groen van kleur.

Plaats reactie