Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#61 Bericht door fcapri »

zo op gevoel zou ik toch niet afgaan. er zijn stukken weg waar ik 25km/h rijd waar ik altijd denk dat ik rond de 30 zit, maar als ik dan diezelfde weg van de andere kant kom, zit ik ineens 35-40 te trappen. zo een beetje vals plat

je kan ook een app op je smartphone zetten zodat je de snelheid kan zien.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#62 Bericht door Lex »

trikelover schreef:Zolang ze zich aan de snelheidslimiet (30km/h) houden zie ik weinig graten in. Maar ik vrees er voor.
Het jaagpad is de autostrade onder de fietspaden. :wink: Zie het probleem eigenlijk niet zo echt zolang je maar kunt zwemmen. :mrgreen:

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#63 Bericht door fcapri »

ik kan met de auto ook aan 90 door bebouwde kom...

t is niet wat je er kan halen, maar wat je MAG rijden.
t zal nogal leuk zijn als een VM langs de ene kant aan 40km/h komt gescheurd, en langs de andere kant een speed pedelec aan 45km/h. en in het midden rijden 2kinderen aan 15km/h.

de maximum snelheid is 30km/h op de 'vrije' stukken met goed zicht, en al de rest (bebouwde kom, hindernissen, bochten...) mag je er maar 10km/h
een geluk dat ze daar niet flitsen hé

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#64 Bericht door Lex »

fcapri schreef:ik kan met de auto ook aan 90 door bebouwde kom...

t is niet wat je er kan halen, maar wat je MAG rijden.
t zal nogal leuk zijn als een VM langs de ene kant aan 40km/h komt gescheurd, en langs de andere kant een speed pedelec aan 45km/h. en in het midden rijden 2kinderen aan 15km/h.

de maximum snelheid is 30km/h op de 'vrije' stukken met goed zicht, en al de rest (bebouwde kom, hindernissen, bochten...) mag je er maar 10km/h
een geluk dat ze daar niet flitsen hé
Doemdenker. Hoeveel kinderen gaan daar rijden om 6u in het donker???

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#65 Bericht door Helen »

Lex schreef:Het jaagpad is de autostrade onder de fietspaden. :wink: Zie het probleem eigenlijk niet zo echt zolang je maar kunt zwemmen. :mrgreen:
Inderdaad. Vraag maar aan ervaringsdeskundige Johan V., die zijn Quest (of was het de Strada?) leerde zwemmen in februari #-o

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#66 Bericht door trikelover »

Ik rij langs jaagpaden ook vaak te snel maar hou daarbij wel rekening met de andere gebruikers. Iets wat mij al opgevallen is bij speedelecs is dat ze voor niets of niemand vertragen maar zich zoals autobestuurders. Als ze zich maar zo snel als mogelijk van A naar B kunnen verplaatsen.

Maart dit kan natuurlijk ook zijn doordat niet die types opvallen op de weg.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#67 Bericht door fcapri »

Lex schreef:
Doemdenker. Hoeveel kinderen gaan daar rijden om 6u in het donker???
dus om 6u mag het wel dan?? vanaf welk uur mag het dan niet meer?
regels zijn regels, en max 30 is max 30. ik reed vroeger altijd langs zo een jaagpad naar school (schendelbeke naar geraardsbergen). ik deed dat enkel in de winter omdat er dan normaal te rijden is. in de zomer ging ik met de trein, want het was niet te doen van de koersfietsers die daar al brullende voorbij vlogen.

er zijn op straat ook vaste zones 30 en dat blijft ook altijd 30. of da nu 4h snachts of in de schoolvakanties is. 30 is 30. hier in gavere kom ik aan +45 de brug af, maar eens ik die zone 30 in rijd, is mijn snelheid geminderd naar 30-35 op teller (die wijkt toch altijd nog wat af). en dan gaat de ene auto na de andere mij los voorbij.

er is hier trouwens laatst een dode gevallen op het jaagpad in gavere in zo een wielerclubke die moeten uitwijken heeft voor een tragere rijder. niks doemdenker, ik denk altijd na wat er zou kunnen gebeuren. 99% van de tijd gebeurt er niks, maar die 1% is hetgene dat in de statistieken komt

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#68 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
Lex schreef:
Doemdenker. Hoeveel kinderen gaan daar rijden om 6u in het donker???
dus om 6u mag het wel dan?? vanaf welk uur mag het dan niet meer?
regels zijn regels, en max 30 is max 30. ik reed vroeger altijd langs zo een jaagpad naar school (schendelbeke naar geraardsbergen). ik deed dat enkel in de winter omdat er dan normaal te rijden is. in de zomer ging ik met de trein, want het was niet te doen van de koersfietsers die daar al brullende voorbij vlogen.

er zijn op straat ook vaste zones 30 en dat blijft ook altijd 30. of da nu 4h snachts of in de schoolvakanties is. 30 is 30. hier in gavere kom ik aan +45 de brug af, maar eens ik die zone 30 in rijd, is mijn snelheid geminderd naar 30-35 op teller (die wijkt toch altijd nog wat af). en dan gaat de ene auto na de andere mij los voorbij.

er is hier trouwens laatst een dode gevallen op het jaagpad in gavere in zo een wielerclubke die moeten uitwijken heeft voor een tragere rijder. niks doemdenker, ik denk altijd na wat er zou kunnen gebeuren. 99% van de tijd gebeurt er niks, maar die 1% is hetgene dat in de statistieken komt
Heb zo een klein vermoeden dat je op de platte stukken niet veel boven de 30km/u uit komt. :roll:
Dan is het ook niet moeilijk om u aan die snelheidsbeperking te houden.
En ja, er is overlaatst een dode gevalen op het jaagpad. Mogen we dan allemaal niet meer fietsen omdat dat gevaarlijk kan zijn?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#69 Bericht door Wouter D »

De meeste van die pedelecs zijn ook autobestuurders die denken goeikoop naar het werk te kunnen rijden zonder daar moeite voor te moeten doen. Ze veranderen niet plotsklaps in voorbeeldige fietsers. Ik ben redelijk van overtuigd dat met deze nieuwe wetgeving er groot deel van de pedelecs op de tweedehands markt zal terecht komen of zitten verstoffen thuis bij hun gewone fiets.

Ik zie overal de discussie passeren dat pedelecs nu verzekering en zo moeten maar wat gebeurt er met de fietsvergoeding? Is er pedelec nog er fiets?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#70 Bericht door fcapri »

Lex schreef: Heb zo een klein vermoeden dat je op de platte stukken niet veel boven de 30km/u uit komt. :roll:
Dan is het ook niet moeilijk om u aan die snelheidsbeperking te houden.
En ja, er is overlaatst een dode gevalen op het jaagpad. Mogen we dan allemaal niet meer fietsen omdat dat gevaarlijk kan zijn?
30september: 26.2km ritje, gemiddekd 27.8km/h gereden, topsnelheid van 55km/h gehaald (GPS gegevens)
23september: 27.3km gereden, germiddeld 25.7, top van 47km/h
21sep: ritje van 28.3km, gemiddeld 26.0km/h, top van 56km/h
21sep: ochtendritje van 28.9km, 24.5km/h gemiddeld top van 42km/h
16augustus: rithe van 25.5km, gemiddeld 30.3km/h top van 64km/h
8augustus, ritje van 26.1km, gemiddeld 26.9km/h top van 65km/h
...
met een gemiddelde die quasi altijd tussen de 25 en 30km/h ligt, zit ik op vlakke baan echt wel vaak erboven hoor. ik moet 3-4 grote banen kruisen waar ik altijd rood licht heb, ik heb 3 ronde punten die ik over moet en ongeveer 8 rode lichten dat ik passeer

je mag natuurlijk nog op het jaagpad rijden, maar je moet je snelheid wel wat aanpassen aan de omstandigheden. zo een peleton die aan 30km/h afkomt en dan tegenliggers begint te kruisen, is geen normale snelheid.
Die 30km/h op een jaagpad is trouwens enkel toegelaten bij open veld:
Art. 93.119 Gebruik van het jaagpad
c) de snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
d) bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij de doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
@ spruitje: bij mij op het werk krijgt een electrische fiets ook fietsvergoeding als deze niet meer dan 250watt is en niet ondersteund boven de 25km/h. je moet een copy van homologatie toevoegen bij de aanvraag van je fietsvergoeding.
naar wat ik weet vallen speed-pedelecs nu volledig onder bromfietsen en krijg je geen fietsvergoeding. ze zijn ermee bezig dit aan te passen.
natuurlijk is het vrij van je werkgever om je toch nog een vergoeding te geven hiervoor, alleen moet deze dan wel in de belastingen ingevuld worden

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#71 Bericht door Wouter D »

jij rijd met je alleweder sneller dan ik met mijn quest, volgens mij plooit jouw trapboom omdat jij er te veel kracht op zet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#72 Bericht door fcapri »

ik heb een 70T tandwiel vooraan steken. ik heb 170mm cranks. bergop zoals op een brug en dergelijke, zit ik op lage cadans met veeeeeeeeeeeeeeel kracht. en daar plooi ik de boel gewoon door. ik zou willen overgaan naar een 65T + 75T tandwiel met 160 of 165mm cranks, net om te voorkomen dat ik nog veel kracht kan zetten. 65T voor op gewone wegen en bergop, 75T vooral voor lange afstanden waar ik weinig moet stoppen en bergaf. maarja, t kost al 200€ voor die tandwielen alleen en dat is al 50% van de waarde van mijn faw

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#73 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
30september: 26.2km ritje, gemiddekd 27.8km/h gereden, topsnelheid van 55km/h gehaald (GPS gegevens)
23september: 27.3km gereden, germiddeld 25.7, top van 47km/h
21sep: ritje van 28.3km, gemiddeld 26.0km/h, top van 56km/h
21sep: ochtendritje van 28.9km, 24.5km/h gemiddeld top van 42km/h
16augustus: rithe van 25.5km, gemiddeld 30.3km/h top van 64km/h
8augustus, ritje van 26.1km, gemiddeld 26.9km/h top van 65km/h
...
met een gemiddelde die quasi altijd tussen de 25 en 30km/h ligt, zit ik op vlakke baan echt wel vaak erboven hoor. ik moet 3-4 grote banen kruisen waar ik altijd rood licht heb, ik heb 3 ronde punten die ik over moet en ongeveer 8 rode lichten dat ik passeer
Dat haal ik met mijn koersfietske ook. Ik heb geen ligfiets gekocht om traag te rijden.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#74 Bericht door fcapri »

ja, ik haal ook zulke snelheden, maar die gemiddeldes haal ik niet.
de snelste tijd met veel wind achter met de koersfiets was 56min.

met de velomobiel heb ik al 3x 53min gedaan. ik leg het traject elke dag af in minder dan 1h05min, terwijl dat met de koersfiets en wind tegen al vaak rond de 1h15 kon uitlopen
gemiddeld gezien ben ik 10min sneller met de ligfiets op mijn traject en minder vermoeid.

ook niet te vergeten dat mijn faw 24jaar oud is, nu 45kg weegt en nog steeds aan het verbeteren ben. slechte veerpoten,slechte remmen, uitlijning fout... eerste set banden was er door op 450km doordat de uitlijning fout stond. 2e set zat door de koordjes op 1700km.

vandaag met het kromme trapashuis naar huis gereden met een gemiddelde van 29.1km (53min50s thuis) en een top van 56km/h gehaald. ook de ketting er 1x afgelopen onderweg door een put.
vind ik niet slecht voor een fiets met een mankement aan waar ik niet door mee kan trappen. 2keer schoon 30km/h gereden in zone 30
Laatst gewijzigd door fcapri op ma 03 okt 2016, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#75 Bericht door eeuwige reiziger »

Lex schreef:Vraag mij af waarom ze nu ineens voertuigen willen toelaten op jaagpaden die 45km/u kunnen terwijl dat in het verleden niet mocht (Brommer klasse B)
fcapri schreef:ik kan met de auto ook aan 90 door bebouwde kom...

t is niet wat je er kan halen, maar wat je MAG rijden.
t zal nogal leuk zijn als een VM langs de ene kant aan 40km/h komt gescheurd, en langs de andere kant een speed pedelec aan 45km/h. en in het midden rijden 2kinderen aan 15km/h.

de maximum snelheid is 30km/h op de 'vrije' stukken met goed zicht, en al de rest (bebouwde kom, hindernissen, bochten...) mag je er maar 10km/h
een geluk dat ze daar niet flitsen hé

De huidige reglementering voor de jaagpaden bepaalt inderdaad slechts de maximumsnelheid, niet de aard van de voertuigen. Op het stukje jaagpad dat ik bijna dagelijks afrij, kom ik wel eens tractors, auto's, dienstvoertuigen... tegen. Allemaal voertuigen die nu eenmaal sneller dan de toegelaten snelheid kunnen rijden.

En in de praktijk doen ze dat ook vaak, net als zo menige fietser...

Het gaat hier dan ook om hopeloos verouderde reglementering, daterend uit de tijd dat de meeste jaagpaden uitgevoerd waren in aangestampte aarde, halfverharding of kasseien. Ik heb me al zovele malen afgevraagd waarom die reglementen nooit eens bijgewerkt werden. Nu ja, met stroeve overheidsbedrijven als Waterwegen&Zeekanaal en De Scheepvaart verwondert mij dat eigenlijk niet. Daar beschouwen ze de jaagpaden nog steeds als dienstwegen waar fietsers slechts getolereerd worden.
Het jaagpad is een private dienstweg of exploitatieweg die nv De Scheepvaart toelaat om de decretale opdrachten vlot en efficiënt te kunnen vervullen, zoals het toezicht op de scheepvaart en het beheerde domeingoed, het onderhoud en de bouw van nieuwe infrastructuur (kaaimuren, bruggen …) de waterbeheersing, baggerwerken, bermbeheer enz.

Opgelet! Het jaagpad is geen fietspad zoals aangelegd langs openbare wegen, niettegenstaande bepaalde trajecten van het verharde jaagpad deel uit maken van de provinciale of gemeentelijke fietsroutenetwerken of plaatselijk in functionele fietsnetwerken zijn geïntegreerd (weg van en naar school of werk). Zoals aangegeven is het jaagpad immers een exploitatieweg waarop ook motorvoertuigen kunnen worden toegelaten.
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Rec ... paden.aspx
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie