Fietspaden: wat we al wisten

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Fietspaden: wat we al wisten

#1 Bericht door paulheyndrickx »


Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#2 Bericht door hugo »

waarvoor dient de fietsmanager dan ?

nogmaals , beter geen fietspaden ...



hier klinkt het zo >

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... aden.dhtml

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... over.dhtml



of nog

http://www.fietsersbond.be/nieuws/pers/comfortaudit

het volledige rapport

http://www.fietsersbond.be/sites/defaul ... 2009_0.pdf




gezond verstand is er nodig ...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#3 Bericht door quattrovelootje »

Niks nieuws onder de zon :roll: :roll: :roll:. Zolang diegenen die over dergelijke zaken niet zelf met de fiets forensen en over de erbarmelijke fietspaden donderen, zal er niet veel veranderen, vrees ik. Veel geblaat en weinig .... juist ja !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#4 Bericht door Vital »

Fietspaden zullen altijd van ondergeschikt belang blijven vrees ik... hier een paar straten verder was het wegdek stukgevroren. Nu is de weg 2 weken afgesloten geweest om nieuw asfalt te leggen maar die buitenste 2 halve meters die rood geschildert waren hebben ze natuurlijk links laten liggen. :evil: Resultaat de autos razen over een gerepareerd wegdek en ik met mijn fietste hobbel maar verder... :cry: (terwijl het met een paar schupkes asfalt was opgelost!)
Happiness is not a destination, it is a way of life

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

hugo schreef:waarvoor dient de fietsmanager dan ?

nogmaals , beter geen fietspaden ...
Als het over die zelfmoordstrookjes gaat, bekruipt me die gedachte ook wel eens. Vandaag las ik iets op de webstek van de "Warrington Cycle Campaign" wat, als ik mijn ervaringen in herinnering breng, maar al te waar is, nl. een strookje fietspad op de rijbaan leidt ertoe dat automobilisten veel minder uitwijken dan wanneer er geen fietspad is. Daarom vind ik ook: beter geen fietspad als het niet vrijliggend kan zijn!

http://www.warringtoncyclecampaign.co.u ... -the-month" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

zolang Crevits niet per ongeluk beaamt dat we daar mee moeten leren leven mogen we ons nog gelukkig prijzen zeker ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#7 Bericht door mathias »

http://www.mybikelane.com/

er zijn er vast wel enkelen onder jullie die de weg onder constante camerabewaking houden tijdens de dagelijkse rit... hier kan je je beelden kwijt :twisted:
Mathias

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#8 Bericht door marksje »

Ge kunt natuurlijk ook altijd je fietspad wat opvrolijken met een bloembakje hier en daar :?

Afbeelding
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#9 Bericht door trikelover »

marksje schreef:Ge kunt natuurlijk ook altijd je fietspad wat opvrolijken met een bloembakje hier en daar :?

Afbeelding
ik vind dit toch een leuke manier om de aandacht bij het fietsen te houden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#10 Bericht door Edje »

En pas op he daar hebben ze een architect voor nodig ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#11 Bericht door marksje »

Artikel Nieuwsblad d.d.22/03/2011

"Vlakheidsnorm" voor fietspaden

Alle fietspaden die na 1 april worden aangelegd, zullen moeten voldoen aan de "vlakheidsnorm". Deze norm garandeert een vlak en comfortabel oppervlak van het fietspad.

"Vroeger was het rijcomfort op de nieuwe fietspaden niet altijd even goed", klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits. "Dat was vaak het gevolg van oneffenheden. Deze norm zorgt ervoor dat dat verholpen wordt bij de nieuw aangelegde fietspaden."

De afdwingbare vlakheidsnorm zal worden opgenomen in het standaardbestek voor de aanleg van fietspaden.


Ik hoop dat ze bij de oplevering het dan ook effectief gaan controleren (i.p.v. geïnteresseerd te zijn waar ze 's middags gaan eten) en dat de goten en boordstenen aan de kruispunten daar ook onder vallen. :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

marksje schreef:Ik hoop dat ze bij de oplevering het dan ook effectief gaan controleren (i.p.v. geïnteresseerd te zijn waar ze 's middags gaan eten) en dat de goten en boordstenen aan de kruispunten daar ook onder vallen. :roll:
Als er dan inderdaad eens een degelijk fietspad wordt aangelegd, is er meestal het een en ander aan te merken bij aansluitingen en overgangen bij wat er al ligt en lag. Mij is het soms echt een raadsel hoe men erin slaagt de raarste toestanden te creëren. De werkelijkheid is soms erger dan wat je in de ergst nachtmerrie kunt beleven.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#13 Bericht door trikelover »

marksje schreef:Artikel Nieuwsblad d.d.22/03/2011

"Vlakheidsnorm" voor fietspaden

Alle fietspaden die na 1 april worden aangelegd, zullen moeten voldoen aan de "vlakheidsnorm". Deze norm garandeert een vlak en comfortabel oppervlak van het fietspad.

"Vroeger was het rijcomfort op de nieuwe fietspaden niet altijd even goed", klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits. "Dat was vaak het gevolg van oneffenheden. Deze norm zorgt ervoor dat dat verholpen wordt bij de nieuw aangelegde fietspaden."

De afdwingbare vlakheidsnorm zal worden opgenomen in het standaardbestek voor de aanleg van fietspaden.


Ik hoop dat ze bij de oplevering het dan ook effectief gaan controleren (i.p.v. geïnteresseerd te zijn waar ze 's middags gaan eten) en dat de goten en boordstenen aan de kruispunten daar ook onder vallen. :roll:
Zolang het bij een norm blijft die gevraagd wordt om na te leven en er geen effectieve controle op gebeurd zal dit maar redelijk dode letter blijven. Zo bestaan er al jaren normen over de kwaliteit van de autowegen en als je ziet hoe ze er soms bij liggen na een paar jaar ondanks het feit dat daar normen over de kwaliteit van de gebruikte wegen staat omschreven.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#14 Bericht door fujin »

Vanmiddag in Antwerpen nog het genoegen gehad op fietspad te mogen rijden langs de nieuw aangelegde leien.
Is volgens mij keiduur geweest. Wel mooi, maar het fiets voor geen meter. hobbel de bobbel de bob.

Als ik nu bij wijze van 1 april grap er eens een aantal stenen uit zou halen?
Geld de reparatie dan ook als heraanleg?
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietspaden: wat we al wisten

#15 Bericht door trikelover »

fujin schreef:Vanmiddag in Antwerpen nog het genoegen gehad op fietspad te mogen rijden langs de nieuw aangelegde leien.
Is volgens mij keiduur geweest. Wel mooi, maar het fiets voor geen meter. hobbel de bobbel de bob.

Als ik nu bij wijze van 1 april grap er eens een aantal stenen uit zou halen?
Geld de reparatie dan ook als heraanleg?
ik vrees dat als je stenen uit haalt er een nog groter gevaar ontstaat voor de fietser die erna passeren. Plus je weet toch dat de auto nog altijd heer en meester is op de weg. Ik ben zelf van mening dat na de werken wel gekeken word naar de het rijcomfort voor de auto's en de aanplanting rond en op de weg maar niet naar de fiets nog voetpaden want telkens dat er een word heraangelegd zie ik dat de kwalitiet van deze niet echt bijzonder goed is. Soms heb ik de indruk dat ze redeneren van als het er ligt is het goed het zijn toch maar een paar fietsen en wandelaars die erover gaan.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie