Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#91 Bericht door CapoJan »

Ares schreef:
spruitje schreef:Gezien we zo een kleine groep zijn kunnen makkelijk weggecijferd worden naar dat fietspad. De wet zoals ze nu is, spreekt in ons voordeel. Waarom dan de aandacht trekken en een wijziging aanmoedigen. Want dat is wat je doet als de aandacht wil. Is het niet beter af te wachten en te reageren als ze ons werkelijk op die smalle stroken willen laten rijden?

Punt je fietst in de kijker... Maar een doorsnee politieker maakt zich geen zorgen over jouw plaats op de weg.
Gezien ze de 3wielige bakfietsen eventueel de status 'fiets' willen geven, denk ik dat we ons zorgen moeten maken. Eenmaal de wet er is en ons dan over aanpassingen zorgen gaan maken, zijn we weer een heel eind verder, niet?
Goed punt. De wet maakt geen onderscheid tussen (driewielige) bakfietsen, trikes, ligtrikes, velomobielen ... Los van het beperken van de wettelijke vrijheid waarvan we nu genieten, zitten we in dat geval ook met de praktische kant: fietspaden die niet voorzien zijn hierop.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#92 Bericht door Wouter D »

Al eens achter een driewielige bakfiets gereden? Op een paar uitzonderingen na, gaan die echt langzaam.
Mijn mening is dat je slapende honden beter laat slapen. Als ze onder dwang wakker komen. Is de uitslag dikwijls veel slechter dan gehoopt.
Het enige wat we hoorden over wetswijziging was een krantenartikel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#93 Bericht door Beinsberger E »

Ik denk dat we op den duur toch op de fietspaden zullen terug gedrongen worden, zeker met het dichtslippen van onze wegen.
Dat de fietspaden aangepast moeten worden is een feit maar zoals altijd zal dit vele jaren duren en dan nog.
Maar ik lees dat vele de snelheid van een VM belangrijk vinden en het lijkt dat dat de hoofdrede is om met een VM te rijden
Ik heb jaren woon-werk verplaatsing gedaan met mijn VM, 40 km enkel, en ja als het lekker snel ging was dat fijn 1u10 was mijn snelste tijd :roll: maar dat was dan wel na middernacht als bijna geen verkeer was.
Maar toch reed ik liever rustig en nam ik ruim de tijd en deed ik er gemiddeld 1u30 over, want ik beschouw een VM als een alleweerfiets om comfortabel het hele jaar door te kunnen fietsen, en ja ik reed, en nu nog zoveel mogelijk op de fietspaden.
Een klein voorbeeld is dat mijn vrouw met de fiets (gewone Ebike) 30 km woon-werk moet rijden en daar 1u30 over doet, als ze met de auto gaat werken is dat 1 uur gemiddeld, met het opbaar vervoer is dat ook gemiddeld 1u30. #-o
Ik ben er zeker van dat je met een VM op de rijbaan niet sneller bent dan een auto over de zelfde afstand dus wordt het verschil wel erg klein en zeker als de woon-werk afstand kleiner dan 30 km wordt
Dus ik zou niet mopperen en vertrek een kwartiertje vroeger dan hoeft het niet zo snel, over een paar jaar als de wegen helemaal dicht zitten ben je toch sneller dan de auto als je het fietspad gebruikt in plaats van op de rijbaan aan te schuiven tussen de auto's =D>
Voor alle duidelijkheid dit is een persoonlijke mening en daar moet je het niet mee eens zijn :wink:

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#94 Bericht door trikelover »

Er is bij mij een groot verschil als ik met de trike rij dan neem ik gewoon altijd het fietspad als ik er op pas. Met de Milan rij ik buiten de stedelijke omgeving op het fietspad als het kan en veilig is en anders op de weg.

Een voorbeeld op eer grote verkeersas hier in de buurt rij ik op het fietspad (ook al ligt het er slecht bij) zolang ik niet boven de 45km/h rij als dit wel zo is dan moet ikzelf de weg op want het fietspad is te smal om in te halen en aan de snelheidsverschil word dan te groot tussen mij en de rest van de gebruikers van dit fietspad.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#95 Bericht door fcapri »

Beinsberger E schreef: di 02 jan 2018, 11:46 Ik denk dat we op den duur toch op de fietspaden zullen terug gedrongen worden, zeker met het dichtslippen van onze wegen.
...
dan maakt ge u ligfiets toch gewoon breder dan 1meter. met zo een uitklapbare richtingaanwijzer met oranje knipperlicht. kan dan dienen als pinker, maar als je het goed aanpakt kan je ze langs 2 kanten laten uitklappen zonder dat de lichten branden. en maak dan dat die 1meter en 1cm breed is. dan mag je niet op het fietspad. dus als je op de weg rijd, klap je ze open en niemand die je wat kan maken. wil je op het fietspad, klap je ze dicht

Plaats reactie