Nog ne nieuwe

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

Nog ne nieuwe

#1 Bericht door ossi »

Hallo,ik ben Frank en ben ook van plan om te beginnen fietsen naar 'twerk,van Kalmthout naar Wilrijk.De kortste afstand is 30 km enkel,dan moet ik wel pal door Antwerpen stad,dus de afstand zal nog wel wat groter worden (vermoed zo'n 5 km extra ) omdat ik het fietspad langs de schelde ga gebruiken tot polderstad (hoboken).Nu heb ik al veel gelezen en heb wel een paar modellen in gedachte die ik wil testen maar mn grootste twijfelpunt zit in de keuze " gewone ligfiets of velomobiel ".Een velomobiel zegt me wel wat maar het lijkt me dat deze alleen vlot kan worden gebruikt op jaagpaden en brede fietspaden of op de weg zelf.
Spijtig genoeg zijn onze fietspaden niet zoals in Nederland en dan heb ik het vooral over de breedte,en dat schrikt me wel een beetje af om met een velomobiel van gemiddeld 80 cm breed andere fietsers voorbij te steken,zeker als je vanachter komt,als je er al langs kunt.Op de weg zelf rijden lijkt me ook ni echt veilig en mag dat dan zomaar overal ?Hoe is jullie ervaring daar mee? Onderhoudskosten liggen bij de velomobiel ook wel een stuk hoger dan bij de gewone ligfiets veronderstel ik,maar je blijft wel veel droger.Dat is het punt dat me dan weer tegenstaat bij de gewone ligger,bij felle regen en vriesweer zal het dan wel weer de auto worden.Nu heb je wel de streamer van velotechnik maar heel veel zal dat wel niet helpen als je 35 km in de regen zit,heeft daar iemand ervaring mee?.Bestaan daar trouwens nog andere versies van.Ik sta te popelen om ne fiets aan te schaffen maar sta toch wat huiverig voor ne miskoop.'Kzal maar es beginnen om es langs te komen in Hasselt zeker,als da mag tenminste :roll: .Grtz.Frank

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#2 Bericht door Bjorn »

Hallo Frank ,

Welkom bij de club .

Of een velomobiel geschikt is om de afstand af te leggen op de plaats die jij beschrijft met een velomobiel weet ik niet , ik heb het geluk om woon werk over goede fietspaden te beschikken.

De onderhoudskost van een velomobiel is zeker niet hoger dan deze van een "gewone" ligfiets. Er zijn reeds enkele rekenvoorbeelden hieromtrent gemaakt in het blad ligfiets &. Hieruit bleek zelfs dat de kostprijs per afgelegde km zelfs lager uitkwam met een velomobiel dan met een ligfiets.


Er wordt dan ook rekening gehouden met de herverkoopwaarde van de fiets.

veel geluk met je zoektocht en er zijn hier mensen genoeg om je te helpen.

grtz Bjorn
Laatst gewijzigd door Bjorn op di 14 okt 2008, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#3 Bericht door Pleeboy »

Hallo Frank,
allereerst welkom!
Ik ligfiets nu zelf maar 1 jaar, dus ik weet met welke vragen je zit: kom zaterdag maar langs, daar zal je zeker wijzer worden!
Test/huur een paar modellen dan leer je de voor- en nadelen kennen van de verschillende types.
Qua keuze ligfiets of vm: probeer ze beide (liefst enkele dagen). De 1ne kleed zich graag aan tegen de regen en blijft "wendbaar" op zijn fiets,
anderen kiezen voor het comfort van droog en de stabiliteit van een 3wieler.

Qua rijden met een vm: ik doe het nog maar 1.5 week: in het begin denk je wel eens dit is smal, maar ik draai veel korter(snelheidswinst), en eens je leert met je wiel net naast de rand van de weg te fietsen is er nog een zee van ruimte voor andere fietsers.
Op de weg rijden: dit heb ik dit weekend geleerd van een velomobielende politieman: je moet op de weg rijden, maar je mag ook op het fietspad. Eens je tussen het verkeer rijdt zie je dat het snelheidsverschil met de auto's klein is, en de achterliggers zich minder zenuwachtig maken dan achter een elektr. auto of een tractor (ik ga dan ook sneller :lol: )
Meer info/testrit zaterdag!
Groeten, Teun

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#4 Bericht door ossi »

Meer info/testrit zaterdag!

Zondag bedoel je zeker :D ,'kzie er naar uit.
Grtz.Frank.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#5 Bericht door Jef »

Hoi Frank,
Welkom bij de bende :lol:
Om te weten wat u het beste ligt zou ik zo zeggen, veel testen, huren en dan beslissen.
En Wilrijk is fietsvriendelijk hoor :lol: :lol: :lol:
Mss tot in Hasselt.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie