Nieuwe ligfietser in Leuven

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Korneel
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 20:17
Postcode: 3000
Fiets: Optima Stinger EX
Locatie: Leuven
Contacteer:

Nieuwe ligfietser in Leuven

#1 Bericht door Korneel »

Sinds midden jaren 90 (ik was toen ongeveer 14 jaar) rij ik met een ligfiets. Maar die fiets was niet echt een sportief model.
Tussen mijn 18 en 27 jaar heb ik in het buitenland gewoond (gestudeerd), en al die tijd heeft mijn oude ligfiets aan de kant gestaan. Ik heb hem vorige zomer terug bovengehaald en een paar tochtjes mee gemaakt. Maar het blijft een 'trage' fiets (maar wel heel comfortabel). Daarom heb ik de laatste maanden wat rondgekeken op websites van ligfietsen (waaronder deze :-) ).

Eerst heb ik nog overwogen om een nieuwe ligfiets te kopen maar uiteindelijk beslist om voor een 2dehands fiets te gaan.

Vorig weekend heb ik mij een 2dehands Optima Stinger aangeschaft. Ik heb er nog maar 10 minuten mee gereden, en veel vertrouwen heb ik er nog niet in. De stinger lijkt toch heel wat minder stabiel dan mijn oude ligfiets (het zal wel te maken hebben met de korte wielbasis en kleine wielen).

De bedoeling is om mijn conditie te verbeteren, want daarmee is het slecht gesteld (zitten beroep, geen sport, met de auto naar het werk ...).
Dus als je in de komende weken/maanden iemand met een blauwe stinger langs de vaart in Leuven ziet fietsen aan een rustig tempo, ... dan ben ik het!!!
Bijlagen
oude ligfiets.jpg
stinger.jpg

Gast

#2 Bericht door Gast »

:oops:
Laatst gewijzigd door Gast op do 06 aug 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

das nu nog eens een schone ligfiets zie, die oude van je bedoel ik he,
in de hedendaagse tijd zou je kunnen zeggen dat het een rans stratus is met onderstuur.

er reed een gelijkaardige fiets mee tijdens de ecotrip in 2006
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Nieuwe ligfietser in Leuven

#4 Bericht door BartC »

Eerst en vooral welkom op het forum...
Korneel schreef:De stinger lijkt toch heel wat minder stabiel dan mijn oude ligfiets
Ik heb me een half jaartje geleden ook een tweedehands Stinger gekocht, en ik kan inderdaad beamen dat het bij mij tijdens het eerste ritje ook niet echt een stabiele ervaring was :-) Eerder zo van aan de kant gaan staan van zodra ik een auto hoorde naderen.

Na een half uurtje fietsen viel dat echter al heel wat beter mee, zo lang ik tenminste maar harder reed dan 15 a 20 km/u, want traag rijden was nog niet echt een succes. Na een drietal dagen lukte het ook al om traag te rijden (5 a 10 km/u), trage bochtjes te nemen en te vertrekken in een bocht. Ik denk dat het in het begin vooral wennen is aan het stuur, dat je eigenlijk eerder opzij duwt dan draait, wat heel anders is dan de meeste ondersturen.
Hoewel ik er nu ook op mijn gemak mee kan slenteren vind ik de Stinger toch een fiets die uitnodigt tot hogere snelheden. Als je er wat vertrouwd mee bent moet je er de Kesselberg maar eens mee afdalen via de Diestsesteenweg richting Leuven... +50km/u op dat ding voelt echt zalig stabiel aan, en nodigt het nog uit om harder te gaan (alleen moet je er dan niet aan denken hoeveel vel en vlees je kwijt bent als je aan dat tempo over het beton komt te schuren).

Wie weet kom ik je binnenkort dus wel eens tegen in de buurt van Leuven, want mijn route naar mijn werk leidt me via Kessel-Lo langs de stelplaats van de Lijn via de Diestsevest naar het provinciehuis...
En anders misschien op een of andere Gentse Liggers-tocht :-)
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#5 Bericht door jorvik »

zet ze maar eens tegen mekaar. Ik denk dat er een meter verschil is in wielbasis! Natuurlijk rijdt de Stinger minder stabiel dan. Bekijk ook maar eens het verschil in naloop tussen de oude en de nieuwe.

Dat minder stabiel zijn ligt inderdaad aan de geometrie van de fiets. Maar geen nood. Das gewoon een kwestie van wennen. En het is inderdaad ook zo dat met dat soort van fietskes de stabiliteit sterk toeneemt met de snelheid. Stapvoets rijden lukt gemakkelijk, maar vergt enige gewenning aan de fiets...

Binnenkort rijdt ge ook gemakkelijk met één hand tegen 5 km/u...
jan

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Verschil tussen rans stratus en Baron is al groot hier trek je er nog is 13 cm exra af logisch dat je stinger onstabiel vind. MAAR vond stinger aangenaam fietske. Dus effe wennen voor je ;-)

Veel toffe KM's gewenst :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Korneel
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 20:17
Postcode: 3000
Fiets: Optima Stinger EX
Locatie: Leuven
Contacteer:

#7 Bericht door Korneel »

Ik heb gisteren +- 10 km gefietst, en het gaat ondertussen al heel wat beter.

Stapvoets is nog een beetje moeilijk, maar dat komt wel.

en BartC heeft gelijk:
Ik denk dat het in het begin vooral wennen is aan het stuur, dat je eigenlijk eerder opzij duwt dan draait, wat heel anders is dan de meeste ondersturen.
Het gevolg hiervan is dat mijn schouders een compleet andere beweging maken bij het sturen.

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#8 Bericht door karien »

2 schone fietskes korneel..

veel fietsplezier.. :D

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#9 Bericht door BartC »

En Korneel, heb je nog wat de gelegenheid gehad om op je Stinger te rijden?
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gast

#10 Bericht door Gast »

:oops:
Laatst gewijzigd door Gast op do 06 aug 2009, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

stinger is wel en optima type, maar zijn stinger is zo blauw als de heme dezer dagen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#12 Bericht door Gast »

Edje schreef:stinger is wel en optima type, maar zijn stinger is zo blauw als de heme dezer dagen ;-)
:oops:

Korneel
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 20:17
Postcode: 3000
Fiets: Optima Stinger EX
Locatie: Leuven
Contacteer:

#13 Bericht door Korneel »

Was dat Korneel die we gisterennamiddag kruisten aan de vaart? Wij met de Kett-tandem
Idd, ik zal de volgende keer stoppen, dan kunnen we een pintje gaan drinken ...

Ik heb vorig weekend redelijk wat gefietst, en het gaat al heel vlot.
Ondertussen ligt er ook al een nieuwe ketting op de fiets, en ik moet dringend eens naar de remmen kijken. Heeft er iemand ervaring met slecht remmende Tecktro schijfremmen? Ik denk niet dat er lucht in zit, ik moet waarschijnlijk de remblokjes vervangen.

Deze week heb ik nog niet gefietst, het is een beetje druk op het werk, en ik vind het nogal koud.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#14 Bericht door tom »

Korneel welkom.

Edje heeft zijn stinger aan mij verkocht en ben er zeer blij mee.
Mijn baron is idd ietsje stabieler, maar korter kunnen draaien heeft zo zijn voordelen.
veel verschil zit er bij mijn 2 fietsen wel niet op.

bij u zie ik dat daar wel een groot verschil zit maar dat zul je rap genoeg wennen denk ik.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Plaats reactie