Meldpunt fietspaden
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Meldpunt fietspaden
Aankondiging gevonden in het november-december 2007 nummer van "Uitweg" een tijdschrift over mobiliteit en verkeer van de Vlaamse Overheid.
Sinds 1 oktober kunt u de knelpunten op fietspaden melden via het "Meldpunt Fietspaden" op http://www.meldpuntfietspaden.be/
Het meldpunt is bedoeld om een abnormale toestand te signaleren, die een echt gevaar inhoudt voor fietsers en een dringende tussenkomst van de wegbeheerder vraagt. De melding gebeurt in vier eenvoudige stappen en duurt slechts enkele minuten. Het bericht wordt dan automatisch naar de bevoegde wegbeheerder doorgemaild, dat kan het Vlaamse Gewest, het provinciebestuur of het gemeentebestuur zijn.
Sinds 1 oktober kunt u de knelpunten op fietspaden melden via het "Meldpunt Fietspaden" op http://www.meldpuntfietspaden.be/
Het meldpunt is bedoeld om een abnormale toestand te signaleren, die een echt gevaar inhoudt voor fietsers en een dringende tussenkomst van de wegbeheerder vraagt. De melding gebeurt in vier eenvoudige stappen en duurt slechts enkele minuten. Het bericht wordt dan automatisch naar de bevoegde wegbeheerder doorgemaild, dat kan het Vlaamse Gewest, het provinciebestuur of het gemeentebestuur zijn.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Ik ook, wel eens benieuwd of het effectief iets zal uithalen.
Vanuit mijn werk klaag ik al jaren bepaalde onveilige toestanden/fietspaden aan, maar daar wordt nauwelijks op gereageerd (lees = niet). Er zijn verschillende wegbeheerders en daar blijkt zo goed als geen communicatie tussen te zijn ....
Tihamér -mag gelukkig op de rijbaan rijden met z'n vm
Vanuit mijn werk klaag ik al jaren bepaalde onveilige toestanden/fietspaden aan, maar daar wordt nauwelijks op gereageerd (lees = niet). Er zijn verschillende wegbeheerders en daar blijkt zo goed als geen communicatie tussen te zijn ....
Tihamér -mag gelukkig op de rijbaan rijden met z'n vm
i ride my bikes to ride my bikes
- Jef
- chauffeur
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
- Postcode: 2610
- Fiets: Optima Lynx
- Locatie: Wilrijk
- Contacteer:
Ikke ook, maar doe dat maar eens op het zijvak van de A12 Boom - Wilrijk.allewedertje schreef:Tihamér -mag gelukkig op de rijbaan rijden met z'n vm
Dus, tegen 15 à 18 per uur over een fiets(=lees 'hobbel') pad langs de in en uitritten van SKM, Ikea, brico,......... en dikwijls zwaar in remmen voor loslopende auto's.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
soms worden dergelijk hobbelwegen omzeild met een andere weg die dan wel enkele kms langer is, maar minder hobbelig, waarmee het kwa tijd dikwijls niet veel uitmaakt... dat is de reactie van velem VM'rs voor jou.JefS schreef: Ikke ook, maar doe dat maar eens op het zijvak van de A12 Boom - Wilrijk.
Dus, tegen 15 à 18 per uur over een fiets(=lees 'hobbel') pad langs de in en uitritten van SKM, Ikea, brico,......... en dikwijls zwaar in remmen voor loslopende auto's.
omzeilen is natuurlijk niet altijd voor de hand liggend he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
Mechelen kruispunt Koningin Astridlaan met Leopoldstraat. Levensgevaarlijk want twee rijvakken naar links die je moet volgen en één dat naar rechts gaat waar je niet naartoe moet... je moet dus in het midden van drie rijvakken met de fiets naar links want er is gewoon niks voor fietsers voorzien... Gemeld!
En onmiddelijk bevestigingsmail gekregen! Nu nog zien of er wat gebeurd in de toekomst.
En onmiddelijk bevestigingsmail gekregen! Nu nog zien of er wat gebeurd in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op za 10 nov 2007, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ride to live, live to ride
- Jef
- chauffeur
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
- Postcode: 2610
- Fiets: Optima Lynx
- Locatie: Wilrijk
- Contacteer:
Das just het probleem, de goede effen weg is de verbindingsweg tussen industrie en autosnelweg, daar voel ik me soms nog minder veilig.spruitje schreef:soms worden dergelijk hobbelwegen omzeild met een andere weg die dan wel enkele kms langer is, maar minder hobbelig, waarmee het kwa tijd dikwijls niet veel uitmaakt... dat is de reactie van velem VM'rs voor jou.
omzeilen is natuurlijk niet altijd voor de hand liggend he
Ikheb wel een sluip-omweg tussen de velden. Nu is die terug doenbaar daar de mais weg is. Dan zien de overtreders van 'plaatselijk verkeer' dat er iets afkomt.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Als dat dan nog echt ONDER het fietspad zou worden geveegd ipv erop zou het nog niet half zo erg zijn. Zelf let ik er uiteraard altijd op dat dergelijke restanten worden verwijderd zoals het hoort : door de Brandweer of de takeldienst die daarvoor zijn uitgerust. Het valt me wel op dat collega-fietsers er ook op letten dat er niks op het fietspad wordt geveegd, terwijl niet-fietsende collega's daar geen punt van schijnen te maken ....kleintje schreef:Wat ik altijd verwonderlijk vind is het opruimen van de restanten van een verkeersaccident door het onder de mat van ons wegensysteem te vegen: het fietspad.
Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- Kopman
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
- Postcode: 2160
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Wommelgem
- Contacteer:
in de Gazet van Antwerpen stond er een artikel over het meldpunt met een foto als voorbeeld (smalle fietspad in beton naast de baan Antwerpen - Turnhout te Schilde). Wel dit is het stuk dat ik regelmatig fiets van en naar het werk. Op de foto ziet het er nog meer be-angstigend uit dan ik het al ervaren heb. Vooral bussen van De Lijn hebben de gewoonte om rakelings met de dubbelgelede bussen langs het fietspad te scheren.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : FE7B01069A) op volgende locatie :
Klokkestraat
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De bestaande spoorbrugbreedte en fietspaduitkragingen maakt het onmogelijk om hier een breder fietspad te creëren.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
......
Beste wegbeheerder,
Dank u wel voor uw prompte behandeling. Ik snap ook wel dat die brug oorspronkelijk niet met de fietser in het achterhoofd gemaakt is. Dat het onmogelijk zou zijn geweest om een aanpassing te maken lijkt me straf.
Maar goed, het kalf is verdronken en we zullen met de gevaarlijke situatie moeten leven. Dit wil niet zeggen dat met eenvoudige middelen de situatie niet veiliger gemaakt kan worden : rekening houdend met de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorziening 4.1.3. zou een maximum snelheid voor het wegverkeer in deze situatie (trouwens ook op de hellingen) zelfs voor een enkelrichting aanliggend fietspad lager moeten zijn dan 50km/h. Helaas is samen met de brugdek vernieuwing de maximum snelheid ook opgetrokken naar 70km/h. Zeker met de omlegging wegens de werken in de Rechtstraat komen er grotere aantallen fietsers over de brug in de Klokkestraat. Ook wordt een tussenstrook van 50cm tussen fietspad en rijweg aanbevolen.
Mits een visuele vernauwing met wegmarkeringen die ruimte maakt voor de scheiding van 50cm (en jawel, waarom de wegbreedte niet vernauwen tot 2x3m (?) (zoals in de bebouwde kom) met varkensruggen, en een snelheidsbeperking tot max 50km/h kan aan deze eisen tegemoet gekomen worden. Een gemeentelijk verbod voor bromfietsen klasse B om fietspaden te gebruiken zou eveneens helpen.
Gelieve deze aanbevelingen over te maken aan de bevoegde schepen.
Gelieve me op de hoogte te houden.
Met vriendelijke groeten,
.......
Geachte,
Na overleg kunnen wij u het volgende melden:
- De rijwegbreedte bedraagt nu al slechts 5,75 meter. Een verdere versmalling is gezien de functie van deze weg en het type verkeer dat er gebruik van maakt, niet mogelijk.
- Het lijkt ons niet opportuun om bromfietsers klasse B te verplichten zich te begeven tussen personenwagens en vrachtwagens.
Vriendelijke groeten,
.......
Geachte,
Bedankt voor je kennisgeving. Als, gezien de gegeven inrichting, aanbevolen wordt, door het vademecum voor fietsvoorzieningen, om op die plek de snelheid te minderen tot 50km/h (vb bebouwde kom uitbreiden tot achter de brug), volgt (zie onder, en dus ook uit een aanbeveling van de Minister in maart 2007) dat het aan te bevelen is om bromfietsen klasse B daar op het te smalle fietspad te vermijden, alsook in de volledige bebouwde kom. Kan je deze informatie doorsturen aan de Schepen aub ?
met vriendelijke groet,
Johan Goossens
(uit :http://www.fiets.irisnet.be/download/pv ... 130_nl.pdf
2) Wijzigingen in het verkeersreglement
Bernard Dehaye bespreekt een aantal regels dat in voege dreigt te treden
door het verlangen van Minister Landuyt om het verkeersreglement te
vereenvoudigen.
Ter herinnering:
Sedert 01/01/05 mogen bromfietsen klasse B geen gebruik maken van het
fietspad in de bebouwde kom en hebben ze het recht er gebruik van te
maken buiten de bebouwde kom.
De minister wil voortaan bromfietsen klasse B toelaten op fietspaden van
wegen waar de maximum toegelaten snelheid 50 km/u is en hen
verplichten op het fietspad te rijden op wegen waar de toegelaten snelheid
hoger is dan 50 km/u. De hoofdreden die de Minister hiervoor aanhaalt is
het feit dat er rond een aantal grote steden in Vlaanderen ringwegen lopen
die uitgerust zijn met heel brede fietspaden waar een vorm van
gemeenschappelijk gebruik door fietsen en bromfietsen mogelijk is.
Minister Landuyt heeft deze beslissing getroffen zonder enig overleg met
de betrokken verenigingen. Hij verontschuldigt zich hiervoor en stelt voor
vóór 1 maart een nota te versturen naar de gemeenten met de
aanbeveling bromfietsen klasse B het gebruik van het fietspad te
verbieden in de bebouwde kom d.m.v. verkeersborden. Gevolg hiervan zal
evenwel zijn dat de wegbeheerders nog meer verkeersborden zullen
moeten plaatsen.)
.......
wordt vervolgd
Klokkestraat
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De bestaande spoorbrugbreedte en fietspaduitkragingen maakt het onmogelijk om hier een breder fietspad te creëren.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
......
Beste wegbeheerder,
Dank u wel voor uw prompte behandeling. Ik snap ook wel dat die brug oorspronkelijk niet met de fietser in het achterhoofd gemaakt is. Dat het onmogelijk zou zijn geweest om een aanpassing te maken lijkt me straf.
Maar goed, het kalf is verdronken en we zullen met de gevaarlijke situatie moeten leven. Dit wil niet zeggen dat met eenvoudige middelen de situatie niet veiliger gemaakt kan worden : rekening houdend met de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorziening 4.1.3. zou een maximum snelheid voor het wegverkeer in deze situatie (trouwens ook op de hellingen) zelfs voor een enkelrichting aanliggend fietspad lager moeten zijn dan 50km/h. Helaas is samen met de brugdek vernieuwing de maximum snelheid ook opgetrokken naar 70km/h. Zeker met de omlegging wegens de werken in de Rechtstraat komen er grotere aantallen fietsers over de brug in de Klokkestraat. Ook wordt een tussenstrook van 50cm tussen fietspad en rijweg aanbevolen.
Mits een visuele vernauwing met wegmarkeringen die ruimte maakt voor de scheiding van 50cm (en jawel, waarom de wegbreedte niet vernauwen tot 2x3m (?) (zoals in de bebouwde kom) met varkensruggen, en een snelheidsbeperking tot max 50km/h kan aan deze eisen tegemoet gekomen worden. Een gemeentelijk verbod voor bromfietsen klasse B om fietspaden te gebruiken zou eveneens helpen.
Gelieve deze aanbevelingen over te maken aan de bevoegde schepen.
Gelieve me op de hoogte te houden.
Met vriendelijke groeten,
.......
Geachte,
Na overleg kunnen wij u het volgende melden:
- De rijwegbreedte bedraagt nu al slechts 5,75 meter. Een verdere versmalling is gezien de functie van deze weg en het type verkeer dat er gebruik van maakt, niet mogelijk.
- Het lijkt ons niet opportuun om bromfietsers klasse B te verplichten zich te begeven tussen personenwagens en vrachtwagens.
Vriendelijke groeten,
.......
Geachte,
Bedankt voor je kennisgeving. Als, gezien de gegeven inrichting, aanbevolen wordt, door het vademecum voor fietsvoorzieningen, om op die plek de snelheid te minderen tot 50km/h (vb bebouwde kom uitbreiden tot achter de brug), volgt (zie onder, en dus ook uit een aanbeveling van de Minister in maart 2007) dat het aan te bevelen is om bromfietsen klasse B daar op het te smalle fietspad te vermijden, alsook in de volledige bebouwde kom. Kan je deze informatie doorsturen aan de Schepen aub ?
met vriendelijke groet,
Johan Goossens
(uit :http://www.fiets.irisnet.be/download/pv ... 130_nl.pdf
2) Wijzigingen in het verkeersreglement
Bernard Dehaye bespreekt een aantal regels dat in voege dreigt te treden
door het verlangen van Minister Landuyt om het verkeersreglement te
vereenvoudigen.
Ter herinnering:
Sedert 01/01/05 mogen bromfietsen klasse B geen gebruik maken van het
fietspad in de bebouwde kom en hebben ze het recht er gebruik van te
maken buiten de bebouwde kom.
De minister wil voortaan bromfietsen klasse B toelaten op fietspaden van
wegen waar de maximum toegelaten snelheid 50 km/u is en hen
verplichten op het fietspad te rijden op wegen waar de toegelaten snelheid
hoger is dan 50 km/u. De hoofdreden die de Minister hiervoor aanhaalt is
het feit dat er rond een aantal grote steden in Vlaanderen ringwegen lopen
die uitgerust zijn met heel brede fietspaden waar een vorm van
gemeenschappelijk gebruik door fietsen en bromfietsen mogelijk is.
Minister Landuyt heeft deze beslissing getroffen zonder enig overleg met
de betrokken verenigingen. Hij verontschuldigt zich hiervoor en stelt voor
vóór 1 maart een nota te versturen naar de gemeenten met de
aanbeveling bromfietsen klasse B het gebruik van het fietspad te
verbieden in de bebouwde kom d.m.v. verkeersborden. Gevolg hiervan zal
evenwel zijn dat de wegbeheerders nog meer verkeersborden zullen
moeten plaatsen.)
.......
wordt vervolgd
Stop Fueling Around
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 6D0E4A477C) op volgende locatie :
Lintsesteenweg
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De boordstenen, die het niveauverschil veroorzaken, zullen weggenomen worden of vervangen worden door een beter overrijdbaar type.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
.......
Waarvoor alvast dank !
Lintsesteenweg
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De boordstenen, die het niveauverschil veroorzaken, zullen weggenomen worden of vervangen worden door een beter overrijdbaar type.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
.......
Waarvoor alvast dank !
Stop Fueling Around