Vergelijking koplampen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Vergelijking koplampen

#1 Bericht door quattrovelootje »

Voor diegenen die de Engelse taal machtig zijn, er staat een interessante vergelijkingstest op volgende link :

http://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=11751.0

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#2 Bericht door Jan.E »

Een vraagje, nu het toch over licht gaat. In de quest zit tegenwoordig standaard de inoled extreme. Die wordt dan gevoed door een 6v batterij. Maar je kan de extreme ook op 12v hangen. Nu komt mijn vraag: Brandt die dan op 12v feller dan op 6v, of niet?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#3 Bericht door quattrovelootje »

Jan.E schreef:Een vraagje, nu het toch over licht gaat. In de quest zit tegenwoordig standaard de inoled extreme. Die wordt dan gevoed door een 6v batterij. Maar je kan de extreme ook op 12v hangen. Nu komt mijn vraag: Brandt die dan op 12v feller dan op 6v, of niet?
Volgens mij niet (maar ik ken echt niks van elkentrik) : de LED in de INOLED is er eentje van 3W en dat blijft, dus denk ik dat het evenveel licht geeft op 6V als op 12V ...

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Vergelijking koplampen

#4 Bericht door Wijnandt »

allewedertje schreef:... een interessante vergelijkingstest op volgende link : http://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=11751.0
Er wordt bij deze overigens zeer nuttige test (helaas) geen onderscheid gemaakt tussen verlichting met wel/geen externe batterij c.q. accu.

Onder omstandigheden kan dit onderscheid heel prettig zijn, omdat men bijv. een voorkeur heeft voor verlichting met interne batterij/accu. De site http://www.exposurelights.com/products/maxx_d/index.php gaat over dergelijke verlichting, die trouwens ook wordt genoemd in de test.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#5 Bericht door skywise »

Waarom zijn de beste lampen zo buitensporig duur :cry: :cry: :cry: : Lupine Betty 7 €840... Dan toch maar een inoled voor €100...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#6 Bericht door quattrovelootje »

skywise schreef:Waarom zijn de beste lampen zo buitensporig duur :cry: :cry: :cry: : Lupine Betty 7 €840... Dan toch maar een inoled voor €100...
Wat ik persoonlijk ook nog teveel vind. De Inoled heeft geen automatische aan/uit functie (mss minder belangrijk wanneer je accu's gebruikt) en blijkt ook last te hebben van condensatie binnenin, maar er zijn goedkopere alternatieven die minstens evenveel licht geven en stukken minder kosten !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

traikiedirk
Neo Prof
Berichten: 184
Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
Postcode: 3020
Fiets: hp-scorpion (trike)
Locatie: Herent
Velomobiel: mango 2012
Contacteer:

zoek redelijk licht voor redelijke prijs

#7 Bericht door traikiedirk »

Het licht dat ik momenteel voer op mijn trike is op zijn zachts gezegd onvoldoende laat staan ronduit een gevaar op de weg. De lampentest bereikbaar via dit forum is welliswaar een mooie prestatie maar ik ben eerder een test-aankoop type. Daarom de vraag: Ik rijd nu regelmatig 2 à 3 h. in het donker. Dit vooral lang het knoopptnetwerk wat zowel fiets- straat- tot veldweg kan betekenen. Het is dus niet voldoende dat ik word gezien, ik moet ook de weg kunnen zien ( al véél puttekens en bulten tegengekomen)
Ik weet dat er al veel is geschreven over fietsverlichting maar ik zie de bomen door het bos niet meer. Wie geeft raad, da's een goei lamp voor een goeie prijs. Ik ben Rothschield niet dus 100€ lijkt mij een richtprijs.
Met verlichtte groetjes :idea:
traikiedirk

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#8 Bericht door hdbiker »

Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#9 Bericht door wost »

allewedertje schreef:
skywise schreef:Waarom zijn de beste lampen zo buitensporig duur :cry: :cry: :cry: : Lupine Betty 7 €840... Dan toch maar een inoled voor €100...
Wat ik persoonlijk ook nog teveel vind. De Inoled heeft geen automatische aan/uit functie (mss minder belangrijk wanneer je accu's gebruikt) en blijkt ook last te hebben van condensatie binnenin, maar er zijn goedkopere alternatieven die minstens evenveel licht geven en stukken minder kosten !

Tihamér
welke
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#10 Bericht door quattrovelootje »

wost schreef:welke
bvb deze : http://bike-components.de/catalog/Elekt ... 3006007ede
Evenveel licht (ook een 3W LED-je), maar de helft goedkoper.

Tihamér
Laatst gewijzigd door quattrovelootje op za 06 dec 2008, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#11 Bericht door quattrovelootje »

Waarom zou je nu nog voor een halogeen lamp kiezen ? LED's verbruiken minder stroom, gaan dus langer mee op 1 lading en kwa lichtopbrengst geven ze minstens evenveel op zelfs méér licht ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#12 Bericht door Jan.E »

En de lampjes gaan duizenden uren mee. Bijna onverslijtbaar dus. Ik heb twee lumotec fly's op de quest en ben daar zeer tevreden van. Bij snelheden boven de dertig en in het pikkedonker is een tweede wel geen luxe.Maar ik heb meer licht met beiden aan dan een inoled extreme. Bovendien kosten beide lampjes samen 80 euro op de Duitse ebay gekocht. Wel de simpelste versie zonder standlicht of sensor voor automatisch aan en uit.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#13 Bericht door Luc Willaert »

allewedertje schreef:
wost schreef:welke
bvb deze : http://bike-components.de/catalog/Elekt ... 3006007ede
Evenveel licht (ook een 3W LED-je), maar de helft goedkoper.

Tihamér
Die zitten op mijn Mango (dacht ik) en ik ben er heel tevreden over

Luc

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

skywise schreef:Waarom zijn de beste lampen zo buitensporig duur :cry: :cry: :cry: : Lupine Betty 7 €840... Dan toch maar een inoled voor €100...
Ja, ik vind de prijzen ook wel buitensporig. Een goede vier jaar geleden kocht ik in een dwaze bui een Topeak MoonShine HID. Ik had immers tot mijn scha en schande moeten vaststellen dat wanneer je aan snelheden boven 30 km/u in het pikkedonker langs een onverlicht jaagpad rijdt of op onverlichte plattelandswegen (en op mijn woon-werktraject zijn er dat heel wat), de standaardverlichting best wel onvoldoende is.

Die MoonShine heeft me een aardige duit gekost (nadien stelde ik vast dat dergelijke zaken in het VK veel goedkoper zijn... :cry: ), maar al vier jaar doet die iedere winterochtend en -avond trouw dienst. Je krijgt een lichtstraal van jewelste, waardoor je de rijbaan meters ver verlicht. En bijkomend voordeel: tegenliggers gaan op de rem staan, vertragen of zetten zich aan de kant... :D

http://www.mtbr.com/cat/accessories/Lig ... 30crx.aspx
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#15 Bericht door quattrovelootje »

Nog een vergelijkingstest, ook in het Engels :

http://www.gearreview.com/LEDs09_intro.php

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie