Gezondheid

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#16 Bericht door Jwn »

CRAP!

Ik ben vorige zondag even gaan fietsen (50 km) en al vanaf 15 km was mijn rechterknie om zeep...

Kan iemand mij nog eens zeggen hoe die "betere versie" van SPDkes nu weer noemt... misschien moet ik dat eens proberen...

Peter heeft daar eens over geschreven, gaan tijdens het trappen een beetje van links naar rechts zodat de belasting op je knie continu verdeelt wordt...

Misschien moet ik eens een tocht gaan dien met gewone trappers en schoenen om te kijken of het aan de SPD's ligt ?

Wat denken jullie ?

Jwn

PS Ik moet eerlijk zijn: als ik dit probleem blijf hebben, ga ik mijn fiets verkopen! Verdoemme! Red deze twijfelaar! :-)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

Jwn schreef:Ik ben vorige zondag even gaan fietsen (50 km) en al vanaf 15 km was mijn rechterknie om zeep...
Toen ik na een lange tijd (lees: verblijf in een land waar je alleen met je fiets rijdt als je je leven beu bent) weer op de fiets stapte, dan had ik het in begin ook last van m'n knieën. Daarom fietste ik slechts twee of drie dagen per week om erna te recupereren. Na verloop van tijd verdween het prikkend gevoel in de knieën. Opgemerkt zij evenwel dat ik nooit met klikpedalen heb gefietst.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#18 Bericht door Jwn »

Ik fiets veel te weinig (1 tochtje om de 3 weken of zo), vooral omdat ik de fiets niet voor woon-werkverkeer kan gebruiken (ben een soort vertegenwoordiger, moet met de wagen), en omdat ik niet genoeg passie heb om "doelloos" te fietsen... alhoewel dat ik me weer heb voorgenomen meer te fietsen - tot ik deze zondag weer zo'n miserie had...

In mijn geval is het geen "prikkende knie", maar loop ik 2 dagen mank omdat mijn knie zo'n pijn doet. Wel niet gezwollen, eerder het gevoel dat m'n scharnier kapot is ;-)

Grtz,

Jwn

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#19 Bericht door Proes »

Rotor cranks en al je zorgen zijn voorbij!
http://www.rotorcranksusa.com/whatis.htm

Reduces knees injuries: Conventional pedalling subjects the knee to great articulatory stress when the leg is pushing on the upper dead point. By eliminating the dead point, Rotor reduces the typical knee injuries of the cyclist, due to less stress on the knee tendon. Thanks to the variation of the development during the cycle, the push is more progressive and the articulatory stress is more uniform.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#20 Bericht door graddus »

Voor je prostaat schijnt het dan weer goed te zijn, nierstenen daareentegen gedijen ook bij ligfietsers :cry:

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#21 Bericht door Jwn »

Proes schreef:Rotor cranks en al je zorgen zijn voorbij!
Iemand al ervaring mee ?

Ik zocht ook naar dat merk van "betere SPD's". Wie heeft daar al ervaring mee ?

Jwn

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#22 Bericht door Jwn »

graddus schreef:Voor je prostaat schijnt het dan weer goed te zijn, nierstenen daareentegen gedijen ook bij ligfietsers :cry:
Pijnlijke week gehad Marc ? :?

Jwn

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#23 Bericht door Duckjibepete »

Vecuse staat op de pedalen, heten TDP-pedalen, Three Dimensional Pedals

http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=299

Ronny en Herbert (heeft soort gewrichtsreuma) rijden ermee en hebben niks kniepijn meer.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#24 Bericht door Jwn »

Yep ook net gevonden in een andere topic....

http://www.tdp-pedals.com/start.asp

Ga eens kijken of ik aan de TDP-161 kan geraken....

Of heeft iemand een nog beter idee ?

Ga ook mijn trappers nog een half centimeterke verder zetten, alleen moet ik mijn ketting dan ook verlengen, dus eerst een stukske ketting vinden (iemand ?). Ik heb de indruk dat ik meer en meer onderuit zit en dat ik dus mijn benen niet ver genoeg meer strek...

Grtz,

Jwn

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#25 Bericht door Jwn »

Via google (jawel!) gezocht op TDP pedals en waar kom ik terecht (4de link).....

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=160 !!! 8)

Voila zie. Ook eens wat opzoekingswerk doen rond die Time Atac pedals en Speedplay...

Jwn

Gebruikersavatar
mario
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
Postcode: 9300
Fiets: GO-ONE3
Locatie: aalst
Contacteer:

#26 Bericht door mario »

Ikzelf rij al het derde jaar met ligfietsen nu velomobiel en dit telkens zonder ingeklikt zijn( nooit knieproblemen gehad).Het zijn wel gecombineerde pedalen in metaal met goede grip echter nog geen enkele keer van de trappers afgegleden.
Belangrijk is ook dat de afstand van de trappers goed staat dit moet je zelf testen!
Mario

eeuwige reiziger schreef:
Jwn schreef:Ik ben vorige zondag even gaan fietsen (50 km) en al vanaf 15 km was mijn rechterknie om zeep...
Toen ik na een lange tijd (lees: verblijf in een land waar je alleen met je fiets rijdt als je je leven beu bent) weer op de fiets stapte, dan had ik het in begin ook last van m'n knieën. Daarom fietste ik slechts twee of drie dagen per week om erna te recupereren. Na verloop van tijd verdween het prikkend gevoel in de knieën. Opgemerkt zij evenwel dat ik nooit met klikpedalen heb gefietst.
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#27 Bericht door Duckjibepete »

Heb twee paar time atack pedalen, niks ni zijdelingse speling, zeker niet meer dan spd van Shimano dus. Zijn wel beter want groter draagvlak voor je voet, dus beter tegen slapende voeten in de winter. Maar je kan ze niet instellen zoals spd.
Heb alleen nog op mijn jester de pedalen zitten, en me terug een setje spd's gekocht voor op fujin, als er iemand wil mee rijden kan hij tenminste klikken, vroeger niet met die time's want niemand rijdt ermee...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#28 Bericht door marksje »

zie ook bij "materiaal" "Combi-pedalen" en bij "Beginners" "Mijn eerste 70 Km".
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#29 Bericht door Johan Clerx »

Ik heb nu ook zo'n 6000km velomobiel ervaring en heb ook nooit echt last gehad van mijn knieën. Ik denk dat het belangrijk is dat je regelmatig fietst (ik zelf bijna iedere dag minstens 40km). Kwestie van de zaak goed gerodeerd te houden :D

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#30 Bericht door hugo »

Hoe gezond is ligfietsen voor de knieën?
Vandaag op het werk was er iemand
die nog nooit op een ligfiets gezeten heeft
die beweerde dat ligfietsen heel ongezond is
en belastend voor de knieën?

antwoord

heb recent nog contact gehad ivm deze problematiek
met ton verheij uit Nederland sportarts specialiteit wielrennen
ben niet veel wijzer geworden
op een ligfiets ongeoefend veel kracht zetten lijdt volgens mij
eerder tot knieproblemen
dan ongeoefend veel kracht gebruiken op een gewone fiets

na voldoende training zijn er geen problemen

de ene ligfiets is niet de andere
dwz er zijn grote verschillen van hoek bekken tov trapstel-hoogte

ik ken iemand die door het ligfietsen sterkere benen kreeg
en daardoor zijn rugspieren sterker ging belasten

ik zou zeggen tegen uw collega > niet ligfietsen > dat is ongezond

Plaats reactie