Zweten

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Zweten

#1 Bericht door slangetje »

Door een post in andere topic kom ik op dit probleem
FIKO schreef:Deze zomer kreeg ik nog 'éénmaal ligfietser, altijd ligfietser!!!' naar me toe geschreeuwd door een oudere man, toen ik stond te vissen en probeerde te achterhalen met welke fiets hij aan het rijden was. De glimlach op zijn gezicht sprak boekdelen.FIKO
Vorig jaar ben ik voor 't eerst gaan trekken en in de bakkende zon van zuid Frankrijk kon ik niet voldoende ventileren.
Ooit wil ik de wereld rondfietsen (droom is om pleegkindje in Nepal te gaan bezoeken met de fiets). Als ik dan bij 25°C al last hebt van hitteslag, hoe doe je dat dan bij 40°C in de bergen?

Zijn er nog mensen die ondervinden dat ze op hete dagen niet voldoende kunnen zweten om hun lichaamswarmte weg te krijgen? Zijn er oplossingen als gaten maken in de schelp waarom je ligt of ander kussen? Mijn schelp is volledig gesloten.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

ik ben best tevreden over mijn ventisit matje, sommige zweren bij rainbow matje. weet natuurlijk niet wat op uw stoeltje ligt ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Zweten

#3 Bericht door Vital »

slangetje schreef: Zijn er nog mensen die ondervinden dat ze op hete dagen niet voldoende kunnen zweten om hun lichaamswarmte weg te krijgen?
Ik rij zelf met een ventisit of rainbow en vind deze de beste matjes die ik ken. Op een lowracer hield ik sowieso een natte rug over en met de velomobiel nog erger... Ik kan stellen dat ik al ooit droger onder de douche uit kwam dan uit de waw :lol: Dit is trouwens mijn grootste probleem in het dagdagelijkse gebruik van de fiets, altijd stinken naar het zweet... :?
Maar oververhitting heb ik pas bij 35-40 graden als ik echt gewaar wordt dat ik hete lucht begint in te ademen, veeeeel drinken en voldoende zout innemen is dan de truuk.
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Zweten

#4 Bericht door slangetje »

Vital schreef:altijd stinken naar het zweet... :?
veeeeel drinken en voldoende zout innemen is dan de truuk.
Normaal zou je niet mogen stinken van het zweten. Dat kan je voorkomen door te douchen voor je vertrekt (deed ik vroeger toen ik met bukfiets naar school reed: was 12km). Je kleren kunnen wel rieken, zeker als het geen katoen is of je er meerdere keren in zweet.
Zout en water is goed tegen uitdrogen als je veel zweet, maar daar zit het probleem, door het liggen, kan mijn rug niet voldoende ventileren en dus niet voldoende zweten. Ik wou dat ik meer zweette, zo geraak je van je warmte af.

Ander kussen zouden kunnen helpen, daarvoor is het forum (en meetings) ideaal om tips te vergaren. Momenteel heb ik gewoon een standaard liggen.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

ventisit is een heel open materiaal, dus verluchting in je matje ;-) een schuimen matje is gegarandeerd zweten.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#6 Bericht door kleintje »

Mij moet je ook niet laten fietsen bij 40 graden. Maar ik ben ontzettend blij met mijn ventisit en een helm op mijn hoofd om mezelf koel te houden. uitkijken naar een speciaal zomermatje dus...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

zo'n matje dat je tussen 2 bomen kan hangen ?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#8 Bericht door Pleeboy »

CQD: dat is em! Nu nog 1 fiets vinden waar ik die 2 bomen op kan planten...
PS: zweten doe ik ook vrij snel, maar daarom rij in nét in een vm: armpjes over de zijkant en mijn rug kan voldoende ventileren.
Maar ik denk dat slangetje een ventilator nodig heeft, ze zweet wel, maar geraakt toch oververhit, dus niet genoeg koeling. Of ze moet wat rapper rijden om meer "wind" te hebben. :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#9 Bericht door Jan.E »

Rainbow en ventisit zijn goede matjes, maar het zweetprobleem helemaal oplossen doen die ook niet. Het is een beetje een ligfietsprobleem. Mee leren leven zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#10 Bericht door Piet Piraat »

Ik gebruik een ventisit matje in combinatie met... en nu ga je lachen, maar het helpt echt... een damartje. Ik heb amper last van natte rug. Dat was mijn eerste tip die ik gekregen heb als beginnend ligfietser, en het is nog steeds de beste.

Dat is zulk een onderlijfje uit de damart winkel, zo een winkel waar mijn oma ook al haar materiaal gaat gaan halen. Ze zijn nogal prijzig, maar je hebt er eigenlijk maar één nodig. Spoelen na de inspanning en ze zijn tegen de volgende rit/dag terug droog. Ik heb ook eens onderlijfjes geprobeerd van een ander merk, veel goedkoper maar het was weggesmeten geld.

Ze hebben ze in verschillende diktes, ik gebruik een tussenseizoens versie in elk seizoen. Daarboven komen natuurlijk nog laagjes andere kledij, afhankelijk van de temperatuur. Meestal zit de nattigheid dan in de tweede of derde laag, maar niet op de rug!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

die ventisit matjes zijn inderdaad een aanrader voor een vaste ligstoel. als je mogelijkheid hebt tot speelruimte kan je aan de fabrikant van je fiets eens informeren of ze een spanzitting op je fiets kunnen plaatsen.

ik heb zelf iets 'ineenpgeprutst' op mijn hurricane, rijd zalig, het profiel is nu wel eerder mistral omdat je rechter zit en de hurri is lekker zwaar, maar voor een zware mens als ik kan dat er nog wel bij :)
ik overweeg soms wel om eens te luisteren bij challenge of ze daar iets op vinden om dat properder en lichter te kunnen uitvoeren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

(geheel ter info

http://www.damart.be/nl/mouwloos-onderhemd-p-I6110.html
http://fr.wikipedia.org/wiki/Thermolactyl

een hydrofobe vynilachtige vezel)


ben trouwens donderdag in 5h45 van de thuisbasis naar Gemmenich gefietst. tot aan de Maas geen probleem, maar de douche boven op den berg proefde precies naar zeewater

=> kleinere vitesse steken om in de bergen te gaan rondrijden
=> in den bergop aan 10km/h is zelfs ne ventisit niet genoeg, en ik vermoed een Damart Marcelleke ook niet ...

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#13 Bericht door slangetje »

Pleeboy schreef:Maar ik denk dat slangetje een ventilator nodig heeft, ze zweet wel, maar geraakt toch oververhit, dus niet genoeg koeling. Of ze moet wat rapper rijden om meer "wind" te hebben. :wink:
Het zweten op gewone ritten stoort me idd niet, zo lang ik in het België-land blijf heb ik geen probleem met ventilatie. Als het echer warmer wordt, dan warm ik op (en zweten is de beste manier om terug af te koelen).

Extra hemdje of zo aantrekken, is niet goed om te ventileren. Matjes als Ventiset zouden wel een oplossing kunnen bieden: als het vocht weg kan van je rug, kan er nieuw vocht komen...
Dus dat ga ik in elk geval onthouden, want nu heb ik een (lekker zacht) mousen ding.

Hangmat heb ik ook thuis, maar daar kan me fiets in ipv omgekeerd ;-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#14 Bericht door Ligchris »

Tegen het overmatig zweten en tegen het oververhit geraken, heb ik een "plantenspuit" mee in de VM. (plantenspuit = busje water met een sproeikop erop).

Voor ik vertrek en regelmatig tijdens de rit spuit ik daarmee mijn onderhemd en mijn gezicht nat.
Gevolg is een stevige afkoeling zonder klammig/kleverig te worden. Bijkomend effect is dat ook mijn rug minder warm/nat wordt.

Je kan de "werking" vergelijken met het effect dat je krijgt als je kledij wordt natgeregend; in dat geval is de sterke afkoeling echter niet aangenaam...

Wij (mijn gezin en ik) gebruiken dit trukje al meerdere zomers op onze uitstappen en dan vooral op onze zuiderse reizen en ik pas dit nu ook toe in de VM.

Ter vergelijking heb ik deze morgen mijn plantenspuit niet gebruikt en vanavond wel.
Bij aankomst was ik deze morgen wat klammig van het zweet en tijdens de rit had ik me wat moeten inhouden omdat ik het te warm kreeg. Even gedoucht om het opgedroogde zweet van me af te spoelen. Vooral mijn rug was heel nat.
Tijdens de avondrit heb ik regelmatig de spuit gebruikt; ik ben dus heel nat aangekomen, maar ik heb me onderweg niet moeten inhouden en ik kreeg het niet ongemakkelijk warm.
Ik heb even getwijfeld of ik zou douchen, maar nadat ik mijn natte kleren had uitgetrokken, voelde ik me goed genoeg.

Ik ben benieuwd of dit trukje bij hete zomerdagen ook afdoende zal werken.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

haha, een velomobilist met actieve waterkoeling dus :wink:

maar waarom de bron van de verwarming niet koelen ? de beentjes ?

(wacht tot Jonathan deze truuk leest en hij komt mét kap en plantenspuit racen)
wat zou het minst water verbruiken ? drinken en verdampen door uitzweten of verdampen na opspuiten ? questie van minder gewicht te moeten meezeulen)

Plaats reactie