Paarden en ponys

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

Paarden en ponys

#1 Bericht door marn »

onlangs was ik een ritje aan het doen, een er komt mij een ingespannen pony tegemoet. Ik heb zelf veel ervaring met paarden, en zag aan het gedrag van de pony niets verkeerd.

Ik dacht, ik stop met duwen, laat de bike rustig verder bollen, zo weinig mogelijk bewegingen maken. Stoppen vond ik daarom ook niet echt een goede oplossing omdat je dan je benen naar de grond doet. Zeker niet rechtop gaan zitten.

Alles leek goed, een tiental meter voor mij houdt het beestje plots halt, en springt opzij... springt over een haag met het karretje er nog aan...
Pony zit aan de andere kant van de haag, karretje geraakt er uiteraard niet over...

Dat was toch wel even paniek...

We hebben de pony dan losgemaakt van het karretje, deze moest dan nog een klein sprongetje maken met de achterpoten. Er zat wel nog een draad in de haag, gelukkig geen prikkeldraad... Het beestje had een klein wondje aan de poot, maar al bij al viel dat nog heel goed mee in verhouding met de dingen dat het gedaan had.


Gelukkig waren de eigenaars niet te boos gezind, en zeiden ze achteraf dat ik er niets kon aan doen. De pony bleek ook nog niet zo veel met span gereden te hebben. De haag gingen ze zelf regelen met de eigenaars.

Wat ik nu zou doen: het gedrag van het paard zeker niet proberen inschatten. Stoppen van zodra je het paard ziet, en als het nog niet te dicht is, rechtop staan, zodat ze zien da je een mens bent...

Het was ook de eerste dag dat ik met een oranje vlagje rondreed. Ik vraag mij af of paarden daar eigenlijk geen schrik van hebben... cfr zweep

Bangelijke dingen...

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#2 Bericht door slangetje »

mijn ervaring met paard en vlag is dat het vaak al beter is, wanneer je het vlagje even tegen de mast houdt, zodat het niet meer wappert.

De vlag is niet altijd het enige probleem. Onlangs nog een paard tegengekomen dat het niet zo leuk vond om ons tegemoet te komen, het begon te stijgeren en de bereider had er zijn werk mee. Kan ook wel aan een kanonskogel (WAW) liggen natuurlijk.

Vorige week dan weer geen enkel probleem met een groep paarden die me op jaagpad passeerde (en dat was echt dicht in mijn ogen). Waren en 20-tal paarden, dus heb wel af en toe getrapt, maar zelfs dat kon geen kwaad.

Mi

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

Een paard tja is een gokspel met een ligfiets hoe lager de fiets hoe hoger het paard wilt springen heb ik de indruk met de M5 neem ik zelfs een paard mee met de leiband, en hetzelfde paard met de Rans is het koekenbak, nu hij zal ook zijn voorkeur hebben zekers :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

ik heb eens met de roets een paard op stang gejaagd,
het paard zat echter wel achter een afsluiting, ik passeerde en dat dier sloeg gelijk op hol van me, ik was niet gestopt met trappen aangezien het beest in een wei stond, ik in in het verleden nog geen slechte ervaringen had opgedaan in die omstadigheid, het dier zal zich echter wel bezeerd hebben toen hij/zij de afsluiting ramde met zijn/haar zijflank. ik heb eventjes blijven staan bij die wij om te zien hof het dier niet makte of zo, wat niet het geval was, en om te zien of er ergens eigenaars te bespeuren waren, (geen uren hoor) toen alles normaal oogde, ben ik maar verder gereden.

als jij een paard niet goed vetrouwd met je ligfiets, dan heb je twee opties, je stopt en gaan rechtstaan;
je stopt, gaat rechtstaan en onder het passeren spreek je de menner/berijder aan. vraag je of je een paar keer mag langsrijden met je fiets, de derde of vierde keer zal het beest al veel minder reageren.
meestel ziet dat dier je als gevaar vanwege je trappers die veel lijken op klauwen van een roofdier.

wat ik ook ervaar is dat paarden van ervaring ruiters veel minder reageren dan onervaren ruiters
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#5 Bericht door rik »

Als ik een paard zie stop ik altijd met de waw. En dan rij ik heel stilletjes voorbij waarbij ik het paard niet uit het oog verlies. Als het paard dan gek gaat doen kan ik onmiddelijk stoppen. Het is zelfs al gebeurd dat ik uitstapte waarna het paard terug rustig werd.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#6 Bericht door FrodoriC »

Paarden hebben een gezichtsveld van ongeveer 350° waardoor ze bijna alles zien rondom hen maar waarbij de zichtsvelden van elk oog elkaar bijna niet overlappen waardoor ze een beperkt dieptezicht hebben, daarenboven zijn paarden van nature vluchtdieren. Al bij al ook niet gek van felle kleuren > cfr. vuur.
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

OK : dringend tijd voor een tourtocht langs manèges om de paarden te laten wennen ?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

wel wat Wouter zegt ga ik helemaal mee akkoord, het dier moet effe kunnen wennen, MAAR onder paarden zitten ook karacters tussen, hier in de omtrek is het de ene paardenwei naast de andere dus een ritje rijden zonder ze tegen te komen is haast onmogelijk. Bij de meeste heb ik echt wel een paar keer na elkaar gepasseerd gestopt zodat hij is kon snuffelen wat met ruiter gepraat. Nu het paard van een kennis ook het zelfde gedaan en al veel meer mee gepraat, hij slaagt er altijd in om hem in een hogere versnelling te krijgen, de andere mag in van alle kanten voorbij zonder vertragen, bij de laatste ben ik gegarandeerd kapot, 50 m en geen meter korter zegt dat beest :wink: een maand geleden was dat tijd voor een sigaret, nu moet ik iets anders vinden zal maar wat met mijn duimen draaien zekers :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#9 Bericht door fujin »

Afgelopen weekend: een redelijke groep ruiters die in Sint Job in 't Goor net wou opstijgen voor een ritje toen ik er aan kwam. De mango uitgegaan en gevraagd ik ik er voorzichtig langs mocht lopen. Is er een mevrouw met een Fjordenpaard aan de wandel. En dat beest komt gewoon uit zichzelf naar de Mango gelopen, snuffelt er een paar keren aan, en loopt daarna rustig door. Geweldig leuk.

Tevens nu 2 stevige paarden op mijn woon werk route die mij al beginnen te kennen. Oortjes naar voren, zij gelukkig, ik gelukkig.

Toch blijf ik erbij: paard zien, zoveel mogelijk proberen stil te staan met de velomobiel. :D

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#10 Bericht door NL-ligger »

Nu gaat het eigenlijk over het ontzien van ruiter, paard en ligfietser om gevaar en schade te voorkomen waar ik het volledig mee eens ben, maar wiens verantwoordelijkheid is het nu als zo'n beest toch op hol slaat bij het zien van een ligfietser of velomobiel ?

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat een ruiter zijn/haar rijdier onder controle moet kunnen houden, en anders niet over de openbare weg moet rijden ? Natuurlijk blijft het een dier en onberekenbaar, maar het kan toch niet zo zijn dat schuld of schade in de schoenen geschoven wordt van een ligfietser of velomobilist bij het normaal langsrijden alleen omdat die er anders uitziet dan een gewone fiets, motor of auto ?!?

Volgens mij kun je enkel aansprakelijk zijn voor schade of letsel als je het beest opzettelijk laat schrikken door te toeteren enz...

Of zie ik dat nou verkeerd ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

als je je paard in het verkeer brengt moet het tam zijn en niet van het minste schrikken.
de jockey is verantwoordelijk.

ik ondervind dat je meer problemen hebt met paarden als je stopt. dat moet zoiets zijn als een roofdier dat inhoud je even taxeerd en dan aanvalt.
gewoon beetje vertragen, knipperlichten doven, en rustig doorrijden zonder versnellen is het best.
als het paard zelfs dat niet ziet zitten heeft het allang gestijgerd nog voor je te dicht bent. in dat geval best stoppen tot dat schrikbeest tot bedaren is gebracht.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#12 Bericht door Michael »

Zingen of het paard aanspreken helpt als een paard/pony schrikt van een ligfiets/velomobiel, deze tip heb ik van een ligfietser gekregen die paarden heeft. Ik heb het nog niet getest, ik kan niet zo goed zingen .
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#13 Bericht door Frank II »

't kan zijn dat ze op de loop gaan van je zoetgevooisde stem

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#14 Bericht door NL-ligger »

Michael schreef:Zingen of het paard aanspreken helpt als een paard/pony schrikt van een ligfiets/velomobiel.
:lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Paarden en ponys

#15 Bericht door Ronnius »

Gisteren reed ik ook plots achter 2 ponys op een smal fietspad, omdat ze stapvoets gingen en het pad de hele tijd smal blijft wou ik toch passeren.
IPV te bellen riep (niet tieren maar luid genoeg dat ze me kunnen horen) ik gewoon "ligfietser achterop", omdat ik aanneem dat een paard minder gaat schrikken van een stem dan van een schelle bel.
De achterste pony reageerde totaal niet op mijn passeren en was heel rustig.
De eerste moest hij eerst in toom zien te krijgen voor ik ook maar kon denken aan passeren, en volgens mij kon die pony me enkel gezien hebben in zijn ooghoeken toen die al in paniek ging.
Het heeft toch meer dan een minuut geduurd eer die ruiter zijn pony rustig en opzij kreeg, en toen ik tussen de 2 ponys was lag ik plots bijna op de grond door vergeten uit te klikken, gelukkig gebeurde dat niet (de voet ging net op tijd los) want ik had schrik dat het andere paard ook ging gaan steigeren.
Maar die een was wel erg rustig. En het passeren ging bij de ander dan uiteindelijk ook heel goed.

Ik heb al enkele keren paarden moeten passeren en meestal gaat dat heel vlot.
Als het lukt rustig passeren met de pedalen stil.
Anders is het ook rustig maar met pedaleren omdat ik anders stilval (en omver).
Maar de meeste ruiters zijn zeer tevreden als je een beetje geduld kunt opbrengen om rustig te passeren.

Ik heb nogal gemerkt dat het ene paard er helemaal niet op reageert en een ander op zowat alles paniekeert.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie