Fietspaden: wat we al wisten

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#16 Bericht door Peter J »

fujin schreef:Vanmiddag in Antwerpen nog het genoegen gehad op fietspad te mogen rijden langs de nieuw aangelegde leien.
Is volgens mij keiduur geweest. Wel mooi, maar het fiets voor geen meter. hobbel de bobbel de bob.
Je moet daar eens met een laag liggende velomobiel over proberen te rijden.... :shock:
Bij iedere kruising raakt de neus van je velomobiel de grond... zelfs als je zéér traag rijdt #-o
In één woord ---> WAARDELOOS :!: :!: :!: :!: #-o #-o #-o
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers ... php?id=280" onclick="window.open(this.href);return false;

en wij curieus. zelfde norm als voor verharde wegen : dus een goede reden om elk fietspad met verzonken in- en uitritten te voorzien van het verkeerdbord met de 2 hobbels ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#18 Bericht door CapoJan »

Vroeg ik me ook al af: die verlaagde inritten afschaffen op nieuwe fietspaden ? Dat lijkt me ideaal. Waarom elke inrit voorzien van comfort van de ene automobilist die er op en af moet, ten nadele van alle fietsers op het fietspad ? Gewoon vlak leggen en de stoeprand afschuinen is toch veel logischer ?
Ik las de melding van onze minister ook, maar raakte er niet echt wijzer van.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#19 Bericht door blackarmor »

CapoJan schreef:Vroeg ik me ook al af: die verlaagde inritten afschaffen op nieuwe fietspaden ? Dat lijkt me ideaal. Waarom elke inrit voorzien van comfort van de ene automobilist die er op en af moet, ten nadele van alle fietsers op het fietspad ? Gewoon vlak leggen en de stoeprand afschuinen is toch veel logischer ?
Ik las de melding van onze minister ook, maar raakte er niet echt wijzer van.
dat zou idd al een hele verbetering zijn . maar logischer hangt af van welke kant ge het bekijkt . en ge kunt ervan uitgaan dat diegene dat dat beslist heeft hoop en al alleen de zondag de fiets neemt om dan in het midden van de weg te gaan rijden .

moet de eerste melding van een minister nog lezen waar ge wel wijzer van wordt .

swat ben is benieuwt of we in machelen langs de woluwe laan gereden hebben ( stuk aan de flitspaal ) . dat stuk alleen geeft al het bestaansrecht voor de swalbe big apple .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#20 Bericht door crash-quest-dummy »

In Kontich wordt een straat vernieuwd, tussen dorp en N1 geen verlaagde inritten, maar een stukje vanaf N1 richting Duffel wel verzonken inritten.
Begrijpe wie kan ! :cry:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#21 Bericht door CapoJan »

crash-quest-dummy schreef:In Kontich wordt een straat vernieuwd, tussen dorp en N1 geen verlaagde inritten, maar een stukje vanaf N1 richting Duffel wel verzonken inritten.
Begrijpe wie kan ! :cry:
Verschillende wegbeheerders misschien ? Een stuk van de gemeente en een stuk van het gewest bijvoorbeeld. Elk volgt zijn eigen logica...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#22 Bericht door Peter J »

blackarmor schreef:swat ben is benieuwt of we in machelen langs de woluwe laan gereden hebben ( stuk aan de flitspaal ) . dat stuk alleen geeft al het bestaansrecht voor de swalbe big apple .
Jij rijdt blijkbaar in zekere mate over hetzelfde traject als ik... :)
En daar schort inderdaad heel wat aan, het fietspad langs de Woluwelaan tussen
de Watermolenstraat en Haachtsesteenweg is gewoon onbruikbaar, de oversteek
aan de Haachtsesteenweg is een fiasco voor een velomobiel, daar slaat je carrosserie
constant tegen de beton door de oneffenheden... Dat is dan ook de reden dat ik met
mijn Milan gewoon op het rechter rijvak van de Woluwelaan rijdt vanaf de Watermolen-
straat tot aan het kruispunt met de Budasteenweg, auto's en vrachtwagens moeten
daar maar wat geduld oefenen :twisted:
Een ander heikel punt is de dijk langs het kanaal tussen Humbeek en Kapelle-op-den-Bos.
Vooral ter hoogte van de zandwinningsputten van het Bos van Aa, sommige chauffeurs
van de Caterpillars vertikken het te kijken als ze uit de ontginning komen of erin rijden en
het vuil en grind dat daar op het fietspad komt te liggen is gewoon verschrikkelijk.
Er rijdt weliswaar een borstelmachine rond om dat vuil op te kuisen maar de bestuurder
van dat voertuig vindt het proper houden van de rijbaan blijkbaar belangrijker dan het
proper houden van het fietspad... :roll: :twisted: :(
Nu ja... ik zal het rijden met mijn Milan er niet voor laten en als het me te gortig wordt
maak ik wel een aantal foto's en filmpjes en stuur ik die naar Mevr. Crevits ! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#23 Bericht door marksje »

Slechte overgangen kan je natuurlijk ook altijd melden. En dat er wel degelijk iets mee gebeurd kun je hieronder lezen.

Hierbij even mijn briefwisseling omtrent 4 diepe fietspaddwarsende goten in een nagelnieuw aangelegd fietspad.

17/11/2009
ik deponeer een brief met foto's in de brievenbus van minister Crevits met mijn "klacht" omtrent het de goten.

24/11/2009
Geachte heer Goossens,
De minister heeft uw schrijven goed ontvangen.
Het probleem werd reeds aan de bevoegde instanties doorgegeven. Momenteel wordt de situatie bekeken en onderzocht zodat het probleem dat de fietsers ondervinden zo snel mogelijk kan worden aangepakt.
Met vriendelijke groeten,
Elsie Desmet
Kabinetsmedewerkster van Vlaams minister Hilde Crevits

12/04/2010
Beste,
Wij hebben uw opmerking in goede orde ontvangen.
Bij nazicht blijkt uw opmerking terecht.
Echter zijn dit werken in opdracht van Aquafin die opgevolgd worden door een studiebureau. AWV heeft hen van deze situatie op de hoogte gebracht en gevraagd dat zij dit in orde zouden brengen. Het studiebureau heeft AWV verzekerd dat zij dit met hun aannemer tegen eind april 2010 in orde zouden brengen zodat de fietsers opnieuw veilig en comfortabel dit fietspad kunnen gebruiken.
Hopende u bij deze van voldoende informatie voorzien te hebben,
Met vriendelijke groeten,
Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Kabinet Minister Hilde Crevits
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Koning Albert II-laan 20 bus 1, 1000 Brussel
Tel.: 02/552 66 19
http://www.hildecrevits.be" onclick="window.open(this.href);return false;


19/08/2010
De goten worden aangepast (opgevuld)

24/08/2010
Geachte,
Hierbij kan ik u meedelen dat de fietspaden vorige week werden aangepast en nu een stuk veiliger en comfortabeler zijn.
Bedankt,
Marc Goossens

25/08/2010
Beste,
Tevreden fietsers, daar worden ook wij gelukkig van !
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Patrick D'haese
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#24 Bericht door blackarmor »

ah ik denk dat ik u maandag op het stuk tussen verbrande brug en humbeek ben tegengekomen . (dan rijd ne mens is 1 keer met den auto )
ik rij dagelijks kapelle od bos - evere
de smeerlapperij dat die mannen op den dijk achterlaten is trouwens enorm slijten voor ketting en tandwielen .
btw de andere kant van den dijk is terug open met goede asfalt ( en de bomen zijn er weg ) maar ik ben niet 100% zeker da ge erdoor kunt . zal daar morgen eens op letten
mijne trike is wat aan de smalle kant :)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

Vandaag moest ik een kant van Gent uit waar ik niet zo heel veel kom, de Oudenaardsesteenweg. Met een drukke agenda en het winderig weer in het achterhoofd dacht ik dat het deze keer misschien beter was recht op recht te rijden. Dus een aantal grote assen met fietspaden. Het werd weer eens een teleurstellende ervaring...

Na fijne, landelijke wegen kwam er eerst de Nevelestraat tussen Lotenhulle en Nevele. Breed, vrijliggend fietspad aan de zuidkant van de straat. Kwaliteit... tja... betonplaten uit ergens de jaren zeventig of misschien nog vroeger. Dokkeren. Door de ligging en de her en der geplaatste paaltjes voelde het wel veilig aan, maar comfortabel was zeker niet het woord dat erbij paste.

Nevele voorbij, aansluiting gezocht op de N437. "Waw," dacht ik bij mezelf, "dat wordt genieten!" 'n Nog breder fietspad, maar dan wel een recent. Ondanks alle verzoeken van zovele fietsers toch maar weer eens uitgevoerd in beton. Niettemin toch aangenaam vlak en geen storende zettingsvoegen. Na een paar kilometer was het evenwel uit met de pret. Vaarwel aangenaam fietspad, over naar de zelfmoordstrookjes met de rijrichting mee. Asfalt in uitstekende staat, wat de pijn wel kon verzachten. O neen, de pret duurde deze keer nog veel korter: asfalt werd ingeruild voor betonplaten. Oud, ruw, oneffen... en naarmate Sint-Martens-Leerne dichterbij kwam, werd het met iedere meter steeds slechter. En als kers op de taart lag het fietspad op de rotonde van Leerne nog eens vol met allerlei grint, stof, glas... En moet je zien dat de rijbaan zelf over heel dat traject was uitgevoerd in spiegelglad asfalt! :x :x :x

Van de hemel naar de hel en omgekeerd, en omgekeerd... 't Stukje dat volgde, was weer eens heerlijk: een echt mooi, aangenaam en zelfs toeristisch-recreatief ogend fietspad voor en na de brug over de Leie. En dan... plots... niets. Gemeentegrens van Deurle, vanwaar je als fietser de wildernis wordt ingestuurd. Plotseling moet je een plaatsje trachten te veroveren tussen grote, brede en snel rijdende wagens (Latem, nietwaar...! :wink: ) voor wie een fietser schijnbaar slechts een worm is die zonodig vertrapt moet worden. Ik vond de Pontstraat een heus onaangename ervaring.

Na wat gekronkel door de villawijk de N43. Fietspad van rode klinkers. Ideaal voor wie slagroom wil maken... :roll: Of fietspaden daartoe ontworpen zijn, is echter nog de vraag. Redelijk veilig, al heb ik toch wel met haviksogen de opritten in de gaten moeten houden want een aantal automobilisten beschouwen het fietspad slechts als een deel van hun eigen oprit. Naarmate je dichterkomt bij de E40 is er nog maar weinig goeds van het fietspad te vertellen. Niet afgescheiden, niet comfortabel, niet veilig... Bij de op- en afritten heb ik een paar keer flink moeten brullen opdat ze zich van mijn aanwezigheid bewust zouden worden. Ja natuurlijk, midden in het spitsuur en dan hebben ze blijkbaar maar één doel voor ogen: vlug, vlug, vlug naar huis en o wee wie mij daarbij hindert! Ik denk dat Fietsersbond van Gent daar nog een vette kluif aan heeft.

En na de hel weer eens een stukje hemel: het fietspad aan de Oudenaardsesteenweg. Wel jammer dat de parkeerplaatsen voor de auto's weer eens aan de buitenkant van de weg zitten. Dubbel gevaar dus voor de fietsers. Ook zijn er bijzonder weinig overgangen om als fietser van de ene kant van de weg naar de andere kant te komen. Er ligt een verhoogde middenberg op die N60, zodat het met een velomobiel niet zomaar lukt.

Besluit: van alles en nog wat. Hier en daar eens een degelijk fietspad, maar in veel gevallen nog veel meer schrijnende fietsinfrastructuur die eigenlijk die naam zelfs niet waardig is. Ook heb ik bijna steeds moeten vaststellen dat de overgangen slecht zijn: te hoog, te abrupt, te scherp...

Er is nog veel werk aan de winkel!

Hoop doet echter leven!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#26 Bericht door bicky »

Goed nieuws voor mijn woon werk route, volgens de gazet komt is er een afgescheiden fietspad gepland tussen Tielt en Deinze.

het artikel vind ik niet direct terug op nieuwsblad.be maar het nog posten als ik het vind.

Wanneer het er effectief zal liggen en ik ervan zal kunnen genieten is een andere vraag. Zal toch snel nog 5 jaar duren. maar hoep doet de zotten in vreugde leven hé.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Goed nieuws voor mijn woon werk route, volgens de gazet komt is er een afgescheiden fietspad gepland tussen Tielt en Deinze.

het artikel vind ik niet direct terug op nieuwsblad.be maar het nog posten als ik het vind.

Wanneer het er effectief zal liggen en ik ervan zal kunnen genieten is een andere vraag. Zal toch snel nog 5 jaar duren. maar hoep doet de zotten in vreugde leven hé.
Of zelfs nog langer! Na m'n trip van gisteren heb ik wat informatie bij elkaar gesprokkeld over het fietspad langs de N437 (Nevele - Sint-Martens-Leerne). Nu blijkt het de plannen teruggaan tot 1999 en de twee gemeenten (Nevele en Deinze) tot op heden eigenlijk met gekruiste degens tegenover elkaar staan. Nevele wenst een dubbelrichting fietspad aan één kant van de straat; Deinze enkelrichting fietspaden aan beide zijden. Ondertussen heeft Nevele al een stuk aangelegd, maar Deinze wil van geen wijken weten. Ondertussen is het een vaudeville geworden op hoog niveau (met getouwtrek vanuit hogere bestuursniveaus...) waarvan de fietser het slachtoffer natuurlijk is. Wat er zo problematisch aan dat dubbel fietspad is me een raadsel, ook al omdat het zou komen in de oude trambedding. Naar wat ik lees, zou men nu een typisch Belgisch compromis (lees: waarover iedereen kan roepen dat hij een klinkende overwinning heeft binnengehaald, maar waarover in de grond alleen maar misnoegdheid over bestaat) in elkaar gebokst hebben: een stukje dubbelrichting fietspad doortrekken om het wat verder dan te ontdubbelen. Het opgeblazen ego van de grote Piefs en Poefs zal nu wel gered zijn, maar of het echt ten goede zal komen aan de fietser is nog maar de vraag.

En het antwoord daarop zullen we pas ten vroegste in 2013 weten...
bicky schreef: Wanneer het er effectief zal liggen en ik ervan zal kunnen genieten is een andere vraag. Zal toch snel nog 5 jaar duren. maar hoep doet de zotten in vreugde leven hé.
Als we het mobiliteitsplan van de stad Tielt (2003!) mogen geloven, staat de aanleg van dit fietspad in de planning vermeld onder "op middellange termijn (2007-2012)". Verantwoordelijke ervoor is het Vlaams Gewest dat zomaar eventjes 3.250.000 euro eraan zal besteden.

Wordt het 2012...? Dat valt volgens mij te betwijfelen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Zolang het bij een norm blijft die gevraagd wordt om na te leven en er geen effectieve controle op gebeurd zal dit maar redelijk dode letter blijven. Zo bestaan er al jaren normen over de kwaliteit van de autowegen en als je ziet hoe ze er soms bij liggen na een paar jaar ondanks het feit dat daar normen over de kwaliteit van de gebruikte wegen staat omschreven.
Wingenestraat in Maria-Aalter. 2016. Eindelijk. Uitbraak van het totaal afgeleefde fietspad. Eentje uit de tijd dat de fiets nog onderaan in de rangorde van de mobiliteitsladders stond. Je weet wel: een naast de rijbaan aangelegd betonstrookje dat ondertussen op ontelbare plaatsen door tijd en veel te lichte fundering scheefgezakt en gebarsten was. Eindelijk een nieuw fietspad. Afgescheiden van de rijbaan. Breedte overeenkomstig het Fietsvademecum. Gejuich op alle banken!

En dan, een jaartje later, fiets je voor de eerste keer over het gloednieuwe fietspad. Het gejuich verstilt en machteloze woede overvalt je. Weggegooid belastinggeld! Welke prutser van een aannemer heeft dat aangelegd?! Had ik valse tanden dan waren ze al na de eerste meter uit mijn mond gedaverd... Stond de vlakheidsnorm niet in het lastenboek? Voert de gemeente tijdens en na de werken dan geen kwaliteitscontrole uit? Geen antwoord, want de gemeente geeft niet thuis.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#29 Bericht door Rikki »

eeuwige reiziger schreef: En dan, een jaartje later, fiets je voor de eerste keer over het gloednieuwe fietspad. Het gejuich verstilt en machteloze woede overvalt je. Weggegooid belastinggeld! Welke prutser van een aannemer heeft dat aangelegd?! Had ik valse tanden dan waren ze al na de eerste meter uit mijn mond gedaverd... Stond de vlakheidsnorm niet in het lastenboek? Voert de gemeente tijdens en na de werken dan geen kwaliteitscontrole uit? Geen antwoord, want de gemeente geeft niet thuis.
Inderdaad, als ik van mijn werk kom en rij richting Maria - Aalter is het een ramp met de Hurri, de eerste maal aan een 35km/h daar gereden met als gevolg dat ik bijna in het aardappelwinkeltje terecht kwam.
De overkant ligt iets beter...
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Plaats reactie