Meldpunt fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Meldpunt fietspaden

#1 Bericht door marksje »

Aankondiging gevonden in het november-december 2007 nummer van "Uitweg" een tijdschrift over mobiliteit en verkeer van de Vlaamse Overheid.

Sinds 1 oktober kunt u de knelpunten op fietspaden melden via het "Meldpunt Fietspaden" op http://www.meldpuntfietspaden.be/
Het meldpunt is bedoeld om een abnormale toestand te signaleren, die een echt gevaar inhoudt voor fietsers en een dringende tussenkomst van de wegbeheerder vraagt. De melding gebeurt in vier eenvoudige stappen en duurt slechts enkele minuten. Het bericht wordt dan automatisch naar de bevoegde wegbeheerder doorgemaild, dat kan het Vlaamse Gewest, het provinciebestuur of het gemeentebestuur zijn.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#2 Bericht door Brechtix »

Voilà zie, 'k heb mijn burgerplicht eens gedaan.

De Keizerpoort. Het Guantanamo der Fietsers.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#3 Bericht door quattrovelootje »

Ik ook, wel eens benieuwd of het effectief iets zal uithalen.
Vanuit mijn werk klaag ik al jaren bepaalde onveilige toestanden/fietspaden aan, maar daar wordt nauwelijks op gereageerd (lees = niet). Er zijn verschillende wegbeheerders en daar blijkt zo goed als geen communicatie tussen te zijn ....

Tihamér -mag gelukkig op de rijbaan rijden met z'n vm :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

allewedertje schreef:Tihamér -mag gelukkig op de rijbaan rijden met z'n vm :wink:
Ikke ook, maar doe dat maar eens op het zijvak van de A12 Boom - Wilrijk.
Dus, tegen 15 à 18 per uur over een fiets(=lees 'hobbel') pad langs de in en uitritten van SKM, Ikea, brico,......... en dikwijls zwaar in remmen voor loslopende auto's. :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

JefS schreef: Ikke ook, maar doe dat maar eens op het zijvak van de A12 Boom - Wilrijk.
Dus, tegen 15 à 18 per uur over een fiets(=lees 'hobbel') pad langs de in en uitritten van SKM, Ikea, brico,......... en dikwijls zwaar in remmen voor loslopende auto's. :twisted:
soms worden dergelijk hobbelwegen omzeild met een andere weg die dan wel enkele kms langer is, maar minder hobbelig, waarmee het kwa tijd dikwijls niet veel uitmaakt... dat is de reactie van velem VM'rs voor jou.

omzeilen is natuurlijk niet altijd voor de hand liggend he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#6 Bericht door Duckjibepete »

Mechelen kruispunt Koningin Astridlaan met Leopoldstraat. Levensgevaarlijk want twee rijvakken naar links die je moet volgen en één dat naar rechts gaat waar je niet naartoe moet... je moet dus in het midden van drie rijvakken met de fiets naar links want er is gewoon niks voor fietsers voorzien... Gemeld!

En onmiddelijk bevestigingsmail gekregen! Nu nog zien of er wat gebeurd in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op za 10 nov 2007, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef »

spruitje schreef:soms worden dergelijk hobbelwegen omzeild met een andere weg die dan wel enkele kms langer is, maar minder hobbelig, waarmee het kwa tijd dikwijls niet veel uitmaakt... dat is de reactie van velem VM'rs voor jou.
omzeilen is natuurlijk niet altijd voor de hand liggend he
Das just het probleem, de goede effen weg is de verbindingsweg tussen industrie en autosnelweg, daar voel ik me soms nog minder veilig. :?
Ikheb wel een sluip-omweg tussen de velden. Nu is die terug doenbaar daar de mais weg is. Dan zien de overtreders van 'plaatselijk verkeer' dat er iets afkomt.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

FE7B01069A
6D0E4A477C
1355FC67D1
C355C65AC7
ED0CFDA9E6
1B1E08D779

en ikke curieus
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#9 Bericht door quattrovelootje »

crash-quest-dummy schreef:FE7B01069A
6D0E4A477C
1355FC67D1
C355C65AC7
ED0CFDA9E6
1B1E08D779 en ikke curieus
Amai, ik heb het eerst maar met ééntje geprobeerd. Daar heb ik nog steeds geen bevestigingsmail van ontvangen, dus tja ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#10 Bericht door kleintje »

Wat ik altijd verwonderlijk vind is het opruimen van de restanten van een verkeersaccident door het onder de mat van ons wegensysteem te vegen: het fietspad.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#11 Bericht door quattrovelootje »

kleintje schreef:Wat ik altijd verwonderlijk vind is het opruimen van de restanten van een verkeersaccident door het onder de mat van ons wegensysteem te vegen: het fietspad.
Als dat dan nog echt ONDER het fietspad zou worden geveegd ipv erop zou het nog niet half zo erg zijn. Zelf let ik er uiteraard altijd op dat dergelijke restanten worden verwijderd zoals het hoort : door de Brandweer of de takeldienst die daarvoor zijn uitgerust. Het valt me wel op dat collega-fietsers er ook op letten dat er niks op het fietspad wordt geveegd, terwijl niet-fietsende collega's daar geen punt van schijnen te maken ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

alle collega's op de fiets !
Stop Fueling Around

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#13 Bericht door Frank II »

in de Gazet van Antwerpen stond er een artikel over het meldpunt met een foto als voorbeeld (smalle fietspad in beton naast de baan Antwerpen - Turnhout te Schilde). Wel dit is het stuk dat ik regelmatig fiets van en naar het werk. Op de foto ziet het er nog meer be-angstigend uit dan ik het al ervaren heb. Vooral bussen van De Lijn hebben de gewoonte om rakelings met de dubbelgelede bussen langs het fietspad te scheren.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : FE7B01069A) op volgende locatie :

Klokkestraat
Duffel
Antwerpen

Melden we u het volgende :

De bestaande spoorbrugbreedte en fietspaduitkragingen maakt het onmogelijk om hier een breder fietspad te creëren.

Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
......
Beste wegbeheerder,

Dank u wel voor uw prompte behandeling. Ik snap ook wel dat die brug oorspronkelijk niet met de fietser in het achterhoofd gemaakt is. Dat het onmogelijk zou zijn geweest om een aanpassing te maken lijkt me straf.
Maar goed, het kalf is verdronken en we zullen met de gevaarlijke situatie moeten leven. Dit wil niet zeggen dat met eenvoudige middelen de situatie niet veiliger gemaakt kan worden : rekening houdend met de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorziening 4.1.3. zou een maximum snelheid voor het wegverkeer in deze situatie (trouwens ook op de hellingen) zelfs voor een enkelrichting aanliggend fietspad lager moeten zijn dan 50km/h. Helaas is samen met de brugdek vernieuwing de maximum snelheid ook opgetrokken naar 70km/h. Zeker met de omlegging wegens de werken in de Rechtstraat komen er grotere aantallen fietsers over de brug in de Klokkestraat. Ook wordt een tussenstrook van 50cm tussen fietspad en rijweg aanbevolen.

Mits een visuele vernauwing met wegmarkeringen die ruimte maakt voor de scheiding van 50cm (en jawel, waarom de wegbreedte niet vernauwen tot 2x3m (?) (zoals in de bebouwde kom) met varkensruggen, en een snelheidsbeperking tot max 50km/h kan aan deze eisen tegemoet gekomen worden. Een gemeentelijk verbod voor bromfietsen klasse B om fietspaden te gebruiken zou eveneens helpen.

Gelieve deze aanbevelingen over te maken aan de bevoegde schepen.
Gelieve me op de hoogte te houden.

Met vriendelijke groeten,
.......
Geachte,



Na overleg kunnen wij u het volgende melden:

- De rijwegbreedte bedraagt nu al slechts 5,75 meter. Een verdere versmalling is gezien de functie van deze weg en het type verkeer dat er gebruik van maakt, niet mogelijk.

- Het lijkt ons niet opportuun om bromfietsers klasse B te verplichten zich te begeven tussen personenwagens en vrachtwagens.



Vriendelijke groeten,
.......
Geachte,

Bedankt voor je kennisgeving. Als, gezien de gegeven inrichting, aanbevolen wordt, door het vademecum voor fietsvoorzieningen, om op die plek de snelheid te minderen tot 50km/h (vb bebouwde kom uitbreiden tot achter de brug), volgt (zie onder, en dus ook uit een aanbeveling van de Minister in maart 2007) dat het aan te bevelen is om bromfietsen klasse B daar op het te smalle fietspad te vermijden, alsook in de volledige bebouwde kom. Kan je deze informatie doorsturen aan de Schepen aub ?

met vriendelijke groet,
Johan Goossens

(uit :http://www.fiets.irisnet.be/download/pv ... 130_nl.pdf

2) Wijzigingen in het verkeersreglement
Bernard Dehaye bespreekt een aantal regels dat in voege dreigt te treden

door het verlangen van Minister Landuyt om het verkeersreglement te

vereenvoudigen.

Ter herinnering:

Sedert 01/01/05 mogen bromfietsen klasse B geen gebruik maken van het

fietspad in de bebouwde kom en hebben ze het recht er gebruik van te

maken buiten de bebouwde kom.

De minister wil voortaan bromfietsen klasse B toelaten op fietspaden van

wegen waar de maximum toegelaten snelheid 50 km/u is en hen

verplichten op het fietspad te rijden op wegen waar de toegelaten snelheid

hoger is dan 50 km/u. De hoofdreden die de Minister hiervoor aanhaalt is

het feit dat er rond een aantal grote steden in Vlaanderen ringwegen lopen

die uitgerust zijn met heel brede fietspaden waar een vorm van

gemeenschappelijk gebruik door fietsen en bromfietsen mogelijk is.

Minister Landuyt heeft deze beslissing getroffen zonder enig overleg met

de betrokken verenigingen. Hij verontschuldigt zich hiervoor en stelt voor

vóór 1 maart een nota te versturen naar de gemeenten met de

aanbeveling bromfietsen klasse B het gebruik van het fietspad te

verbieden in de bebouwde kom d.m.v. verkeersborden. Gevolg hiervan zal

evenwel zijn dat de wegbeheerders nog meer verkeersborden zullen

moeten plaatsen.)
.......
wordt vervolgd
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 6D0E4A477C) op volgende locatie :

Lintsesteenweg
Duffel
Antwerpen

Melden we u het volgende :

De boordstenen, die het niveauverschil veroorzaken, zullen weggenomen worden of vervangen worden door een beter overrijdbaar type.

Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
.......
Waarvoor alvast dank !
Stop Fueling Around

Plaats reactie