Paarden en ponys

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

Paarden en ponys

#1 Bericht door marn »

onlangs was ik een ritje aan het doen, een er komt mij een ingespannen pony tegemoet. Ik heb zelf veel ervaring met paarden, en zag aan het gedrag van de pony niets verkeerd.

Ik dacht, ik stop met duwen, laat de bike rustig verder bollen, zo weinig mogelijk bewegingen maken. Stoppen vond ik daarom ook niet echt een goede oplossing omdat je dan je benen naar de grond doet. Zeker niet rechtop gaan zitten.

Alles leek goed, een tiental meter voor mij houdt het beestje plots halt, en springt opzij... springt over een haag met het karretje er nog aan...
Pony zit aan de andere kant van de haag, karretje geraakt er uiteraard niet over...

Dat was toch wel even paniek...

We hebben de pony dan losgemaakt van het karretje, deze moest dan nog een klein sprongetje maken met de achterpoten. Er zat wel nog een draad in de haag, gelukkig geen prikkeldraad... Het beestje had een klein wondje aan de poot, maar al bij al viel dat nog heel goed mee in verhouding met de dingen dat het gedaan had.


Gelukkig waren de eigenaars niet te boos gezind, en zeiden ze achteraf dat ik er niets kon aan doen. De pony bleek ook nog niet zo veel met span gereden te hebben. De haag gingen ze zelf regelen met de eigenaars.

Wat ik nu zou doen: het gedrag van het paard zeker niet proberen inschatten. Stoppen van zodra je het paard ziet, en als het nog niet te dicht is, rechtop staan, zodat ze zien da je een mens bent...

Het was ook de eerste dag dat ik met een oranje vlagje rondreed. Ik vraag mij af of paarden daar eigenlijk geen schrik van hebben... cfr zweep

Bangelijke dingen...

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas