hoe snel rij dik het liefste tijdens ene toertocht

Planning en voorstellen van toertochten

als ik ga toeren rij ik het liefste

minder dan 15 kph
0
Geen stemmen
15-20 kph
3
7%
20-25 kph
13
29%
25-30 kph
23
51%
30 plus kph
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

hoe snel rij dik het liefste tijdens ene toertocht

#1 Bericht door Wouter D »

ik hanteer hier kruissnelheid, omdat gemiddelde snelheid relatief is en dikwijls afhankelijk van wachten of pauzes
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door BartC »

Met mijn huidige conditie 25-30... Zodra die weer wat meer op peil is mag het al eens 30+ kruis zijn (zolang ofwel de plus of de afstand niet te groot is).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#3 Bericht door skywise »

30+ hanteer ik op mijn woonwerkverkeer (volledig vlak) en tijdens races natuurlijk, maar dat houd ik geen 150km toertocht met hellingen en tegenwind vol...
Skywise (WAW 558 & 011)

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#4 Bericht door BartC »

Inderdaad... volledig vlak is (bij mij in ieder geval) natuurlijk ook een vereiste om die 30+ enige tijd vol te houden, zelfs in groep...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#5 Bericht door Pleeboy »

Allee skywise, het is een WAW en geen FAW hé! :lol:
Voor mij gaat dat wel, maar dan is het geen toertocht meer... (zie kanalentocht)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#6 Bericht door Ligchris »

Ik hoop dit na het volgend weekend te kunnen invullen. Ik ga zondag namelijk naar het verjaardagsfeestje van een neef van me (namiddag).
Dat zal mijn eerste langere tocht zijn: twee maal 40+ km ("langer", tja bij wijze van spreken hè) vooral langs 't kanaal.
De laatste week haal ik als gemiddelde snelheid 26km/h; op lange rechte stukken - voor zover die er zijn op mijn woon-werk-route - haal ik 30+ km/h.
Benieuwd of ik die 30km/h haal op die "langere" afstand en 's avonds nog kan waarmaken nadat ik heel de namiddag brandstof getankt heb ;-)

Ook zou mijn "knieprobleem" roet in het eten kunnen gooien: bij woon-werk voel ik dat de pijn in mijn knie terug zou komen als ik niet "juist" zou trappen met mijn clip-pedalen. Ik weet nog niet of mijn knieën het zo lang zullen uithouden, ook bij juiste traptechniek.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

Zoals ik ook al bij die andere poll schreef : hangt er ook vanaf of je met met je rijwiel naar het vertrekpunt fietst en hoever dat dat is ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gast

#8 Bericht door Gast »

Ik heb mijn eerste 1500km erop zitten met de Raptobike (beginner).

Mijn algeheel gemiddelde over die afstand is nu 28,5

Ik doe echter geen echt lange tochten. Toertochtjes van om en bij de 50km rijd ik aan 30+

off topic :
(ben wel beetje last aan het krijgen van de knieën :oops: . Schijnt een ligfietskwaal te zijn. Het gekke is dat het verhuist van de ene knie naar de andere. Snap het niet.)

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#9 Bericht door Piet Piraat »

@nopper: Zorg dat je zeker toertjes genoeg doet met de benen. Dus in een lagere versnelling rijden dan je nodig acht. Ideaal is wanneer je beschikking hebt over een toerenteller. Zelf doe ik mijn ritjes gemiddeld aan 95 toeren per minuut. Ik weet dat ik in het begin met de ligfiets altijd onbewust te zwaar reed. Dit zal je prestatie negatief beïnvloeden, niets van aantrekken, maar volhouden. Je komt snel terug op je oude peil en je zal alles langer vol houden.

Gast

#10 Bericht door Gast »

Ik ben inderdaad aan het trainen om met een hogere frequentie te rijden. Onlangs heb ik in gezelschap gereden van iemand met een trapfrequentiemeter. Ik heb mij toerental afgestemd op het zijne. Zo heb ik een idee van mijn toerental.

Ik probeer nu eerder dichter bij de honderd te rijden dan bij de tachtig. Inderdaad,... het tempo gaat in het begin wat naar beneden. Maar nu zit ik weer aan de 30+. En ik kan lager volhouden. Hopelijk herstellen de knieën zich nu ook.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door marini »

het is dan ook zowieso een overbelasting.
ik hanteer dan het moto "minder" in de zin van trager en kortere stukjes fietsen .
het grootste probleem bij het voordeel is dat een ligfiets geen directe klachten aan je lichaam geeft bij langere tochten. bij een gewone fiets krijg je al snel zadel en nekpijnen, daardoor krijg je automatisch een opbouwen van afstanden.
Als je kniepijnen krijgt zorg dan dat je voldoende rust tussen twee tochten in en bouw bewust op en langzaam genoeg, trager dan nu dus.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#12 Bericht door Gast »

Da's ook toevallig. Ik heb net een nieuw topic geopend over mijn knieproblemen, en net nu komt je post binnen.

Alle tips zijn welkom.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#13 Bericht door tom »

Omdat ik wens dat iedereen er plezier aan heeft rij ik aan het tempo van de traagste.

Sorry, Wouter maar ik vind die vraag niet relevant.
Snelheid is zeer subjectief.
Bij mij spelen er zo veel factoren mee die mijn snelheid bepalen dat ik daar niet kan op antwoorden.
- Baron / Stinger zonder streamer / Stinger met streamer
- Dag /nacht
- goed weer / slecht weer
- vlakke regio / heuvellandschap
- goede snelle fietspaden / slechte trage fietspaden
- ik in form / ik niet in form
- gekende wegen / ongekende wegen.
- <100km / 100-150 / 150-250 / 300+ ; hoe langer hoe trager!
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#14 Bericht door Beinsberger E »

Ik probeer een tempo van 25 - 30 aan te houden, lukt ook niet altijd, is een beedje afhankelijk van de dagconditie en het weer

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#15 Bericht door ssj3gohan »

Ik moet zeggen dat ik niet zo vaak toer als velen hier, dit jaar twee keer 100+ km, vier keer 70+ en nog een paar ritjes tussen 50 en 70 km (ik schat niet meer dan 5 van zulke ritten). Ik zou het graag vaker doen, maar de tijd schiet tekort. Op mijn toerfiets (M5 26/20) doe ik gewoonlijk 25 km/h gemiddeld met een kruissnelheid van 32 km/h (wind mee) of 27 km/h (zijwind of lichte wind tegen). Op de Flevobike heb ik totnogtoe geen lange stukken gedaan, maar ik denk dat die even snel danwel sneller is, het helpt echt voor de aerodynamica om zonder handjes te fietsen!

Overigens, ritgemiddelden vallen vaak tegen. Op mijn stuk Schagen-Den Haag (119 km) deed ik 20 km/h gemiddeld ondanks dat ik met m'n fietsmaatje de eerste helft praktisch constant boven de 25 zat en de tweede helft (ver) boven de 30. Een drietal pauze's is funest voor het ritgemiddelde.

Zelfde gold voor een ritje Den Haag - Utrecht (75 km). In principe heb ik over de hele rit 25 km/h gemiddeld volgehouden, maar ik heb een half uur verloren met ronddwalen in Utrecht Terwijde (slim genoeg daar de fietscomputer uitgezet). Tip voor de Belgen die naar de smoutebollentocht gaan: Niet proberen wijs te worden uit Utrecht Terwijde! GPS doet het daar ook vaak fout.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Plaats reactie