Vouwligfiets op de trein

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
lange ligger
Supporter
Postcode: 9000
Fiets: Nazca Gaucho
Contacteer:

Vouwligfiets op de trein

#1 Bericht door lange ligger »

Hallo,

ik overweeg een Grasshopper Fx van HPvelotechnik aan te schaffen. Deze ligfiets is plooibaar. Hij rijdt zeer vlot, maar ik vraag me af of hij handig mee te nemen is op de trein, vooral als het druk is op de trein.

Zijn er mensen die deze fiets hebben en hem op de trein meenemen?

paulheyndrickx
catering
Postcode: 9270
Fiets: Ice eSprint 26"+ Ice VTX
Contacteer:

#2 Bericht door paulheyndrickx »

http://www.hpvelotechnik.de/produkte/ghp/index_e.html
Dit lijkt me echt wel een groot pakket om mee te nemen op de trein. Dit krijg je volgens mij moeilijk tussen of onder de bank geschoven. Ik denk dat de M5 CMPCT de gangbare dimensies van een vouwfiets dichter benadert. Vooral de dikte van het opgevouwen pakket zal voor moeilijkheden zorgen.

Ligchris
Neo Prof
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Contacteer:

#3 Bericht door Ligchris »

Toen onze kinderen nog klein waren en ik nog een fiets/wandelkar (Burley d' Lite), namen we die kar altijd mee als we met de trein op uitstap gingen.

Die kar is ook opplooibaar, maar het pakket blijft groot en dik en kon niet onder de bank of op de bagagerekken. Ik zette de opgeplooide kar dus altijd in "de hal" van een wagon.
Er heeft echter nooit een conducteur problemen over gemaakt. Het enige dat ze soms vroegen is om bij stilstand in een station klaar te staan om plaats te maken voor als iemand met een kinderwagen of rolstoel wou op of afstappen.
Verder enkel sympathieke en hulpvaardige houding van de conducteurs.

Ik heb me altijd wel op het perron "vragend om een gunst" opgesteld tegenover de conducteur, zogezegd rekening houdend met een "neen".

We hebben echter altijd het geluk gehad dat de trein waarmee we wilden meerijden niet overbezet was. Zo'n trein is tegenwoordig moeilijk te vinden...
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

crash-quest-dummy
patiënt
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

of de fietskar (annex kinderwagen) met plooifiets (erin) op de trein.
is tot nog toe steeds gelukt, maar het wordt wel errug groot. Zolang je kindertjes bij hebt als excuus gaat het goed.

maar je, je kan hem dan ook helemaal uitladen (kampeergerief) en dichtvouwen als het echt moet

Ligchris
Neo Prof
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Contacteer:

#5 Bericht door Ligchris »

crash-quest-dummy schreef:Zolang je kindertjes bij hebt als excuus gaat het goed.
Dat is waarschijnlijk altijd de doorslaggevende alibi geweest, ja.

Ik zou het eens moeten uitproberen zonder kindjes. Maar de fiets/wandelkar is nu in gebruik door vrienden van ons en die hebben hem harder nodig dan ik: drie schatten van kindjes ;-)
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

paulheyndrickx
catering
Contacteer:

#6 Bericht door paulheyndrickx »

Ter vergelijking het formaat van mijn buzbike (ca 14 kg):
L x b x h ineengevouwen: 60x38x78 cm.
Lxbxh uitgevouwen: 143x56x108 cm.

M5 CMPCT: (80x80x35 cm)
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/CMPCT

Groter moet het toch niet zijn om in de spits mee te nemen.
Een Brompton plooit nog kleiner.

ssj3gohan
Helper
Contacteer:

#7 Bericht door ssj3gohan »

Ik gebruik nu sinds juli de Flevobike in de trein, en dat gaat uitstekend. Het is niet zo ergonomisch als een brompton, maar als je het een paar keer hebt geoefend is het een prima vouwfiets waarmee je itt die andere krengen ook daadwerkelijk 30-40 km/h kunt. En zonder handjes fietsen is ook erg fijn, bijv. met fotospullen op de schoot.

Eén klein, onbenullig miniprobleempje is dat je er een maand voor nodig hebt om het te leren. En het verder bij lage snelheden ook niet echt een superstabiele fiets is. Maar dat vergeten we even bij alle voordelen :D
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

paulheyndrickx
catering
Contacteer:

#8 Bericht door paulheyndrickx »

Ik heb ondertussen een 2dehands cmpct, weliswaar met grote wielen. Ik vouw hem wel op voor in de auto maar op de trein verkies ik nog steeds de buZbike: veel compacter dan de cmpct!

hugo
Kopman
Postcode: 8000
Contacteer:

#9 Bericht door hugo »

paul ; buzbike is geen ligfiets hé

u steekt die onder de bank op de trein ?
of legt u die bovenaan in de rekken ?

paulheyndrickx
catering
Contacteer:

#10 Bericht door paulheyndrickx »

hugo schreef:paul ; buzbike is geen ligfiets hé

u steekt die onder de bank op de trein ?
of legt u die bovenaan in de rekken ?
Ja, af en toe ga ik eens vreemd. Maar die enkele rechtopkilometers (5 tot het station en dan nog wat ter bestemming, vb een vergadering in Leuven of Brussel) heb ik wel over voor het gemak van nog een compactere fiets. Het gaat dan toch over fietsen in stadsverkeer, wat niet zo snel gaat en waar de hoge zitpositie het overzicht wel verbetert.
De M5cmpct is wel redelijk licht maar vouwt niet zo klein. Bovendien heeft hij in opgeplooide toestand nogal wat onbeschermde ketting. Ik kan hem wel gemakkelijk meenemen buiten de spits. Nu, ik gebruik de trein maar occasioneel. Mijn gewone woon-werkverplaatsing doe ik te voet (mijn bureau is op de 1ste verdieping) of met de e-WAW naar de school.

Het is een beetje afhankelijk van het treinstel, maar meestal gaat de buZbike onder de bank, of tussen 2 banken in. Nooit in het rek, stel dat jij eruit dondert. In heel wat hedendaagse treinstellen zijn er trouwens geen rekken meer. Sommige treinstellen naar Brussel of Antwerpen hebben een wagon voor fietsers. Dat is het handigst.

ssj3gohan
Helper
Contacteer:

#11 Bericht door ssj3gohan »

Ik ben toch wel erg jaloers op de Belgische treinen - compartimenten voor fietsen! Wij moeten hier in het hoge noorden onze fiets samen met de 18 anderen in een plek stouwen waar er 4, misschien 5 passen. Ik heb een keer letterlijk mijn M5 op een rijtje fietsen moeten leggen!
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

jonathan

#12 Bericht door jonathan »

ssj3gohan schreef:Ik ben toch wel erg jaloers op de Belgische treinen - compartimenten voor fietsen! Wij moeten hier in het hoge noorden onze fiets samen met de 18 anderen in een plek stouwen waar er 4, misschien 5 passen. Ik heb een keer letterlijk mijn M5 op een rijtje fietsen moeten leggen!
het is lang niet altijd zo, tijdje geleden mijn fiets uit elkaar moeten halen voor hij inde trein mocht en het was de enige fiets op heel de trein....

:evil:

Peter C
Belofte
Postcode: 3200
Fiets: Alpha 7, Buelk Mk1 & 4 More, Snoek-L
Contacteer:

Re: Vouwligfiets op de trein

#13 Bericht door Peter C »

ssj3gohan schreef:Ik gebruik nu sinds juli de Flevobike in de trein, en dat gaat uitstekend.
Johan, ik neem aan dat je ervaring zich beperkt tot het Nederlandse grondgebied?
Weet iemand of het voor België klopt dat:
1. een vouwfiets gewoon mee op de trein mag (zonder extra ticket 5/9EUR)?
2. een Flevobike (kantelknikker) wanneer hij in tweeën gedeeld is aanzien wordt als plooifiets?
3. dit ook geldt voor een treinreis naar Nederland op een gewone IC/IR trein (uiteraard niet op een TGV/Thalys)

Volledig andere vraag: kan je een velomobiel op een trein meenemen in het fietscompartiment?

NL-ligger
Public Relations
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

#14 Bericht door NL-ligger »

Peter C schreef:
ssj3gohan schreef:Ik gebruik nu sinds juli de Flevobike in de trein, en dat gaat uitstekend.
Johan, ik neem aan dat je ervaring zich beperkt tot het Nederlandse grondgebied?
Weet iemand of het voor België klopt dat:
1. een vouwfiets gewoon mee op de trein mag (zonder extra ticket 5/9EUR)?
2. een Flevobike (kantelknikker) wanneer hij in tweeën gedeeld is aanzien wordt als plooifiets?
3. dit ook geldt voor een treinreis naar Nederland op een gewone IC/IR trein (uiteraard niet op een TGV/Thalys)

Volledig andere vraag: kan je een velomobiel op een trein meenemen in het fietscompartiment?
In Nederland ( ook de internationale treinen van NS ) mag je een opklapbare fiets meenemen zonder fietsticket te hoeven aanschaffen, en die mag zelfs gewoon mee de trein in en naast/onder/boven je stoel als ze maar niet hinderijk of gevaarlijk in de weg staan, wat gewoon redelijk en logisch is.

Hoe groot die fiets mag zijn in opgeklapte toestand staat nergens. Mijn vrouw, treinconductrice en redelijk representatief voor die beroepsgroep, maakt er bijvoorbeeld alleen een probleem van als het opvouwpakket groter is dan de grootste reiskoffer ( die met wieltjes ) die men meesleept naar het vliegveld. Die grote koffers ( en dus ook grote opklapfiets pakketten ) moeten op het balkon blijven, of in het aangewezen fietsencompartiment omdat het gangpad ermee blokkeren hinderlijk en gevaarlijk is.

Is de fiets een gewone fiets moet men wel een fietsticket kopen en is men zowiezo beperkt tot de aangegeven fietscompartimenten, wat bij de meeste Nederlandse treinen gewoon een balkon is aangegeven met een plaatje met een fiets.

Verder zijn er nog mensen die het balkon achter de bediende cabine blokkeren met koffers en fietsen. Die staan er niet bij stil dat dat de vluchtweg van de machinist is, en de deur zo niet meer ( snel ) open kan. Als machinisten hebben wij onze maatschappij vaak gevraagd daar wat aan te doen, maar die vinden waarschuwingsbeschilderingen de klant een onveilig gevoel geven. :roll:

Een velomobiel meenemen ? Mijn vrouw en ik weten niet of dat vanuit NS wel of niet mag, maar zouden het als treinpersoneel niet toestaan omdat de lange velomobiel de hele breedte van het balkon inneemt - als ie al past - en doorgang naar andere rijtuigen zal blokkeren. Dat is hinderlijk voor andere passagiers, maar als er brand zou uitbreken in een nog rijdende trein levensbedreigend omdat men dan niet weg kan vluchten naar niet brandende rijtuigen. Dus nee. Ik weet zeker dat dat bij de NMBS niet anders is. Dat verhaal gaat natuurlijk niet op voor treinen met een speciale wagon voor fietsen of zware bagage.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter C
Belofte
Postcode: 3200
Fiets: Alpha 7, Buelk Mk1 & 4 More, Snoek-L
Contacteer:

#15 Bericht door Peter C »

Alvast bedankt voor je reactie NL-Ligger.
Op het Nederlandse spoornet blijkt er dus geen probleem te zijn voor voor vouwfietsen. De vraag blijft of een gedeelde Flevobike (90x80x40cm) als vouwfiets wordt beschouwd.
Volgens Reinout van Rees wel http://reinout.vanrees.org/ligfiets/fle ... trein.html" onclick="window.open(this.href);return false; De fiets op het balkon achter laten vind ik geen probleem, ik zou het zelf wat onbeleefd vinden iemand op een volle trein een zitplaats te ontnemen voor mijn fiets.

We zullen morgen weten of de Belgische collega's even soepel zijn ;-)

Plaats reactie