zou hpv groot zijn moest gentse liggers niet bestaan

Tips, richtlijnen, ideëen, suggesties...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

zou hpv groot zijn moest gentse liggers niet bestaan

#1 Bericht door Wouter D »

ik begin hoe langer hoe meer spoken te zien en sommige gedachten spelen door mijn hoofd.

- is het de schuld van het forum van de Gentse Liggers dan HPV niet kan groeien?

- het forum is gratis, dus waarom lid worden van een nationale vereniging?

- moest HPV ophouden met bestaan en Gentse Liggers wordt een VZW met 20 euro lidgeld, zou iedereen dan lid worden?


kunnen jullie daar eens op antwoorden aub?


in Nederland is de lijst een gevolg van de vereniging,
in Belgie, is de vereniging tegenwoordig een gevolg van het forum

om maar eens te vergelijken waar veel mee vergeleken word.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Wouter, denk niet dat je je moet spiegelen aan HPV nederland, zij fungeren als een overkoepelend orgaan waar verenigingen onder verenigd worden (met heir een daar een individueel uitzonderingeske.

De mentaliteit die beide hebben is ""zogezegd verschillend"" het lossere gentseliggers en HPV (iet moeilijker te bereiken voor meeste gentseliggers blijkbaar) die volgens de meeste wedstrijdgericht zijn en als je huidige agenda bekijkt kan ik meeste weer verstaan.

Ik denk als HPV het ligfietsen als ligfietsen gaat bekijken het voor de meeste wel goedkomt met wedstrijden EN toertochten en al wat er nog bij kan horen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#3 Bericht door Jef »

Wouter, via het forum heb ik persoonlijk meer opgestoken van ligfietsen dan via lidmaatschap HPV en de bijhorende boekskes.
Maar om te stellen dat het ene het ander tegenwerkt.... :?:
Het heeft m.i. meer te maken met persoonlijke interesses: wedstrijden, toertochten, gewoon wat over je fiets kennen en alleen rijden,....
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#4 Bericht door BartC »

Sorry, dit is misschien een beetje off-topic, maar wat ik een beetje raar vind aan HPV is dat het alleen maar om ligfietsen lijkt te gaan... Ik zou bijvoorbeeld de naam Ligfietsvereniging België vzw logischer vinden.

HPV staat bij mijn weten toch voor 'Human Powered Vehicles', en omvat daarmee alle voertuigen die door mensen aangedreven worden, van trapbootjes, go-carts, fietsen allerlei tot pogingen om een door de mens aangedreven vliegtuig te maken. Van dat alles is bij HPV België echter niets terug te vinden.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#5 Bericht door Ligchris »

Spruitje, op de twee eerste vragen kan ik geen antwoord geven.

Om op je derde vraag te antwoorden:
In het lidgeld van HPV zit het tijdschrift inbegrepen. Ik vraag me af voor hoeveel dat tijdschrift in het lidgeld zit? Als ik zie dat een jaarabonnement voor het tijdschrift "Fiets" 50€ kost, dan vraag ik me af hoeveel HPV van de 20€ nog over heeft voor andere zaken buiten het tijdschrift?

Daaruit kan je besluiten dat het lidgeld van HPV niet duur is.
Maar aan de andere kant: ik ben niet echt geïnteresseerd in dat tijdschrift. Ik ben immers geen fietser in hart en nieren (dit is misschien een vloek op dit forum); ik doe veel verplaatsingen met de fiets omdat ik de fiets het ideale vervoermiddel vind voor vele verplaatsingen. Het aspect "bewegen in de buitenlucht" is voor mij wel belangrijk, maar dan ga ik nog veel liever een stevige wandeling maken - maar ik wijk af.

Ter vergelijking: wij (mijn vrouw en ik) zijn ook lid van TouringWegenhulp (50€ per jaar, geloof ik?), maar een tijdschrift over outo's zou me ook niet interesseren.

Toen ik zo'n 16, 17 jaar geleden mijn eerste ligfietsen kocht, ben ik ook naar een paar bijeenkomsten van HPV gekomen (ik weet niet of dat dezelfde vereniging is als HPV nu), maar de onderwerpen spraken me niet zo aan.
Ik heb toen besloten om geen lid te worden.
Algemeen: wedstrijden en technische dagen (zie pagina over "lid worden" op de website van HPV) interesseren me niet zo. Dus enkel de toertochten en het zoeken naar een geschikte ligfiets zijn de enige zaken die me zouden interesseren van wat HPV te bieden heeft, maar dat vind ik op dit forum ook.

Ik ben lid van dit forum omdat ik hier kan leren van de ervaring van anderen en omdat ik hopelijk op termijn ook anderen kan helpen met mijn ervaring. Als er een lidgeld zou gevraagd worden voor de werkingskosten van het forum, dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dat kan geen 20€ per jaar kosten.

Als ik dit allemaal herlees, dan lijkt het wel of ik HPV wil afkraken. Dat is helemaal niet zo! HPV doet allicht boeiende zaken als je er in geïnteresseerd bent.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#6 Bericht door paulheyndrickx »

Ik denk dat zonder de GL meer mensen bij hpv of op het "officiële forum van hpv" zouden zitten. In het verleden zat ik ook een tijd op het nederlandse form zonder daar lid te zijn.
De verhouding tussen de GL en HPV-B is halfslachtig en dat zorgt voor onduidelijkheid en dus ergernis. Als GL het officiële forum is, waarom wordt het dan niet omgedoopt? Dan zou er ook geen discussie zijn over het gegeven dat hpv dit forum bestuurt.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#7 Bericht door rik »

paulheyndrickx schreef: De verhouding tussen de GL en HPV-B is halfslachtig en dat zorgt voor onduidelijkheid en dus ergernis. Als GL het officiële forum is, waarom wordt het dan niet omgedoopt? Dan zou er ook geen discussie zijn over het gegeven dat hpv dit forum bestuurt.
Kijk eens even bovenaan op deze pagina. 't Staat daar toch al een tijdje!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

Denk eerder dat Paul bedoeld ipv Gentseliggers hpv forum niet "gentseligger officieel forum van hpv" :wink:

en dan moet jenog bezien hoeveel GL je overhoudt van die 739 als je zo al kan zien dat vanaf 611 tot 739 geen liggers te vinden zijn :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#9 Bericht door Dries »

paulheyndrickx schreef: De verhouding tussen de GL en HPV-B is halfslachtig en dat zorgt voor onduidelijkheid en dus ergernis. Als GL het officiële forum is, waarom wordt het dan niet omgedoopt? Dan zou er ook geen discussie zijn over het gegeven dat hpv dit forum bestuurt.
Volgens mij is dat inderdaad de kern van de zaak.

Van het forum is geweten wat het opzet is; het is een middel om mensen te laten pallaveren over vanalles wat te maken heeft met ligfietsen. Daar komen zelfs af en toe initiatieven van zoals het organiseren van een toertocht of het laten drukken van een t-shirt. (In die zin lijkt het me zeer duidelijk dat De gentse liggers nog nooit iets georganiseerd heeft, het is steeds persoonlijk initiatief) Er is ook een duidelijk doel, hoewel het niet als dusdanig bepaald is; iemand die op het forum post of leest wil gewoon informatie uitwisselen en/of zich amuseren.

Van HPV belgium is het minder evident om te weten wat het opzet is, ondanks dat het wel bepaald is in de statuten van de vzw; het doel is dat de ligfiets gepromoot wordt. (ik weet niet of het als ligfiets dan wel hpv vermeld wordt)
Als velomobielhandelaar vind ik dat op zich fantastisch natuurlijk, maar ik snap nog steeds niet goed waarom een vereniging dat in mijn plaats of naast mij zou doen.
En als dan toch gebeurt, dan gebeurt het - met alle respect voor de mensen die er zich al jaren voor inzetten- niet goed.

Dus:
- is het de schuld van het forum van de Gentse Liggers dan HPV niet kan groeien?
Nee, dat heeft HPV aan zichzelf te danken

- het forum is gratis, dus waarom lid worden van een nationale vereniging?
Persoonlijk? geen idee. Ik lees en schrijf op het forum omdat ik op deze manier een beetje op de hoogte blijf. Ik ben lid van de fietsersbond omdat het een drukkingsgroep is. Van HPV ben ik slechts lid uit een historisch gegroeide symphatie.

- moest HPV ophouden met bestaan en Gentse Liggers wordt een VZW met 20 euro lidgeld, zou iedereen dan lid worden?
Denk ik niet. Ik alvast niet, er zijn nog andere manieren (fora) om op de hoogte te blijven. Tenzij de nieuwe VZW er een is die echt wel meerwaarde biedt natuurlijk, én een duidelijk doel én een duidelijke strategie heeft. ik heb het niet zo op verenigingen omwille van de vereniging.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#10 Bericht door Vital »

Ik ben gentseligger geworden omdat dit voor mij een vrijblijvende manier is om over fietsen te lullen, gelijkgezinden te leren kennen, info uit te wisselen en eens af en toe af te spreken om samen te gaan fietsen. Gewoon geen verplichtingen en een leuke bezigheid...
Zoals ik al eerder zei heb ik nooit de moeite gedaan om de HPV te leren kennen en zie ik daar ook het nut niet van in, ik rij geen wedstrijden ofzo dus...
Moest er nu een jaarlijks lidgeld komen voor op deze site te mogen inloggen dan zou ik dit kunnen accepteren afhankelijk van het bedrag natuurlijk. Maar ik vind het vooral belangrijk dat er niet teveel regels en gedoe aan te pas komen.
Happiness is not a destination, it is a way of life

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#11 Bericht door ossi »

Vital schreef:Ik ben gentseligger geworden omdat dit voor mij een vrijblijvende manier is om over fietsen te lullen, gelijkgezinden te leren kennen, info uit te wisselen en eens af en toe af te spreken om samen te gaan fietsen. Gewoon geen verplichtingen en een leuke bezigheid...
Zoals ik al eerder zei heb ik nooit de moeite gedaan om de HPV te leren kennen en zie ik daar ook het nut niet van in, ik rij geen wedstrijden ofzo dus...
Moest er nu een jaarlijks lidgeld komen voor op deze site te mogen inloggen dan zou ik dit kunnen accepteren afhankelijk van het bedrag natuurlijk. Maar ik vind het vooral belangrijk dat er niet teveel regels en gedoe aan te pas komen.
Zo zie ik het ook.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#12 Bericht door hugo »

als het huidige hpvb stopt gebeurt er niets !!!

toen het internet nog niet bestond
en ook hpvbelgie niet
waren "wij" lid van de nederlandse vereniging
ik heb daaraan meermaals een lijst belgische leden gevraagd
met deze werd oa telefonisch contact gelegd

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#13 Bericht door hugo »

wouter

waarom speelt u met het idee gl een vzw structuur te geven ?



vroeger was er een argument voor een vzw voor hpvb
ze konden dan op expo-velo staan als vzw

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: zou hpv groot zijn moest gentse liggers niet bestaan

#14 Bericht door quattrovelootje »

spruitje schreef:is het de schuld van het forum van de Gentse Liggers dan HPV niet kan groeien?
Hier kan ik alleen Dries maar bijtreden : nee, dat heeft HPV idd aan zichzelf te danken. De afgelopen jaren heeft HPV alleen maar in de shaduw gestaan van GL en de evenementen die wij organiseerden. Het is bewonderenswaardig dat enkele GL-s die tevens lid zijn van HPV B hier hun schouders onder zetten, anders was er mss al geen sprake meer van HPV B ....
Is het trouwens de taak van GL om HPV B te laten groeien ????
Spruitje schreef: moest HPV ophouden met bestaan en Gentse Liggers wordt een VZW met 20 euro lidgeld, zou iedereen dan lid worden?
Dat geloof ik ook niet, toch zeker niet als een forum op zich blijft. Zoals Dries ook al schreef : ons forum is niet het enige forum. Om mensen over de financiële drempel heen te laten stappen, zul je idd met iets méér moeten komen dat dat bedrag zou kunnen rechtvaardigen.

Ik ben destijds hier ook lid geworden omdat ik :

1. ligfietste en hier bleek dat ik kennelijk niet de enige ben in Vlaanderen
2. wel eens zin had om samen met andere liggers wat te doen en/of wat te zeveren over ligfietsdingen
3. het hier wel een plezante, spontane groep vind die activiteiten organiseert die mij aanspreken (in tegenstelling tot HPV B)
4. geen wedstrijden rij (en ook daarom geen HPV B)

Wat mij betreft, mag het hier zo blijven. Ik hoop het in elk geval . We zullen zien ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#15 Bericht door marksje »

Dit forum is gratis :shock: :!: :!: :!: tarara :!:

Rechts boven staat de sponsor en een (grote) tijd terug hebben we met een aantal forumgebruikers, op vrijwillige basis, een bijdrage gegeven om dit forum op het net te houden en daar ben ik nu nog altijd toe bereid.
Om er nu direct een vereniging van te gaan maken :?: :?: :?: ik ben er niet voor, dit fnuikt deels het initiatief van het individu; iedereen zit te kijken naar "het bestuur" om alles op poten te zetten en daarna zitten ze zich te ergeren in "waarom dit, waarom dat", zoals nu (helaas) met HPV gebeurd.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie