Wielerpiste Beveren-Waas

Planning en opvolging van wedstrijden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stayer
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 20:01
Contacteer:

Wielerpiste Beveren-Waas

#1 Bericht door Stayer »

Hierbij enkele foto's van de nieuwe wielerbaan in Beveren - Waas, gelegen achter de voetbalpleinen van FC Beveren aan de Meerminnendam.
De toegang en parking naar de wielerpiste is te bereiken langs de LINDENLAAN.

http://www.flickr.com/photos/25915698@N ... 4671572282

Op de foto's klikken om te vergroten en op All Sizes klikken om uit te vergroten.

Deze baan is aangelegd in asfalt en is 400m lang, de helling in de bochten is 12 a 14°.
Op het middenterreein werd een voetbal oefenterrein in kunstgras aangelegd.

Sommige criticasters voorspelden dat men op deze baan geen 40 km/Hr zou kunnen rijden zonder uit de bocht te vliegen !
De wieler(oefen)piste is inmiddels uitgetest door een ervaren Derny gangmaker en deze haalde makkelijk 65 km/Hr.
Ook met een renner op een pistefiets erachter werd een gemiddelde snelheid gehaald van 51 Km/hr.
PS : Deze wielerpiste ligt wel geheel in een openvlakte en dit zonder veel natuurlijke bescherming tegen de wind !

http://www.bloggen.be/polderrenners/archief.php?ID=3336

http://www.waaskrant.be/index.php?optio ... &Itemid=33

Ook de ligfietsers hebben in Beveren al een wedstrijd gereden op deze baan en haalden daarbij 54 Km/hr en ook zonder problemen.

De baan is steeds vrij toegankelijk en men hoeft hier (in tegenstelling tot een aantal andere pistes) geen toegang te betalen.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

ik kan niet wachten tot ik terug in een Q kan bollen, traag dus minder kans op omvallen en op snelheid oppassen om om te vallen ??
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

het enige jammere aan de piste in beveren vind ik het ontbreken van sanitaire voorzieningen alsook het ontbreken van een toog waar supporteres kunnen tegenhangen als de koers niet interessant meer is zonder onder in vloed te zijn, nu, als dat er wel zou zijn, zou de toegang misschien zo gratis niet meer zijn, denk ik zo
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

Overigens is daar dus al een ligfietswedstrijd gereden op 24 mei jongstleden :lol:

Stayer
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 20:01
Contacteer:

#5 Bericht door Stayer »

spruitje schreef:het enige jammere aan de piste in beveren vind ik het ontbreken van sanitaire voorzieningen alsook het ontbreken van een toog waar supporteres kunnen tegenhangen als de koers niet interessant meer is zonder onder in vloed te zijn, nu, als dat er wel zou zijn, zou de toegang misschien zo gratis niet meer zijn, denk ik zo
Een geheel nieuw gebouw met kantine, kleedkamers, douches, WC's, EHBO lokaal, opbergplaatsen, vergaderuimte, drank stockeerplaats en bovenop dit gebouw zelfs nog een tribune moet nog worden gebouwd.
In Augustus zou men daar al een aantal prefab containers met een aantal voorlopige WC's plaatsen totdat de hele nieuwbouw af is.
Ook aan die nieuwbouw zou men na het bouwverlof reeds beginnen.
Zodus het komt nog wel in orde !

http://www.waaskrant.be/index.php?optio ... 9&Itemid=0
http://www.waaskrant.be/index.php?optio ... 8&Itemid=0
Laatst gewijzigd door Stayer op za 28 jun 2008, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Stayer
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 20:01
Contacteer:

Wielerbanen in Belgie

#6 Bericht door Stayer »

De baan in Beveren-Waas is de 11de nieuwe openlucht wielerpiste welke sinds 1991 werd aangelegd :

Hierbij de plaatsen (tussen haakjes de deelgemeenten) waar deze banen werden aangelegd :

ZEMST (Elewijt) Lengte : 377m - Asfalt
HULSHOUT Lengte : 384m - Asfalt www.wielerpistehulshout.be
ANS (Alleur) Lengte : 400m - Asfalt
PEER Lengte : 400m - Asfalt
CHARLEROI (Gilly) Lengte : 250m - Asfalt http://cipposr.skyblog.com
ROCHEFORT (Jemelle) Lengte : 400m - Asfalt
REBECQ (Quenast) Lengte : 333,33m - Asfalt
OOSTENDE (Stene) Lengte : 333,33m - Asfalt http://sport.oostende.be/Sportpark%20De ... px?id=6385
ANTWERPEN (Wilrijk) Lengte : 333,33m - Asfalt www.wielercentrumantwerpen.be
BRUGGE (Assebroek) Lengte : 333,33m - Asfalt www.bloso.be/public/centra/Brugge.asp
BEVEREN Lengte : 400m - Asfalt http://www.flickr.com/photos/25915698@N ... 4671572282

Indoor wielerpistes :
GENT VWEM Blaarmeersen Lengte : 250m - Hout http://www.bloso.be/public/centra/wi...um/default.asp
GENT Kuipke (Citadelpark) Lengte : 166m - Hout

Buiten deze bestaande wielerbanen zijn er momenteel nog plannen of ideeën over het mogelijk aanleggen van een wielerbaan in de Kempen (Turnhout ?), ergens in het Brusselse gewest (Anderlecht ?), van een 2de wielerpiste in Vlaams Brabant (mogelijk in Tienen of Kessel-Lo ?), en ook in Oudenaarde en in Affligem dromen sommigen nog van een eigen wielerbaan.

De oude kleine 163m wielerbaan welke er nog steeds als ruine ligt in Rumbeke (Roeselare) zal worden uitgebroken en vervangen door een geheel nieuwe wielerpiste op dezelfde lokatie tegen 2012.
De huidige piste heeft een lengte van 163m en de nieuwe wielerbaan zal een lengte hebben van 166,66m, dezelfde lengte als "het Kuipke" in Gent.

RUMBEKE (Roeselare) : http://www.flickr.com/photos/25915698@N ... 1891354634
Laatst gewijzigd door Stayer op vr 02 jan 2009, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Is er geen wielerpiste meer in het sportpaleis, of wordt die alleen opgebouwd voor de zesdaagse?

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door ET »

Kent er iemand het adres van de piste in Zemst/Elewijt? Want die wil ik dan wel ne keer gaan verkennen.

ET

Stayer
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 20:01
Contacteer:

#9 Bericht door Stayer »

ET schreef:Kent er iemand het adres van de piste in Zemst/Elewijt? Want die wil ik dan wel ne keer gaan verkennen.

ET
De wielerpiste van Elewijt (Zemst) is gelegen rondom het voetbalterrein van Elewijt, Driesstraat 32, 1982 Elewijt

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stayer op ma 23 jun 2008, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Stayer
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 20:01
Contacteer:

#10 Bericht door Stayer »

graddus schreef:Is er geen wielerpiste meer in het sportpaleis, of wordt die alleen opgebouwd voor de zesdaagse?
De 250m wielerpiste in het Sportpaleis van ANTWERPEN ligt waarschijnlijk voorgoed bedolven onder het gewicht van de tribunes en is verloren voor de wielersport.
Daar wordt nu nog zowat vanalles georganiseerd behalve heel weinig sport.

Het Provinciebestuur van Antwerpen heeft het Sportpaleis opgekocht in 1997 zoniet was er toen kans dat het zou verdwijnen.
De Provincie Antwerpen is de eigenaar van het gebouw, vermits zij het zelf niet konden uitbaten hebben de uitbating ervan doorgeschoven voor de duur van 30 jaar aan de privé maatschappij N.V. Antwerps Sportpaleis.
Met een wielergekke Gouverneur aan het hoofd van de Provincie was met de uitbaters bij het afsluiten van de overéénkomst de afspraak gemaakt dat de wielerbaan iedere jaar minimaal 14 dagen, bij voorkeur zelfs langer ter beschikking van de wielersport moest staan.
Zodoende werden er in 1998 - 1999 - 2000 - 2001 de Wieler-16-daagsen georganiseerd met baanmeetings en trainingsmogelijkheden voor iederéén.
Nadat ook nog een WK op de baan in 2001 welke een gigantische flop was qua publieke belangstelling, kwamen de (Privé) uitbaters van het Sportpaleis tot de vaststelling dat het wielrennen hen enkele maar geld kostte, maar niets opbracht (in tegenstelling tot hun tientallen andere wel zeer winstgevende activiteiten) en dat zij er geen geld meer zouden insteken.
Die wielerbaan ligt daar nu als een hopeloos stuk nostalgie, en veel beter was deze meteen uit te breken zoals men in Ahoy Rotterdam heeft gedaan in 1988, in de Sporthalle in Keulen - gebouwd in 1958 en het 166m baantje eruit gegooid in 1999 en zoals in het Hallenstadion in Zurich - gebouwd in 1939 en hun 250m wielerbaan eruit gegooid in 2001, dit om meer plaats te hebben en voor andere winstgevende activiteiten.

De zesdaagse van Antwerpen werden jaarlijks georganiseerd van 1934 tot 1940, van 1947 tot 1983, en na enkele jaren onderbreking van 1987 tot 1994.
De laatste 6-daagse in Antwerpen was dus al in 1994

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

he, wist niet eens dat daar een wielerpiste was, in vergelijking met de andre pistes ligt die in mijn achtertuin, is die ook vrij toegankelijk? of kleine vergoeding,
die is nog in goede staat, of niet?
als mijn band geplakt is, wil ik die ook wel eens gaan testrijden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#12 Bericht door lieve »

als ik met de bus naar Gent ga kom ik in Ertvelde ook langs een (wieler?)piste.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

dat is een skate-piste, hebben die al eens geprobeerd met de hurri, das niet te doen, is maar 200 meter lang dacht ik.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie