Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#61 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef:
WAWwer schreef:Als het erop neer komt dat velomobielen niet meer op de rijbaan mogen, rest er maar 1 optie:
Velomobiel verkopen.
Ik heb geen goesting om tegen 50km/u op een fietspad te vlammen en er 100% zeker van te zijn dat je vroeg of laat zal crashen.
Je zou ook een route zonder fietspaden kunnen uitstippelen. Dat is vaak niet zo moeilijk. En je kunt je ook nog beroepen op 'het fietspad is niet berijdbaar'. Automobilisten zullen het daar niet mee eens zijn, maar omdat zij met de auto rijden, hou ik geen rekening met hun opinie.
Dat ben ik dus van plan te doen van zodra de wegcode wijzigt, men kan mij (denk ik toch) niet verplichten een fietspad te gebruiken waarop ik mijn voertuig beschadig...
Dat is dan het "voordeel" van een Milan, die raakt bij quasi iedere overgang van het fietspad bij een kruispunt de grond en da's natuurlijk niet de bedoeling... :P
Rest me dus slechts één optie... de rijbaan. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#62 Bericht door WAWwer »

Dat ben ik dus van plan te doen van zodra de wegcode wijzigt, men kan mij (denk ik toch) niet verplichten een fietspad te gebruiken waarop ik mijn voertuig beschadig...
Dat is dan het "voordeel" van een Milan, die raakt bij quasi iedere overgang van het fietspad bij een kruispunt de grond en da's natuurlijk niet de bedoeling... :P
Rest me dus slechts één optie... de rijbaan. :wink:
Dan wordt het natuurlijk allemaal een beetje meer een kwestie van interpretatie. Nu is het duidelijk. Ik ben al 4 keer van de weg gehaald, maar telkens zijn de agenten met de staart tussen de benen afgedropen.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#63 Bericht door Peter J »

WAWwer schreef:
Dat ben ik dus van plan te doen van zodra de wegcode wijzigt, men kan mij (denk ik toch) niet verplichten een fietspad te gebruiken waarop ik mijn voertuig beschadig...
Dat is dan het "voordeel" van een Milan, die raakt bij quasi iedere overgang van het fietspad bij een kruispunt de grond en da's natuurlijk niet de bedoeling... :P
Rest me dus slechts één optie... de rijbaan. :wink:
Dan wordt het natuurlijk allemaal een beetje meer een kwestie van interpretatie. Nu is het duidelijk. Ik ben al 4 keer van de weg gehaald, maar telkens zijn de agenten met de staart tussen de benen afgedropen.
Hier heb je zeker een punt, het zal afhangen van de agent in kwestie... Ik ben echter niet van plan me zomaar te laten doen, als ik een pv krijg dan trek ik daarmee naar de politierechter en dan zie ik wel wat daarvan de uitkomst is. Ik zal er natuurlijk wel rekening mee moeten houden dat ik geen gelijk zou kunnen halen, dat heb ik er echter voor over. ;)
En... Er wordt wel over gepalaverd maar de verandering in de wegcode is er nog niet en of die er snel gaat komen durf ik te betwijfelen, politiek en politici zijn nu eenmaal niet bekend om hun snelheid van werken... :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#64 Bericht door blackarmor »

er staat ook dat het fietspad ( of hetgeen dat er hier volgens de wegbeheerder voor moet doorgaan ) in berijdbare toestand moet zijn . Een fietspad van 30 cm met putten en paaltjes is niet berijdbaar .
en met die snelheid moet je oppassen vermits er een artikel bestaat dat je steeds je snelheid moet aanpassen aan de weg en verkeers situatie
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#65 Bericht door Ares »

blackarmor schreef:... snelheid moet aanpassen aan de weg en verkeers situatie
en helaas niet andersom, vrees ik als het puntje bij paaltje komt :(

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#66 Bericht door janV »

blackarmor schreef:er staat ook dat het fietspad ( of hetgeen dat er hier volgens de wegbeheerder voor moet doorgaan ) in berijdbare toestand moet zijn . Een fietspad van 30 cm met putten en paaltjes is niet berijdbaar .
en met die snelheid moet je oppassen vermits er een artikel bestaat dat je steeds je snelheid moet aanpassen aan de weg en verkeers situatie
Geen paaltjes meer, bredere fietspaden en voor beter rijcomfort, als eerste keuze asfalt (putten kunnen ze dan vullen met koudasfalt :))
http://www.fietsberaad.be/nieuws/Pagina ... ingen.aspx
http://wegenenverkeer.be/vademecum-fietsvoorzieningen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#67 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Het probleem met de fietsstraten is dan ook van de baan.
Want wettelijk gezien mag je nu enkel in de rijrichting van het gemotoriseerd verkeer rijden.
Wat zeg je me daar! Al die jaren lustig door de Trekweg in Gent gepuld en er tot nu toe nooit bij stilgestaan dat dit gelijk staat aan spookrijden. :oops: Overtreding derde graad.
WAWwer schreef:Dan wordt het natuurlijk allemaal een beetje meer een kwestie van interpretatie. Nu is het duidelijk. Ik ben al 4 keer van de weg gehaald, maar telkens zijn de agenten met de staart tussen de benen afgedropen.
Zitten we er met onze neus niet net iets te dicht op? Wij, doorluchtige heren velonauten, kennen de sluipwegen in de doolhof van de regelgeving. Wij weten er onze weg niet alleen upstairs maar ook - tot ons eigen voordeel - downstairs. Gaat dat ook op voor de doorsnee weggebruiker? Ik durf het sterk te betwijfelen. Als zelfs oom agent het soms niet weet, wat te denken van Jan met de pet? In Dendermonde werd onlangs een bakfietster omwille van spookrijden beboet. De reacties van de buurtbewoners logen er niet om. "Een bakfiets is geen fiets, maar een rijwiel", kom daar maar eens mee af. Pek en veren zullen je deel zijn! Juridisch kan het allemaal wel kloppen, maar mensen begrijpen zo'n spitstechnologie niet. En onze Nederlandse taal is op dat vlak nu eenmaal ook niet bepaald een grote hulp...
Peter J schreef:Dat ben ik dus van plan te doen van zodra de wegcode wijzigt, men kan mij (denk ik toch) niet verplichten een fietspad te gebruiken waarop ik mijn voertuig beschadig...
Dat is dan het "voordeel" van een Milan, die raakt bij quasi iedere overgang van het fietspad bij een kruispunt de grond en da's natuurlijk niet de bedoeling... :P
Rest me dus slechts één optie... de rijbaan. :wink:
Veiligheid primeert. Eerlijk gezegd ben ik dan ook geneigd hetzelfde te doen. Ervaring heeft mij geleerd dat agenten heus geen boemannen zijn. Ok, er zullen ook wel enkele scherpslijpers tussen zitten en een paar die de nacht ervoor niet hebben mogen mogen, maar de ervaring leert dat redelijkheid ook in hun woordenboek staat. Ik vrees echter de onredelijkheid van de verzekeringsmaatschappijen. Als artikel 9 in ons nadeel wordt herschreven, dan mag je er donder op zeggen dat die letterfretters ons in een ongevaldossier aan de muur zullen nagelen! Genadeloos en zonder verpinken!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#68 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:
Ronnius schreef:Het probleem met de fietsstraten is dan ook van de baan.
Want wettelijk gezien mag je nu enkel in de rijrichting van het gemotoriseerd verkeer rijden.
Wat zeg je me daar! Al die jaren lustig door de Trekweg in Gent gepuld en er tot nu toe nooit bij stilgestaan dat dit gelijk staat aan spookrijden. :oops: Overtreding derde graad.
Ik deed het ook hoor, maar dan wel wetend dat het verkeerd was/is.
Ik ben een keer agenten tegengekomen, dat was in Deinze ik met de trike.
Ik dacht toen prijs te hebben, maar het enige dat ze deden was hun auto
in een klein hoekje wurmen om me plaats te geven. Ze wiste het dus niet.
Ik deed het vooral in de Visserij, nooit problemen gegeven ook niet met auto's.

Toen ik eens las dat er sprake was om van de coupure een fietsstraat te maken
heb ik een mail gestuurd naar Stad Gent en de schepen van mobiliteit (Watteuw)
(en in CC ook naar de fietsersbond). De schepen en stad Gent gingen het bekijken.
Het is al jaren geleden, maar ze zijn het nog aan het bekijken.
Dat de fietsersbond het gelezen heeft dat weet ik,
dit jaar nog gehoord dat ze het zich herinneren.

Ik had het niet over de ligfietsers (trikes en VM's) maar over de bakfietsen
met kinderen in die in een richting verplicht werden een andere weg te gebruiken
met veel meer gemotoriseerd verkeer en dus potentieel gevaarlijker.
Dit deed ik bewust om een gevoelige snaar te raken.

Maar zoals dikwijls gedaan wordt, het probleem lost zich vanzelf op.
Als je maar lang genoeg wacht :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#69 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef:
Peter J schreef:Dat ben ik dus van plan te doen van zodra de wegcode wijzigt, men kan mij (denk ik toch) niet verplichten een fietspad te gebruiken waarop ik mijn voertuig beschadig...
Dat is dan het "voordeel" van een Milan, die raakt bij quasi iedere overgang van het fietspad bij een kruispunt de grond en da's natuurlijk niet de bedoeling... :P
Rest me dus slechts één optie... de rijbaan. :wink:
Veiligheid primeert. Eerlijk gezegd ben ik dan ook geneigd hetzelfde te doen. Ervaring heeft mij geleerd dat agenten heus geen boemannen zijn. Ok, er zullen ook wel enkele scherpslijpers tussen zitten en een paar die de nacht ervoor niet hebben mogen mogen, maar de ervaring leert dat redelijkheid ook in hun woordenboek staat. Ik vrees echter de onredelijkheid van de verzekeringsmaatschappijen. Als artikel 9 in ons nadeel wordt herschreven, dan mag je er donder op zeggen dat die letterfretters ons in een ongevaldossier aan de muur zullen nagelen! Genadeloos en zonder verpinken!
Als alternatief blijft nog het feit dat ik mijn Milan net iets breder kan maken dan 1 meter en dat zal ik allicht doen als men me het leven zuur maakt. ;) [-o< :roll: :D
Dan is dus ook ineens het probleem aangaande de verzekeringen van de baan vermits ik dan geen keuze meer heb en verplicht ben de rijbaan te gebruiken.
Twee kleine geprofileerde "vleugeltjes" kunnen daarbij wonderen doen, zo heb ik nog iets aan mijn lang vervlogen verleden waarin ik modelbouwer en piloot van modelbouwvliegtuigen was. :D
Laatst gewijzigd door Peter J op vr 28 jul 2017, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#70 Bericht door Wouter D »

Ideaal om lichtjes en pinkers weg te werken. Zou het hoog genoeg zetten. Zodat je 'wings' boven evt paaltjes uitkomen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#71 Bericht door WAWwer »

Veiligheid primeert. Eerlijk gezegd ben ik dan ook geneigd hetzelfde te doen. Ervaring heeft mij geleerd dat agenten heus geen boemannen zijn. Ok, er zullen ook wel enkele scherpslijpers tussen zitten en een paar die de nacht ervoor niet hebben mogen mogen, maar de ervaring leert dat redelijkheid ook in hun woordenboek staat. Ik vrees echter de onredelijkheid van de verzekeringsmaatschappijen. Als artikel 9 in ons nadeel wordt herschreven, dan mag je er donder op zeggen dat die letterfretters ons in een ongevaldossier aan de muur zullen nagelen! Genadeloos en zonder verpinken!
Agenten zijn geen boemannen. De grote meerderheid weet idd niet waar een velomobiel mag rijden om de eenvoudige reden dat je die velomobielen zeer weinig ziet. De natuurlijke reflex van de agent, maar eigenlijk van iedereen, is echter dat een velomobiel uiteraard en zeker NIET op de weg mag. Dat heb ik al meer dan genoeg ondervonden. Telkens ik van de weg werd gehaald, waren de agenten in kwestie heilig overtuigd dat ik "een vijs los had" of "niet goed wist waarmee ik bezig was". Telkens weer moesten ze, de ene al wat ootmoediger dan de andere, toegeven dat ik wel op de weg mocht.

Mijn punt is dat de agenten dezelfde reflex zullen blijven behouden, maar dat indien artikel 9 in ons nadeel zal herschreven worden, ze dan WEL gelijk zullen hebben.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#72 Bericht door eeuwige reiziger »

WAWwer schreef:Mijn punt is dat de agenten dezelfde reflex zullen blijven behouden, maar dat indien artikel 9 in ons nadeel zal herschreven worden, ze dan WEL gelijk zullen hebben.
Ja, weg met onze reddingsboei. Mijn geplastificeerd exemplaar van artikel 9 mag dan onherroepelijk de vuilbak in. :cry: Wel blijf ik ervan overtuigd dat agenten ook dan wel openstaan voor enige redelijke argumentatie. Fietspaden genoeg waar je met een velomobiel - zelfs aan lage snelheden - niet kan rijden. Het houvast van de strikte regel hebben dan jammer genoeg niet meer. Hoogstens wat begrip van agent huppeldepup. Dat duwt ons natuurlijk wel in een bijzonder zwakke positie.

Ronnius schreef:Ik had het niet over de ligfietsers (trikes en VM's) maar over de bakfietsen
met kinderen in die in een richting verplicht werden een andere weg te gebruiken
met veel meer gemotoriseerd verkeer en dus potentieel gevaarlijker.
Dit deed ik bewust om een gevoelige snaar te raken.

Maar zoals dikwijls gedaan wordt, het probleem lost zich vanzelf op.
Als je maar lang genoeg wacht :mrgreen:
Dat lijkt me inderdaad de beste strategie. De bakfiets is terug van weg geweest. Vooral in stedelijke omgeving. De velomobiel blijft evenwel een fiets met een bijzonder hoog UFO-gehalte. In alle opzichten. Daarom lijkt het me beter ons als bakfietser te vermommen. Beleidsmakers kunnen zich iets concreet voorstellen bij een bakfiets. Hopelijk zien ze dan ook in dat je een bakfietser in onmogelijke situaties brengt als die altijd en overal het fietspad moet volgen. De rapen zijn nog niet gaar. Tijd dus dat we met z'n allen in de pen klimmen! Ik doe het alvast. Als bakfietser. :)

Schrijven naar

François Bellot, federaal minister van Mobiliteit
info@bellot.fed.be
Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit
kabinet.weyts@vlaanderen.be
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#73 Bericht door Ares »

Ik had al even contact met:
Tom Havenitj (Zou die j een 'h' zijn? Het stond zo in zijn mailsignature)
Attaché-Jurist
Dienst Verkeersreglementering

Ter info, heb geen rechtstreeks mailadres van hem.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#74 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ik deed het ook hoor, maar dan wel wetend dat het verkeerd was/is.
Ik ben een keer agenten tegengekomen, dat was in Deinze ik met de trike.
Ik dacht toen prijs te hebben, maar het enige dat ze deden was hun auto
in een klein hoekje wurmen om me plaats te geven. Ze wiste het dus niet.
Ik deed het vooral in de Visserij, nooit problemen gegeven ook niet met auto's.
In Brugge rij ik zowat iedere dag meermaals tegenstroom. Daar hebben de blauwe strepen me al heel vaak opgemerkt. Geen berisping. Betekent dit nu dat al die agenten onwetend zijn? Dat lijkt me een nogal lichtzinnige conclusie. In de verkeerscommissie van onze gemeente heb ik onze agenten al meermaals horen opmerken dat ze bepaalde zaken welwillend door de vingers zien.
Ares schreef:Ik had al even contact met:
Tom Havenitj (Zou die j een 'h' zijn? Het stond zo in zijn mailsignature)
Attaché-Jurist
Dienst Verkeersreglementering
Stond die man open voor een gedachtewisseling over die zaak?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#75 Bericht door Ares »

Eerst en vooral, je hebt de juiste dienst bereikt. Wij werken op de wegcode.
Dat uit de weg, wij staan altijd open voor voorstellen en getuigenissen van burgers ook al kunnen wij hun voorstellen niet altijd volgen want wat positief voor een categorie van weggebruikers kan zijn, kan desastreus volgen voor een andere categorie zijn. Wij moeten altijd "the big picture" in onze gedachten hebben.

Ik moet toegeven dat ik niet helemaal begrepen heb wat je voorstelt en waarom.
Ik denk dus wel dat hij er voor open staat. Hij begreep echter niet goed wat ik voorstelde en citeerde zelf artikel 9, waaruit bleek dat ik geen probleem had. Hierop stuurde ik dan het artikel van de standaard door en legde uit dat dit dus wel voor serieuze veiligheidsproblemen zou kunnen zorgen.
Ik heb tot heden nog geen antwoord op deze mail ontvangen.

Plaats reactie