3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#46 Bericht door Wouter D »

Hoeveel onderhoud moet zo'n trike hebben,
:arrow: evenveel als een gewone fiets

doen jullie dit zelf (met kennis van zaken) of laat je dit doen door de betere fietswinkel
:arrow: persoonlijk doe ik dat zoveel mogelijk zelf, dingen die ik niet weet vraag ik in een fietswinkel of hier op het forum

Moet je vaak zelf dingen herstellen,
:arrow: bij normaal rijgedrag en goed onderhoud, moet je niets herstellen

afstellen aan een trike?
:arrow: naast gewoon onderhoud, moet je je sporing controleren, sporing komt er op neer dat je velgen van de voorwielen evenwijdig staan. in horizontale richting, houd niet zo heel veel in, eerste keer hulp vragen van iemand die het al gedaan heeft, of uitleg die af en toe op het forum verschijnt goed lezen. en je bent vertrokken

Waar koop je een trike?
:arrow: een nieuwe trike koop je in een ligfiets- of velomobielzaak,
dichtst van jou zal je naar gent moeten: fietser.be of ligfiets.be zijn twee mogelijke winkels waar je een trike kan kopen, in leuven heb je ook a-bikes. of je gaat de nederlandse toer op.

je kan ook opteren voor een tweedehands trike die je dan op de verschillende tweedehandszaken kunt vinden.
Groetjes
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#47 Bericht door Scorpion Rider »

Ik denk dat Spruitje een zeer volledig antwoord heeft gegeven.

Ik wou nog enkel toevoegen dat een fiets van goede kwaliteit moet zijn.
De goede kwaliteit zorgt ervoor dat je onderhoud enkel de gewone zaken betreft (fiets proper houden, ketting kuisen en smeren, remmen bijspannen en versleten remblokken vervangen, slijtage buitenbanden in het oog houden).

Fietsen van slechte kwaliteit vertonen mankementen die enkel opgelost geraken als de onderdelen vervangen worden.

Als je een fiets voor dagelijks gebruik wil, ga dan voor kwaliteit. Het is veiliger voor jezelf en de anderen op de weg (als je remkabels knappen op een bergaf #-o , dan verzeker ik dat je angsten doorstaat [-o< waardoor je alleen nog een deftige fiets wil kopen daarna 8) :D ).

Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#48 Bericht door CapoJan »

Lodewijk, wat is voor jou een fiets van goede kwaliteit ? Ik vraag me af hoe je dat kunt zien...
Ik bedoel - in de veronderstelling dat je het over nieuwe ligfietsen hebt - dat in de ligfietswereld de normen zo hoog liggen dat ik me moeilijk kan voorstellen dat er fietsen op de markt komen die gevaarlijk zijn. Iets in de stijl van goedkope fietsen die je in een warenhuis koopt voor € 100 heb ik nog niet gezien, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#49 Bericht door Wouter D »

een ice of een hp-trike zal ongetwijfeld sterker zijn dan een g-force.
met een lichte berijder als capojan maakt dat weinig uit,
met een zware berijder als ikzelf, maakt dat wel uit, een g-force werd me afgeraden door de fabricant, vanwege het maximale laadvermogen van 125kg op g-force, op dat ogenblik was dat mijn gewicht, dus mocht ik geen tas met inhoud meer meenemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#50 Bericht door CapoJan »

Wouter, dat weet ik al een poosje. Het gekke is dat Gforce 125 kg als maximum vooropstelt, Ice precies hetzelfde (voor de Sprint) en HPVelotechnik houdt het bij de Scorpion op 130 kg. Is dat statische of dynamische belasting ? Geen idee. Al bij al maakt het weinig verschil (op papier toch). En dat gaat dan over maximum draagvermogen. De vraag blijft: hoe weet je wat "kwaliteit" is ? Waar leg je de benedengrens ?
Wat volgens mij verschil kan maken, is bijvoorbeeld de kwaliteit van de lagers en dergelijke. Alleen zijn die niet zichtbaar, dus hoe weet je het dan ? Scorpion Rider neemt knappende kabels als voorbeeld. Hoe weet je zeker dat dit niet zal gebeuren ? Hoe bepaal je de kwaliteit daarvan ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#51 Bericht door Scorpion Rider »

Ik heb eigenlijk nog geen ligfiets gereden die me onveilig aanvoelde en dus van slechte kwaliteit is.
De slechte fietskwaliteit heb ik als tiener op supergoedkope fietsen ondervonden (fietsen die minder kosten dan wat je voor de onderdelen zou betalen).
Fietsen die ik nog niet bij fietsenmakers heb gezien eigenlijk.
Met zo'n supergoedkope fietsen heb ik dus wel knappende remkabels gehad.
Hoe je slechte kwaliteit merkt, door op een fiets van goede kwaliteit een tijdje te fietsen.
Dan merk je dat het niet normaal is dat je spaken om de haverklap breken. De remmen wèl goed afgesteld blijven, ook na 10 keer remmen en de remkabels niet overtrekt als je eens plots hard moet remmen.
Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#52 Bericht door CapoJan »

Dat is duidelijk. Bij de fietsenmaker vandaag zag ik een artikel uit de krant van een poos geleden, waarin de Fietsersbond stelde dat de meeste fietsen die je in grootwarenhuizen koopt van minderwaardige kwaliteit zijn en dus eigenlijk niet verkocht zouden mogen worden. Dat is wat je bedoelt, veronderstel ik.
Volgens mij maken ligfietsfabrikanten geen zo'n materiaal: de eisen liggen gewoon veel hoger. Er zit natuurlijk nog verschil op wat betreft bijvoorbeeld de groep die gemonteerd wordt, maar de minimale kwaliteit zal een pak hoger liggen. Met andere woorden: indien je een nieuwe ligfiets koopt (twee of drie wielen), zal die wellicht ALTIJD van goede kwaliteit zijn. Bij een tweedehands exemplaar hangt het dan weer af van het onderhoud dat de fiets kreeg.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#53 Bericht door Wouter D »

de dag dat ligfietsproducenten zo een materiaal kunne maken dat je je ligfiets in de supermarkt kan kopen voor 200 euro is nog veraf, denk ik,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#54 Bericht door CapoJan »

Klopt, maar ze zouden misschien wel in de verleiding kunnen komen om rommel te monteren en zo de prijs te drukken. 't Zal dan wel veel meer dan 200 euro blijven, maar het principe zou kunnen toegepast worden.
De kans daartoe is klein, want ligfietsen zijn een nichemarkt en ligfietsers zijn eerder fanatiek met fietsen bezig. Als een fabrikant zijn huiswerk maakt, zal hij wel merken dat zo'n materiaal weinig kans zou maken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#55 Bericht door Scorpion Rider »

Ik denk ook dat de rommel die ze 20 jaar geleden als "fiets" konden verkopen, dat ze dat nu niet zo gemakkelijk meer kunnen verkopen. De minimumkwaliteit lijkt me beter dan vroeger.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#56 Bericht door Scorpion Rider »

In ieder geval zijn al mijn ervaringen met fietsen daarna positief geworden.
Zo'n goedkope fiets is misschien nog OK als je die maar een paar keer op een jaar gebruikt.
Maar voor dagelijks gebruik dus niet.

Overigens die degelijke fiets die ik had gekocht zo'n 15 jaar geleden, heb ik nog steeds.
Alleen gebruik ik nu een ligfiets voor dagelijks gebruik en zit die gewone fiets nu een beetje onder het stof als reservefiets.

Ze zullen eerst ligfietsen op grote schaal moeten produceren vooraleer we supergoedkope ligfietsen van minderwaardige kwaliteit zullen zien opduiken in de supermarkten, denk ik.

Er moeten dan nog wel een aantal mentale barrières over ligfietsen overwonnen moeten worden door de gewone mens.
Zolang ze reageren met: "Uw fiets is zo laag, dat is gevaarlijk!" zal het niet voor morgen zijn, vrees ik...

Maar wie weet op een bepaald moment zijn er genoeg mensen die al eens op een ligfiets hebben gefietst en gaan ze ligfietsen volledig positief bekijken en zo zeker voor langere afstanden een ligfiets overwegen (en misschien zelfs een velomobiel, maar dat is misschien nog een extra mentale brug te ver :wink: :D ).

Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Kustfietser
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 12:27
Postcode: 8450
Fiets: nog geen ligfiets
Locatie: Bredene
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#57 Bericht door Kustfietser »

Iemand ervaring met het rijden in zand? Een tochtje over het strand, lijkt dit haalbaar? Ik rij nu vaak met een MTB en vroeg me af of er 3 wiel ligfietsers zijn die dit ook doen en zo ja met welke fiets. Ik ben dus op zoek naar een vergelijkbare fiets als een MTB, wat op de weg, wat naast de weg, klimmen afdalen (hopelijk veel afdalen) en af en toe eens t strand op

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#58 Bericht door CapoJan »

Met mijn beperkte kennis: qua tweewielers is de Azub Max zowat de enige ligfiets die ontworpen werd voor offroad gebruik: http://www.azub.eu/CZ/recumbent-bike-azub-max/
Bij de trikes moet de Steintrike Mad Max het equivalent zijn hiervan: http://www.steintrikes.com/trike/madmax.php Filmpjes van wat je daarmee kunt aanvangen zijn makkelijk te vinden.
Zelf heb ik geen ervaring met rijden in zand (dat vind je bij ons enkel op bouwwerven en in speeltuinen). Klimmen en afdalen deed ik in de voorbije zomer (Pyreneeën) en dat was pure fun op de trike !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Kustfietser
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 12:27
Postcode: 8450
Fiets: nog geen ligfiets
Locatie: Bredene
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#59 Bericht door Kustfietser »

Alvast bedankt voor alle reacties en hulp.
Vandaag nog wat zitten surfen, zo relax voor een nieuwe werkweek
Heb 2 trikes die me wel aanspreken :
Challenge folding trike
en de Azub eco trike
Er zijn zeker enkele voor en tegen argumenten tegen elke fiets. Denk dat beiden toch van een goeie kwaliteit zijn.
De challenge spreekt me wel aan gezien ik deze wil meenemen op reis. Een dakdrager voor mijn wagen is blijkbaar niet zo eenvoudig en relatief duur.
Bedoeling is hier aan de kust wat te fietsen en deze mee te nemen naar Frankrijk, Cevennes, voor het nodige bochtenwerk
Nog een fijne zondag avond en goeie (voor de meeste korte werkweek)

Kustfietser
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 12:27
Postcode: 8450
Fiets: nog geen ligfiets
Locatie: Bredene
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#60 Bericht door Kustfietser »

Nog 1 iets vergeten, kan je goed klimmen met een trike?

Plaats reactie