Maximale woonwerk afstand
Ik heb nog wat uitleg gevonden op de website van de fietsersbond.
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... umber=1648
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... umber=1648
Hoeveel sneller is een ligfiets dan een gewone fiets?
Kees Bakker, consumentenvoorlichter Fietsersbond:
Dat hangt sterk van het type ligfiets af en waar je het mee vergelijkt.
Sam Wittingham heeft in oktober 2001 een snelheid gehaald van 129 km/h. Dat was in een gestroomlijnde sigaar waarbij de snelheid gemeten werd over een stuk van 200m en Sam een vlakke aanloop had van vele kilometers.
Het werelduurrecord staat op naam van Lars Teutenberg en is 81 km/h. Ter vergelijking het officië racefiets werelduurrecord van Chris Boardman is net iets minder dan 50 km/h.
Als je met een racefiets zo'n 35 km in een uur kunt fietsen dan kun je met een snelle ligfiets met een zithoogte van 40cm ongeveer 39 km/h fietsen, met een lage racer 41 km/h en als je daar een staartpunt op zet 45 km/h. Met de snelste praktische ligfiets, de quest, kun je dan tegen de 50 km in een uur fietsen.
-
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
- Postcode: 9800
- Fiets: Ice Sprint X
- Locatie: Deinze
- Contacteer:
Ik weet niet of het hier al aan bod gekomen is (heb nog niet zo veel op het forum kunnen lezen de laatste weken), maar op radio 1 zijn/waren ze ook op zoek naar mensen die met de fiets serieuze afstanden afleggen voor woon werk verkeer:
http://www.radio1.be/programmas/pepi/919235/
Ik moet het toegeven: daar zitten straffen mannen en vrouwen tussen (o.a. leraar geschiedenis die al meer dan 30 jaar 54 km enkel rit (dus meer dan 100 totaal) naar het werk doet elke dag)
Petje af
Bij mij bleef het vorig jaar bij maximaal 2 keer per week ongeveer 100 km per dag woonwerkverkeer en dat was mentaal, fysiek en kwa tijd meer dan genoeg. Ik mocht al niks anders gepland hebben 's avonds (en de avond voordien, want dan moest ik extra vroeg slapen)
Nu sinds anderhalve week is het 32 km per dag (Deinze -> Gent-Sint-Pieters). Vanaf Gent neem ik de trein naar Aalst momenteel
http://www.radio1.be/programmas/pepi/919235/
Ik moet het toegeven: daar zitten straffen mannen en vrouwen tussen (o.a. leraar geschiedenis die al meer dan 30 jaar 54 km enkel rit (dus meer dan 100 totaal) naar het werk doet elke dag)
Petje af
Bij mij bleef het vorig jaar bij maximaal 2 keer per week ongeveer 100 km per dag woonwerkverkeer en dat was mentaal, fysiek en kwa tijd meer dan genoeg. Ik mocht al niks anders gepland hebben 's avonds (en de avond voordien, want dan moest ik extra vroeg slapen)
Nu sinds anderhalve week is het 32 km per dag (Deinze -> Gent-Sint-Pieters). Vanaf Gent neem ik de trein naar Aalst momenteel
- Jef
- chauffeur
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
- Postcode: 2610
- Fiets: Optima Lynx
- Locatie: Wilrijk
- Contacteer:
Daar kan ik volledig inkomen. Ik doe nu 70km per dag (2 * 35) en dat vraagt idd enige plannig binnen het gezin. Vroeg op = vroeg naar bed. Alles naar het w.e. verschuiven enz., maar het plezier om nog vroeger dan sommige collega's thuis te geraken op file-rijke dagen is toch groter. En ook het genieten van de natuur in de vroege ochtend, gewoon zaaaalig.KarelJ schreef:Bij mij bleef het vorig jaar bij maximaal 2 keer per week ongeveer 100 km per dag woonwerkverkeer en dat was mentaal, fysiek en kwa tijd meer dan genoeg. Ik mocht al niks anders gepland hebben 's avonds (en de avond voordien, want dan moest ik extra vroeg slapen)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.
hahahaKarelJ schreef:Jonathan
Ik denk dat je wel veel kans maakt.
Ik ken eigenlijk geen studenten die echt ver met de fiets rijden (behalve jou dan) om naar de les te gaan.
Studenten die korte afstanden met de auto afleggen om naar de les te gaan, die ken ik jammer genoeg wel...
ik ook, 3km met de auto vanop hun 500€ per maand kot....
-
- Helper
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
- Postcode: 3012
- Fiets: HP Scorpion (trike)
- Locatie: Wilsele (Leuven)
- Contacteer:
Op een van mijn trajecten heb ik denk ik een mooi voorbeeld te hebben van het verschil tussen fiets en auto in verstedelijkt gebied zoals rond Leuven:
Met de fiets 10 km in 30 minuten = 20 km/h gemiddeld
Met de auto 10 km in 20 minuten = 30 km/h gemiddeld
Op het eerste zicht lijkt de auto sneller MAAR toch kies ik voor de fiets WANT met de fiets doe ik er ALTIJD 30 minuten over. Met de auto varieert het tussen de 20 minuten in ideale omstandigheden en 30 à 40 minuten als het drukker is.
Let wel: die 20 minuten met de auto is zonder parkeerproblemen!!
Reken maar op 5 à 10 minuten extra dan ofwel een dure parkingrekening
Met de fiets kom ik alleen te laat als ik te laat vertrokken ben of pech heb onderweg. Met andere woorden door te fiets te gebruiken heb ik een veel regelmatiger leven!!!!
Ik heb het dan nog niet over minder stress en meer concentratievermogen tijdens de dag door te fietsen i.p.v. auto te rijden.
O ja, die 20 km/h gemiddeld is met de tweezitkinderkar achter mijn driewielligfiets en twee 30-liter fietstassen.
Met het kinderzitje erop en twee 30-liter fietstassen is het 23km/h gemiddeld.
Zonder het zitje en maar 1 30-liter fietstas is het 25 km/h gemiddeld.
Als je woon-werk traject 30-40 km is en dat is met de fiets 1h15-1h30 en met de auto 30 minuten en je wil 's avonds tijd voor andere dingen dan denk ik dat de auto het meest geschikt is. Maar hier in Vlaams-brabant doe je met de auto geen 40 km in 30 minuten, of het is 's nachts om 3h00 op de E40
In en rond Leuven ben je volgens mijn gevoel vlotter met de fiets als het minder dan 10 km is. Met een betere fietsinfrastructuur zou de actieradius van de fiets groter zijn. Geloof me, aan 35 km/h op betonklinkers fietsen of aan 35 km/h op asfalt fietsen is een wereld van verschil in moeite en comfort. En je mag raden wat ze leggen als ze de fietspaden rond Leuven vernieuwen en wat ze leggen als de autowegen rond Leuven vernieuwen
Als je 15-20 km/h fietst dan geeft betonklinker of asfalt niet zoveel verschil zullen ze denken (als de betonklinkers niet scheef liggen tenminste ).
De prioriteit lijkt nog altijd eerst auto, dan bus, dan geparkeerde auto's en als er dan nog plaats over leggen ze nu ook een fietspad i.p.v. enkel een voetpad. Wat een vooruitgang!
{Sorry, het sarcasme druipt er weer van af}
Kortom om de lange afstanden met de fiets te doen moet de weginfrastructuur zeer goed zijn.
Anders ben je een pak trager met de fiets dan met de auto.
In ieder geval als je voor de fiets kiest, dan raad ik aan om te kijken naar de fietsinfrastructuur op je woon-werk route en ook of er douches en/of kleedkasten aanwezig zijn op je werk.
Om het type ligfiets te kiezen is, zoals eerder gezegd in deze post, uitproberen de beste manier.
En inderdaad je spieren moeten zich aanpassen aan de andere manier van fietsen! Niet teleurgesteld zijn van je snelheid de eerste keren dat je ligfietst, dat komt wel, geen paniek
Met de fiets 10 km in 30 minuten = 20 km/h gemiddeld
Met de auto 10 km in 20 minuten = 30 km/h gemiddeld
Op het eerste zicht lijkt de auto sneller MAAR toch kies ik voor de fiets WANT met de fiets doe ik er ALTIJD 30 minuten over. Met de auto varieert het tussen de 20 minuten in ideale omstandigheden en 30 à 40 minuten als het drukker is.
Let wel: die 20 minuten met de auto is zonder parkeerproblemen!!
Reken maar op 5 à 10 minuten extra dan ofwel een dure parkingrekening
Met de fiets kom ik alleen te laat als ik te laat vertrokken ben of pech heb onderweg. Met andere woorden door te fiets te gebruiken heb ik een veel regelmatiger leven!!!!
Ik heb het dan nog niet over minder stress en meer concentratievermogen tijdens de dag door te fietsen i.p.v. auto te rijden.
O ja, die 20 km/h gemiddeld is met de tweezitkinderkar achter mijn driewielligfiets en twee 30-liter fietstassen.
Met het kinderzitje erop en twee 30-liter fietstassen is het 23km/h gemiddeld.
Zonder het zitje en maar 1 30-liter fietstas is het 25 km/h gemiddeld.
Als je woon-werk traject 30-40 km is en dat is met de fiets 1h15-1h30 en met de auto 30 minuten en je wil 's avonds tijd voor andere dingen dan denk ik dat de auto het meest geschikt is. Maar hier in Vlaams-brabant doe je met de auto geen 40 km in 30 minuten, of het is 's nachts om 3h00 op de E40
In en rond Leuven ben je volgens mijn gevoel vlotter met de fiets als het minder dan 10 km is. Met een betere fietsinfrastructuur zou de actieradius van de fiets groter zijn. Geloof me, aan 35 km/h op betonklinkers fietsen of aan 35 km/h op asfalt fietsen is een wereld van verschil in moeite en comfort. En je mag raden wat ze leggen als ze de fietspaden rond Leuven vernieuwen en wat ze leggen als de autowegen rond Leuven vernieuwen
Als je 15-20 km/h fietst dan geeft betonklinker of asfalt niet zoveel verschil zullen ze denken (als de betonklinkers niet scheef liggen tenminste ).
De prioriteit lijkt nog altijd eerst auto, dan bus, dan geparkeerde auto's en als er dan nog plaats over leggen ze nu ook een fietspad i.p.v. enkel een voetpad. Wat een vooruitgang!
{Sorry, het sarcasme druipt er weer van af}
Kortom om de lange afstanden met de fiets te doen moet de weginfrastructuur zeer goed zijn.
Anders ben je een pak trager met de fiets dan met de auto.
In ieder geval als je voor de fiets kiest, dan raad ik aan om te kijken naar de fietsinfrastructuur op je woon-werk route en ook of er douches en/of kleedkasten aanwezig zijn op je werk.
Om het type ligfiets te kiezen is, zoals eerder gezegd in deze post, uitproberen de beste manier.
En inderdaad je spieren moeten zich aanpassen aan de andere manier van fietsen! Niet teleurgesteld zijn van je snelheid de eerste keren dat je ligfietst, dat komt wel, geen paniek
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.
- Beinsberger E
- Kopman
- Berichten: 728
- Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
- Postcode: 3621
- Locatie: Rekem
- Contacteer:
maximale woonwerk afstand
Ik rij 40 km enkel Rekem - Kleine Brogel, dit wil zeggen klimmen uit de maasvallei naar het kempisch plateau, ik rij gemiddeld 1u45 naar mijn werk, terug naar huis gaat iets vlotter door iets meer berg af, mijn snelste tijd terug naar huis is 1u20. Ik vind dit goed genoeg met FAW veel sneller gaat het niet, ik rij zo 6 a 7000 km per jaar
- Vital
- Road Runner
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
- Postcode: 3680
- Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
- Locatie: Maaseik
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Ik rij eenmaal per week naar school (100km enkel) met de faw of heel soms de waw. Wel om 3u30 opstaan wat het meteen voor mij te vermoeiend maakt om meerdere dagen na mekaar te doen. Pittig detail, Op mijn totale rit van thuis tot werk en terug ben ik met de Waw sneller dan de combinatie trein/tram!
Happiness is not a destination, it is a way of life
hey vital,Vital schreef:Ik rij eenmaal per week naar school (100km enkel) met de faw of heel soms de waw. Wel om 3u30 opstaan wat het meteen voor mij te vermoeiend maakt om meerdere dagen na mekaar te doen. Pittig detail, Op mijn totale rit van thuis tot werk en terug ben ik met de Waw sneller dan de combinatie trein/tram!
mijn woonwerk is momenteel 62km enkel, ik doe dit maandag, woensdag en vrijdag. Zo kan je optimaal recupereren.
J.
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- Beinsberger E
- Kopman
- Berichten: 728
- Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
- Postcode: 3621
- Locatie: Rekem
- Contacteer:
- Beinsberger E
- Kopman
- Berichten: 728
- Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
- Postcode: 3621
- Locatie: Rekem
- Contacteer: