Kussen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fluppe plukke
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 21:23
Locatie: Veurne W. Vl.
Contacteer:

Kussen

#1 Bericht door fluppe plukke »

Sedert 14 dagen ben ik eindelijk de fiere eigenaar van mijn eerste ligfiets nl. een seiran sl. Deze fiets heeft een carbonzit met hierop een ibelieten kussen. Ik zweet enorm op mijn rug en zou graag een ander soort kussen aanschaffen die iets beter ventileert. De reklame van ventisit heb ik reeds gezien doch ik weet niet of dit kussen zo goed is; heeft er iemand enig idee welk kussen het zweten wat beperkt ???

grt, filip

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#2 Bericht door marksje »

Als je een klassiek challengezadel hebt, zo één met gaten in, kan je met een buisje van dezelfde diameter als die gaten, in je ibiliet mat gaten maken om zo meer ventilatie te hebben. De rand van het buisje messcherp maken met een rond vijltje en van langs achter, door het gat, met draaiende beweging een gat snijden in het matje (als je langs de andere kant een stukje hout houdt, gaat dit heel vlot). Resultaat, zie foto
Afbeelding

Ikzelf heb nu een Nazca comfortmatje en dat ligt lekker en het zweten is beperkt.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#3 Bericht door kleintje »

Ik ben deze zomer overgeschakeld op een ventisitje en zeer tevreden. Mijn zadel zelf is echter ook open, waardoor de ventilatie goed werkt. Het werkt zelfs zo goed dat mijn vent in de winter koud heeft aan zijn rug.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

Ik heb de ventisit op mijn baron in de mango.

Ik vind ventisit dan ook het beste wat momenteel op de markt is;

luc

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Rainbow ligmatje zijn ook heel geschikt. Verder kledij wat aanpassen: materialen die geen zweet vasthouden: (onder-)hemdjes of shirts van agu, crawford, odlo enzovoort.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#6 Bericht door Scorpion Rider »

Aan lichaamsinspanning doen = warmte opwekken in je lichaam => je lichaam gaat zweten om af te koelen.

Als je stoeltje je rug goed inpakt dan geraakt de warmte daar niet zo goed weg en zweet je daar wat extra.

Met zo'n ventisit kan er wat meer lucht aan je rug en ga je niet extra zweten => zweetgevoel is minder.

Katoen kan veel water absorberen => zweet trekt in je katoenen kledij.
Luchtige polyester kleding neemt je zweet ook op, maar laat het meer verdampen dan katoenen kleding => zweetgevoel is minder.

Combinatie = de ventisit verlucht je fietstrui => kledij voelt frisser aan en wordt minder nat.

Als je stoeltje perforaties heeft werkt zo'n ventisit nog beter.

Zweten blijf je dus doen, maar het valt minder op. :wink: :P

O ja, er is ook een aanpassingsperiode voor je beenspieren en hartspier. De snelheid die je nu haalt kan je later halen met iets minder inspanning, dus ook met iets minder zweten.

In mijn geval ben ik nu sneller dan voordien maar met even fel zweten als voordien op de mountainbike. :wink: :P 8) :D

Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#7 Bericht door Pleeboy »

af en toe recht zitten(100m) is ook een optie, ik doe het om de 2km en mijn rug blijft, bij een rustig tempo(28-30 per uur op een low-racer), droog. Wel preventief doen!
En 't is nog goed voor de buikspieren ook!!
Ik heb bij de overweging van een ventisit matje het volgende getest: een badkamermat!! En dan bedoel ik ni die van de bomma, een platgereden kat-versie, maar 1tje met ruitjes-patroon (à la vliegenmepper, maar dan zachter), werkt redelijk goed maar een ventisit matje is toch wat beter en mooier (een appelblauwzeegroen matje steekt nogal hard af tegen een carbon stoeltje :wink: )
Grtz Teun

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

kussen op een ligfiets kan nare gevolgen hebben !
Stop Fueling Around

fluppe plukke
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 21:23
Locatie: Veurne W. Vl.
Contacteer:

#9 Bericht door fluppe plukke »

Bedankt voor de reakties, ik zal mij een ventisit kussen aanschaffen zodat ik tijdens mijn dagtochten zo droog mogelijk thuisraak.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#10 Bericht door Jan.E »

Ventisit is zeker goed, maar toch een bedenking. Voor het comfort moet ge dat niet nemen, ventisit is aan de harde kant.

Plaats reactie