Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#46 Bericht door fcapri »

dan zorgt ge ervoor dat ge 1m en 1cm breed zijn hé. ergens een uitschuifbaar stukje zodat je het ook kan korter maken als je het fietspad wel nodig hebt. staat ook in de wet 'lading", hoeft geen vast deel te zijn. een PVS buis van 1meter 5mm dwars achter u hoofd steken :mrgreen:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#47 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:dan zorgt ge ervoor dat ge 1m en 1cm breed zijn hé. ergens een uitschuifbaar stukje zodat je het ook kan korter maken als je het fietspad wel nodig hebt. staat ook in de wet 'lading", hoeft geen vast deel te zijn. een PVS buis van 1meter 5mm dwars achter u hoofd steken :mrgreen:
Ik dacht eerder aan een ferme spoiler achteraan! :wink:

En hoog genoeg, anders blijft een mens hier en daar wel eens steken tussen bepaalde paaltjes... :x
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#48 Bericht door Obelix »

fcapri schreef:
als ze het woordt 'bakfiets' letterlijk gaan gebruiken in de wet, is er voor ons geen probleem. en ik denk vooral dat ze het op die bakfietsen hebben en niet die ligfietsen
Men zal vermoedelijk opteren voor 'voertuigen die smaller zijn dan 1m' en dan hebben we wel een probleem. :(
Ik zie maar 1 pluspunt: we mogen dan wel met een gerust hart - verzekeringstechnisch dan toch - doorheen de éénrichtingstraten rijden.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#49 Bericht door CapoJan »

Obelix schreef: Men zal vermoedelijk opteren voor 'voertuigen die smaller zijn dan 1m' en dan hebben we wel een probleem. :(
Ik zie maar 1 pluspunt: we mogen dan wel met een gerust hart - verzekeringstechnisch dan toch - doorheen de éénrichtingstraten rijden.
Nieuwe optie voor de (fiets-)routeplanners: 'route zonder fietspaden'. Dan moet je wel op de rijweg :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#50 Bericht door Ronnius »

Obelix schreef: Men zal vermoedelijk opteren voor 'voertuigen die smaller zijn dan 1m' en dan hebben we wel een probleem. :(
Ik zie maar 1 pluspunt: we mogen dan wel met een gerust hart - verzekeringstechnisch dan toch - doorheen de éénrichtingstraten rijden.
Het probleem met de fietsstraten is dan ook van de baan.
Want wettelijk gezien mag je nu enkel in de rijrichting van het gemotoriseerd verkeer rijden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#51 Bericht door Ares »

Ik ben nog in blijde verwachting van mijn velomobiel maar ken nu al meerdere plaatsen waar het met zo'n laag voertuig helemaal niet interessant is om het fietspad te nemen. Mailtje gestuurd naar fod mobiliteit of ze rekening kunnen houden met velomobielen . Deze zouden dan soms achter geparkeerde auto's verstopt zitten op het fietspad, wat geen bevordering van de veiligheid is volgens mij. :?
Geen idee wat ze met m'n mailtje gaan doen, maar een mens moet iets he :)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#52 Bericht door Ronnius »

Ares schreef:Ik ben nog in blijde verwachting van mijn velomobiel maar ken nu al meerdere plaatsen waar het met zo'n laag voertuig helemaal niet interessant is om het fietspad te nemen. Mailtje gestuurd naar fod mobiliteit of ze rekening kunnen houden met velomobielen . Deze zouden dan soms achter geparkeerde auto's verstopt zitten op het fietspad, wat geen bevordering van de veiligheid is volgens mij. :?
Geen idee wat ze met m'n mailtje gaan doen, maar een mens moet iets he :)
Ik weet nog van iemand die me opmerkte dat een ligfiets achter geparkeerde auto's levensgevaarlijk is
want aan een kruispunt kunnen de autobestuurders je niet zien aankomen.
Dat we op dat moment achter een rij van een 15-tal trailers verstopt waren drong niet eens tot hem door
tot ik hem dat fijntjes opmerkte. Toen werd hij heel erg stil omdat bleek dat ik het wel gezien had en hij niet.

Maar met de slechte staat van de fietspaden en de breedte (lees veel te smal) van nogal wat fietspaden
wordt helemaal geen rekening gehouden. Rond Gent zijn fietspaden genoeg van amper 60 cm en zelfs minder breed.
Met daarnaast soms letterlijk de afgrond. Met afgrond bedoel ik naast de betonplaten is direct
een diepte van een cm of 10 en daarna een gracht. Met gelijk welke fiets kan je niet op het boordje gaan rijden,
met een 3-wieler zeker niet. Dan moet je half op de plaats van de auto's gaan rijden en dat zien ze dan weer niet zitten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#53 Bericht door fcapri »

nog erger met 2richtingsfietspaden. nu rijd ik op straat omdat het mag. maar als de wet zegt dat je op het fietspad MOET, tja, dan kan ik geen tegenligger veilig passeren. iemand zal vallen

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#54 Bericht door blackarmor »

ze moeten 1 meter tussen laten ( en niet overlaten) met een fietser .Dat ze eens doen zoals die aktie in het VK waar een agent alle nummerplaten doorgeeft en de collegas ze iets verder aan de kant zetten . maar de grote fout ligt aan de infrastructuur dus van die fietspaden van 50cm naast de rijbaan is een mooi staaltje van het onveiliger maken voor fietsers want daar rijden ze op 5 cm van uw ellebogen af aan 70 . btw https://www.touring.be/nl/artikels/verp ... en-fietser
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#55 Bericht door aiai »

blackarmor schreef:de grote fout ligt aan de infrastructuur
De grote fout ligt volgens mij aan het door mensen laten besturen van gemotoriseerde voertuigen zonder dat zij voldoende inzicht hebben en/of tonen in de letselschade die zij kunnen berokkenen*.
De andere grote fout is dat bestuurders van gemotoriseerde voertuigen klaarblijkelijk niet goed genoeg "afgericht" worden door wet- en regelgeving en bijbehorende aansprakelijkheid en/of bestraffing om hen zich te laten gedragen alsof zij dit inzicht hebben*.
De laatste fout is dat wij als maatschappij die zelfrijdende gemotoriseerde voertuigen die wél rekening houden met die te berokkenen letselschade nog niet voldoende ontwikkeld hebben én er weerstand tegen voelen.

*Heel veel bestuurders doen/hebben dat wel of meestal wel. Maar de mens in de machine blijft de zwakste schakel.

Uiteraard ben ik het stiekem wel eens met het feit dat de infrastructuur (ook in Nederland) primair of alleen gericht is op gemotoriseerd verkeer (veelal de auto) waar inrichting voor alle verkeer veel beter zou zijn (ben ik een ouwe hippie? ;-).

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#56 Bericht door Wouter D »

Grootste fout is dat de meeste wetschrijvers zich meestal enkel met de auto verplaatsen. Volgens toch.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#57 Bericht door marksje »

Voor vragen en/of opmerkingen één adres : "verkeersdeskundige Ivan Bruggeman" te bereiken via "wegcode.be".
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#58 Bericht door WAWwer »

Als het erop neer komt dat velomobielen niet meer op de rijbaan mogen, rest er maar 1 optie:

Velomobiel verkopen.

Ik heb geen goesting om tegen 50km/u op een fietspad te vlammen en er 100% zeker van te zijn dat je vroeg of laat zal crashen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#59 Bericht door CapoJan »

WAWwer schreef:Als het erop neer komt dat velomobielen niet meer op de rijbaan mogen, rest er maar 1 optie:
Velomobiel verkopen.
Ik heb geen goesting om tegen 50km/u op een fietspad te vlammen en er 100% zeker van te zijn dat je vroeg of laat zal crashen.
Je zou ook een route zonder fietspaden kunnen uitstippelen. Dat is vaak niet zo moeilijk. En je kunt je ook nog beroepen op 'het fietspad is niet berijdbaar'. Automobilisten zullen het daar niet mee eens zijn, maar omdat zij met de auto rijden, hou ik geen rekening met hun opinie.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#60 Bericht door fcapri »

steek je toch gewoon een motortje vooraan op je fiets. hoeft niet eens te werken.
enkel rijwielen zonder motor mogen op het fietspad.
er staat nergens dat die ook effectief moet werken. dus als je geen batterij bijhebt, maar wel nog de motor aanwezig zit, mag je nog altijd niet op het fietspad

Plaats reactie