Slotje hier, slotje daar... Wat is er toch aan de hand?

Tips, richtlijnen, ideëen, suggesties...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Slotje hier, slotje daar... Wat is er toch aan de hand?

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Bij heel veel deelnemers aan dit forum rijzen er heel wat vragen op sedert de bekendmaking van de nieuwe regels m.b.t. de toertochten. Nu, "bekendmaking" is een eufemisme voor wat bij veel deelnemers - en dat blijkt uit meerdere pb's - als een regelrechte oukaze aangevoeld wordt. Die al dan niet terechte indruk wordt versterkt door het voortdurend afblokken van iedere redelijke uitwisseling waarbij vragen gewist worden en onmiddellijk als "opmerkingen" gestigmatiseerd worden die er slechts zouden zijn omdat de vraagsteller uit is op "discussie". Dit geeft echt geen goed gevoel en zorgt ook niet voor een vlot gegroeide aanvaarding van deze nieuwe regeling.

Waarom toch die benepen en verkrampte houding die nu plotseling wordt aangenomen? Worden we gezien als onwillig vee dat slechts met harde hand in bepaalde richting kan worden gestuurd?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#2 Bericht door Jan.E »

Ik had mij voorgenomen niet meer te reageren, maar het is sterker dan mezelf. Slotjes zijn denk ik niet echt de goede oplossing, dat werkt alleen frustratie in de hand. Wat ik wel eigenaardig vind is de naar mijn mening overdreven reaktie op iets banaals als een verzekering. Als je kiest om bij een sportclub te gaan of je wilt met de wielerterroristen gaan fietsen op zondag of iets dergelijks, dan is het eerste wat men je voorlegt een verzekering. Zonder discussie wordt die dan betaalt. Daar moet je ook niet afkomen met een familiale verzekering of dergelijke. Hier echter veroorzaakt dit een rel zonder weerga. Wat mij ook opvalt is dat er altijd met de stok moet gegooid worden, al is het maar om te wringen blijkbaar. Een beetje construktief gedrag zou niet misstaan vind ik. Nu, het onderwerp HPV ligt hier gevoelig en sommigen vinden het dan ook tot hun taak om alles wat hiermee in verband staat categoriek af te kraken.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Re: Slotje hier, slotje daar... Wat is er toch aan de hand?

#3 Bericht door Johan Clerx »

eeuwige reiziger schreef: Dit geeft echt geen goed gevoel en zorgt ook niet voor een vlot gegroeide aanvaarding van deze nieuwe regeling.

Waarom toch die benepen en verkrampte houding die nu plotseling wordt aangenomen? Worden we gezien als onwillig vee dat slechts met harde hand in bepaalde richting kan worden gestuurd?
Misschien om zageventen zoals jij geen kans te geven om hun spelleke te beginnen spelen.

Wost heeft al eerder (zeer terecht trouwens) een post van mezelf aan jouw adres verwijderd, maar ik ga het toch nog eens zeggen menne vriend.
Zal mijn woorden een beetje beter wikken en wegen zodat het dit keer wel voor publicatie vatbaar is.

Al jaren ben jij degene die, als het over HPV gaat, loopt te klagen en de boel zit op te naaien. Wie een bloemlezing hiervan wil pluist het forum er maar eens op na.

Nu zijn er eindelijk een aantal Gentseliggers die hun schouders onder HPV hebben gezet. Er zijn een hele reeks initiativen genomen om HPV nieuw leven in te blazen. Dat uitgerekend jij nu (weer) denkt de moraalridder te moeten spelen hangt me ferm de keel uit. Maar het verwondert me van de andere kant ook helemaal niet. Zoals ik in mijn eerste post al stelde: verander je naam aub in Eeuwige Steuker.

Als ge niet gaat braaf zijn zet ik u binnen een paar weken met een sjaal van Standard rond je nek tussen de spionkop van Genk. :twisted:

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

@ eeuwige reiziger: nu rij ik rustig op mijn eentje rond, wachtend op het verbod van mailposten voor niet-leden :wink: :P :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#5 Bericht door wost »

1) kunne we het deftig houden ja.

2) of we dat nu graag willen of niet gentse liggers is voor de wet een vereniging. Wie iets organiseert loopt ferme risico's. vandaar de verzering.

3) waarom via HPV?

Omdat HPV voor 90% bestaat uit gentseliggers.

Omdat dit een goedkope oplossing is.

4) waarom bijvoorbeeld niet via VWB

Omdat dat duurder is.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#6 Bericht door Jef »

1) Tuurlijk, maar tot het einde lezen :wink: :P :lol: spelen ook mee.

2) twijfel, twijfel (statuten?; ledenlijst? , bestuursleden?, financieel verslag?)

3) zie 2

4) idem.

:lol: :lol: :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

Als ik sommige reacties lees, komt het mij voor alsof een aantal mensen blijkbaar tegelijkertijd azijn en vitriool gedronken hebben. Ik ga dus niet in op bepaalde scheldpartijen.

Nu, ik ben inderdaad slechts een koele minnaar van HPV. Alleen heeft bovenstaand eerste bericht van me daar hoegenaamd niets mee van doen. In een aantal pb's met wost heb ik trouwens geschreven dat toertochten onder het vaandel van HPV inderdaad verzekerd moeten worden. Wettelijk gezien valt daar niet aan te tornen. Ik heb trouwens daarover trouwens ook advies ingewonnen bij mensen die iets van verzekeringen afweten.

Wel ging het over de schijnbaar bijzonder lange tenen waarmee sommigen hier rondlopen, waardoor iedere vraag - ja, gewoon vragen, geen azijnpisserij - onmiddellijk wordt gezien als zijnde een "aanval", "kritiek", "discussie" en meer van dat fraais. Mijns inziens wijst dit er slechts op dat er in hoge mate sprake is van verkramping. Schijnbaar moeten we nu netjes in de pas lopen, en o wee, al diegenen die ook nog maar eventjes het aandurven aan het boompje te schudden! Hen wacht pek en veren, en die zullen branden op de branstapels van weleer. En met hen ook wat ze durfen neerschrijven.

Juist bij die houding stel ik mij veel vragen.

Niet bij de verzekering rond de toertochten die onder de mantel van HPV zullen worden georganiseerd. En wie mij niet gelooft, vraag gerust eens na bij wost.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#8 Bericht door rik »

Ga toch (lig)fietsen!
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Ga toch (lig)fietsen!
Doe ik, Rik. Doe ik.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#10 Bericht door wost »

[quote="Jef"] 2) twijfel, twijfel (statuten?; ledenlijst? , bestuursleden?, financieel verslag?)

3) zie 2

4) idem.
[quote]

Ik haalde dit van de site van de FOD economie. "Men spreekt van een 'feitelijke vereniging' wanneer twee of meer personen zich verenigen om een gemeenschappelijk doel te verwezenlijken."

We zijn als gentseliggers dus wel degelijk een vereniging.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

wost schreef: Ik haalde dit van de site van de FOD economie. "Men spreekt van een 'feitelijke vereniging' wanneer twee of meer personen zich verenigen om een gemeenschappelijk doel te verwezenlijken."

We zijn als gentseliggers dus wel degelijk een vereniging.
Ja, Gentse Liggers is een feitelijke vereniging. Alleen heeft volgens het Belgisch recht een feitelijke vereniging geen rechtspersoonlijkheid. Hierdoor zijn de individuele leden elk afzonderlijk aansprakelijk.

De situatie is dus heel anders dan bij HPV B.

Bij toertochten onder de vlag van de Gentse Liggers is er normaal geen sprake van een BA van de organisator, wel van de individuele leden.

Bij toertochten binnen de structuur van HPV B valt de burgerlijke aansprakelijkheid wel op de organisator, omdat het hier gaat om een vereniging met een private rechtspersoonlijkheid (dus volgens een vzw-structuur bijvoorbeeld).

De situatie waarbij er nu een feitelijke vereniging bestaat naast een wettelijk geordende, en waarbij er over de verhouding tussen beide niet echt iets op papier staat, lijkt aanleiding te kunnen geven tot juridisch getouwtrek. De BA van de organisator is immers alleen van toepassing bij die feitelijke vereniging die verbonden is met een vereniging met private rechtspersoonlijkheid (vzw). Dit moet wel in de statuten zijn vastgelegd. In de huidige situatie (Gentse Liggers - HPV B vzw) is dat bij mijn weten niet het geval, waarbij de BA van de individuele leden dus van toepassing is en blijft. Tenminste voor alle evenementen en toertochten die door of vanuit de Gentse Liggers worden georganiseerd.

Jongens, dit is geen kritiek. Alleen deel ik mee wat een aantal mensen mij hebben verteld, mensen die goed op de hoogte zijn van het juridisch kluwen hierrond.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

Johan Clerx schreef:......
Als ge niet gaat braaf zijn zet ik u binnen een paar weken met een sjaal van Standard rond je nek tussen de spionkop van Genk. :twisted:
en als gij niet braaf zijt trek ik u bij de eerste gelegenheid eens langs de achterkant van "het blauwe lijntje" :twisted:

U zegt het zelf dat er nu een paar mensen hun schouders gezet hebben onder HPV en dat was nodig want voorheen was het maar kwakkelen (en ja het gaat om vrijwilligers, enz enz).
Ik werd lid om reden van de verzekering. 't jaar daarop, plots het bericht dat er geen verzekering meer is en dan nu weer een verzekering en zelfs verplicht. Ge moet weten wat ge wilt hé

Gans de discussie omtrent club, vzw, organisaties enz enz is al gevoerd geweest en kan je hier lezen, veel plezier :?

en als ik 2 € dien te betalen om mee te rijden dan betaal ik 2 €.....krijg ik daarvan dan ook een reçu'ken voor mijn belastingen :-({|= :lol:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

marksje schreef:Gans de discussie omtrent club, vzw, organisaties enz enz is al gevoerd geweest en kan je hier lezen, veel plezier :?
Als men de hele zaak juridisch in orde wil maken (en dus de BA voor de organisator verzekeren), zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden:

a. In de statuten van HPV B vermelden dat de "Gentse Liggers" als feitelijke vereniging deel uitmaakt van HPV B.
b. Gentse Liggers omvormen van een feitelijke vereniging naar een met privaat rechterlijk karakter (een vzw dus).

In alle andere gevallen (en dus met de huidige gegevenheid) blijft voor iedere activiteit georganiseerd binnen de Gentse Liggers, zelfs daar waar ze gepatroneerd wordt door HPV B, onder de BA van iedere individuele deelnemer vallen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

[quote="marksje$]en als ik 2 € dien te betalen om mee te rijden dan betaal ik 2 €.....krijg ik daarvan dan ook een reçu'ken voor mijn belastingen :-({|= :lol:[/quote]

Kan jij niet beter meerijden om ons te begeleiden vanuit uw werk ;-) mag je gratis mee en je kriijgt nog fietsvergoeding van 0,2 € :twisted:

Ik vind het eerlijk gezegd geen discutie waart moeten we betalen, betalen we moeten we niet betalen ook goed.

Al heb ik vroeger van het bestuur van hpv dingen gehoort die hier regelrecht tegenstaan (qua verzekering)
Laatst gewijzigd door Edje op za 21 feb 2009, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef: Ik vind het eerlijk gezegd geen discutie waart moet en we betalen betalen we moeten we niet betalen ook goe
Al is misschien de schijn tegen me, toch stem ik met je in, Ed. Als die twee euro ervoor zorgt dat wij als niet-leden geen BA dragen maar wel de organiserende vereniging, dan dat inderdaad geen discussie waard.

Alleen heb ik grote twijfels bij de juridische correctheid bij wat uitgewerkt werd. Er staat juridisch immers niets vast m.b.t. de verhouding Gentse Liggers tegenover de vzw van HPV B. Bij betwistingen zal men dat nagaan, en tot de conclusie komen dat toertochten georganiseerd door iemand van de Gentse Liggers onterecht werden beschouwd als gepatroneerd door HPV B. Er is hieromtrent geen statuutbepaling.

Dit betekent dan ook dat de BA voor feitelijke vereniging zal ingeroepen worden. En bijgevolg dat de HPV-verzekering zich eruit trekt en het overlaat aan de eigen verzekering(en) van de individuele deelnemers.

Wil men ons als deelnemer of organisator van een toertocht binnen de Gentse Liggers, een goede verzekering aanbieden, wel, dat vind ik bijzonder fijn. Alleen moet men ervoor zorgen dat het juridisch in orde is én dat op een volwassen wijze wordt gepresenteerd. Niet op de manier zoals we afgelopen dagen gezien hebben.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie