Proefrit met de Versatile

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

Proefrit met de Versatile

#1 Bericht door Ligchris »

Ik heb onlangs enkele uren met de Versatile van Stefaan kunnen fietsen, waarvoor eeuwige dank! Zeer gastvrije ontvangst trouwens!

Het heeft even geduurd, wegens drukke einde-schooljaar periode, maar hier zijn eindelijk mijn "bevindingen":

- Opvallend mooie fiets, mooie lijn, mooie afwerking
- Spiegels: zeer vlot bij te stellen; ze staan wel wat dichtbij, met als gevolg dat het net is of ik scheel kijk. Als ik echter kijk met slechts 1 oog, dan heb ik wel een beter zicht
- Handvatten: veel beter en comfortabeler dan die van de Waw
- Fietscomputer: positief dat alle meetwaardes tegelijk op het schermpje staan; ik mis wel een cadans-aanduiding; blijkbaar (website) bestaat die echter in optie
- Zeer propere afwerking van de fiets, ook binnenin; ketting is volledig afgeschermd doordat de binnenbehuizing er is rondgewerkt
- Voldoende bagageruimte achter het stoeltje om mijn rugzak die ik gebruik bij het pendelen op te bergen. Stefaan vertelde me dat hij er ook veel boodschappen kan stockeren naast en achter het stoeltje.
- Stoeltje – zweet: zeer comfortabel, weinig zweet op de rug, opvallend veel minder dan met mn oude Flevobike. Wel te veel om bv een mooi hemd of mooie t-shirt te dragen in de Versatile
- Piep: lachwekkend als toeter en volgens mij totaal niet hoorbaar, laat staan efficient
- Omdat ik me nog wat zorgen maak om mn knieen, heb ik niet te fel gefietst. Gedurende de dag betert het gevoel in mn knieen echter opvallend.
- voeten hoog ==> niet genoeg bloed naar de benen? Misschien door te lage belasting?
- Ik heb op momenten het gevoel dat er niet voldoende bloed naar mn benen gaat, misschien juist omdat ik bewust niet snel probeer te fietsten?
- Remmen: zeer goed, de fiets stopt op zeer korte afstand. De remhandles zijn ook beter dan die van de Waw, waar ik weinig “pak” op had (omdat ze zo klein zijn?) en dus niet goed kon remmen
- Schakelen: draaien aan het rechterhandvat is makkelijk; bij het schakelen naar een hogere snelheid even een zeer lage cadans, zoals Stefaan me voor de rit al had gezegd
- Niet echt stil in de “kooi”, maar wel veel minder lawaai dan in de Waw
- Veel “beziens”: veel mensen zijn zeer enthousiast over de fiets en spreken je spontaan aan; dit is nog veel sterker dan met mn oude Flevobike, die natuurlijk veel minder spectaculair is
- Ik had op momenten de indruk dat de lucht die ik inademde niet veel zuurstof bevatte. Is dit veroorzaakt door de Schelde waar ik naast fietste (er stond een bries die over de rivier in mijn richting woei) of was het de lucht van binnen in de kooi die ik rook? Vergeten te bespreken met Stefaan. Als het het laatste is, dan vraag ik me af of dat effect niet nog erger gaat zijn met het dakje en het bijhorende schermpje (de fiets van Stefaan heeft geen dakje)
- Verlanglijstje van zaken die niet als optie worden aangeboden:
o Pols-bandjes, bevestigd bovenaan aan de handvatten, zodat de armen kunnen “rusten”
o Andere toeter
o Led-verlichting ipv de standaard-verlichting van de Versatile

Ik heb ondertussen ook een Versatile besteld bij De Ligfietsshop. Nog 364 nachtjes slapen ;-)
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#2 Bericht door Bjorn »

Ik begrijp uit je berichtje dat je 2 velomobielen met elkaar vergelijkt WAW VS Versatile (zijn de enige die vernoemd worden)

en je op volgende punten de versatile verkiest boven de WAW
Ligchris schreef:
1) - Handvatten: veel beter en comfortabeler dan die van de Waw

2) - Remmen: zeer goed, de fiets stopt op zeer korte afstand. De remhandles zijn ook beter dan die van de Waw, waar ik weinig “pak” op had (omdat ze zo klein zijn?) en dus niet goed kon remmen


zoals reeds in verschillende threads gezegd is de voorkeur van een velomobiel geheel persoonlijk en wil ik hier ook geen afbreuk aan doen.

Ik wil enkel mee geven dat ik ik vind dat bovenstaande punten zeer makelijk kunnen opgelost worden bij de WAW.

Als je hierover Dries(fietser.be) inlicht ben ik er zeker van dat hier een oplossing voor kan gevonden worden naar je persoonlijke voorkeur.

En het kan nooit geen kwaad om een beetje chauvinistisch te zijn :)


Toch veel succes en plezier met de versatile

Grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Bjorn schreef:Als je hierover Dries(fietser.be) inlicht ben ik er zeker van dat hier een oplossing voor kan gevonden worden naar je persoonlijke voorkeur.

En het kan nooit geen kwaad om een beetje chauvinistisch te zijn :)
Wel, laten we evenwel niet vergeten dat WAW en Versatile eigenlijk twee heel verschillende velomobielen zijn en dat er eigenlijk geen sprake hoeft te zijn van enige tegenstelling maar wel van afweging. Ongetwijfeld ben ik als "Versatilist" een beetje vooringenomen, maar ik draag de WAW zeker geen kwaad hart toe. Integendeel zelfs!

Toen Chris bij me langs kwam, hebben we het daar al over gehad: WAW en Versatile gedragen zich tegenover elkaar als een degelijke stationwagen tegenover een flitsende sportwagen. Twee heel verschillende velomobieltypes die ongetwijfeld elk hun specifiek publiek aanspreken. Dat vind ik juist een rijkdom in de velomobielwereld. Nu, mijn inziens heeft de Versatile een paar stappen voor op de WAW wat bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid betreft. Instapgemak. Volledig afgesloten ketting, wat onderhoudsgemak alsook netheid inhoudt. Heel veel bagageruimte.
Ligchris schreef:- Ik had op momenten de indruk dat de lucht die ik inademde niet veel zuurstof bevatte. Is dit veroorzaakt door de Schelde waar ik naast fietste (er stond een bries die over de rivier in mijn richting woei) of was het de lucht van binnen in de kooi die ik rook? Vergeten te bespreken met Stefaan. Als het het laatste is, dan vraag ik me af of dat effect niet nog erger gaat zijn met het dakje en het bijhorende schermpje (de fiets van Stefaan heeft geen dakje)
Eerlijk gezegd komt me dit een beetje vreemd voor. Met een dergelijk gevoel werd ik nog niet geconfronteerd. Als ik me niet vergis, is zuurstofarme lucht trouwens zwaarder. Misschien werd je adem gewoon wat afgesneden door de tegenwind. Ik weet niet echt wat er aan de hand is of was.

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#4 Bericht door Ligchris »

eeuwige reiziger schreef:laten we evenwel niet vergeten dat WAW en Versatile eigenlijk twee heel verschillende velomobielen zijn
De nagel op de kop: ik ben op zoek naar een 365-dagenfiets, zodat ik met eender welk weertype met de fiets naar 't werk kan gaan (of andere verplaatsing met de fiets kan doen zonder me zorgen te maken over het weer). Hierin zijn meerdere aspecten belangrijk dan alleen de remhandles en de al dan niet afgeschermde fietsketting. Een 365-dagenversie van de Waw laten maken? Waarom dan niet gewoon een Versatile bestellen?

Snelheid is natuurlijk ook belangrijk, maar dan let ik ook op de "algemeen gemiddelde snelheid". De tijd die nodig is om de fiets te onderhouden en om me proper te maken na een fietsrit (douchen, kettingsmeer van mn been afwassen, omkleden) haalt mn algemeen gemiddelde snelheid (niet echt een kernachtige term, maar ik vind niks beters) naar beneden.
Bovendien zal een 365-dagen Waw niet de snelheid halen van een "echte" Waw.

Ook ga ik zelden recreatief (en dus snel?) fietsen. Ik doe gewoon veel verplaatsingen met de fiets omdat ik het voor vele verplaatsingen een veel logischer vervoermiddel vind dan de auto. Alleen jammer van dat weer - en daar komt die 365-dagenfiets lonken.

Chauvinisme als criterium? Dat was één van de redenen waarom ik eerst een Waw heb geprobeerd ;-)
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#5 Bericht door WFvN »

Ligchris schreef:De nagel op de kop: ik ben op zoek naar een 365-dagenfiets, zodat ik met eender welk weertype met de fiets naar 't werk kan gaan (of andere verplaatsing met de fiets kan doen zonder me zorgen te maken over het weer).
Daarvoor kan je eigenlijk gewoon elke velomobiel nemen.
Hierin zijn meerdere aspecten belangrijk dan alleen de remhandles en de al dan niet afgeschermde fietsketting. Een 365-dagenversie van de Waw laten maken? Waarom dan niet gewoon een Versatile bestellen?

Snelheid is natuurlijk ook belangrijk, maar dan let ik ook op de "algemeen gemiddelde snelheid". De tijd die nodig is om de fiets te onderhouden en om me proper te maken na een fietsrit (douchen, kettingsmeer van mn been afwassen, omkleden) haalt mn algemeen gemiddelde snelheid (niet echt een kernachtige term, maar ik vind niks beters) naar beneden.
Tja, daar heb je denk ik wel een belangrijk punt. Ik ben momenteel een Versatilerijder (bijna 2 jaar). Ik heb daarvoor 3,5 jaar ervaring met een Alleweder. De volledig weggewerkte ketting van de Versatile betekent dat ik m'n broek helemaal schoon houd in tegenstelling tot de Alleweder.
Over een jaar of 3 zal ik een Quest in ontvangs kunnen nemen. Ik zit dan weer met een blootliggende ketting. Ik ben aan het overwegen om daar een oplossing voor te bouwen: gewoon een zelfgemaakte kettingkast om de ketting.

Maar waarom dan niet een Versatile? Tja, lang wikken en wegen. Meer dan de afgeschermde ketting speelt mee. Vorige keer was het een nek-aan-nek-race waarbij de Versatile gewonnen heeft (niet qua snelheid uiteraard). Deze keer wil ik eens de Quest rijden, ook omdat mijn fietsgebruik wat veranderd is. Het is altijd keuzes maken.
Bovendien zal een 365-dagen Waw niet de snelheid halen van een "echte" Waw.
Hoezo dat?
Ook ga ik zelden recreatief (en dus snel?) fietsen. Ik doe gewoon veel verplaatsingen met de fiets omdat ik het voor vele verplaatsingen een veel logischer vervoermiddel vind dan de auto. Alleen jammer van dat weer - en daar komt die 365-dagenfiets lonken.

Chauvinisme als criterium? Dat was één van de redenen waarom ik eerst een Waw heb geprobeerd ;-)
Ach, met dat ge-emmer tussen Vlaanderen en Wallonië zal mogelijk Wallonië ooit bij Frankrijk gaan horen en zullen Vlaanderen en Nederland misschien wel samen gaan; hebben jullie ineens veel méér velomobielen om chauvinistisch mee te doen (en wij natuurlijk ook een mooi model extra of mogelijk 2: WAW en Bries) ;)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#6 Bericht door Ligchris »

Hoi Wilfred! Leuk dat je op mn bericht reageert! Ik ben sinds enige tijd met veel belangstelling je blog aan het lezen. Ik ben er bijna door ;-) (21 april 2007).
WFvN schreef:
Bovendien zal een 365-dagen Waw niet de snelheid halen van een "echte" Waw.
Hoezo dat?
Dat lijkt me toch zo: gewicht door de extra onderdelen, zoals bv de kettingkast, grotere bagageruimte, Rohloffnaaf - want minder onderhoud -, trekhaak voor mn boodschappenkar, ...

Nederland en Vlaanderen samen? Mmmmh, als er dan in Vlaanderen ook zo'n fiets-snelwegen komen (of hoe noemen jullie die comfortabele brede fietspaden, helemaal onafhankelijk van de autowegen?), dan ben ik voor! ;-)
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#7 Bericht door paulheyndrickx »

Ligchris schreef: De tijd die nodig is om de fiets te onderhouden en om me proper te maken na een fietsrit (douchen, kettingsmeer van mn been afwassen, omkleden) haalt mn algemeen gemiddelde snelheid (niet echt een kernachtige term, maar ik vind niks beters) naar beneden.
Bovendien zal een 365-dagen Waw niet de snelheid halen van een "echte" Waw.
Een eindje kettingbuis maakt de waw niet minder "echt", maar het lost het kettingsmeerprobleem wel op en het haalt de snelheid niet drastisch naar beneden.
Zweten doe je altijd wanneer je pittig door fietst, maar traag ( < 25 km/u) fietsen kan ook. Je zweet minder en ook dan heb je toch nog profijt van de stroomlijn. Bij kouder weer zet je de kap erop zodat je neus en oren er niet af vallen. Bovendien verbetert de kap de stoomlijn.
Blijven dan nog de kassei-stroken die je op de weg kan tegenkomen. Als je woon-werktraject er ruim van voorzien is kan je beter een andere mobiel dan de waw kiezen.
Er zijn verschillende bezoekers aan dit forum, waaronder ondergetekende, voor wie de waw echt wèl een 365-dagen fiets is.

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#8 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Proficiat met je bestelling, Chris.
Ik rij nu al meer dan 3 jaar met de versatile (nr. 7). Inderdaad een onderhoudsarme fiets. Zeker nu ik er de marathon plus banden op heb zitten. Nog geen enkele keer lek gereden. Volgens bepaalde velomobielrijders zouden ze meer dan 10.000 km meegaan.
Dat dakje is zeker de moeite waard. Maar let op met het ruitje. Het dampt gemakkelijk aan. Als je het dan toch neemt om het opspattend water op de kap uit je ogen te houden, bevestig het dan met velcro noppen of iets dergelijks (gaten in de kap moet je weer waterdicht krijgen) en zo kan er een weinig lucht onderdoor om het aandampen te voorkomen.

Een vraagje: waarom niet 'even' op de 'Bries' gewacht?
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#9 Bericht door WFvN »

Ligchris schreef:Dat lijkt me toch zo: gewicht door de extra onderdelen, zoals bv de kettingkast, grotere bagageruimte, Rohloffnaaf - want minder onderhoud -, trekhaak voor mn boodschappenkar, ...
Goed, de Versatile heeft heel wat zaken maar ook daar moeten dingen op gemonteerd worden. En wat betreft het gewicht: de WAW kan nog heel wat onderdelen extra krijgen voordat hij het gewicht van de Versatile heeft.
Nederland en Vlaanderen samen? Mmmmh, als er dan in Vlaanderen ook zo'n fiets-snelwegen komen (of hoe noemen jullie die comfortabele brede fietspaden, helemaal onafhankelijk van de autowegen?), dan ben ik voor! ;-)
:) Ik zou ook graag kunnen zeggen dat wij de lekkerste bieren ter wereld hebben ;)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#10 Bericht door Edje »

wilfried en zijn er meer als 5 he zijn er op dit moment 1307 ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#11 Bericht door rik »

paulheyndrickx schreef:
Er zijn verschillende bezoekers aan dit forum, waaronder ondergetekende, voor wie de waw echt wèl een 365-dagen fiets is.
Klopt, hier zit er nog zo ééntje! (update - speciaal voor Wouter een 366-dagen fiets! :P )
Wat betreft de bagageruimte zou je er nog van staan kijken wat er allemaal in een waw kan.
Toch wens ik je (natuurlijk) veel succes met je versatile, het is een pracht van een velomobiel.
Laatst gewijzigd door rik op zo 01 jul 2007, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

hmz 365-dagen fiets... dan vraag ik me in stilte af waar je mee fietst op 29 februari tijdens een schrikkeljaar, gnagnagna...
enerzijds ben ik jaloers, maar anderzijds heb ik ervan geproefd een aangezien het puur recreatief is dat ik fiets vind uik het een beetje jammer die schonen dure velomobiel in de garage te laten staan, das één van de belangerijkste redenen dat ik em uiteindelijk heb verkocht.
zonder ver commentaar mijnentwege,
af en toe mis ik het en achteraf heb ik dan des te meer plezier met de hurri of de jester... al begint er langzamerhand goesting te komen om de jester te gaan vervangen door een andere toerfiets. langzaam he !!
maar dat is een ander onderwerp

in ieder geval veel fun en succes gewenst met je bestelling. hopelijk hoef je er niet te lang op te wachten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#13 Bericht door Ligchris »

Hoi Bruno, bedankt voor de tip ivm de Marathon Plus banden - zolang lekvrij kunnen rijden is een belangrijk voordeel - en ivm het ruitje. Beide tips zijn genoteerd voor binnen een jaar ;-)
Ik heb wel ergens gelezen dat Marathon Racer weinig grip hebben bij nat wegdek, hoe zit dat met de Marathon Plus?

Waarom niet gewacht op de Bries? Wel, een van de nadelen (sorry, Waw-rijders!) van de Waw vond ik het lawaai in de kooi, zelfs zonder de "kap". Van Brecht had ik begrepen dat lawaai-reductie niet echt een doel was bij het ontwerp van de Bries. Ik was na mn proefrit met de Waw een beetje "slecht gehumeurd" (ik heb dat altijd met lawaai, van bv een diesel "op ralentie" krijg ik hoofdpijn). Ik heb nog getwijfeld om te wachten tot er een huur-Bries beschikbaar is, maar ik kon niet meer wachten... :-)
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

Marathon plus (geen probleem met grip) is een totaal andere band tov de marathon racer. je hebt zelf een brede en smalle versie
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

Re: Proefrit met de Versatile

#15 Bericht door Bjorn »

WFvN schreef::) Ik zou ook graag kunnen zeggen dat wij de lekkerste bieren ter wereld hebben ;)

:) ;) en toch als je in het buitenland komt vind je overal Heiniken en minder Belgische bieren hoewel algemeen geweten is dat Belgische bieren inderdaad tot de beste van de wereld behoren.

Is dit dan ook het geval voor Belgische velomobielen , of zie ik dit verkeert ? :P
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Plaats reactie