Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#31 Bericht door rik »

FiSh schreef:In plaats van het verkeersreglement aan te passen, zouden ze niet beter een manier verzinnen dat weggebruikers ook effectief het verkeersreglement kennen!!!

Voorbeeld (lichtjes off-topic): Gisteren op een rustige weg stopte ik om een voorang van rechts te verlenen, die bestuurster keek mij aan of ik van een andere planneet kwam, ik heb ze echt moeten teken doen dat ze mocht voortrijden. Op zich niet zo erg, maar was het omgekeerd geweest... ](*,) Veel automobilisten schijnen te vergeten dat voorang van rechts ook voor fietsers geldt (veel fietsers eigenlijk ook).

Vandaar, alles zou al stukken beter verlopen moest iedereen zich aan het reglement houden, zonder dat er één letter moet veranderd worden!
Ik weet het niet goed, maar de ligger die ik vandaag rond 12u30 op de Grote Baan (N9? - denk dat het nog in Gent was) door het rood licht heb zien rechtsaf draaien richting Evergem leek anders verdacht veel op jou! :?:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#32 Bericht door FiSh »

[quote="rik"]
Ik weet het niet goed, maar de ligger die ik vandaag rond 12u30 op de Grote Baan (N9? - denk dat het nog in Gent was) door het rood licht heb zien rechtsaf draaien richting Evergem leek anders verdacht veel op jou! :?:[/quote]

Dan rijdt er toch een dubbelganger van mij rond, ik was toen nog druk aan het werk.
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#33 Bericht door rik »

FiSh schreef:
rik schreef: Ik weet het niet goed, maar de ligger die ik vandaag rond 12u30 op de Grote Baan (N9? - denk dat het nog in Gent was) door het rood licht heb zien rechtsaf draaien richting Evergem leek anders verdacht veel op jou! :?:
Dan rijdt er toch een dubbelganger van mij rond, ik was toen nog druk aan het werk.
'k Moet zeggen dat ik hem grotendeels van de achterkant heb gezien, maar ik ben blij dat jij het niet was!
Jammer genoeg is het dan nog steeds ne ligger die door het rood is gereden :roll:
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#34 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Jammer genoeg is het dan nog steeds ne ligger die door het rood is gereden :roll:
Ja, Rik, we zouden allemaal wel graag heiliger dan de paus zijn, maar af en toe blijken we toch wel eens iets te doen dat toch niet zo katholiek is... :oops:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#35 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Ja, Rik, we zouden allemaal wel graag heiliger dan de paus zijn, maar af en toe blijken we toch wel eens iets te doen dat toch niet zo katholiek is... :oops:
Gewoon een beetje zelfdiscipline is al voldoende, eeuwige. Al is het maar voor onze eigen veiligheid.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#36 Bericht door tom peeters »

Gisteravond tegengehouden, en heb ik het weer mogen uitleggen aan de politie in de Vossekotstraat in Sint-Niklaas :
(1) dat je met een velomobiel ook op de weg mag
(2) dat je dat vooral doet als het fietspad op niets trekt.
De politieman vreesde dat ik dan wel heel weinig op het fietspad zou rijden. Eigenlijk nog niet zo slecht als analyse.

Het gesprekje eindigde dan met een opmerking over mijn ICE-vlagje op de WAW. Dat zou beter oranje zijn (en dus niet fluogeel met reflecterende strip zoals de meeste fluovestjes), want oranje valt beter op. Tja, de man moest toch nog ergens een opmerking over maken ....
tom peeters

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#37 Bericht door bicky »

tom peeters schreef:Het gesprekje eindigde dan met een opmerking over mijn ICE-vlagje op de WAW. Dat zou beter oranje zijn (en dus niet fluogeel met reflecterende strip zoals de meeste fluovestjes), want oranje valt beter op. Tja, de man moest toch nog ergens een opmerking over maken ....
kzou da vlagske erafdoen, kunnen ze er geen opmerking meer over maken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#38 Bericht door Edje »

Bicky is dan ook nergens verplicht he, ik heb een tijdje gereden met, nu rij ik zonder voel me even veilig, uitkijken moet je toch zelf doen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#39 Bericht door fujin »

Ik ga hier binnenkort nog wel eens een reactie op geven.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#40 Bericht door blackarmor »

vandaag is langs nieuwenrode naar huis gekomen
even ver maar collega rijd altijd langs daar dus maar eens gevolgd .
nu weet ik waarom die met een mtb rijd . ni te doen hoe slecht dat fietspad daar is . ik kan me niet voorstellen wat het moet geven om daar met een vm over te gaan .

ik vrees echter dat indien ze de wetgeving gaan " vereenvoudigen" dat de 3 wielers wel eens de pineut gaan zijn .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#41 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Naar het schijnt is men zinnens van velomobielen (en andere + 2-wielige rijwielen) ook onder de wettelijke term "fiets" te gaan klasseren. Of daarmee het "probleem" is opgelost weet ik niet, als er dat doorkomt is het niet meer toegestaan om met je velomobiel op de rijbaan te rijden, iets wat ik toch vrij regelmatig doe. Afwachten wat ze er ervan gaan bakken ....
Gekneed, gerezen en al voorgebakken. Nu nog even even afbakken en het nieuwe broodje komt in het rek. Grof brood. Heel zwaar brood. Onverteerbaar. Voor velonauten toch!

Zie ik het verkeerd als ik op basis van onderstaand artikel van vandaag concludeer dat ook velomobielen binnenkort verbannen zullen worden naar het fietspad? Exit uitzonderingsregel uit artikel 9? Over en uit met die heerlijke vrijheid? :cry: :cry: :cry:
Kleine bakfietsen moeten binnenkort op het fietspad
18 juli 2017

BRUSSEL - Binnenkort hebben bakfietsen die niet breder zijn dan een meter, hetzelfde statuut als een fiets. Deze bakfietsen moeten dan op het fietspad. De federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heeft daarvoor een aanpassing van de wegcode klaar, die nog moet worden goedgekeurd door de minister van Mobiliteit. Dat lijkt een formaliteit, de aanpassing zou wellicht nog dit jaar in voege kunnen treden. Dat schrijft de Gazet van Antwerpen dinsdag.

Er zijn geen specifieke regels voor bakfietsen, waardoor deze zich moeten houden aan de regels voor fietsen, driewielers, vierwielers en gemotoriseerde rijwielen. “Maar die regels zijn eigenlijk voor niemand duidelijk”, aldus verkeersdeskundige Ivan Bruggeman aan de krant. “Zowel de bestuurders van bakfietsen als veel politieagenten weten niet precies wat wel en niet mag. Dat kan verregaande gevolgen hebben over aansprakelijkheid en wanneer er wel of geen proces-verbaal kan of mag uitgeschreven worden.”

De aanpassingen van de FOD Mobiliteit en Vervoer brengen meer duidelijkheid. “Binnenkort geldt voor elke bakfiets die niet breder is dan één meter, ongeacht het aantal wielen dat het voertuig heeft, hetzelfde als voor een fiets. Dat betekent dat je ermee op het fietspad moet rijden en dat bestuurders ook in een aantal eenrichtingsstraten tegen het verkeer mogen inrijden. In feite hebben deze bakfietsen dezelfde rechten en plichten als een gewone fiets”, aldus de deskundige.

Voor alle andere bakfietsen, breder dan één meter of gemotoriseerd, gelden andere regels. Die moeten op de rijweg en vallen onder dezelfde verkeersregels als automobilisten.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170718_02977353
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#42 Bericht door fcapri »

ik denk dat wij dan nog altijd veilig zitten. een bakfiets is niet hetzelfde als een ligfiets.
maar t gaat weer erg worden. ik vond de wegcode nu juist WEL duidelijk.
2wielen: verplicht fietspad
3/4wielen zonder motor en minder dan 1meter mogen op het fietspad
3/4wielen met motor of meer dan 1meter: verplicht op rijbaan

en dat gaan ze nu eens gaan veranderen naar iets dat compleet miserie gaat geven. er zijn nu grote stukken fietspad waar ik op straat rij, omdat je met een ligfiets niet zichbaar bent door de haag aan de straatkant. ferm plezant als er zo ene van zijne oprit komt dan. dan zou ik dus verplicht worden oop een plaats te rijden waar ik aangereden wordt.

als ze het woordt 'bakfiets' letterlijk gaan gebruiken in de wet, is er voor ons geen probleem. en ik denk vooral dat ze het op die bakfietsen hebben en niet die ligfietsen

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#43 Bericht door CapoJan »

Het is een artikel in de gazet, geen wettekst. In de wegcode wordt enkel gesproken over fietsen en rijwielen. Op een andere plaats in die wegcode worden die categorieën gedefinieerd.
Er zijn trouwens bakfietsen met twee (Gazelle Cabby bijvoorbeeld) en meer wielen... M.a.w. voor de huidige wegcode is een bakfiets met drie wielen een rijwiel. Een velomobiel of trike vallen in diezelfde categorie. Heeft niets met (potentiële) snelheid te maken.

Wat ik bizar vind: voor auto's en motorfietsen is het de snelheid die geregeld wordt. Bij fietsen speelt dat precies geen rol, maar zou het - als je dit artikel mag geloven - de breedte zijn die je plaats op de weg bepaalt. Mocht dat zo zijn, dan monteer ik twee vleugels op de wielkasten van mijn VM, zodat die net wat breder wordt dan 1m. Stijl F1: downforce creëren :mrgreen:

Er zijn nog zaken in het artikel die nogal kort door de bocht zijn: een speed-pedelec heeft ook maar twee wielen (dat staat expliciet in de wet), maar die moet niet dezelfde regels volgen als een auto, wel min of meer die voor een bromfiets. Artikel geschreven door een jobstudent?
Laatst gewijzigd door CapoJan op wo 19 jul 2017, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#44 Bericht door gentenoare »

fietspaden langs mijn woon werk traject:
80% niet geschikt voor 3 wieler
100% niet geschikt voor snelle 3 wieler
70% niet geschikt voor een snelle racefiets
20% voor geen enkele fiets geschikt (o.a. Boterstraat Hombeek)

De wetgever gaat ervan uit dat alle fietspaden geschikt zijn voor alle types fiets en alle fietssnelheden, dit is natuurlijk niet zo

mits de infrastructuur niet aangepast is aan de wetgeving, en goede infrastructuur toch een utopie lijkt in het land van de lintbebouwing en politieke fietsonkunde zou men de wetgeving beter aanpassen aan de geschiktheid van de infrastructuur in functie van diverse fietstypes en snelheden.

En de fietsersbond steunt dit voorstel?
Voor hen moet het toch duidelijk zijn dat massaal veel fietspaden niet geschikt en veilig zijn voor een bakfiets.
Laatst gewijzigd door gentenoare op di 18 jul 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
E WAW 263

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ik denk dat wij dan nog altijd veilig zitten. een bakfiets is niet hetzelfde als een ligfiets.
Als "mogen" in artikel 9 vervangen wordt door "moeten", zijn we echt wel de pineut, hoor!
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie