graveren

Meld hier als je fiets gestolen is.
Bericht
Auteur
Gast

graveren

#1 Bericht door Gast »

ik wist niet goed of deze topic hier of bij techniek moest staan, maar swat, zet hem waar je het best denkt.
wie zijn fiets is gegraveerd?
doet dit de dag van vandaag eigenlijk iets uit om te laten graveren?
schendt dit je fiets, op de cijfertjes na?
kan je de gravure laten zetten waar je ze wilt?

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#2 Bericht door Dries »

ik heb mijn HPX laten graveren tien jaar geleden, zeer prominent op de kader voor het zitje. Hij is nooit gepikt geweest, in tegenstelling tot een aantal fietsen die ik niet had laten graveren.
Ik denk wel dat het nut heeft: bij de politie is dat het eerst wat ze vragen, en je hebt achteraf nooit onduidelijkheid over het eigendomsrecht. Je moet natuurlijk je fiets binnen twee jaar niet verkopen, dat is minder interessant voor de koper....

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#3 Bericht door marini »

denk ik niet , met verkoopbriefje met nummer is dat geen probleem denk ik
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#4 Bericht door Gast »

Graveren gaat enkel op fietskaders met een buisdiameter van max. 3 cm. En het moet dan nog een rechte buis zijn.

Bovendien raden enkele fietsfabrikanten het af en verlies je zelfs de fietsgarantie als er in de buis gegraveerd wordt. Wegens plaatselijk sterkteverlies (vooral in aluminiumframes).
In stalen frames gaat het nummer roesten. Dit kun je oplossen door er verf in aan te brengen.

Een gegraveerde fiets die gestolen wordt kan door de dief of heler ontdaan worden van zijn gravure. Een gravure heeft daarom enkel zin op korte termijn na de diefstal. Het schrikt af om zo'n gegraveerde fiets te stelen, maar als de dief de bedoeling heeft om hem 'om te katten' naar een nieuwe onrechtmatige eigenaar, dan ben je met een gravure (of sticker) niets.

Gast

#5 Bericht door Gast »

maar als de dief de bedoeling heeft om hem 'om te katten' naar een nieuwe onrechtmatige eigenaar, dan ben je met een gravure (of sticker) niets.

da vindik ook, momenteel vertrouw ik het nergens meer om mijne fiets achter te late (zelfs met een slot)

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#6 Bericht door rocco »

Dus graveren heeft geen zin en is technisch nog moeilijk ook?
Ik overwoog het ook eigenlijk... zal eens bij wat fietsenmakers vragen wat zij aanraden.
it's a way of ligging

[url]http://www.smaaktnaarmeer.be[/url]

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#7 Bericht door Duckjibepete »

Patrick Pevenage schreef:Graveren gaat enkel op fietskaders met een buisdiameter van max. 3 cm. En het moet dan nog een rechte buis zijn.
Nietes, ooit vorige tai laten graveren en dat was op de ronde buis van minstens 6 cm diam.
De vraag is of de dief het ziet natuurlijk...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

A

#8 Bericht door marksje »

Wat betreft buisverzwakking dat weet ik niet; wat ik wel weet is dat bij het huidig gebruikte systeem (door de dienst die dit komt doen, dus niet als de gemeente dit in eigen beheer zou doen) zowat alle diameters kunnen gegraveerd worden. De buis moet een recht stuk hebben van ± 10 cm. Het gebruikte procedé is beter dan vroeger, het gegraveerde nummer wordt met een zwarte (of witte) vettige stift ingewreven, het overtollige zwart (of wit) wordt weggeveegd zodat een mooi zwarte (of wit) nummer te zien is. Alles wordt met een sticker, met een doorschijnend ruitje, afgedekt, heel proper. Een dief zal natuurlijk niet gaan kijken of de fiets nu al dan niet gegraveerd is maar het vergemakkelijkt wel nadien de controle of het al dan niet zijn fiets is. Het gegraveerde nummer betreft het rijksregisternummer, het is dan ook best wanneer je je fiets verkoopt je de gegevens bijhoudt van diegene aan wie je hem verkoopt want men gaat bij u terecht komen als men het nummer aanvraagd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

op de gordel heb ik het gevraagd aan de graveurs, die zagen dat echter niet zitten, ze hebben wel twee stickertjes op mijn fiets geplakt met mijn nr, op goeie plaatsen; schijnbaar gaan die stickertjes er ook zo makkelijk niet af (hoelang is een andere vraag)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

De Twister van Elke heb ik op de Gordel wel kunnen laten graveren, maar dat ging idd enkel omdat hij een recht neusbuis heeft. Het graveertoestel paste maar justekes op de buis.

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#11 Bericht door Mysterio »

Met onzichtbare UV-stift op je fiets of velomobiel schrijven :idea:

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#12 Bericht door ZesPak »

Mysterio schreef:Met onzichtbare UV-stift op je fiets of velomobiel schrijven :idea:
en dan met blacklight achteraf controleren? :p

zo verlies je wel het "afschrikeffect" eh.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#13 Bericht door Mysterio »

ZesPak schreef:
Mysterio schreef:Met onzichtbare UV-stift op je fiets of velomobiel schrijven :idea:
en dan met blacklight achteraf controleren? :p

zo verlies je wel het "afschrikeffect" eh.
Afschrikkingsefect misschien wel, maar het verassingseffect nadien :D

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#14 Bericht door Mysterio »

Es in Gent binnengesprongen in de fietsenherstelplaats van den unief voor mijn vouwfiets.
Die kan dus niet gegraveerd worden omdat mijn framebuis niet rond is. Hun systeem past er niet op :? Het nieuwere systeem van de politiediensten zou er ook niet op passen, zo werd me verteld.
Alternatieven zie ik zo 123 niet :idea: ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

wat je natuurlijk wel kunt doen (indien je het aandurft en je frame het aankan) is je fiets zelf 'graveren' met slagnummers.

of beter nog.

ik hoorde in mijn studententijd een verhaal van iemand die in zijn koersfiets een zendertje had laten plaatsen zodat bij diefstal de fiets kon worden opgespoord met een ontvanger en dan samen met de politie terug worden opgeëist.
of dat echt legaal haalbaar is, moeten we even aan onze liggende arm der wet vragen,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie