KarelJ

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

lek

#16 Bericht door KarelJ »

Vanavond lek gereden met de racefiets in the middle of nowhere :(

Ik ga mijn verdere vragen stellen in het beginnersforum, materiaal & techniek, ...
tenzij hier nog iemand iets te zeggen heeft over de Seiran, ...


Als ik uiteindelijk over ga tot de aankoop van een ligfiets zal ik uiteraard hier een statusupdate geven

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Challenge Hurricane

#17 Bericht door KarelJ »

Vorige week 2 heel leuke gebeurtenissen meegemaakt:
- ik ben papa geworden van een flinke zoon Jeroen
- ik heb een aantal dagen voor de geboorte van mijn zoon een Challenge Hurricane tweedhands aangeschaft.

Waarom is het nu toch uiteindelijk een Hurricane geworden in plaats van een hoge racer?
Ik ben een testrit gaan doen en de Hurricane was echt mijn ding...
Bijkomende redenen: de testrit was met een Hurricane die in de buurt te koop stond. (Zo moet ik niet (2 maal) naar Nederland voor die Challenge Distance, die volgens mij ook een goede koop geweest zou zijn (de fiets staat nog steeds te koop voor de geïnteresseerden); de fiets werd verkocht door een echte fietsfanaat (toffe gast!!) die heel goed zorg draagt van zijn fietsen; ik kreeg er nog wat extra's bij (reservebinnenbanden, vlaggetje, bandenlichters, toptas, drinkbussen), de buitenbanden waren nog maar de week ervoor vernieuwd, ...

Eerste bevindingen (wel nog maar 35 km mee gereden verspreid over 4 ritten): leuke en snelle fiets, ik moet dringend eens schoenen en plaatjes gaan halen om op die combi-pedalen te rijden (ik voel echt de spieren van mijn bovenbenen na een ritje zonder inklikken), reeds 1 maal in stilstand "gevallen" (voet en hand aan de grond moeten zetten) -> ik naderde verkeerslichten en zag dat het bijna groen ging worden (tegenliggers kregen rood), ik was voldoende vertraagd, maar had er rekening moeten mee houden dat de fietsers die voor mij aan de lichten stonden niet onmiddellijk gingen vertrekken bij groen licht :shock: ik probeerde dus om nog traag verder te rijden om niet weer de voetjes aan de grond te moeten zetten, pedaal draaien en aanzetten (met een hoop wagens rondom mij), maar door het late vertrekken van de fietsers voor mij had ik dus te veel snelheid verloren om nog mijn evenwicht te bewaren :)
Ik vond het wel heel sportief van de wagens achter mij dat ze rustig bleven wachten tot ik weer vertrokken was (zonder claxoneren of tussenwringen)

Als ik wat meer ervaring opgedaan heb en in staat ben om wat grotere afstanden af te leggen, dan post ik wel verdere ervaringen en dan ga ik wel eens een tourtocht meerijden

De ligfietser

#18 Bericht door De ligfietser »

proficiat aan de nieuwe mama en papa

tof dat je gekozen hebt voor een degelijke Hurricane

veel plezier met beide nieuwtjes

(en als de baby te veel huilt, dan ga je gewoon een toertje rijden)

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#19 Bericht door BartC »

Proficiat !!

Jij hebt het andersom gedaan... Ik heb mijn stinger een paar dagen na de geboorte van ons dochtertje gekocht. Ik betrouwde het niet zo kort voor de bevalling.

Als je er nu stabiel genoeg op kan rijden kan je hem meenemen in een draagdoek... aangezien een kinderkar nog niet zal gaan zo jong.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#20 Bericht door karien »

een dikke bravo aan mama en papa..

goede fietskeuze ook..
alé ik ben toch nog altijd verzot op mijn hurri..
veel fietsplezier gewenst..
en slapende nachten ook.. :wink:

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

meer ervaringen

#21 Bericht door KarelJ »

Ondertussen heb ik al eens een ritje van 46km afgelegd met een belabberd gemiddelde (22 km/uur en veel te hoge gemiddelde hartslag), maar goed, blijkbaar lag dit aan te weinig druk in de banden (kleine 3 bar, ik had beter moeten controleren voor het vertrekken), te slechte conditie, een valling die aan het zoeken was (en ondertussen uitgebroken is) en vele omleidingen die slecht aangeduid stonden, waardoor ik telkens mocht vertragen, stoppen, keren, ...

Gisteren ben ik schoenen + plaatjes gaan halen voor op de combipedalen, maar door nu ziek te zijn, zal de testrit nog enkele dagjes op zich laten wachten.

Tot nu toe nog steeds tevreden van de fiets... (van de toptas iets minder, maar daar zal ik een aparte draad voor openen bij materiaal & techniek)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#22 Bericht door Edje »

ik heb met de stinger altijd gereden met een plankje onder de tas, is perfect, niets eronder is inderdaad met hamsterkaken rijden ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane

#23 Bericht door lmoens »

KarelJ schreef:Vorige week 2 heel leuke gebeurtenissen meegemaakt:
- ik ben papa geworden van een flinke zoon Jeroen
- ik heb een aantal dagen voor de geboorte van mijn zoon een Challenge Hurricane tweedhands aangeschaft.
2 keer proficiat.

ik ben ook hurri-rijder en fiets regelmatig langs het kanaal van Gent - Deinze - Kortrijk.

Als ik het nog eens op voorhand plan zet ik het op last minute, kunnen we misschien samen eens een ritje maken, als je het wil met zo'n ouwe natuurlijk (mijn dochters moeten ongeveer zo oud zijn als uw vrouw.)
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#24 Bericht door fred101060 »

Ach een vader en een ligfietser een mooie combinati

Rijdt zelf hurricane en mango of omgekeerd, ben ook vader 2x zelfs


Groet van Fred die de mango naar Dronten heeft gebracht de Blok
www.kingstar.nl
mijn sponsor

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane

#25 Bericht door KarelJ »

Allen bedankt voor de toffe reacties tot nu toe

Ondertussen nog steeds met valling, maar toch weer een ritje gemaakt gisteren in het donker (jawel ook langs het kanaal Kortrijk-Deinze-Gent)

De verlichting die nu op het stuur staat, zal vooraan op de kader moeten komen. Ik heb nog een bezemsteel liggen die ik bij mijn schoonvader eens ga gaan verzagen binnenkort om iets te maken zoals op:
http://www.leonwubbe.com/vouwligfiets
lmoens schreef:ik ben ook hurri-rijder en fiets regelmatig langs het kanaal van Gent - Deinze - Kortrijk.

Als ik het nog eens op voorhand plan zet ik het op last minute, kunnen we misschien samen eens een ritje maken, als je het wil met zo'n ouwe natuurlijk (mijn dochters moeten ongeveer zo oud zijn als uw vrouw.)
Graag
ik hou het forum in de gaten...
Je bent maar zo oud als je je voelt, zeggen ze hier altijd, dus leeftijd maakt niet uit.
Ik vrees zelfs dat ik problemen zal hebben om je te kunnen volgen.
Ik ben nog ligfietsbenen aan het kweken, de conditie is maar matig momenteel en ik moet toch nog steeds wennen aan de Hurricane, maar het gaat toch steeds beter.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#26 Bericht door KarelJ »

Het is een tijdje geleden dat ik nog op het forum geweest ben...

Ondertussen heb ik een "ESGE Twee beenstandaard" gemonteerd op de Hurricane:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1147

Een twee beenstandaard (pikkel) kan ik iedereen aanbevelen.

Het is nu namelijk mogelijk om mijn fiets te laten rusten op het voorwiel + de standaard of op het achterwiel + de standaard.

Zo is het bij pech onderweg gemakkelijk om b.v. voor de fiets te gaan staan, de fiets op het voorwiel + standaard te laten rusten, met de handen de trappers rond te draaien + te schakelen aan het stuur, met het achterwiel enkele cm in de lucht...

Verder heb ik nu inderdaad verlichting gemonteerd vooraan op de fiets.

Ik heb nog maar ongeveer 600 km gereden op een half jaar tijd, ik hoop het aantal kilometers in de lente + zomer fiks de hoogte in de drijven

update: nog vergeten vermelden
Ik heb mij ook een weber mlite vlaggenstok verlichting gekocht:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1410

Tot nu toe ben ik daar wel tevreden over. Ik had eerst de vrees dat dat lampje niet mooi naar achteren ging gericht blijven op de vlaggenstok, maar tot nu toe is het lampje mooi blijven zitten

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

drake alleweder

#27 Bericht door KarelJ »

Gisteren ben ik bij Jonathan de drake alleweder gaan ophalen.

Jonathan, nogmaals bedankt voor de goede ontvangst, het was leuk om eens een aantal andere modellen uit te proberen en als we beiden eens meer tijd hebben, dan wil ik die flevotrike wel eens proberen onder de knie te krijgen.
De condor is echt niet voor mij, veel te hoog!!

Na een terugrit van 105 km met de alleweder op de aanhangwagen naar Merelbeke (om aanhangwagen terug bij mijn schoonouders achter te laten), ben ik 's avonds dan naar huis gereden met de alleweder (24 km).

Die eerste rit van 24 km beviel goed, al bij al wel maar een gemiddelde van 22 km/uur, maar goed, de kruissnelheid lag toch al meestal rond de 26 km/uur en ik heb mij geamuseerd.
Bergop (drie bruggen vanuit kwasi stilstand) was nog niet echt ideaal (12 km/uur) en ik sluit mij aan bij het rijtje dat beweert dat voor velombielen terug andere spieren aangesproken worden ten opzichte van andere ligfietsen. Ik dacht dat ik door de vele km's met de hurricane de afgelopen weken beter conditioneel ging voorbereid zijn...
Hoewel ik er wel moet bij zeggen dat ik gerust nog een eindje zou kunnen doorgefietst hebben na die eerste 24 km, maar 's avonds waren er nog andere plannen.

Vandaag geen last van de beenspieren, wel wat pijn aan de armen opzij (blijkbaar wat gekneusd door de zijranden van de alleweder, ik moet nog eens bekijken hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst)
Deze morgen het tellertje op 0 (eigenlijk op 24) gezet en eventjes de neus van de alleweder verwijderd om de 2e lamp terug aan te sluiten (de bedrading was losgekomen). Daarna met het nodige gevloek toch de truc gevonden om de neus terug te monteren :)

Wat moet er nu nog gebeuren?
- claxon monteren (erbij gekregen van Jonathan, maar de oude defecte claxon is momenteel nog gemonteerd)
- bel monteren (ik hoop die claxon niet te veel te gebruiken, wat een hels geluid!!)
- knipperlicht installatie monteren (ook los erbij gekregen)

Met het hermonteren van de voorderailleur ga ik voorlopig eventjes wachten

Voor de rest staat de fiets in topconditie (klaar voor vele km's) en de beschildering is in het echt nog mooier dan op foto :D

Ondertussen heb ik mijn avatar aangepast (ik heb de avatar van de drake alleweder van Jonathan gekregen)

Binnenkort volgen (normaal gezien) wel wat foto's

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#28 Bericht door Jef »

Veel succes met je alleweder!
KarelJ schreef:Vandaag geen last van de beenspieren, wel wat pijn aan de armen opzij (blijkbaar wat gekneusd door de zijranden van de alleweder, ik moet nog eens bekijken hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst)
Gewoon met de armen buiten, ellebogen over de rand, rijden stuurtje los op de buik laten liggen. Zééér ontspannen. :wink:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#29 Bericht door KarelJ »

De foto's zullen nog eventjes moeten wachten, het weer is te slecht en het gras staat te lang voor een mooie fotoshoot.

Ondertussen heb ik vorig weekend mijn eerste klapband gehad (rechtervoorwiel).
Ik was nog 12 km van huis toen ik plots een luide knal hoorde, ik ben onmiddellijk gestopt en ben na het uitstappen mijn wieldoekje gaan zoeken (lag een 20-tal meter terug in de berm).
Dat moet er door de klapband afgevlogen zijn.

Toen ik de binnen- en buitenband wou vervangen door de reserveexemplaren (1 van de voordelen van een velomobiel - je kan dat allemaal meenemen), kwam ik tot de constatatie dat het kogelkopje dat zich bevindt tussen het plaatje aan het wiel en de stang die naar het stuur gaat, niet langer aan die laatste stang verbonden was (de schroefdraad was nochtans niet beschadigd).

Ik weet niet of de klapband veroorzaakt is door het wiel dat stuurloos werd of omgekeerd.

Ik had niet het juiste materiaal bij om dat ter plaatse op te lossen, dus heb ik maar de velomobieltaxi van dienst gebeld (dankuwel Els, mijn fantastische vrouw). Blijkbaar past een alleweder in een Renault Kangoo, welliswaar met het achterwiel buiten de Kangoo

Terwijl ik daar tijdens het wachten op mijn taxi ter plekke nog een poging deed om alles hersteld te krijgen (de band was snel vervangen) kwamen nog een aantal mensen kijken uit hun huizen wat die knal veroorzaakt had en er was zelfs een redelijk oude man die een praatje kwam maken en onmiddellijk begon dat problemen aan de fiets onderweg niet leuk zijn. Ik vond dat wel tof dat deze man wist dat het een fiets was, dit in tegenstelling tot de wielertoerist die ik eerder die dag tegenkwam op het fietspad langs de R4 (ring Gent) die aan het trainen was achter een scooter maar mij wel toeriep dat ik daar niet mocht rijden, dat het een "velobaan" was... :D

Ik heb nog geen tijd gehad om alles terug te bevestigen en om een uitrolproef te gaan doen om de alleweder terug uit te lijnen (die nu zeker nodig zal zijn), hopelijk lukt dit dit weekend (vandaag en morgen moet ik rusten van de dokter, maar hopelijk ben ik dit weekend al wat beter/gezonder)

Ik ben wel blij dat ik die panne niet 10 km eerder gehad heb, anders ging het een lange wandeling langs de Schelde worden + lag mijn wieldoekje bijna gegarandeerd in de Schelde.

Wat hebben we vandaag (ok, vorige zondag) geleerd? 1. Eerst nog eens beter bekijken welk materiaal ik allemaal moet meenemen voor ik nog eens een tocht onderneem, zodat ik onderweg ook dergelijke problemen kan oplossen... 2. Als je een voorwiel wilt verwijderen, dan mag de fiets niet op de (hand)rem staan, dat wist ik nochtans al, maar ik moest het toch nog eens ondervinden :D

jonathan

#30 Bericht door jonathan »

en ik maae zweten als ik het lees :shock:

die kogelkop is beginnen draaien duidelijk, alleweders hebben dat iets makkelijker dan andere fietsen.

Plaats reactie