elleboog bescherming

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

elleboog bescherming

#1 Bericht door dmd »

Net mijn toerke gaan doen via het jaagpad langs de schelde, en halverwege de short cut naar huis moeten nemen. Ik moest uitwijken voor een tegenligger, en mijn fiets schoot onderuit op een nat bladerdek. Gevolg: bloedende elleboog.

Hoe gaat dat spreekwoord weer van die ezel? Wel, dit is de derde keer dat ik dit meemaak waarvan tweede maal op dezelfde elleboog :oops:
Hebben jullie daar (eerlijk hé ;-) ) ook ervaring mee, en gaat dit over met veel rijden, of is dit een ligfietskwaal?

In het naar huis fietsen bedacht ik me dat ik misschien beter van die elleboog beschermers zoals BMX-ers dragen zou aanschaffen. Heeft daar iemand ervaring mee, of hebben jullie andere tips?

dmd

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

#2 Bericht door PatRecumbent »

Ik ben zelf vier maal gevallen maar het is reeds lang geleden. Dus je kan het afleren :wink: . Misschien kan ik beter de 4 keren een beetje toelichten:

De eerste keer was ik van de betonnen weg afgeraakt. Het was de berm of de gracht. Ik koos de berm. Gevolg: een groene elleboog.
De tweede keer: voeten niet op tijd uit de klikpedalen. Geen erge gevolgen wagens de lage snelheid.
Derde keer: Ijsplek tijdens het stoppen op het werk. Gevolg: broek gescheurd (letterlijk) en boos op de interne strooidiensten.
Vierde keer: door een greppel terug op het fietspad komen. Gevolg: andere broek gescheurd.

Het is telkens zo lang geleden dat ik denk dat ik toen nog met een onderstuur reed. Met een bovenstuur ben je wendbaarder. Ik merk dat ik bij wegglijden op gladde plekken (bv. natte bladeren of modder) redelijk snel corrigeer wat met een onderstuur niet zo eenvoudig is.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#3 Bericht door paulheyndrickx »

Ik heb jaren geleden zelf enkele soortgelijke valpartijen gehad met de Piraeus/Focus Sport. Onderstuur dus. (Nog) niet met een ligger met bovenstuur.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

drie keer onder uit 2 keer op klinkers, sindien haal ik de rem op op klinkers en val ik niet meer op mijn bek.

Maar moest je het niet afleren, in het gravensteen van Gent kunnen ze je misschien een harnas lenen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#5 Bericht door slangetje »

Ik val nooit, al die littekens op mijn ellebogen is van toen ik nog jong was :oops: en die verse korstjes, tja, die kan ik even niet uitleggen, maar het was iets met een vrachtwagen op mijn fietspad en ik die net iets te ver opzij ging om zo van het boordje van het fietspad te schuiven (liever een geschaafde elleboog en gescheurd jasje als een vrachtwagen raken).

Elleboogbeschermers om naar 't werk te fietsen: ik draag nog geen helm. Wel heb ik eens gekeken of ik mijn beschermers van het rolschaatsen nog heb. Al weet ik dat ik dat geen maand volhoudt om die aan te doen (tenzij ze me warme voeten zouden geven).
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#6 Bericht door Pleeboy »

Ben 2 keer gevallen, door een te hoge snelheid (1 keer was op een wedstrijd) en ja 2 keer elleboog + heup geschaafd. Ben 1 keer met bijna dezelfde snelheid gevallen met de koersfiets: toen was het letsel veel erger...
Da's het nadeel aan een raceligfiets: je gaat meteen zo snel! Met mijn challenge focus, mijn 1e ligfiets ben ik nooit gevallen.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#7 Bericht door ossi »

Tot hiertoe 2 keer gevallen met de 2 wielige ligfiets ( M5 bovenstuur ).De eerste keer was toen ik thuis voor de 1°keer op de M5 ging zitten,achterover leunend om te vertrekken viel ik gewoon omver.Kon het toen ni laten om mezelf effe uit te lachen.2° op een smal fietspad waar 2 fietsers net kunnen passeren, moeten uitwijken voor de fietser die ik inhaalde omdat die plots naar links ging.Kwam naast het fietspad terecht en mn voorwiel ging onderuit toen ik terug het fietspad opwilde.Gevolg,verstuikte voet waar ik nu nog last van heb.Wat betreft die elleboogbeschermers,ik overweeg ook om die te gaan gebruiken als ik op 2 wielen ga.Beter voorkomen dan genezen ( wat naarmate ik toch wat ouder word duidelijk langer duurt).Ik gebruik die bij mtbiken in de ardennen,alpen en dgl samen met knie en onderbeen bescherming en eigenlijk merk je niet eens dat je het aan hebt.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

tja, nat bladerdek daar kan je niet zo veel aan doen, alleen vertragen;
maar een goeie tip bij nat weer, rem niet te veel met je achterrem, want anders ga je zo onderuit
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#9 Bericht door slangetje »

ben ik echt zo erg? Ben dit jaar al 4 of 5 keer onderuit gegaan denk ik. Vind dat meestal gewoon grappig (zelfs als er nen Duitser me verzorgt met paardenmiddel kan ik daar achteraf nog mee lachen)...
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#10 Bericht door Edje »

slangetje schreef:ben ik echt zo erg? Ben dit jaar al 4 of 5 keer onderuit gegaan denk ik. Vind dat meestal gewoon grappig (zelfs als er nen Duitser me verzorgt met paardenmiddel kan ik daar achteraf nog mee lachen)...
Blijkbaar, misschien ook nen trike kopen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#11 Bericht door slangetje »

Edje schreef:Blijkbaar, misschien ook nen trike kopen :twisted:
ik zie niet in waarom, de valpartijen zijn (soms wel achteraf) gewoon lachen. Alleen op wedstrijd kan ik ze missen. Laatste keer ging ik gewoon onderuit omdat ik me mispakt had aan de klim (en mijn superversnellingen uiteraard niet schakelden): de snelheid was te laag om recht te kunnen blijven.

Kan me wel niet herinneren dat ik voor de klikpedalen zoveel viel (maar deed ook veel minder km en de snelheid lag lager).

Mi no trike (dan kan ik evengoed een VM kopen, als de trike al in huis kan).
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#12 Bericht door skywise »

Edje schreef:
slangetje schreef:ben ik echt zo erg? Ben dit jaar al 4 of 5 keer onderuit gegaan denk ik. Vind dat meestal gewoon grappig (zelfs als er nen Duitser me verzorgt met paardenmiddel kan ik daar achteraf nog mee lachen)...
Blijkbaar, misschien ook nen trike kopen :twisted:
Toch niet doen, want dan raak je gewend aan grote bochtstabiliteit! Ik ben voor 't eerst echt gevallen bij den indoor (maar da was zachte rubber) en mij voor 't eerst echt pijn gedaan met de Taifun in de lente (te vroeg terug op het fietspad gejumped na ontwijken van fietspadwerken en midden in de gravel geland). En gewoon omdat ik gewend ben om echt hard in de bocht te gaan vermits je met een WAW eerder gaat schuiven dan kantelen. Niet zo met een 2-wielige ligfiets: schuiven = vallen!

En voor wat de vraag naar elleboogbeschermers betreft: die voor rolschaatsen voldoen niet :oops: :oops: :oops: !!! Ik heb drie verschillende paren uitgeprobeerd en ze beschemen allen de uiterste punt, niet het vlees errond. En mijn schaafwondes zitten altijd net onder de elleboog. Ik moet wel zeggen dat ik vroeger Jui-Jitsu heb gedaan (een soort van judo) en daar heb leren vallen zonder iets te breken (over schaafwonden werd er niet gepiept). :roll:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#13 Bericht door slangetje »

Niet dat schaafwonden storen me nog storen (daar is het, na deze zomer, trouwens toch te laat voor), maar zou BMX-bescherming dan wel goed zijn? Zitten die beschermers op onderarmen? Voor niet-piste-wedstrijden zou ik wel bescherming willen.
Ik ken de beschermers niet BMX niet.

Ik val inderdaad ook nooit op mijn ellebogen zelf, altijd op het bovenste deel van onderarmen.

Mireille *ook al enkele malen op haar hoofd gevallen en zefls blijven botsen ook, maar dat is iets anders denk ik*
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

slangetje schreef:Mireille *ook al enkele malen op haar hoofd gevallen en zefls blijven botsen ook, maar dat is iets anders denk ik*
Maar dat wisten we al :P :twisted: :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#15 Bericht door slangetje »

Edje schreef:
slangetje schreef:Mireille *ook al enkele malen op haar hoofd gevallen en zefls blijven botsen ook, maar dat is iets anders denk ik*
Maar dat wisten we al :P :twisted: :wink:
Maar Edje, jij bent ook wel heel slim hé :P
weet je ook hoe BMX-beschermers er uit zien en of die wel helpen bij valpartijen?
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Plaats reactie