Pagina 1 van 1

Onverklaarbaar verschil in snelheidsklassen fietsen

Geplaatst: di 18 aug 2009, 12:11
door jonathan
Kan er mij iemand het volgende verklaren en/of zeggen dat hij hetzelfde heeft.

Mijn kruissnelheden en gemiddelden(van de laatste maand):
Quest: 38-42 / 35.5

High Racer: 40-44 / 36.5

Randonneur fiets: 36-38 / 35.5

Als je die gegevens in rekenmodules giet kom je heel andere dingen uit, dan zou ik met de Q bijna 50km/u moeten rijden.
Meer nog, ik rij met de tanden op elkaar in de Q en met de High Racer en de randonneur niet. Ik ben ook sneller moe(zowel mentaal als fysiek) in de Q.
Op zich is dat een erg spijtige zaak gezien ik de velomobiel een hoog appeal vind hebben, maar als ik er moeilijker hard mee rij(comfort of bagage zijn geen argumenten voor mij). Let op dit ligt niet aan mijn fiets dat probleem heb ik altijd al gehad. Toen ik een alleweder en een condor had was ik ook sneller met de condor.

Jonathan

Geplaatst: di 18 aug 2009, 12:31
door Vital
Laat eens iemand die ook een quest heeft eens met de jouwe rijden om te zien of je mechanisch geen verlies hebt. Of misschien is het lichamelijk en verdraag je gewoon de warmte niet?

Geplaatst: di 18 aug 2009, 12:54
door jonathan
Vital schreef:Laat eens iemand die ook een quest heeft eens met de jouwe rijden om te zien of je mechanisch geen verlies hebt. Of misschien is het lichamelijk en verdraag je gewoon de warmte niet?
Mijn Q is een tijdje geleden zeer serieus onderhouden door velomobie.nl

Geplaatst: di 18 aug 2009, 15:20
door skywise
Veel hangt af van het parcours, maar daar zeg ik je toch niets nieuws mee?

Geplaatst: di 18 aug 2009, 15:46
door jonathan
skywise schreef:Veel hangt af van het parcours, maar daar zeg ik je toch niets nieuws mee?
Nee uiteraard niet he, ik rij zelfs langs een kanaal sneller met de CHR

Geplaatst: di 18 aug 2009, 18:50
door Jan.E
Kijk die quest dan toch maar eens na, want naast een kanaal moet de quest toch het snelste zijn. Of je hebt inderdaad last van de warmte. Op het Ek, bij de 100 km heb ik er veel zien stoppen omwille van de warmte. Ik heb er niet zoveel last van. Ik rij nog steeds alle dagen in de quest naar het werk.

Geplaatst: di 18 aug 2009, 18:54
door jonathan
Jan.E schreef:Kijk die quest dan toch maar eens na, want naast een kanaal moet de quest toch het snelste zijn. Of je hebt inderdaad last van de warmte. Op het Ek, bij de 100 km heb ik er veel zien stoppen omwille van de warmte. Ik heb er niet zoveel last van. Ik rij nog steeds alle dagen in de quest naar het werk.
Dag Jan

Op koude dagen is het verschil veel kleiner.

Warmte zpu he dus kunne zijn... :evil:

Geplaatst: di 18 aug 2009, 18:59
door paulheyndrickx
Ik heb ook geen spectaculair snelheidsverschil tussen de WAW en de M5 Shock Proof op het gemiddelde traject, dus mix van lang recht, bochten en ander verkeer. Het verschil zit wel in de wendbaarheid (SP beter dan WAW), de banden (SP stelvio; WAW Marathon Plus) en gewicht (twee SP's voor één WAW).
Zonder de bionx zou de WAW op mijn woon-werktraject met het vele stop & go werk zelfs trager zijn, denk ik, maar hij scoort wel beter bij slecht weer, vuile fietspaden en zware bagage.
Op lange rechte stukken is de WAW iets sneller.
DE M5 CMPCT is merkelijk trager dan beide andere fietsen maar scoort dan weer beter voor lokale doeleinden: beter zicht, snellere opstap en dus sneller weg. De ATB is dan weer niet te kloppen op onverhard :) .

Geplaatst: za 05 sep 2009, 23:07
door Pleeboy
Ik rij ook iets harder met de waw dan met de lowracer bij serieuze inspanning, hoewel ik ook snel last heb van de warmte...

Geplaatst: zo 06 sep 2009, 9:49
door Johan Clerx
Warmte in combinatie met traject?

De highracer is een stuk lichter dan de quest. Je gaat hier dus veel sneller mee kunnen optrekken. Op lange rechte stukken wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de hogere kruissnelheid van de Quest. Op een traject met veel stops (lichten, oversteken, vertragen voor verkeer, ...) krijg je het omgekeerde effect.

Bergop rijden kan dit effect nog versterken.

Daarom dat de snelste tijden in Parijs-Brest-Parijs ook niet door een velomobiel werden gereden. Alhoewel de ventjes in die velomobiel niet de eerste de beste waren.

Geplaatst: ma 01 mar 2010, 21:32
door jonathan
Door de betere rug en de nieuwe Q gaat dit niet meer op, de verschillen zitten nu op een normaal niveau.

Leve de Q ;-)