de heren van het verkeer.

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

graddus schreef:Valt het patroon jullie ook op? Dat dit allemaal merken zijn voor patsers die graag te veel betalen voor hun voiture om er vervolgens driekwart van de mogelijkheden niet van te gebruiken?
Betalen we met z'n allen al niet veel te veel voor dat blik op vier wielen? Jammer genoeg is de auto in bepaalde gevallen onmisbaar. Toch probeer ik de wagen zoveel mogelijk op stal te laten. Scheelt algauw flink in de portemonnee. Om de kosten wat te drukken kocht ik onlangs een lichte vracht, wat enorm scheelt in de wegenbelasting.

Of wie van jullie gaat er zonder wagen door het leven en heeft daarmee nooit problemen?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#17 Bericht door graddus »

Ik vrees dat ik heel vaak denk dat ik een bepaalde actie ook wel op de fiets had kunnen doen, maar mijn fiets al te vaak toch slechts recreatief gebruik. Mocht ik woon/werkverkeer hebben, ik zou er zeker weer meer gebruik van maken, maar voor het moment... Daar staat natuurlijk tegenover dat ik erg tweeslachtig ben in dit opzicht, daar ik een behoorlijk zwak heb voor de techniek en het rijden op/in van zowel de fiets als de automobiel. Desalniettemin moet ik toch zeggen dat ik op een zogezegd autoluwe dag als vandaag toch wel de balen heb van al die mensen die te lui zijn om eens iets zonder die auto te ondernemen en derhalve ons fietsplezier vergallen met hun totaal onaangepaste weggedrag.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

graddus schreef:Desalniettemin moet ik toch zeggen dat ik op een zogezegd autoluwe dag als vandaag toch wel de balen heb van al die mensen die te lui zijn om eens iets zonder die auto te ondernemen en derhalve ons fietsplezier vergallen met hun totaal onaangepaste weggedrag.
Dat is soms op andere dagen niet anders. Gisteren, toen ik naar de buurtwinkel reed (met een gewone stadsfiets), scheelde het nauwelijks een haartje of een wagen had me aangereden. Reden? Hij scheurde met veel te hoge snelheid door de bocht, waardoor hij zwaar naar de andere kant - waar ik reed - overhelde.

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

#19 Bericht door wim »

In mijn "rustig" dorp Landegem in de kerkstraat mag je maar 30 rijden, vooral omdat het een zeer smalle straat is en er is een kleuterschool.
Als er aan 1 kant auto's geparkeerd staan kunnen 2 auto's onmogelijk kruisen.
Toch slagen bepaalde automobilisten er hier in om 70 te rijden, op nauwelijks 20 cm afstand van de fietsers.
Je zal het maar meemaken.
Wim Willems

Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

#20 Bericht door JP »

Of wie van jullie gaat er zonder wagen door het leven en heeft daarmee nooit problemen?
Ongeveer 10 maanden geleden waren er grote kosten aan mijn auto. Ik heb dan besloten om een ligfiets te kopen in plaats van mijn auto te herstellen of een andere te kopen, omdat ik toch maximum twee dagen per week met de auto naar mijn werk reed en anders met de fiets.

Mijn vrouw heeft wel nog een auto, maar de afspraak was dat ik die hoogstens één keer per week mag gebruiken om naar mijn werk te rijden. Zij vindt dat zij niet moet opdraaien voor mijn fietsenthousiasme. Daar heeft zij gelijk in, temeer daar er ook nog kinderen naar school ed gevoerd moeten worden en wij wonen hier op de buiten, 5 km van het dichtse station en zonder auto is het eigenlijk niet te doen.

Uiteindelijk heb ik bijna geen enkele keer de auto gebruikt om naar mijn werk te rijden.

Omdat mijn vrouw ook dikwijls 's avonds weg moet heb ik 's avonds ook zelden een auto ter beschikking.

Of ik het daar moeilijk mee heb?

In het begin wel, maar later eigenlijk niet meer.
Ik leef nu wel anders. Soms sta ik echt verbaasd te kijken hoe mensen druk bezig kunnen zijn met van de ene plaats naar de andere kunnen vliegen en dan te bedenken dat ik dat vroeger ook soms deed. Nu denk ik twee keer na voor ik mij verplaats en als ik mij verplaats, dan wil ik daarvan genieten. Dat kan je niet als je opgejaagd bent.
Eenmaal die knop omgedraaid is het heerlijk. Ik geniet nu ook zelfs van mijn autoverplaatsingen. Vroeger jaagde ik mij altijd op omdat je met de auto altijd veel later aankomt dan je verwacht had.

Het enige wat ik mis is een autoradio. Dat gedoe met die oortjes vindt ik omslachtig en ik luister tijdens mijn woon-werkverkeer liever naar het nieuws en de actualiteit dan naar CD of MP3. Een echt bruikbare draagbare radio heb ik echter nog niet gevonden.

Of ik helemaal zonder auto zou willen leven?
Ik denk het niet. Zeker waar ik woon is het met kinderen niet te doen. Wij nemen wel zoveel mogelijk de trein, maar 5 km naar het station is wel ver. Ook boodschappen doen is hier niet evident zonder auto.

JP

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#21 Bericht door Brechtix »

JP schreef:.........maar 5 km naar het station is wel ver. Ook boodschappen doen is hier niet evident zonder auto.
Aha, JP is rijp voor een velomobiel! Of anders een BoB aanhangwagen?

Gast

#22 Bericht door Gast »

Ik doe dagelijks 22 km woon-werkverkeer. De firma waar ik voor werk betaald 0.15 euro/km, dubbel van de kilometervergoeding met de wagen.
2X per jaar worden de fietsen nagezien en waar nodig hersteld op kosten van de firma. Tegenprestatie: 1 op 4 dagen met de fiets naar het werk komen.

De dagen dat ik met de wagen ga ( op 20 werkdagen 2à3 keer) betrap ik me erop dat ik hoe langer hoe minder graag met de auto rijd. Je komt opgefokt toe op het werk en ook thuis als je met de wagen gaat. Het lijkt wel een wedstrijd ( lees overlevingstocht ) om zonder blutsen of builen ergens te geraken. Met de fiets kom ik meestal fluitend en relaxed aan.

Samen met de vrouw zijn we er in geslaagd om op 2 jaar tijd het aantal kilometers met de wagen van 20.000km/jaar terug te brengen naar 12.000 en het zal nog dalen. Al moet ik zeggen dat het voor haar niet altijd evident is om naar haar werk te gaan met de fiets ( 10km dagelijks). Ze werkt in ploeg en om 4u30 's morgens vertrekken met uw fietsje valt niet altijd mee.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

JP schreef:Ik denk het niet. Zeker waar ik woon is het met kinderen niet te doen. Wij nemen wel zoveel mogelijk de trein, maar 5 km naar het station is wel ver.
Natuurlijk weet ik niet hoe oud je kinderen zijn, maar voor grotere moet dat toch wel te doen zijn. Vanaf mijn eerste middelbaar reed ik indertijd iedere dag met de fiets bijna zes kilometer enkel. Goed en slecht weer, zon of regen. Iedere dag weer opnieuw. De keren dat mijn ouders of grootouders me brachten herinner ik me nog. Toen stormde het...

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#24 Bericht door graddus »

JP schreef:
Of wie van jullie gaat er zonder wagen door het leven en heeft daarmee nooit problemen?
Wij nemen wel zoveel mogelijk de trein, maar 5 km naar het station is wel ver.
Euh 5 km? station, ik moet al minstens vijf kilometer tot de eerste bushalte en daar komen dan maar vier bussen op een dag. Het dichtsbijzijnde station in NL is hier zo'n zestig km vandaan en hoe ik daar met het openbaar vervoer moet komen is me een volslagen raadsel. Voor een belgische trein zal ik mij tot Lokeren of Gent moeten wenden, toch ook nog altijd minimaal twintig km (met de fiets welteverstaan)...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#25 Bericht door Wouter D »

ik denk dat het station van Gent dan nog dichterbij ligt voor je, al is dit geen oplossing voor die nederlandse spoorwegen tov jou he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#26 Bericht door graddus »

Ach ja, het zijn natuurlijk niet anders dan excuses waarom er hier nog steeds twee auto's voor de deur staan, maar het is een gegeven dat je hier redelijk afgesloten zit van de wereld qua openbaar vervoer. Als je ziet dat mijn madam geen autokostenvergoeding krijgt voor haar woon/werkverkeer, maar wel een volledige vergoeding van het openbaar vervoer dat er helaas niet is... Lang leve de overheid.

Plaats reactie