3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#106 Bericht door NL-ligger »

Sportieve toerfiets als in bukfiets, die rijden gemakkelijk 25-30 km/u kruissnelheid. Trikes zijn in praktijk daarmee te vergelijken maar hebben een iets hogere topsnelheid.

Op de snelheidsladder komen dan de Ligfiets(racer) en (buk)racefiets en de velomobiel. Die zullen aan kruissnelheid allemaal 30-35 km/u rijden.

Op topsnelheid is de racefiets het minst efficient. Ligfiets en velomobiel zijn veelal aan elkaar gewaagd afhankelijk van vorm en model, vooral ligfietsen met een stroomlijn(staart) en rijder in strakke racefietskleding/stroomlijnhelm zijn pijlsnel.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#107 Bericht door Almereweder »

Ronnius schreef:
Almereweder schreef:
Ronnius schreef:Volgens NL-ligger hebben we nog grindwegen :wink:
Niet dan :?: :shock:
:wink:
Ja dus (kzal je maar gelijk geven) #-o
Ja, zíe je wel :lol:
Ronnius schreef:
Almereweder schreef: Ik ben sinds kort verliefd op de HP Velotechnik Scorpion FS 26 :D
Wanneer ist trouwfeest :mrgreen:
Heb me wat lopen oriënteren, maar ik vrees dat de bruidsschat iets boven mijn budget gaat vallen. Ik denk nu aan een ICE Sprint of een Gekko Fx :)
Ronnius schreef:
svdaele schreef:Bovendien is een VM als eerste ligger misschien wat overdreven. Ik heb geen zin om iemand te worden die direct het duurste wil om het dan na een paar maanden voor bekeken te houden.
Ge kunt nog steeds, als je eruit bent, opzoek gaan naar een secondhand en daar een tijd mee doen en dan zien wat je brains en de spaarboek zeggen.
Mijn eerste ligfiets was een Velomobiel, de Flevobike Alleweder. Een tweedehands exemplaar, waar ik veel lol aan gehad heb. Kan het je helemaal aanraden :!: De trike kwam voor mij later.
svdaele schreef:Fr = ur * m * g

Fr= Rolweerstand (N)
ur= wrijvingscoëfficiënt
m= voertuigmassa (kg)

Kan een verlichte geest mij uitleggen:
a) hoe het komt dat trikes toch een grotere rolweerstand hebben (misschien ben ik de mist ingegaan)?
b) wat dan wel de reden is dat trikes doorgaans trager zijn dan bikes?
Ik heb wel een verlichte geest (Heb een helmlamp :mrgreen:)
De rolweerstand is inderdaad niet het probleem.
De luchtweerstand wel, zoals hierboven al aangegeven.
Als ik in de Strada ga zitten kan ik niet langzaam rijden en moet ik snelheid maken (met uitzondering van ’s morgens vroeg).
Als ik op de trike ga zitten ben ik meteen relaxed. Kan daar alleen maar rustig op rijden (met uitzondering van de bochten, want die zijn op een trike gewoon leuk om te doen).

Het bewijs: Zet een stroomlijnkap op een langzame Trike, en je hebt een snelle Velomobiel.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#108 Bericht door Ronnius »

Ik denk dat svdaele zich niet teveel zorgen om de snelheid moet maken.
Zondagochtend heeft hij me bijna achtergelaten op het jaagpad van Schellebelle (het belveer) naar de Gentbruggebrug.
Hij liet wel weten dat hij de kruissnelheid van 30 km/u =D> ook geen (of is het eerder: nog geen) 60 km kon volhouden.
Maar als je het nu al, als ongetrainde ligger, meerdere kilometers kan volhouden met een allesbehalve racemodel, dan denk ik niet dat we er veel tekeningen moeten bijmaken.

Trouwens, zijn cadans is vergelijkbaar met deze van mij. Zo rond de 100rpm.
Hij heeft ook dezelfde lengte, tis te zeggen ze hebben hem nog een paar cm extra cado gedaan.

Met mijn Grasshopper heeft hij ook ff gereden.
Had exact 25 seconden nodig om ermee weg te rijden (is gelukkig nog terug gekeerd).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#109 Bericht door svdaele »

... Met meewind weliswaar.

En de laatste 10km met de bukfiets naar huis waren héél lange 10km (slakkegangetje). Maar dat heeft gelukkig niemand gezien :-)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#110 Bericht door Ronnius »

svdaele schreef:... Met meewind weliswaar.

En de laatste 10km met de bukfiets naar huis waren héél lange 10km (slakkegangetje). Maar dat heeft gelukkig niemand gezien :-)
Allee ge wou mij dus gewoon aftroeven :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#111 Bericht door svdaele »

Niet echt aftroeven. Dat zou wat ondankbaar zijn voor het feit dat je me met de Sprint hebt laten rijden. Wat ik wel merk is dat de trike mij het snelheidsgevoel doet opzoeken, waardoor ik geneigd ben om mij behoorlijk in het zweet te fietsen.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Plaats reactie