Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#76 Bericht door eeuwige reiziger »

Ares schreef:Ik denk dus wel dat hij er voor open staat. Hij begreep echter niet goed wat ik voorstelde en citeerde zelf artikel 9, waaruit bleek dat ik geen probleem had. Hierop stuurde ik dan het artikel van De Standaard door en legde uit dat dit dus wel voor serieuze veiligheidsproblemen zou kunnen zorgen.
Ik heb tot heden nog geen antwoord op deze mail ontvangen.
Enkele dagen geleden ontving ik volgende mail van een kabinetsmedewerker van federaal minister Bellot. Blijkbaar is het broodje nog lang niet gebakken. Misschien kunnen we dus nog het verschil maken. Mailen!
Geachte

De FOD Mobiliteit bestudeert het probleem van de cargofietsen en een optie is dat het aantal wielen geen meer rol speelt bij het klasseren van die rijwielen maar wel de breedte ervan (maximaal 1 meter). Dit is ook wat de werkgroep die werkt aan een herziening van het verkeersreglement heeft voorgesteld; meer bepaald om rijwielen van maximaal 1 meter breed gelijk te stellen met fietsen. De logica hierachter is dat aangezien fietsen ook maximaal 1 meter breed mogen zijn, meer bepaald wanneer ze lading vervoeren, het consequent is om alle rijwielen tot 1 meter breed te onderwerpen aan dezelfde verkeersregels. Niets is echter definitief, het ontwerp tot aanpassing van het verkeersreglement moet nog verder worden uitgewerkt en ook de volledige procedure moet nog worden doorlopen (stakeholders, Raad van State, gewesten).

Voor de volledigheid geef ik nog mee dat de verplichting gebruik te maken van fietspaden slechts geldt voor fietspaden die berijdbaar zijn. Indien bijvoorbeeld omwille van de beperkte breedte van een fietspad dit niet berijdbaar is, dan mag van de rijbaan gebruik gemaakt worden. Het is aan de infrastructuurbeheerder, dit zijn de gemeenten voor de gemeentewegen en de gewesten voor de gewestwegen, om ervoor te zorgen dat de fietspaden berijdbaar zijn voor rijwielen met een breedte tot 1 meter.

Vriendelijke groeten,
voor de minister,

Peter De Zutter

Adviseur Communicatie
Ernest Blerotstraat, 1, 1070 Anderlecht
(: +32 (0)2 238 28 31
Gsm : + 32 (0)473 75 65 54
peter.dezutter@bellot.fed.be

Kabinet van de Heer François BELLOT
Minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de NMBS
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#77 Bericht door fcapri »

als ik dat lees, vrees ik nog meer.
ze gaan dus geen onderscheid maken tussen bakfietsen of andere 3/4wielers maar gewoon een wet maken die zegt: alles minder dan 1meter = fiets

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#78 Bericht door Ares »

Niet in acht nemend dat niet enkel de breedte maar ook de snelheid een rol speelt... Binnen 5 jaar wordt er dan een maximum snelheid opgelegd op de fietspaden en we zijn klaar...
Heb je contactgegevens van deze werkgroep?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#79 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:als ik dat lees, vrees ik nog meer.
ze gaan dus geen onderscheid maken tussen bakfietsen of andere 3/4wielers maar gewoon een wet maken die zegt: alles minder dan 1meter = fiets
Eigenlijk niets nieuws onder de zon! Op dat vlak wordt er in de huidige wegcode ook geen onderscheid gemaakt. Aantal wielen. Ja. Breedte. Ja. Maar over snelheid of mogelijk andere parameters wordt er niet gepiept...
Ares schreef:Heb je contactgegevens van deze werkgroep?
Is dit een poging binnen te dringen in het Heilige der Heiligen? :wink: In de Belgische politiek zijn werkgroepen van die aard vaak nogal eens besloten cenakels. Ondoordringbaar. Ongenaakbaar. In het artikel lees ik dat er verschillende spelers op dat veld spelen, maar wie zijn evenwel die "vertegenwoordigers van de Gewesten, de FOD Justitie, de politie, de politierechters, het parket, mijn kabinet en de administratie"? Wie schuilt er achter al die vlaggen? En, vooral, welke standpunten nemen ze in?

http://www.polinfo.be/newsview.aspx?con ... 03&lang=nl
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#80 Bericht door fcapri »

ik weet dat er nu ook geen onderscheid is. maar als de politiek bij driewielers aan die bakfietsen of minder-valide fietsen denkt die aan 10-15km/h rondrijden, dan gaan ze foutieve beslissingen nemen.
nu is het makkelijk, je MAG op het fietspad. rijd je met een bakfiets aan 15kmh, mag je gewoon op het fietspad. rijd je met een VM aan 60km/h, dan mag je op de rijbaan.
het gaat wat worden als ze een VM aan 60 op het fietspad verplichten.

misschien die politiekers een link tonen van op youtube waar zo een VM geadverteerd wordt? (heb zo al schone filmpjes zien passeren)
Laatst gewijzigd door fcapri op ma 07 aug 2017, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#81 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ik weet dat er nu ook geen onderscheid is. maar als de politiek bij driewielers aan die bakfietsen of minder-valide fietsen denkt die aan 10-15km/h rondrijden, dan gaan ze foutieve beslissingen nemen.
nu is het makkelijk, je MAG op het fietspad. rijd je met een bakfiets aan 15kmh, mag je gewoon op het fietspad. rijd je met een VM aan 60km/h, dan mag je op de rijbaan.
het gaat wat worden als ze een VM aan 60 op het fietspad verplichten.

misschien die politiekers een link tonen van op youtube waar zo een VM geadverteerd wordt? (heb zo al schone filmpjes zien passeren)
Kaf dorsen. Echt waar!

Ik weet nu al wat de meesten zullen opmerken. "Je moet je snelheid maar aanpassen", zal je horen. Het is mijn overtuiging dat je in die middens - en trouwens ook bij de politie - niemand voor onze zaak wint door te wijzen op de hoge snelheid die je met een velomobiel kan ontwikkelen. Snelheid is tegenwoordig een vies woord!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#82 Bericht door fcapri »

https://www.youtube.com/watch?v=oPMfbFY7YH4

deze is een schoontje. mooi voorbeeld dat zo een velomobiel een uitstekend proper voertuig is voor woon-werk verkeer, met de vrijheid van een auto, en de snelheid van het openbaar vervoer. niet gebonden aan vaste tijdstippenvan de bus/trein, geen CO2 uitstoot en je hindert geen verkeer in bebouwde kom :wink:

als je dergelijke fietsen gaan verplichten op het fietspad, en die moet dan zijn snelheid aanpassen, dan is er geen nut meer om met de fiets te gaan
Laatst gewijzigd door fcapri op di 08 aug 2017, 7:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#83 Bericht door Ares »

eeuwige reiziger schreef:Ik weet nu al wat de meesten zullen opmerken. "Je moet je snelheid maar aanpassen", zal je horen. Het is mijn overtuiging dat je in die middens - en trouwens ook bij de politie - niemand voor onze zaak wint door te wijzen op de hoge snelheid die je met een velomobiel kan ontwikkelen. Snelheid is tegenwoordig een vies woord!
Hier ben ik niet helemaal zeker van. Uiteindelijk kan je de velomobiel naast de speed-pedelec klasseren. Een vervoersmiddel tussen auto en fiets. Hiervoor hebben ze toch een aparte klasse gemaakt, wegens de snelheid. Je hebt ook 2 soorten bromfietsen gebaseerd op snelheid.
Het enige verschil is dat een velomobiel ook snelheid op kan bouwen maar dat dan zonder motortje. Lijkt me dus niet dat ze daar geen oren voor hebben.
Hoop ik :)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#84 Bericht door eeuwige reiziger »

Ares schreef:Hier ben ik niet helemaal zeker van. Uiteindelijk kan je de velomobiel naast de speed-pedelec klasseren. Een vervoersmiddel tussen auto en fiets. Hiervoor hebben ze toch een aparte klasse gemaakt, wegens de snelheid. Je hebt ook 2 soorten bromfietsen gebaseerd op snelheid.
Het enige verschil is dat een velomobiel ook snelheid op kan bouwen maar dat dan zonder motortje. Lijkt me dus niet dat ze daar geen oren voor hebben.
Hoop ik :)
Volgens mij zit juist daar de moeilijkheid. Voertuigen met een begrensde motor vallen gemakkelijk in een wetgevend kader te plaatsen. Bij een voertuig waarvan de snelheid door een aantal variabele parameters bepaald wordt als spierkracht van de berijder of aerodynamica wordt dat een heel ander paar mouwen. Dan is de kans groot dat snelheid geen element wordt in de classificatie. Wel iets anders.

De deur van het kabinet-Weyts gaat maar niet open, ook al heb ik al meerdere keren geklopt. Heeft er iemand onder jullie al iets mogen ontvangen uit die richting?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#85 Bericht door CapoJan »

Een ander argument: er bestaat - niet enkel bij ons - een eigenaardig onderscheid tussen bromfietsen/pedelecs enerzijds en motorfietsen/auto's anderzijds. De laatsten zijn quasi onbegrensd qua snelheid; daar is het de bestuurder die bepaalt hoe snel hij rijdt. Die snelheid wordt geregeld door borden langs de weg. (los van pleidooien voor ISA of andere snelheidbegrenzers). Blijkbaar worden e-fietsers en bromfietsers als idioot beschouwd, want daar is het voertuig zelf beperkt. net alsof alle automobilisten en motorrijders voldoende intelligent zijn om de borden te respecteren en dan zelfs nog trager rijden indien de omstandigheden daarom vragen, terwijl e-fietsers en bromfietsers over onvoldoende verstand beschikken om hetzelfde te doen?
Velomobielen vormen dan weer een heel kleine niche. Dan is het evident dat die over het hoofd gezien worden en meestal is dat een goede zaak.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#86 Bericht door Wouter D »

In België zijn velomobielen een wel erg kleine groep. Ik denk niet dat er 100 rondrijden in België en moesten het er 200 zijn dan nog zijn we een 'te verwaarlozen' aantal. Te weinig om aparte aandacht aan te besteden. Laat ons dat zo houden in plaats van te proberen in de kijker te lopen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#87 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:In België zijn velomobielen een wel erg kleine groep. Ik denk niet dat er 100 rondrijden in België en moesten het er 200 zijn dan nog zijn we een 'te verwaarlozen' aantal. Te weinig om aparte aandacht aan te besteden. Laat ons dat zo houden in plaats van te proberen in de kijker te lopen
Hoe blijven we discreet met zo'n knallende sigaar die zogezegd "niemand ziet maar die toch door iedereen wordt opgemerkt"? #-o
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#88 Bericht door Ares »

spruitje schreef:In België zijn velomobielen een wel erg kleine groep. Ik denk niet dat er 100 rondrijden in België en moesten het er 200 zijn dan nog zijn we een 'te verwaarlozen' aantal. Te weinig om aparte aandacht aan te besteden. Laat ons dat zo houden in plaats van te proberen in de kijker te lopen
Tot je overal op het fietspad verplicht wordt... Daar sta je dan met je aerodynamisch toestel. Fietspaden te smal om voorbij te steken, slecht aangelegd waardoor je steeds wel met 1 wiel ik een gleuf zit te rijden... Rij je op de baan omdat het zogezegd in slechte staat is en dan kom je daar iets tegen. Maar voor alle andere fietsers was het fietspad wel voldoende.
Eens benieuwd wat de politie/verzekeringen daar van gaan maken :)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#89 Bericht door Wouter D »

Gezien we zo een kleine groep zijn kunnen makkelijk weggecijferd worden naar dat fietspad. De wet zoals ze nu is, spreekt in ons voordeel. Waarom dan de aandacht trekken en een wijziging aanmoedigen. Want dat is wat je doet als de aandacht wil. Is het niet beter af te wachten en te reageren als ze ons werkelijk op die smalle stroken willen laten rijden?

Punt je fietst in de kijker... Maar een doorsnee politieker maakt zich geen zorgen over jouw plaats op de weg.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#90 Bericht door Ares »

spruitje schreef:Gezien we zo een kleine groep zijn kunnen makkelijk weggecijferd worden naar dat fietspad. De wet zoals ze nu is, spreekt in ons voordeel. Waarom dan de aandacht trekken en een wijziging aanmoedigen. Want dat is wat je doet als de aandacht wil. Is het niet beter af te wachten en te reageren als ze ons werkelijk op die smalle stroken willen laten rijden?

Punt je fietst in de kijker... Maar een doorsnee politieker maakt zich geen zorgen over jouw plaats op de weg.
Gezien ze de 3wielige bakfietsen eventueel de status 'fiets' willen geven, denk ik dat we ons zorgen moeten maken. Eenmaal de wet er is en ons dan over aanpassingen zorgen gaan maken, zijn we weer een heel eind verder, niet?

Plaats reactie