Pagina 1 van 1

raptobike

Geplaatst: do 11 sep 2008, 14:40
door lieve
wie van jullie heeft al eens een raptobike getest?
eddy is stilaan op zoek naar een andere ligfiets vandaar :wink:

Geplaatst: vr 12 sep 2008, 9:29
door jonathan
Ja, ikke

Let wel het gaat hier over een lowarcer he. Hij is zo laag als een baron X-low. Maar hij doet het op enkele vlakken beter(vind ik).
-stabieler
-voorwielaandrijving
-PRIJS

Voor de rest een goede en degelijke fiets zo lijkt me, met sypathieke mensen die eraan werken.

J.

Geplaatst: vr 12 sep 2008, 10:26
door skywise
jonathan schreef:Ja, ikke

Let wel het gaat hier over een lowarcer he. Hij is zo laag als een baron X-low. Maar hij doet het op enkele vlakken beter(vind ik).
-stabieler
-voorwielaandrijving
-PRIJS

Voor de rest een goede en degelijke fiets zo lijkt me, met sypathieke mensen die eraan werken.

J.
De prijs is inderdaad serieus lager! En ik was al in de wolken van de X-low na één ritje met uitzondering van de ketting die er vijf keer af is gevallen wat met voorwielaandrijving wel wat minder gaat zijn, vermoed ik. Lijkt mij dus een leuk alternatief voor de X-low die uit productie gaat...

Re: raptobike

Geplaatst: za 08 sep 2012, 21:30
door piranna
Is nu toch al een jaar of 2 dat ik deze fiets heb maar goed, zo is het begonnen toen.
Enkele maanden verschillende merken van 2dehands low racers proberen, heb ik toch een fiets gevonden waarmee ik wegens mijne kleine lengte (1m65 en dito beenlengte) mee kon rijden.
Dus verplaatste ik me naar Nederland om daar de lowracer te gaan proberen en direct te bestellen. Na enkele maanden wachten mocht ik hem gaan halen.
Resume na enkele duizenden kilometers. Ik rij zonder km teller dus ...
Been hard maar super snel. Onderhouds vriendelijk wegens korte ketting door de voorwiel aandrijving. Door de horizontale stand van de derailleur is de afstand tot het wegdek van de ketting groter en komt er dus haast geen vuil op. Been hard is geen probleem zolang de weg het toelaat. Slechte kassei wegen zijn niet te rijden met deze fiets. Mulle ondergrond is ook niet om te doen. Het gewicht situeert zich vooral op het kleine voorwieltje. Snel rijden over oneffenheden kan er voor zorgen dat de ketting gewoon van het grote tandwiel vliegt. Erg vervelend want dat betekent stoppen, ketting erop krijgen en vuile handen hebben. Iets wat geregeld voorvalt. Zorg ook dat als je als ik bij de fabrikant koopt, dat er alles op zit wat je op voorhand bestelde... want je kan het vergeten dat je daar later nog iets van hoort. Ikzelf heb het achterwiel vervangen door een 2dehands spinergy 26inch carbon 4 spaak en dat staat en rijdt grandioos. De stoel heb ik in zijn laagste stand gezet en dat lijkt me het meest aerodynamisch. Ik heb er trouwens ook buiten de gewone fietsbel een knijp toeter op gemonteerd voor diegene die een fietsbel niet horen. Ik rij er bijna wekelijks mee voor de fun. Vorige zondag reed ik trouwens eens om te proberen van bij ons in Bevel tot bij m'n werk plaats zijnde de Belgacom torens in Schaarbeek. Alles bij elkaar 110km gereden (volgens endomondo op de gsm) in 3h30 inclusief verloren rijden en weg zoeken in Schaarbeek :oops: Toch telkens weer verbaast dat ik zelfs na zulke afstanden met zulke snelheden toch weer fris ben om nog werk te leveren na de fietstocht.

Wat de prijs betreft. Volgens mij een correct prijs. Niet goedkoop, niet duur. Niet laag dus want hij is afgemonteerd met standaard materiaal en niks meer. Begin je er aan te veranderen gaat de prijs ook omhoog en zit je zo boven de 2000euro met andere wielen enz

Re: raptobike

Geplaatst: zo 09 sep 2012, 10:50
door morgoth924
Mijn midracer voldoet nog steeds aan alle verwachtingen, de gewichtsverdeling t.o.v. de lowracer is hier beter, volgens Arnold, ik ondervind in ieder geval geen problemen op verharde bospaadjes en kasseistroken. Mijn vorige fiets was een zephyr lowracer, die was veel harder en niet eens sneller. De 50mm kojaks waarmee ik rijd, zullen hier ook wel hun aandeel in hebben. Ik heb zelf een frame + gemonteerd balhoofd gekocht en de rest zelf gemonteerd, voor €1500 was ik klaar (sram X9).

Re: raptobike

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 16:54
door svdaele
Als ik het internet afzoek, zie ik soms als nadeel van een voorwielaangedreven (FWD) ligfiets vermeld dat je vuile ketting tussen je knieën zit ipv onder je door loopt (zoals bij een achterwielaangedreven, RWD dus, model), waardoor je sneller vuile vlekken zou hebben.

Aangezien ik mij altijd heb laten vertellen dat je ketting bij een RWD fiets net vuil wordt door opspattend water van je voorwiel, ging ik er vanuit dat een ketting van een FWD fiets gewoon minder snel vuil wordt.

Zien de FWD-eigenaars (en dan specifiek de raptobikers, aangezien die mij specifiek interesseert) dit als een nadeel (idd meer vuile vlekken) of als een voordeel (gewoonweg minder vuile ketting)?

Re: raptobike

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 18:09
door trikelover
die redenering snap ik niet goed want de ketting passeert toch altijd langs je benen. het enige nadeel van een FWD is dat de stuurslag een stuk beperkt word door de kettingloop.

Re: raptobike

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 20:05
door Noekie
Wanneer ik met de RaptoBike rijd, draag ik meestal een strak zittende loopbroek. Bij 'normaal' rijden krijg ik dan geen vlekken. 'k Heb wel eens op de grond gelegen bij het stoppen door te stugge afstelling van de klikpedalen met smeervlekken tot gevolg... :oops:

Voor mensen met bredere benen, schijnt vooral het kettingwieltje ter hoogte van de rechter knie wel eens voor problemen te zorgen. Daar zit bij mij een kapje overheen, dus zelfs als ik er eens tegenaan tik, laat dit geen sporen na :wink:

Op zich wordt de ketting niet snel vuil door opspattende rommel, maar er komt wel eens smurrie aan te plakken als ik onvoorzichtig ben bij regenachtig weer als ik stilsta of de fiets optil om binnen te zetten, want dan komt de ketting wel eens tegen de voorband (tijdens het fietsen gebeurt dit heel zelden).
Doorgaans gebruik ik de fiets grotendeels bij droog weer, want bij een nat wegdek kom ik toch onder de (modder)vlekken aangezien er geen spatborden gemonteerd zijn en door de lage positie lig je als rijder precies in de lijn van de spray :wink:

Re: raptobike

Geplaatst: di 17 sep 2013, 8:21
door blackarmor
pirana . mag ik u een tip geven , doe uzelf een plezier en gooi die spinnergy's eraf verkoop ze en koop in de plaats een deftige gespaakt achterwiel

die dingen hebben de neiging om zonder zichtbare reden of waarschuwing te falen en dan val je met een 8 tal vlijmscherpe messen ter hoogte van je bovenlichaam , nek en hoofd .
ik heb er ook ene gehad en moet zeggen dat de dt240s set waardoor ik die heb vervangen en lichter en betere bolde en confortabeler was .