Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#1 Bericht door Johan Clerx »

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik de regels voor het gebruiken van het jaagpad eigenlijk niet kende.

Op weg naar huis, langs het Albertkanaal, zie ik in de verte een auto naderen. Ik reed op dat moment zo'n 38 per uur (nogal straffe rugwind he). De auto komt achter me rijden en knippert met zijn lichten. Het ettertje in mij komt boven en denk: "kust ze, je mag hier maar 30 en we rijden al een stuk harder. Ik ben heb beu dat dit jaagpad om de haverklap als vluchtweg wordt gebruikt door opgefokte automobilisten die een paar rode lichten willen besparen. Jij gaat lekker achter mij blijven rijden, of je mag door het gras voorbijsteken". Ik blijf dus netjes in het midden van het jaagpad rijden. Natuurlijk volgt even later de claxon, opnieuw het groot licht, en dan nog een paar keer de claxon. Een actie die mijn snelheid trouwens niet ten goede kwam (maw het ettertje in mij kreeg steeds meer de bovenhand). Een goede 2 kilometer verder gaat het jaagpad over in een gewone weg. Vriendelijk als ik ben, ga ik onmiddellijk uiterst rechts rijden zodat de wagen mij vlotjes kan passeren. En raad eens ... natuurlijk stopt de lieve meneer.

Ik denk: "nu gaan we het krijgen he". Een redelijk boze, maar zeker niet geweldadige, man stapt uit en begint onmiddellijk te zwaaien met een logo van de dienst der waterwagen (zijn auto was anoniem, anders had ik hem wel voorbij gelaten). Ik moet zeggen dat ik die man blijkbaar redelijk op zijn zenuwen had gewerkt. Hij maakt zich kenbaar als een medewerker van de dienst der waterwegen en laat me een 4tal vergunningen zien. Hij verwijt me dat ik hem in de weg reed (wat ik natuurlijk niet kon ontkennen) en dat hij het beu was dat hij om de haverklap gehinderd werd door fietsers die niet aan de kant willen gaan. Ik replikeer doodleuk dat je op een jaagpad maar 30 mag rijden en dat we al harder reden dan die snelheid. Hem voorbijlaten had dus geen zin.

Toen vertelde hij me dat iemand van de dienst der waterwegen zich niet aan die snelheid hoeft te houden (en dat was echt nieuw voor mij). Hij vraag mijn paspoort. Als ik hem vraag of hij de bevoegdheid heeft om dat te vragen antwoord hij ontkennend. Ik zeg dan ook dat ik mijn pas niet geef. Vervolgens belt meneer de dijkwachter die blijkbaar die bevoegdheid wel heeft.

Na een redelijk geanimeerde babbel komt de dijkwachter ter plaatse. Ik geef braaf mijn pas af en doe opnieuw mijn verhaal. Opnieuw bevestigd de dijkwachter dat personeel van de dienst der waterwegen zich niet aan die snelheidsbeperking hoeft te houden. Sterker nog, er is zelfs geen snelheidsbeperking vastgelegd. Ze moeten het gewoon "veilig houden".

Ondertussen is de bestuurder van de wagen ijverig mijn pas aan het overschrijven en verteldt hij me dat ik hiervoor een boete van 50 euro ga krijgen wegens het hinderen van het verkeer.

Na nog wat gepalaver wordt die uiteindelijk om gezet in een waarschuwing als ik beloof dat ik aan "die andere mannen die ook met zo'n ding rijden" vertel dat men op het jaagpad harder mag rijden dan 30, als men maar over de juiste vergunning beschikt, en dat je een achterliggende auto altijd voorbij moet laten.

Op dat laatste punt heeft hij natuurlijk gelijk, want je mag het recht niet zelf in handen nemen. Hij gaf me de tip om als ik nog een wagen tegenkom op het jaagpad waarvan ik vind dat hij onveilig of te snel rijdt, ik best de nummer plaat opschrijf. En die vervolgens doorgeef aan de politie. Op mijn vraag wat er daar dan mee ging gebeuren antwoorde hij met een begrijpend lachje.

Uiteindelijk hebben we mekaar een prettig weekend gewenst en ieder onze weg gegaan.

Moraal van het verhaal:

1. Je kan beter het ettertje niet uithangen
2. Mensen van de dienst voor de scheepvaart mogen harder dan 30.
3. Door te praten kan je geld besparen.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#2 Bericht door WFvN »

Johan Clerx schreef: [knip]
(zijn auto was anoniem, anders had ik hem wel voorbij gelaten).
[knip]
Toen vertelde hij me dat iemand van de dienst der waterwegen zich niet aan die snelheid hoeft te houden (en dat was echt nieuw voor mij).
Om de één of andere reden lijkt me dit regelrechte kul tenzij Belgenland toch vol idioten zit zoals vaak in grapjes hier in Nederland het geval schijnt te zijn.

Als de man gelijk heeft, zou dat dus betekenen dat je èlke sluipverkeerrijdende auto maar voorbij moet laten gaan omdat het wel eens een anonieme waterwegengast kan zijn.

In Nederland hoef ik een politiewagen niet eens voorrang te verlenen omdat hij dan gewoon als normaal verkeer geldt. Pas als de blauwe lampjes aangaan moet ik hem voorrang verlenen.
Ondertussen is de bestuurder van de wagen ijverig mijn pas aan het overschrijven en verteld hij me dat ik hiervoor een boete van 50 euro ga krijgen wegens het hinderen van het verkeer.
Goed, dat is dus wel redelijk achterlijk.

Normaal verkeer mag maar 30 rijden terplekke? Een anonieme waterwegengast in een anonieme auto mag dus jakkeren wat hij wil. Als jij 38 rijdt en je 'hindert' daarmee een normale wagen, dan is er niets aan de hand maar zodra het gaat om een anonieme waterwegenwagen dan heb je dus ellende.

Hoe moet je in g*dsnaam ondersheid maken dan?
Na nog wat gepalaver wordt die uiteindelijk om gezet in een waarschuwing als ik beloof dat ik aan "die andere mannen die ook met zo'n ding rijden" vertel dat men op het jaagpad harder mag rijden dan 30, als men maar over de juiste vergunning beschikt, en dat je een achterliggende auto altijd voorbij moet laten.

Op dat laatste punt heeft hij natuurlijk gelijk, want je mag het recht niet zelf in handen nemen.
Tja, maar een willekeurige wagen mag net zo goed het recht niet in eigen hand nemen door te hard te rijden en vervolgens jou in de berm te dwingen.
Er wazige situatie vind ik het. Echt te achterlijk voor woorden.
Hij gaf me de tip om als ik nog een wagen tegenkom op het jaagpad waarvan ik vind dat hij onveilig of te snel rijdt, ik best de nummer plaat opschrijf. En die vervolgens doorgeef aan de politie. Op mijn vraag wat er daar dan mee ging gebeuren antwoorde hij met een begrijpend lachje.
In het kort: Geen ruk?
Uiteindelijk hebben we mekaar een prettig weekend gewenst en ieder onze weg gegaan.

Moraal van het verhaal:

1. Je kan beter het ettertje niet uithangen
2. Mensen van de dienst voor de scheepvaart mogen harder dan 30.
3. Door te praten kan je geld besparen.
4. In Belgenland kennen ze dus blijkbaar ook achterlijke/zotte regels en situaties.

[edit]
Ik zit me te bedenken: is het misschien terrein wat niet van de staat is dat zij het recht hebben zelf snelheidsbeperkingen op te leggen omdat het mogelijk geen openbare weg is?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#3 Bericht door WFvN »

Hm, dat ZOU mogelijk de reden kunnen zijn:
Art. 93. (NOTA : opgeheven voor het Vlaamse Gewest, uitsluitend voor het kanaal van Charleroi naar Brussel <BVR 2005-11-18/65, art. 2, 015; Inwerkingtreding : 31-03-2006>) Zonder toelating van den Minister van Openbare Werken, is het verboden : 1° met paarden die niet voor den jaagdienst gebruikt worden of met voertuigen te rijden op de dijken en jaagpaden die geen openbare wegen zijn; 2° op de aanhoorigheden der waterwegen, gelijk welke soort van vee te laten loopen of weiden.
Paarden en vee, zonder wachters bevonden, worden geschut op kosten van de overtreders.
De verbodsbepalingen van dit artikel zijn niet toepasselijk op de aangelanden der bevaarbare rivieren, die op hun goederen alle rechten behouden, welke met de dienstbaarheid van jaagpad en voetpad vereenigbaar zijn.
(...) <KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
nog iets:
http://ris.vlaanderen.be/ris-beheer/upl ... lement.pdf
Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

Allez Wilfried, een belg is een belg omdat hij altijd wel zo'n regeltje vind :wink:

Als we diy niet willen dukden moeten we maar hollander worden :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door WFvN »

Edje schreef:Allez Wilfried, een belg is een belg omdat hij altijd wel zo'n regeltje vind :wink:

Als we diy niet willen dukden moeten we maar hollander worden :twisted:
Mja, Holland zou Holland niet zijn als er geen uitzondering was op een regel en ook niet als er een uitzondering op een uitzondering van een regel zou zijn :lol:
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#6 Bericht door Filip »

Dat iemand in anoniem voertuig van de dienst waterwegen (al dan niet in uitoefening ambt?) blijkbaar sneller zou mogen rijden (hoe snel dan wel? zonder beperking?)... lijkt me een bijzonder vreemd verhaal.

Eigenlijk staat het je volledig vrij een politiekantoor binnen te stappen en uitvoerig info te vragen over de regels die op een jaagpad gelden. Misschien gaat die waterwegenwachter wel zijn boekje compleet te buiten, en zou hij beter een toontje lager zingen...

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#7 Bericht door rik »

Filip schreef: Misschien gaat die waterwegenwachter wel zijn boekje compleet te buiten, en zou hij beter een toontje lager zingen...
Ik heb hier ook zo mijn bedenkingen bij. Deze mijnheer mag in elk geval niemand in gevaar brengen of hinderen, en hij mag in zo'n geval ook niet zjn claxon gebruiken. Bovendien mag hij je zeker niet doen stoppen, dat is een overschrijding van zijn bevoegdheid.
Als ze zelf helemaal in hun recht waren hadden ze je niet zo makkelijk laten gaan.
Als hij wil dat je opzij gaat, wat blijkbaar zijn recht is, moet hij in de eerste plaats herkenbaar zijn.
DF 269
Ice sprint1 26"

gforce
Junior
Berichten: 97
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 0:34
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#8 Bericht door gforce »

WFvN schreef:In Nederland hoef ik een politiewagen niet eens voorrang te verlenen omdat hij dan gewoon als normaal verkeer geldt. Pas als de blauwe lampjes aangaan moet ik hem voorrang verlenen.
Zal ik je dan verder maar gelijk uit de droom helpen: Een opsporingsbevoegd ambtenaar heeft vrijstelling van de wegenverkeerswet indien dit nodig is voor het uitoefenen van zijn taken, ongeacht in welk voertuig hij zit. Dit betekent dus harder mogen rijden dan de plaatselijk geldende snelheid en door rood licht heen rijden. Dit alles mag gewoon in een onopvallende wagen.

Jij doelt op een wijziging van de voorrangsregels. Op het moment dat een voertuig optische EN acoustische geluidssignalen voert (blauwe lamp en toeters) wordt het voertuig een voorrangsvoertuig (let wel, dit gaat dus over het voertuig!) en dient als zodanig behandeld te worden.

De agent in het eerste stukje tekst mag dus de voorrangsregels ook aan zijn laars lappen, maar heeft geen voorrangsrecht. Een voorrangsvoertuig heeft een recht van voorrang. Bijvoorbeeld bij een aanrijding waar de agent van links komt heeft hij schuld, de ambulance die links aanrijdt met knippers en toeters heeft geen schuld.

Moraal van het verhaal: In Nederland zijn het net zo goed idioten als in belgië 8) 8) 8)

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#9 Bericht door WFvN »

gforce schreef:Zal ik je dan verder maar gelijk uit de droom helpen: Een opsporingsbevoegd ambtenaar heeft vrijstelling van de wegenverkeerswet indien dit nodig is voor het uitoefenen van zijn taken, ongeacht in welk voertuig hij zit. Dit betekent dus harder mogen rijden dan de plaatselijk geldende snelheid en door rood licht heen rijden. Dit alles mag gewoon in een onopvallende wagen.
Dat wil ik direct geloven. Echter staat nergens in de wet dat ik zo'n wagen voorrang moet verlenen omdat ik die niet kan herkennen als zijnde een 'voorrangsvoertuig'.
Jij doelt op een wijziging van de voorrangsregels. Op het moment dat een voertuig optische EN acoustische geluidssignalen voert (blauwe lamp en toeters) wordt het voertuig een voorrangsvoertuig (let wel, dit gaat dus over het voertuig!) en dient als zodanig behandeld te worden.

De agent in het eerste stukje tekst mag dus de voorrangsregels ook aan zijn laars lappen, maar heeft geen voorrangsrecht. Een voorrangsvoertuig heeft een recht van voorrang. Bijvoorbeeld bij een aanrijding waar de agent van links komt heeft hij schuld, de ambulance die links aanrijdt met knippers en toeters heeft geen schuld.

Moraal van het verhaal: In Nederland zijn het net zo goed idioten als in belgië 8) 8) 8)
Nu zeg je het helemaal goed maar snap je het volgens mij niet helemaal. Als we de situatie enigszins willen vertalen naar Nederland, dan zou hij door een onherkenbare opsporingsbevoegde ambtenaar aan de kant gezet worden omdat hij niet aan de kant ging voor een onbekend voertuig.

Als een opsporingsambtenaar die onherkenbaar door het verkeer ging mij op zo'n manier als bij Johan zou benaderen, zowel met claxon als met groot licht en al helemaal met zo'n bekeuring (desnoods uitgeschreven door een andere agent), dan zou ik die met alle plezier voor de rechter laten komen.

Je ziet mij niet schrijven dat die waterwegenfiguur de snelheid niet mag overtreden maar wel dat het te zot voor woorden is dat Johan een bekeuring zou moeten betalen omdat hij een onherkenbaar voertuig geen doorgang verleend zou hebben.

Zelfs een voorrangsvoertuig met sirene en blauw zwaailicht aan moet nog de veiligheid in acht nemen en niet zomaar er vanuit gaan dat ze voorrang heeft. In geval dat ik dan de doorgang hinder van zo'n voertuig, dan zal het vast een bekeuring opleveren waar niet onderuit te komen is maar als het om een onherkenbaar voertuig gaat, dan durf ik wel te gaan touwtrekken in de rechtzaal.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik de regels voor het gebruiken van het jaagpad eigenlijk niet kende.

Op weg naar huis, langs het Albertkanaal, ...
Door welke maatschappij wordt het Albertkanaal, en bijgevolg ook de jaagpaden, beheerd en onderhouden? Ongetwijfeld speelt dat wel een rol in de na te volgen regels.

gforce
Junior
Berichten: 97
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 0:34
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

#11 Bericht door gforce »

WFvN schreef:Nu zeg je het helemaal goed maar snap je het volgens mij niet helemaal. Als we de situatie enigszins willen vertalen naar Nederland, dan zou hij door een onherkenbare opsporingsbevoegde ambtenaar aan de kant gezet worden omdat hij niet aan de kant ging voor een onbekend voertuig.

Als een opsporingsambtenaar die onherkenbaar door het verkeer ging mij op zo'n manier als bij Johan zou benaderen, zowel met claxon als met groot licht en al helemaal met zo'n bekeuring (desnoods uitgeschreven door een andere agent), dan zou ik die met alle plezier voor de rechter laten komen.

Je ziet mij niet schrijven dat die waterwegenfiguur de snelheid niet mag overtreden maar wel dat het te zot voor woorden is dat Johan een bekeuring zou moeten betalen omdat hij een onherkenbaar voertuig geen doorgang verleend zou hebben.

Zelfs een voorrangsvoertuig met sirene en blauw zwaailicht aan moet nog de veiligheid in acht nemen en niet zomaar er vanuit gaan dat ze voorrang heeft. In geval dat ik dan de doorgang hinder van zo'n voertuig, dan zal het vast een bekeuring opleveren waar niet onderuit te komen is maar als het om een onherkenbaar voertuig gaat, dan durf ik wel te gaan touwtrekken in de rechtzaal.
Ik geef je volledig gelijk dat het niet zou moeten kunnen. Het vervelende in deze is dat hij een boete gekregen heeft voor het hinderen van het verkeer. Dat zou in Nederland ook kunnen of, zoals hier veel meer gebeurt, een artikel 5 prent, het zogenaamde kapstok artikel. Je zult niet de eerste fietser zijn die een dergelijke prent krijgt. En wat betreft het voor de rechter uitvechten, dat heeft binnenkort ook zijn langste tijd gehad hier in NL. allereerst is sinds kort artikel 412a wetboek strafrecht in werking getreden
1. Ingeval hoger beroep openstaat en is ingesteld tegen een vonnis betreffende uitsluitend een of meer overtredingen of misdrijven waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van niet meer dan vier jaren is gesteld, waarbij geen andere straf of maatregel is opgelegd dan een geldboete tot een maximum – of, wanneer bij het vonnis twee of meer geldboetes werden opgelegd, geldboetes tot een gezamenlijk maximum – van € 500, wordt het ingestelde hoger beroep slechts ter terechtzitting aanhangig gemaakt en behandeld indien zulks naar het oordeel van de voorzitter in het belang van een goede rechtsbedeling is vereist.
4. In het andere geval beslist de voorzitter bij een met redenen omklede beschikking dat het hoger beroep buiten behandeling wordt gelaten.
Per 1 februari komt de wet OM afdoening eraan, dan wordt er helemaal niet meer door een rechter geoordeeld, maar mag de officier zelf op beide stoelen gaan zitten. Hoezo trias politica?

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#12 Bericht door sniper »

is dat jaagpad breed gnoeg om die auto door te laten zonder in het gras te rijden?
is die snelheid van 30 km/u aangegeven door een bord?
waar haalt die gast het van dat hij sneller zou mogen rijden, mocht er een snelheidsbeperking zijn?

ik zou wel eens de pv willen zien, als die al opgesteld is
trouwens, met welk recht werd jouw id kaart gevraagd?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

awel zal het is navragen bij Waterwegen zelf, mailtje is al weg
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

sniper schreef:is dat jaagpad breed gnoeg om die auto door te laten zonder in het gras te rijden?
is die snelheid van 30 km/u aangegeven door een bord?
waar haalt die gast het van dat hij sneller zou mogen rijden, mocht er een snelheidsbeperking zijn?
Volgens de wet zijn er blijkbaar drie verschillende soorten jaagpaden:
Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.
Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...

Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 45&LANG=nl

In 2006 schreef allewedertje hierover al het een en ander:
De meeste jaagpaden maken geen deel uit van de openbare weg, omdat die meestal eigendom zijn van de Dienst der Scheepvaart. Het KB van 01/12/75 is daarop dan ook niet van toepassing. Jaagpaden vallen dus onder een apart KB, dat van van 15/10/35 (!) en dat van 07/09/50. Daarin staat oa :

3° De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;

en ook :

Art. 8. De jaagpaden worden beschouwd als openbare wegen bestemd voor het verkeer van personen, paarden en voertuigen. Zij zijn uitsluitend onderworpen aan het onderzoek en het toezicht van het Bestuur van Bruggen en Wegen.
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 867ff26194
<KB 07-09-1950, art. 2, § 16>
Rijwielen, met of zonder motor, welke voldoen aan de voorwaarden voorzien in het koninklijk besluit van 1 Februari 1934, houdende algemeene verordening op de politie van het vervoer en van het verkeer, mogen op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van den Staat rijden, onder de volgende voorwaarden :
1° De wielrijders en de motorwielrijders moeten zich voegen naar de voorschriften der reglementen betreffende de waterwegen waarvan sprake;
2° Snelheidswedstrijden zijn verboden;
De snelheid der voertuigen mag 30 kilometer per uur niet te boven gaan in het open veld. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
4° Bij het naderen van de personen en de gespannen dienende voor het jagen der schepen, moeten de wielrijder en de motorwielrijder derwijze uitwijken, dat zij den doorgang der scheepstrekkers of der gespannen hoegenaamd niet hinderen; desnoods moeten zij van hun voertuig afstijgen; in alle geval mag de snelheid van het voertuig, op ten minste 50 meter afstand van de gespannen, 10 kilometer per uur niet te boven gaan, en deze snelheid moet de motorwielrijder behouden tot op ten minste 20 meter voorbij het gespan;
5° In de nabijheid van de gespannen, is het streng verboden gebruik te maken van de uitlaatbuis der motoren, van den hoorn, de tromp of elk ander middel dat de paarden zop kunnen doen schrikken;
6° Toelating om te rijden wordt enkel verleend voor hetgeen betreft de politie door den Staat uitgeoefend op de aanhoorigheden der bevaarbare waterwegen en onverminderd de rechten van derden, eigenaars der gronden waarop dienstbaarheid van jaagpad bestaat.
En blijkbaar moet men volgens artikel 4 alleen aan de kant gaan voor voertuigen die dienen voor het jagen van schepen...

http://www.juridat.be/cgi_loi/arch_a1.p ... r_arch=014

Tegelijkertijd wordt evenwel onderstreept dat "wij" slechts geduld worden op deze jaagpaden:
Het agentschap Waterwegen en Zeekanaal NV is inderdaad integraal bevoegd voor het verlenen van toelatingen aan derden voor het berijden van de jaagpaden die onder zijn territorium ressorteren. Het agentschap hanteert op dit vlak sinds lange tijd een beperkende politiek. Vooraf dient immers te worden gewezen op de intrinsieke functie van de jaagpaden. Het betreft hier namelijk dienstwegen voor de beambten van de bevoegde waterwegbeheerders of van hun opdrachthouders, die hun toelaten in functie van het onderhoud en/of noodzakelijke werken aan de kanaalinfrastructuur, het territorium te inspecteren of om in voorkomend geval, snel ter plaatse te kunnen optreden.

Het is pas in ondergeschikte orde dat de jaagpaden een recreatieve functie kunnen vervullen desgevallend door particulieren als verbindingsweg kunnen worden aangewend.
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/schv ... tw.341.doc

Er is evenwel een artikel 91 van het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen dat voorschrijft dat men het verkeer op de jaagpaden niet mag hinderen.

http://www.waterrecreatie.be/downloads/ ... nkrijk.pdf

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

sniper schreef:ik zou wel eens de pv willen zien, als die al opgesteld is
trouwens, met welk recht werd jouw id kaart gevraagd?
Dat zou best kunnen, daar niet alleen de "pakkemannen" die bevoegdheid hebben maar ook een aantal andere functies. Ongetwijfeld weet de talrijk aanwezige "arm der wet" op dit forum hier wel een antwoord op.

Plaats reactie