velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
sigma1790

velomobiel

#1 Bericht door sigma1790 »

Ik heb eindelijk genoeg gespaard om een velomobiel te kopen.
maar ik heb enkele modellen op het oog en dit is juist het probleem.
ik heb weinig tot geen ervaring met velomobielen.

een aerorider 48 V Hydro oogt leuk (op het dakje na) en de leverancier maakt zich sterk dat met de hulp motor je makkelijk 45Km/h haalt. al weegt hij wel vrij veel: 48 kg met hulp motor wel te verstaan. maar hij heeft wel een defig overzicht owv het dakje en heel gemakkelijk om in te stappen

een WaW, snelheid: geen idee. geen hulp moter al is het wel mogelijk heb ik begrepen, maar wel veder licht minder dan 28 kg. moeilijker om in te stappen( zegt men) en overzicht??

hoe is bij beide modellen de zichtbaarheid in het verkeer? vallen ze een beetje op? want ze zijn vrij laag heb ik de indruk.

een go one evolution (een volledig duitstalige website dus ik hoop dat ik het goed begrepen heb), erg knap en een gewicht van 30 kg. zeer grote wiel basis: ongeveer 1 meter. en hoog: dus goed overzicht en zichtbaarheid in het verkeer. snelheid??? hulpmotor???

de go one en de WaW zijn relatief afsluitbaar tegen nieuwsgierige blikken dat is zeker een plus. niet?


is een hulp motor een plus? voel je het verschil?

kan iemand mij wat helpen wegwijs te geraken tussen de drie modellen. zodat ik een goede keuze kan maken. ik zou hem gebruiken om elke dag 60 km heen en terug van het werk te rijden.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Gewoon afspraak maken en gaan testen, de ene velomobiel is voor de ene goed en de andere voor een ander. Ik heb dit jaar vier maanden aan het testen geweest en heb besloten niet over te gaan tot aankoop omdat een velomobiel niet echt was wat ik zocht is nadien gebleken.

Voor de ervaringen van sunrider en waw ga je hier zeker aan je trekken komen en de evolution go-one is enkel getest door Patrecumbent
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#3 Bericht door paulheyndrickx »

Beste Sigma,
lees achter de knop www onderaan dit bericht mijn ervaringen met een WAW019 met bionX trapondersteuning. Je mag altijd een keertje komen kijken.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Zoals Edje hierboven al stelde: neem je tijd. Probeer, vergelijk, wik en weeg...

De juiste velomobiel vinden is iets heel persoonlijks. Hangt af van wat je wil, waar je rijdt, ...

Voor mij is en blijft de Quest tot op heden de beste velomobiel omdat:

:arrow: Hij nagenoeg onderhoudsvrij is.
:arrow: Hij snel is.
:arrow: Mijn woonwerverkeer vooral bestaat uit lange rechte stukken.
:arrow: De afwerking super is
:arrow: Hij gemaakt is door mensen die er zelf ook mee rijden. Dat merk je aan heel wat (vaak kleine) details
:arrow: Hij, in tegenstelling tot vele andere velomobielen, zijn waarde goed behoudt zodat je hem tweedehands voor een deftige prijs kan verkopen.
:arrow: ...

Nadeel is natuurlijk wel de lange wachtlijst ... maar er zijn er tegenwoordig ook genoeg tweedehands te koop.

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#5 Bericht door rik »

't Is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Daarom denk ik dat het het beste is dat je er zoveel mogelijk over leest om dan uiteindelijk te gaan testen.
Ikzelf heb voor de waw gekozen omdat ik een snelle fiets wou, en vooral ook voor de besturing. De quest bijvoorbeeld is minder spartaans maar heeft dan weer een besturing waar ik niet zo'n fan van ben. Zo zijn er heel wat eigenschappen voor elke velomobiel, die je grotendeels gaat kunnen terugvinden door dit forum eens door te nemen. Dat gaat je heel wat tijd kosten, maar je gaat er wel veel kunnen uit halen. Zo kun je dan je eigen conclusies trekken.
By the way: welkom op dit forum! :)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
TheoZ
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 21:12
Postcode: 9468GR
Fiets: Sunrider
Locatie: Annen (Nederland)
Contacteer:

#6 Bericht door TheoZ »

Wat Edje zegt valt eigenlijk een beetje weg. De Sunrider is in principe de open versie van de Aerorider. Doe maar eens een zoekopdracht naar Sunrider in dit forum, kom je vast wel wat tegen :).

Ook is de Sunrider leverbaar met trapondersteuning (ook tot 48 Volt). Zie: http://www.aerorider.com/nl/sunrider.html. Hoe dit in België wettechnisch ligt wordt hier eventueel vast wel uitgelegd, of naar verwezen.

Officieel wordt de Aerorider niet meer in Nederland gemaakt, maar in Denemarken. Zie: http://www.aerorider.dk/wordpress/

Wie ben ik?
Toekomstige, mogelijk donderdag al, eigenaar van een Sunrider. Ik woon vlak bij de Sunrider producent. Kon het niet beter treffen!

Theo

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

De mango is nu ook verkrijgbaar met elektrische ondersteuning.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

TheoZ schreef:Ook is de Sunrider leverbaar met trapondersteuning (ook tot 48 Volt). Zie: http://www.aerorider.com/nl/sunrider.html. Hoe dit in België wettechnisch ligt wordt hier eventueel vast wel uitgelegd, of naar verwezen.
De wet in België laat fietsondersteuning tot 25 km/u toe (met daarenboven enkele technische voorwaarden waarover ik in het verleden al eens heb uitgeweid); alles daarboven is niet toegelaten (of beter gezegd: dan verlaat je de categorie "rijwielen" en val je onder gemotoriseerd vervoer met alle wettelijke en technische gevolgen vandien). Dergelijke ondersteuning bij velomobielen is er dus eerder om het optrekken of het oprijden van hellingen te vergemakkelijken, dan om hoge snelheden te halen.

In Duitsland daarentegen is 45 km/u wel toegelaten, al moet ieder voertuig wel een TÜV-goedkeuring krijgen. Lohmeyer biedt dergelijke alleweders aan.

http://www.alleweder.com/
sigma1790 schreef:Is een hulp motor een plus? voel je het verschil?
In het verleden heb ik eens een velomobiel met trapondersteuning getest. En ja, je voelt bij het optrekken echt wel een wezenlijk verschil. Veel verdere ervaring heb ik er niet mee, maar er zijn hier wel een paar leden die in hun WAW een hulpondersteuning hebben (Paul heeft zich al aangemeld, zie ik).

Naast de al vermelde kunnen ook volgende velomobielen met een motortje uitgerust worden: Leiba (er staat eentje met ondersteuning te koop trouwens op dit forum), Leitra, Milan en alle types alleweder met een dubbele achterbrug (dus zeker de Alligt Alleweders).
sigma1790 schreef:een aerorider 48 V Hydro oogt leuk (op het dakje na) en de leverancier maakt zich sterk dat met de hulp motor je makkelijk 45Km/h haalt. al weegt hij wel vrij veel: 48 kg met hulp motor wel te verstaan. maar hij heeft wel een defig overzicht owv het dakje en heel gemakkelijk om in te stappen
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar persoonlijk zou ik de Aerorider zeker niet overwegen. Het gewicht is een enorme beperking. Mocht er ooit iets fout gaan met de motor, dan krijg je je velomobiel met bijna geen stokken meer vooruit. Je haalt dan wel 45 km/u, maar alleen dan wanneer de controller tot die snelheid is ingesteld. M.a.w. dit is geen trapondersteuning meer, maar gewoon een motor die onafhankelijkheid van je fietsinspanning dermate kracht levert dat je die snelheid haalt. In België moet je een dergelijke Aerorider dan ook als motorfiets laten inschrijven, met alle gevolgen natuurlijk: bijhorende verzekering (maar ja, welke verzekering in België is hiermee vertrouwd en wil dus het risico nemen?), officieel eigenlijk ook helmplicht en, en dat is het moeilijkste, ook een technische goedkeuring eigenlijk daar de Duitse TÜV bij ons niet geldt.
sigma1790 schreef:een WaW, snelheid: geen idee. geen hulp moter al is het wel mogelijk heb ik begrepen, maar wel veder licht minder dan 28 kg. moeilijker om in te stappen( zegt men) en overzicht??

hoe is bij beide modellen de zichtbaarheid in het verkeer? vallen ze een beetje op? want ze zijn vrij laag heb ik de indruk.
Als je eens een paar van m'n allereerste berichten op dit forum opdiept, zou je zien dat ik indertijd ook dezelfde vragen had. Ik was zelfs de overtuiging toegedaan dat voor het traject van m'n woon-werkverkeer een velomobiel ongeschikt was "omdat die veel te laag was". Je moet toch immers een stukje subjectieve onzekerheid overwinnen in het begin. En wees gerust, die paar centimeters meer of minder tussen de verschillende velomobielen maken geen verschil uit voor een automobilist. Ik denk dat de kleur een veel grotere rol speelt: kleuren als geel en rood bijvoorbeeld vallen op een asfaltwegdek heel sterk op.

De WAW is eigenlijk een sportvelomobiel: snelheid primeert boven comfort. Al meermaals heb ik me in een WAW gehesen, en in het begin is het een beetje wringen, maar eenmaal je de kneep te pakken hebt gaat het vrij moeiteloos. Er zijn natuurlijk velomobielen met een veel groter instapgemak: de Versatile is er natuurlijk eentje van (eventjes m'n eigen velomobiel verdedigen :wink: ). De Versa kan natuurlijk naar snelheid niet tippen aan de WAW die met elkaar verhouden als een statige Mercedes ten opzichte van een sportbolide. De WAW, ja, daar ga je heel hard mee. Ik haal er moeiteloos 40 km/u mee, iets wat zeker niet lukt bij de Versatile.

Alleen moet je weten - en het is, denk ik toch, al gezegd - de keuze voor een bepaalde velomobiel hangt van heel veel factoren af. Wat het traject dat je dagelijks wil afleggen (veel of weinig bochten, kruispunten, lichten en andere vertragende elementen), je eigen comforteisen (instapgemak, wendbaarheid, bagageruimte...). Voor mij zijn alle velomobielen pareltjes, maar de ene is beter geschikt in mijn specifieke situatie dan de andere.
sigma1790 schreef:een go one evolution (een volledig duitstalige website dus ik hoop dat ik het goed begrepen heb), erg knap en een gewicht van 30 kg. zeer grote wiel basis: ongeveer 1 meter. en hoog: dus goed overzicht en zichtbaarheid in het verkeer. snelheid??? hulpmotor???
'n Dergelijke wielbasis kan in België soms wel een flinke hadicapt uitmaken! Ik merk het bij m'n Thorax trike: die is 0,925 breed. Het resultaat is dat ik op bepaalde fietspaden niet kan rijden, dat ik extreem gehinderd wordt op sommige verkeersvrije fietspaden met paaltjes en hekkentjes e.d.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

mocht ik in een heuvelachtige streek wonen, dan zou ik zelf op een gewone fiets een trapondersteuning wel zien zitten, maar als je begint te trappen en je rijdt gelijk 25km/h, dan is trapondersteuning op een velomobiel in een vlak landschap voor een gezond menschpersoon niet echt nodig

die gesloten fietsen zijn een gerief in het koude skandinavië of het continentale winterse Duitsland, gelukkig kan je me de nieuwe WAW ook dakloos rijden ... met de temperatuursensoren voor je zweetorgaan vooral gelegen in het hoofd is dat best handig.

als je je speelgoed wil afschermen tegen nieuwsgierigen zou een stofhoes en desnoods een alarm al voldoende zijn.

uitproberen is inderdaad de boodschap.

(die opvallenheid in het verkeer : felle kleur (verkeersgeel) helpt, veel licht bij hebben, niet achter haagjes en geparkeerde wagens rijden, en rekening houden met de remafstand van jezelf en je medeweggebruikers)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#10 Bericht door Pleeboy »

Ik kan alleen maar beamen wat al een paar keer gezegd is: welkom ! :lol:
En dus ook dat je eerst moet proberen , gent is niet ver voor jou, maar ook zou ik (een) ander(e) model(len) testen, 99% van de velomobielen hebben vering op 3 wielen, en ook 99% van de velomobilisten vinden dat een noodzaak. Voor anderen is het "snel een wieltje liften" van de quest onuitstaanbaar, langs de andere kant kan je er zeer veel bagage in kwijt... Dus zou ik zeggen testen maar!
PS: ik dácht dat ik een hulpmotor nodig had in mijn waw (van 38 kilo) maar je rijdt 90% van de tijd boven de 25 km/u, dus alleen een noodzaak wanneer je supervaak moet optrekken/een brug moet oprijden, of je 10 kilo bagage meezeult.
Veel succes met de zoektocht!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#11 Bericht door skywise »

Als je de WAW wil testen is het NU de moment. Ik heb de nieuwe test-BeWAW naar de 2de plaats op het BK ligfietsen 1-uurscriterium kunnen trappen en het erafspringen van de ketting (afwerkingsfoutje) is samen met het afwerken van de bestikkering verholpen. Voor meer info zie www.fietser.be (en voor de andere wedstrijdresultaten zie www.hpv.be en http://www.ligfiets.net/wedstrijden ).

Als je meer info wil over de Go-one kan je contact zoeken met Kuifje (stuur een pb want hij kijkt niet zo vaak op het forum) of lees het verslag van PatRecumbent.

Welkom in velomobielland.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »


Gast

#13 Bericht door Gast »

Hi,

hier ook welkom voor een testritje met de WAW (met BionX).

Waarom de BionX : het Hageland is 'nogal' heuvelachtig en ik woon toch wel op het 2de hoogstge punt zeker. Dus een klimmetje van 15%. En aangezien ik de WAW voor woon-werkverkeer gebruik is op het einde van de arbeidsdag een duwtje in de rug welkom.

Waarom een WAW :
-onderstuur
-snelheid
-zitpositie

Nadeel :
redelijk krappe instap
nogal hard (alhoewel met een BA op 2.5 bar dat nogal meevalt)

Proberen dus..

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:die gesloten fietsen zijn een gerief in het koude skandinavië of het continentale winterse Duitsland, gelukkig kan je me de nieuwe WAW ook dakloos rijden ... met de temperatuursensoren voor je zweetorgaan vooral gelegen in het hoofd is dat best handig.
Volledig ingesloten rijden heeft zo z'n voor- als nadelen, denk ik. In de Leiba van Tom had ik het bijvoorbeeld vrij vlug warm. Maar ja, dat warmtegevoel krijg ik ook in de Versatile, al kan het hoofd wel van enige afkoeling genieten.

Indertijd had Mario een Go-One (nu niet meer, want een wagen heeft z'n velomobiel zo goed als total loss gereden). Zijn ervaringen kan je o.m. nalezen op

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1346

Als Duits geen probleem vormt, zijn er ook enige draden over de Evolution op het Velomobilforum (en o.m. de zichtbaarheid door het plexiglas):

http://www.velomobilforum.de/forum/show ... hp?t=20414
http://www.velomobilforum.de/forum/show ... hp?t=21012
http://www.velomobilforum.de/forum/show ... hp?t=19671
http://www.velomobilforum.de/forum/show ... hp?t=20445
sigma1790 schreef:is een hulp motor een plus? voel je het verschil?
'n Oude draad over trapondersteuning:

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1924
sigma1790 schreef:kan iemand mij wat helpen wegwijs te geraken tussen de drie modellen. zodat ik een goede keuze kan maken. ik zou hem gebruiken om elke dag 60 km heen en terug van het werk te rijden.
Wel, wel, 120 km dagelijks is een flinke afstand. Ik weet niet of dat altijd haalbaar zal zijn en of je ook de tijd daarvoor zult hebben. Dagelijks doe ik vijftig kilometer, wat ik persoonlijk meer dan genoeg vind voor m'n woon-werkverkeer. Wat er ook van zij, dat betekent wel dat je toch het liefst kiest voor een velomobiel die thuishoort in het snelle segment.

Snelle exemplaren zijn natuurlijk WAW, Quest en Milan. Of de Go-One Evolution daarbij hoort, weet ik niet bij gebrek aan de nodige ervaringsberichten. Om tot een goede keuze te komen, is het ook belangrijk je dagelijks traject in overweging te nemen. Op een traject met veel kruispunten en bochten zal een bepaalde velomobiel bijvoorbeeld beter aarden dan op eentje met veel rechte stukken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

#15 Bericht door PatRecumbent »

Hierbij een paar aanvullingen (persoonlijke meningen):
de go one en de WaW zijn relatief afsluitbaar tegen nieuwsgierige blikken
In de Go-One kan je binnenkijken van de neus tot aan de stoel. Dat heeft voor en nadelen. Je kan je spullen zien liggen maar anderen ook. In de Evolution kan je alles achter he stoeltje afdekken. Tevens komt er een schapje achter het hoofd van de rijder. Daarmee heb je een paar zaken bij de hand.

Trapondersteuning op velomobiel
Tijdens mijn test van de Go-One Evolution vroeg het een inspanning om de Go-One en vooral mezelf op snelheid te krijgen. Mits even in te houden en op adem te komen kon ik snel terug aanpikken. Door de goede stroomlijn ben je geen snelheid kwijt. Rij je meestal vlak dan is trapondersteuning op een velomobiel weggegooid geld als je je aan de Europese regels houdt.

Gesloten/dakje
Ik heb de Go-One gesloten gereden op een warme dag 8). De achterste zijvensterjes waren niet gemonteerd. Lees mijn verslag er eens op na, ik heb gezweet. In de Go-One Evolution zijn er aanpassingen op basis van de ervaring van de Go-One gebeurd die een betere verluchting ten goede komen. Vooraleer ik de Go-One besteld heb, heb ik nog een paar andere velomobielen geprobeerd. Zo mocht ik een Versatile met dakje testen. Onder dat dakje voelde ik me opgesloten.

Ik denk nog eens tot in Straelen te rijden om een paar ideeën uit te wisselen met Michael Beyss over de Go-One Evolution. Misschien is er iets samen af te spreken. Dan kom je tot hier of een station in de buurt en rijd je mee om daar een testrit te maken. Deze keer bij lagere temperaturen :shock:

Plaats reactie