crashed-quest

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

Kries schreef:
ET schreef: Hij heeft verdorie gelijk voor haaietanden en stopstreep, die gelden enkel in combinatie met het bord. Alle andere wegmarkering geldt gewoon. http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art76 en ook artikel 77


ET
,

ET,bedankt voor het zoekwerk. Er zijn er nog anderen maar 't is ook al wat geleden dat ik de cursus "rijschonolinstructeur" gevolgd heb...15 jaar geleden zo ongeveer...
aha, en dan is de vraag, was dat fietspad waar ik op reed nu een fietspad of een oversteekplaats ?? dat gaat hier dus weer plizant worden ... :shock:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#32 Bericht door ET »

crash-quest-dummy schreef: aha, en dan is de vraag, was dat fietspad waar ik op reed nu een fietspad of een oversteekplaats ?? dat gaat hier dus weer plizant worden ... :shock:
Als die luchtfoto de actuele situatie is en jij reed op dat lange fietspad waarlangs de haaientanden staan, dan is er toch geen discussie mogelijk zeker? Je reed op een doorlopend fietspad van een voorrangsweg, dat om onduidelijke redenen even een eind van de weg af gelegd werd. En het andere is een zijstraat die voorrang moest verlenen.
Of is er iets da ik mis op deze foto?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#33 Bericht door Pleeboy »

Hey Johan, ten eerste al veel beterschap gewenst!
Ik vind het ook wel raar dat er discussie is over wie in fout was...
Elke fietser, of hij nu ligt, hangt of staat, 1, 2, of 3 wielen heeft, die omver wordt gereden(al is het door een andere fietser!) is toch in zijn recht als hij op't fietspad rijdt zeker??
Nu ja, of ge nu rap of traag rijdt, 70 cm boven de grond of 3 meter, fluo of niet: ongelukken door (niet-fietsende) onvoorzichtige chauffeurs zult ge altijd meemaken. Ben zelfs al op een fietspad, terwijl ik 22 reed(wind tegen) met een fluo-geel frakske omver gereden. Reden: "ik had u nie gezien..."
Misschien is die sirene toch geen slecht gedacht :lol:
Teun

Gast

#34 Bericht door Gast »

Pleeboy schreef: Ik vind het ook wel raar dat er discussie is over wie in fout was...
Hé, ik voer geen discussie...'k probeer alleen zo correct mogelijke info te geven. Als er trouwens een verkeersbord staat is er geen discussie mogelijk. Maar dat kan ik op het beeld moeilijk uitmaken. De struiken staan in de weg :mrgreen:

Hopelijk gaat het bij de verzekering een beetje vooruit...

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#35 Bericht door BartC »

Zoals ik het zie is de autobestuurder in fout.
- Wanneer je als bestuurder een fietspad over wil aan een kruispunt hebben de fietses op dat fietspad voorrang.
- CQD kwam van rechts op een rechtmatige manier, en tenzij anders aangeduid moet hij dus voorrang krijgen. De aanduiding met de haaietanden wijst er duidelijk op dat er op het fietspad geen bord zal staan dat de fietsers daar voorrang moeten verlenen.

Maar ja, wie ben ik... we kunnen alleen maar hopen he.

Zie trouwens op http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=21
daar staat het volgende:
Art. 12.4.
De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
Op de foto blijkt wel duidelijk dat waar CQD reed een fietspad is. Oversteekplaatsen worden als ik me niet vergis met een ander soort streep (witte vierkantjes in plaats van lange strepen) aangeduid.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#36 Bericht door crash-quest-dummy »

reed ik vanochtend met de huurprotoA4V14 op de N1, deed een politie patrouille me stoppen. ik heb hen mijn versie van de wegcode gegeven (had net nog een copij teruggevonden in mijn portefeuille) http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... sc&start=0 (is ondertussen lichtjes aangepast) want de hunne hadden ze niet bij (vinnik eigenlijk nogal raar). eens curieus of er volgens hen kemels instaan.

ik heb me aan het eind van het gesprek verontschuldigd voor mijn assertieve klap met de mededeling dat ik kortelings van een fietspad gereden ben ... de politie, uw therapeut.
Laatst gewijzigd door crash-quest-dummy op za 12 apr 2008, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Stop Fueling Around

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#37 Bericht door Stijnsmb »

Nu pas gelezen, dus als eerste bemerking: veel sterkte hè. Nog kleine 2de bemerking... Met ligfiets en velomobiel zit je inderdaad laag. So what?! Laag zitten is leuk, ook in een auto. Stomste excuus om met 4x4 te gaan rijden: je zit hoog en je ziet alles. Inderdaad, je ziet alles, behalve alles wat vlak rondom je gebeurd. Daarom dat op die 4x4's bijna allemaal parkeersensoren staan. Voor mijn part mogen die 4x4's -hoe tof het ook kan zijn in bepaalde situaties - afgeschaft worden. Voor de meeste moet dat toch geen dienst doen als 4x4, maar als gewone wagen. Wilt ge dan per se toch hoog zitten, awel, koopt u een camionette. OK, die 4x4 doet hier niks ter zake, maar ik wou gewoon even het punt aanhalen van wat het hoog en het laag zitten betreft, en wat de zichtbaarheid betreft.

Verder kan ik enkel meegeven dat in mijn ogen een fiets sowieso gevaarlijker blijft om op straat mee te komen, omdat je nooit zo snel bent als een wagen. In het geval er geen fietspad is en de situatie het toelaat, rijdt in het midden van de baan, kwestie van gezien te worden.

En voor mijn part, stuur maar gerust een berichtje aan de mensen van Kijk-Uit, dat ze wat meer moto's en fietsen in de belangstelling brengen.


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#38 Bericht door crash-quest-dummy »

-'t was ne monovolume

-het BIVV heeft er al een artikeltje gewijd aan het geval velomobiel in zijn tijdschrift 'via secura'. zie bijlage. ze weten er dus al van.
Bijlagen
BIVV.JPG
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#39 Bericht door WFvN »

Stijnsmb schreef:Met ligfiets en velomobiel zit je inderdaad laag. So what?! Laag zitten is leuk, ook in een auto.
Inderdaad. En wat is 'laag'?

Strepen op de weg worden ook gezien (om maar even standaard reacties van ligfietsers naar voren te halen). Maar over dat lage en de auto. Ik heb eens het genot gehad om met m'n Versatile naast een Donkervoort te staan en afgelopen week kortstondig naast een DeLorean te rijden.

1,10 m hoge Donkervoort:
Afbeelding

1,14 m (met deuren dicht) hoge DeLorean DMC12:
Afbeelding

In beide gevallen is mijn Versatile echt niet laag te noemen; bestuurders van die bolides zitten met hun hoofd net zo hoog als ik in m'n Versatile. De specs van de Versatile is dat deze 0,94 m hoog is. Zet er dikkere banden onder en het dakje erop en je zit op 1 m hoogte of mogelijk zelfs meer.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#40 Bericht door Johan Clerx »

Die Delorean vind ik trouwens met voorsprong een van de mooiste auto's die ooit werden gemaakt. Als ik later groot ben en veel centen heb .... :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#41 Bericht door Edje »

dan koop hij een stockoude oltimer delorean :P
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#42 Bericht door rik »

Johan Clerx schreef:Die Delorean vind ik trouwens met voorsprong een van de mooiste auto's die ooit werden gemaakt. Als ik later groot ben en veel centen heb .... :-)
.... zijn de oliereserves opgebruikt! \:D/
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#43 Bericht door Jef »

rik slaat spijkers met koppen :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#44 Bericht door Koendert »

rik schreef:
Johan Clerx schreef:Die Delorean vind ik trouwens met voorsprong een van de mooiste auto's die ooit werden gemaakt. Als ik later groot ben en veel centen heb .... :-)
.... zijn de oliereserves opgebruikt! \:D/
Dan ga je toch "Back To The Future" :roll:
http://www.imdb.com/media/rm845715712/tt0088763
ZWALUW: Zit Wat Anders Ligt U Wel

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#45 Bericht door skywise »

crash-quest-dummy schreef:reed ik vanochtend met de huurprotoA4V14 op de N1, deed een politie patrouille me stoppen. ik heb hen mijn versie van de wegcode gegeven (had net nog een copij teruggevonden in mijn portefeuille) http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... sc&start=0 (is ondertussen lichtjes aangepast) want de hunne hadden ze niet bij (vinnik eigenlijk nogal raar). eens curieus of er volgens hen kemels instaan.

ik heb me aan het eind van het gesprek verontschuldigd voor mijn assertieve klap met de mededeling dat ik kortelings van een fietspad gereden ben ... de politie, uw therapeut.
Beste Johan,

ik heb ook nu pas deze thread ontdekt! Het versterkt mijn vrees voor fietspaden nogeens en sterkt mij om de onnozele toeteraars, gevaarlijke voorbijstekers en andere betweetpolitieagenten te negeren ten voordele van mijn veiligheid! Hopelijk kan je Quest snel weer hersteld worden maar toch leuk dat je een Alleweder in bruikleen hebt gekregen. We gaan erop vooruit.

greetz,
Skywise (WAW 558 & 011)

Plaats reactie