Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#31 Bericht door sniper »

marksje schreef:
sniper schreef:
Patrick Pevenage schreef:Bevoegde personen mogen dat alleen doen als minstens de blauwe knipperlichten in werking zijn, én er daartoe een dringende opdracht is.
niet helemaal juist, de politie mag de wegcode overtreden als hun opdracht dat vereist
er staat niks geschreven over lichten
als ze voorrang willen, dan moeten lichten en geluidssignalen aan
Werd onlangs "geflitst" met een dienstvoertuig op weg naar een dringende opdracht, dus met blauwe zwaailichten aan. Op de genomen foto zijn die zwaailichten soms te zien, soms ook niet (daarvoor zijn het zwaailichten :? ); ik heb enige papierkes mogen invullen + verwijzingen en een kopie van het interventieverslag + bevestiging van mijn kopschef om mijn "overdreven" snelheid te verantwoorden...en dan gaat "den dijkgraaf" zeggen dat dat voor allemaal niet telt :lol:
ik zeg niet dat ze zich niet moeten kunnen verantwoorden
belgie is een land van papieren

enne niet alle politiemensen kennen de wegcode (dit is niet persoonlijk tegen iemand van hier)
maar ik heb veel politie in mijn kennissenkring en ook in de familie en ze zeggen allemaal hetzelfde
als het op wegcode aankomt versla ik ze allemaal
noem het professionele interesse
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#32 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef: Was de prive wagen van de betrokken persoon. Had blijkbaar wel een A4 kaartje met het logo van nv De Scheepvaart achter zijn ruit liggen, maar dat kon ik in mijn spiegels niet zien
Hmmm, een "medewerker"... juist ja ! Als die geen Bijzondere Machtiging kan voorleggen, heeft hij ook niks op een jaagpad te zoeken ! Punt is natuurlijk dat jij hem ook moeilijk kan afdwingen van zijn papieren te laten zien, kennelijk was dat voor diene mens geen probleem ....
Johan Clerx schreef:Hij is trouwens op de openbare weg voor mij gaan staan (schuin zodat ik niet door kon)
Zoals Patrick al schreef : dan hebben ze je idd flink bij je kl*** gehad ! Op de gewone openbare weg heeft de Dijkwachter geen enkele bevoegdheid !
En als die "medewerker" jou de weg blokkeert, begaat hij een overtreding, aangezien op de openbare weg het KB van 01/12/75 wel degelijk van toepassing is !

Tihamér -kwam gister nog een Hollandse motor met zijspan tegen op het jaagpad
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#33 Bericht door Johan Clerx »

Ik had eigenlijk het idee om de zaak een beetje op zijn beloop te laten, maar na wat ik heer allemaal lees krijg ik toch goesting om dit eens verder uit te rafelen (lees: ik vind het niet leuk dat iemand mij bij mijn p..tje heeft!).

Ik kijk vol verwachting uit naar de resultaten van de rondvraag die Tihamèr eens gaat doen bij de DVS in Hasselt en naar het antwoord op een mail die door Edje al naar de DVS is gestuurd.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#34 Bericht door rik »

Het is in elk geval zeker dat beide heren hun bevoegdheden flink overschreden hebben.
Wat volgens mij nog niet gezegd is hier: de dijkwachter mag je zeker geen pv maken op basis van wat anderen hebben vastgesteld m.a.w. enkel als hij zelf de vaststellingen doet mag hij dat eventueel (als hij tenminste over voldoende politionele bevoegdheid beschikt).
DF 269
Ice sprint1 26"

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#35 Bericht door BartC »

rik schreef:de dijkwachter mag je zeker geen pv maken op basis van wat anderen hebben vastgesteld m.a.w. enkel als hij zelf de vaststellingen doet mag hij dat eventueel (als hij tenminste over voldoende politionele bevoegdheid beschikt).
Ook weer verondersteld dat hij de bevoegdheid heeft denk ik dat hij toch een PV kan maken als beide kanten het eens zijn over het gebeurde, en dat leek hier wel het geval te zijn. Het lijkt dat Johan niet ontkend heeft wat hij gedaan heeft.

Even ter vergelijking... als ik naar de politie ga en zeg dat ik iets gestolen heb kunnen ze me ook wat maken denk ik, ook al hebben ze het niet zelf gezien.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#36 Bericht door quattrovelootje »

BartC schreef:Ook weer verondersteld dat hij de bevoegdheid heeft denk ik dat hij toch een PV kan maken als beide kanten het eens zijn over het gebeurde, en dat leek hier wel het geval te zijn. Het lijkt dat Johan niet ontkend heeft wat hij gedaan heeft
De dijkwachter werd ter plaatse geroepen op de openbare weg, niet op het jaagpad. Daar heeft hij geen enkele bevoegdheid. Voor zover ik heb kunnen lezen, heeft Johan ook geen verklaring of schuldbekentenis getekend, dus .... Varkentje met een lange snuit .... en het pv-verhaaltje .... Juist ja !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#37 Bericht door quattrovelootje »

Zo, net even naar Hasselt gebeld. Daar vernam ik het volgende :

volgens art. 101 van het KB van 15/10/35 heeft een dijkwachter wel degelijk politionele bevoegdheid op die terreinen die onder het beheer vallen van de Dienst voor de Scheepvaart (dus oa ook op het jaagpad). Uiteraard moet deze zijn uitwendige tekens van zijn ambt dragen (uniform). Hij heeft maw het recht om je IK te vragen en heeft de bevoegdheid om pv op te stellen.

Wat betreft de snelheid op jaagpaden is tot op heden nog steeds zo dat het KB van 07/09/1950 nog steeds van tel is, wat betekent dat de max. snelheid wel degelijk 30 km/u is, voor IEDEREEN die op het jaagpad rijdt. Ook "medewerkers" van de DVS !

Wel werd mij meegedeeld dat de mensen van de DVS steeds méér en méér in conflict (bijna dagelijks, volgens het hoofd dat ik heb gesproken) komen met fietsers op de jaagpaden die menen dat zij geen plaats moeten maken voor motorvoertuigen van de DVS of in opdracht van de DVS. Je moet wel degelijk plaats maken voor deze voertuigen en hen zeker de doorgang niet verhinderen ! Men zegge het voort :wink: !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#38 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Wel werd mij meegedeeld dat de mensen van de DVS steeds méér en méér in conflict (bijna dagelijks, volgens het hoofd dat ik heb gesproken) komen met fietsers op de jaagpaden die menen dat zij geen plaats moeten maken voor motorvoertuigen van de DVS of in opdracht van de DVS. Je moet wel degelijk plaats maken voor deze voertuigen en hen zeker de doorgang niet verhinderen ! Men zegge het voort :wink: !
Bedankt voor de info, allewedertje! Dit wordt afdrukken en ik stop dat in het mapje dat ik altijd in de velomobiel heb met daarin allerlei verkeersreglementen in België en Nederland.

Evenwel een opmerking die uit eigen ervaring voort komt: is het niet zo dat er een steeds moeilijkere verhouding groeit tussen fietsers en auto's op de jaagpaden, omdat er vele mensen de jaagpaden als gemakkelijke sluipweg gebruiken? Een tijdje geleden was het bijvoorbeeld heel erg op het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge op de strook tussen Steenbrugge en Moerbrugge. Om de haverklap kwam je wel een auto tegen die met hoge snelheid langs het jaagpad raasde. Als je als fietser je niet snel genoeg uit de voeten maakte, kreeg je nog eens een claxonconcert er bovenop... En op een dag stonden daar, gelukkig, twee pakkemannen in de eerste bocht van het jaagpad. Sedertdien is het veel kalmer geworden...

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#39 Bericht door rik »

allewedertje schreef: Wel werd mij meegedeeld dat de mensen van de DVS steeds méér en méér in conflict (bijna dagelijks, volgens het hoofd dat ik heb gesproken) komen met fietsers op de jaagpaden die menen dat zij geen plaats moeten maken voor motorvoertuigen van de DVS of in opdracht van de DVS. Je moet wel degelijk plaats maken voor deze voertuigen en hen zeker de doorgang niet verhinderen ! Men zegge het voort :wink: !

Tihamér
Dan zou je ze ook als dusdanig moeten kunnen herkennen, wat hier niet het geval was. :?:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#40 Bericht door Johan Clerx »

@Tihamér:

Bedankt voor het navragen. Vooral van die stelling over harder mogen rijden dan 30/u wou ik het fijne weten.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#41 Bericht door quattrovelootje »

rik schreef:Dan zou je ze ook als dusdanig moeten kunnen herkennen, wat hier niet het geval was. :?:
Nee, die kun je niet altijd herkennen. Zoals ik al eerder schreef zijn er veel voertuigen van de DVS die alleen op hun flanken dergelijke vermeldingen voeren, dat kan je niet zien tenzij je die van opzij ziet.
Er zijn voertuigen die geen deel uitmaken van de DVS maar die wel een Bijzondere Machtiging krijgen om over ( een bepaald deel van ) het jaagpad te rijden. Denk hier bvb aan vissers, of mensen die alleen via het jaagpad hun woonst of bedrijf kunnen bereiken, ed. meer. Die moeten die machtiging altijd bijhebben, maar zijn natuurlijk niet verplicht om dat aan een burger voor te leggen.

Wat je altijd wél kan doen is bij bvb asociaal rijgedrag (overdreven snelheid, anderen in gevaar brengen), de nummerplaat noteren en eens navraag doen bij de DVS. Bij herhaalde klachten over een bepaalde wagen kan de DVS de Bijzondere Machtiging intrekken of niet meer verlengen (is slechts voor 1 kalenderjaar geldig).

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#42 Bericht door rik »

allewedertje schreef:
rik schreef:Dan zou je ze ook als dusdanig moeten kunnen herkennen, wat hier niet het geval was. :?:
Nee, die kun je niet altijd herkennen. Zoals ik al eerder schreef zijn er veel voertuigen van de DVS die alleen op hun flanken dergelijke vermeldingen voeren, dat kan je niet zien tenzij je die van opzij ziet.
Er zijn voertuigen die geen deel uitmaken van de DVS maar die wel een Bijzondere Machtiging krijgen om over ( een bepaald deel van ) het jaagpad te rijden. Denk hier bvb aan vissers, of mensen die alleen via het jaagpad hun woonst of bedrijf kunnen bereiken, ed. meer. Die moeten die machtiging altijd bijhebben, maar zijn natuurlijk niet verplicht om dat aan een burger voor te leggen.

Wat je altijd wél kan doen is bij bvb asociaal rijgedrag (overdreven snelheid, anderen in gevaar brengen), de nummerplaat noteren en eens navraag doen bij de DVS. Bij herhaalde klachten over een bepaalde wagen kan de DVS de Bijzondere Machtiging intrekken of niet meer verlengen (is slechts voor 1 kalenderjaar geldig).

Tihamér
Ok, thanks voor de verduidelijking.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gast

#43 Bericht door Gast »

De aangehaalde wetgevingen van 1935 en 1950 zijn nog afkomstig van uit de tijd dat het jaagpad gebruikt werd om schepen voort te jagen. Vandaar de naam.
De dijkwachters van nu willen blijkbaar nog even graag optreden zoals de dijkwachters van toen. Nèt zoals de boswachter indertijd graag achter de stropers aanging, daar waar hij nu de wandelaar met hond uit zijn bos weert.
De moderne tijd!! De boswachter draagt nog altijd zijn geweer, de dijkwachter heeft blijkbaar nood aan een multanova, gatsometer, of prioritair voertuig met toeters en bellen.
Laatst gewijzigd door Gast op ma 21 jan 2008, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#44 Bericht door quattrovelootje »

Patrick Pevenage schreef:De aangehaalde wetgevingen van 1935 en 1950 zijn nog afkomstig van uit de tijd dat het jaagpad gebruikt werd om schepen voort te jagen
Klopt, men is momenteel bezig met de wet te moderniseren, maar tot dat een feit is blijven deze wetgevingen nog van kracht.
Ach ja, België :roll: ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#45 Bericht door WFvN »

allewedertje schreef: Wat betreft de snelheid op jaagpaden is tot op heden nog steeds zo dat het KB van 07/09/1950 nog steeds van tel is, wat betekent dat de max. snelheid wel degelijk 30 km/u is, voor IEDEREEN die op het jaagpad rijdt. Ook "medewerkers" van de DVS !

Wel werd mij meegedeeld dat de mensen van de DVS steeds méér en méér in conflict (bijna dagelijks, volgens het hoofd dat ik heb gesproken) komen met fietsers op de jaagpaden die menen dat zij geen plaats moeten maken voor motorvoertuigen van de DVS of in opdracht van de DVS. Je moet wel degelijk plaats maken voor deze voertuigen en hen zeker de doorgang niet verhinderen ! Men zegge het voort :wink: !
Punt 1 is duidelijk Max 30 km/h voor _iedereen_ dus.

Maar dan punt 2. Dat je een ander de doorgang niet mag hinderen lijkt mij ook een vrij normale zaak. Maar lastiger wordt het als een ander al ruim boven de toegestane snelheid rijdt (38 in geval van Johan). In hoeverre kan je dan nog spreken van verhinderen van de doorgang? Een fietser die 20 km/h rijdt kan de doorgang van een auto die 30 kan en mag rijden natuurlijk hinderen maar als je al de maximum snelheid rijdt, kan dat toch niet tenzij het gaat om een voorrangsvoertuig?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie