Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kurt
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 22:19
Contacteer:

Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

#1 Bericht door kurt »

Ik ben 1m98 en van plan een trike te kopen. Op wat moet ik letten en heeft er iemand een voorstel/ervaring?

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Zeker letten op waarvoor de trike moet dienen. Veel bagage of is het juist snelheid in de vrije tijd? Wat voor wegen kom je tegen, vlakke wegen en snelheid vragen een zéér laag model, zitten er regelmatig hobbels in de wegen en heb je veel bagage op trekking tochten dan kies je beter een iets hoger-van-de-grond model.
En zéér belangrijk, doe zoveel mogelijk testritten met verschillende modellen. Wat voor de één prachtig is kan voor de ander een waar marteltuig zijn.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

de gekende ligfietswinkels (www.ligfiets.be en www.tim.be) hebben elk minimum één trike staan die je kan testen, huren weet ik niet.
wij www.fietser.be kan je alvast de trice van ice huren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

#4 Bericht door Edje »

kurt schreef:Ik ben 1m98 en van plan een trike te kopen. Op wat moet ik letten en heeft er iemand een voorstel/ervaring?
Voornamelijk zien dat neusbuis lang genoeg is, ICE trikes zeker opletten, ze zijn ontworpen tot 1,87m

Ik weet dat mijn catrike nog steeds bij de overnemer is deze is zeker in orde voor de grotere medemens, ben zelf 1,95. Hij heeft te koop gestaan misschien is contact opnemen met catrikejovi op dit forum. trike is nu bijna 2 jaar oud.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

Toevallig staat hij vandaag terug op ligfiets de catrike speed.

Te koop
Catrike Speed - 2005
3x9 X.0 Sram, lange boom, Stelvio Race, aankoop 07-2005 via Engeland, factuur beschikbaar 2100 € (prijs te bespreken)
Lokatie: Kampenhout, België
Van: Johan Vandekeere, e-mail, (11-6-2007)

Dit is een koopje indien je een snelle trike zoek gewicht - 13 kg, dit fietske is perfect in orde. nieuw prijs 3190 €
Bijlagen
5.JPG
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

kurt
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 22:19
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

#6 Bericht door kurt »

Na mijn recente hernia operatie ben ik terug actief op zoek, heeft iemand nog tips of zijn er nieuwe ontwikkelingen?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

#7 Bericht door Wouter D »

welkom trug, veel beterschap, er zijn recente ontwikkelingen, ice heeft zijn modellen vernieuwd, één ervan kan je gaan testen in gent bij fietser.be, er staat een scorpion te test bij de ligfiets in gent, ik denk ook een haze, en misschien al een azub, maar dat laatste ben ik niet zeker
verder eens informeren bij A-bikes of ze trikes binnen hebben voor het ogenblik
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
siegfried
Supporter
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 21:37
Postcode: 3512
Fiets: Catrike Speed '05
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

#8 Bericht door siegfried »

kurt schreef:Na mijn recente hernia operatie ben ik terug actief op zoek, heeft iemand nog tips of zijn er nieuwe ontwikkelingen?
uit eigen Catrike Speed ervaringen (sportief, licht, weinig comfort, onplooibaar) :
- comfort: achtervering / groter (26") wiel / mogelijkheid tot brede banden (big apple), lijken me vereist voor iemand met rugklachten. Een ongeveerde trike met 20" achterwiel en band smaller dan 40mm kan *behoorlijk* tegenvallen bij slecht wegdek.
- transporteerbaarheid: een onplooibare trike is moeilijk te transporteren, tenzij je een remorque/ camionette / grote stationwagen hebt. Anders blijf je vaak "rond de kerktoren" rijden. (niet dat daar iets mis mee is)
-breedte: met de Catrike (80cm breed) kan ik zonder afremmen tussen 98% vd fietspadpaaltjes door (leuk!), doe daar enkele cm's bij en het wordt gauw vervelend.
-verstelbaarheid zithoek: lijkt me een plus
-kostprijs opties: kijk niet enkel naar de basisprijs, vergelijk de prijzen van een volledig uitgeruste fiets, je zou verbaasd zijn wat spatborden, tassen, bagagedragers, fietscomputerhouders,... kunnen kosten.

Als je voor nieuw gaat, denk ik niet dat je voor allround gebruik en prijs/kwaliteit beter zal vinden dan een ICE Sprint. Tweedehands hangt af van welke deal je kan doen.
Catrike -happiness is just around the corner- Speed
http://www.limburgseliggers.be

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn eerste ligfiets(trike)

#9 Bericht door Edje »

siegfried schreef:uit eigen Catrike Speed ervaringen (sportief, licht, weinig comfort, onplooibaar) :
- comfort: achtervering / groter (26") wiel / mogelijkheid tot brede banden (big apple), lijken me vereist voor iemand met rugklachten. Een ongeveerde trike met 20" achterwiel en band smaller dan 40mm kan *behoorlijk* tegenvallen bij slecht wegdek. De ene kan er beter tegen dan de andere mijn rug wilt geen vering, dus dat is iets dat je echt moet uit testen. Ik zou zelfs gaan voor een 28 race wieltje, als je hem niet gaat gebruiken voor zware ladingen mee te vervoeren- transporteerbaarheid: een onplooibare trike is moeilijk te transporteren, tenzij je een remorque/ camionette / grote stationwagen hebt. Anders blijf je vaak "rond de kerktoren" rijden. (niet dat daar iets mis mee is)
-breedte: met de Catrike (80cm breed) kan ik zonder afremmen tussen 98% vd fietspadpaaltjes door (leuk!), doe daar enkele cm's bij en het wordt gauw vervelend.
-verstelbaarheid zithoek: lijkt me een plus
-kostprijs opties: kijk niet enkel naar de basisprijs, vergelijk de prijzen van een volledig uitgeruste fiets, je zou verbaasd zijn wat spatborden, tassen, bagagedragers, fietscomputerhouders,... kunnen kosten.

Als je voor nieuw gaat, denk ik niet dat je voor allround gebruik en prijs/kwaliteit beter zal vinden dan een ICE Sprint. Tweedehands hangt af van welke deal je kan doen.
Klopt inderdaad een trike kost geld, en haal heel lage prijzen in de verkoop, dus zeker rekening mee houden, de mooi extratje tikken heel hard aan de vortex ging van 2800 € basis naar 3400 op dit moment.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie