Reinigen van een ketting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#31 Bericht door Patriek »

Mag ik een elementje toevoegen aan de discussie ?
Mijn schoonvader (zijn devies was : "een beetje vet is geen verlet") beweerde indertijd bij hoog en bij laag dat een ketting goed gesmeerd kon worden met grafietpoeder. Zijn er onder de liggers mensen met ervaring op dat vlak ? Ik kan me wel voorstellen dat je bij gebruik van grafiet beter zelf je was slaat thuis ...
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#32 Bericht door lmoens »

Patriek schreef:Mag ik een elementje toevoegen aan de discussie ?
Mijn schoonvader (zijn devies was : "een beetje vet is geen verlet") beweerde indertijd bij hoog en bij laag dat een ketting goed gesmeerd kon worden met grafietpoeder. Zijn er onder de liggers mensen met ervaring op dat vlak ? Ik kan me wel voorstellen dat je bij gebruik van grafiet beter zelf je was slaat thuis ...
Dat grafiet waar het over gaat is een smeermiddel (vet) waar zeer fijn koolstofpoeder in vermengd is. Koolstof heeft het voordeel dat het reducerend (dus anti-roest) werkt.
Het dateert eigenlijk uit de tweede helft van de jaren 70. Het was te verkrijgen als vet maar het was ook een van de eerste smeermiddelen in spuitbusvorm. Het gaf inderdaad een goed resultaat maar was een enorm vuile troep.
De populariteit is beginnen tanen met de doorbraak van de teflonspray.
Ik was bijna vergeten dat het bestond.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#33 Bericht door marksje »

lmoens schreef:
Patrick Pevenage schreef:Ik heb nog nooit olie weten oplossen in iets. Olie drijft boven, en je mag in die zelfgemaakte substantie roeren tot het einde van je dagen, maar dat geraakt niet 'opgelost'. Vandaar komt het woord 'oliedom'. Er valt niets mee te beginnen.
100% fout.
olie drijft inderdaad boven op water maar .....
Wel even off-topic qua ketting reinigen maar : olie lost inderdaad niet op in water doch ooit (vele jaren terug) tijdens een bezoek aan een technische school vertelde men ons dat de koelvloeistof, gebruikt bij freesmachines, een mengeling van "olie en water" is ! Hoe wordt dat dan gefixt ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#34 Bericht door Frank II »

olie in water is een zeer fijne dispersie van miniscule oliedruppeltjes in water. Het wordt ook emulsie genoemd.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#35 Bericht door crash-quest-dummy »

waarmee moet je je ketting smeren zonder het milieu te belasten (kocht een busje smeermiddel bij de fietsenzaak voor droge toepassingen (binnenkant VM), maar daar staan van die vieze ikoontjes op) ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#36 Bericht door Tjorque »

crash-quest-dummy schreef:waarmee moet je je ketting smeren zonder het milieu te belasten (kocht een busje smeermiddel bij de fietsenzaak voor droge toepassingen (binnenkant VM), maar daar staan van die vieze ikoontjes op) ?
de kettingolie van Rohloff is biologisch afbreekbaar...

en mijn café fiets, die smeer ik met zonnebloemolie ;)
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#37 Bericht door Tjorque »

marksje schreef: Wel even off-topic qua ketting reinigen maar : olie lost inderdaad niet op in water doch ooit (vele jaren terug) tijdens een bezoek aan een technische school vertelde men ons dat de koelvloeistof, gebruikt bij freesmachines, een mengeling van "olie en water" is ! Hoe wordt dat dan gefixt ?
Da's een speciale olie die heel gemakkelijk emulgeert... Au contraire van de meeste andere olien en vetten...
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

franske
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 20 apr 2007, 21:03
Contacteer:

#38 Bericht door franske »

Voor de mountainbike maak ik de ketting maandelijks schoon, dmv wasbenzine en het apparaatje met de borsteltjes. Daarna wordt hij ingespoten met kettingspray van Kroonoil (ooit eens gekocht, was eigenlijk bedoeld voor kettingoverbrengingen in de zware industrie, maar werkt volgens mij perfect voor fietskettingen. Als je het er op brengt schuimt het wat. De ketting een nacht laten staan en de volgende dag met een droge doek de overtollige olie eraf halen.
Mijn tandwielen en kettingen hebben bij marathon-ritten serieus afgezien, maar ik kreeg ze altijd goed schoon en na het smeren draaiden ze weer goed.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#39 Bericht door hugo »

Patrick Pevenage schreef:Hij doet 16.000 kilometer met twee kettingen. Ik doe 20.000 km met één ketting. Ik moet wel ergens bekennen dat mijn ketting onderweg niet zo erg gespannen staat zoals de zijne. Ik bedoel, ik doe het rustiger aan.
die wereldreizigers zijn geen "mooiweerfietsers"
bepaalde streken zijn erg stoffig met ook effekt op velgslijtage bvb
snachts staat de fiets niet binnen
enz
maw de omstandigheden zijn zwaarder

20.000 met één ketting ;
dat kunnen weinigen zeggen ...

Gast

#40 Bericht door Gast »

Hugo, daar moet ik je gelijk in geven i.v.m. vuilweerfietsers. Ik haal amper 1.000 km met dezelfde ketting en tandwielen op mijn ATB-fiets (hoe goed ik ook mijn best doe om dat te 'rekken').

Gebruikersavatar
Vasco
Junior
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 14:28
Contacteer:

#41 Bericht door Vasco »

Patriek schreef:Mag ik een elementje toevoegen aan de discussie ?
Mijn schoonvader (zijn devies was : "een beetje vet is geen verlet") beweerde indertijd bij hoog en bij laag dat een ketting goed gesmeerd kon worden met grafietpoeder. Zijn er onder de liggers mensen met ervaring op dat vlak ? Ik kan me wel voorstellen dat je bij gebruik van grafiet beter zelf je was slaat thuis ...
Ja, dat bestaat nog, er zijn ook liggers die het gebruiken. Het bestaat alleen nu niet meer uit vet met grafiet, maar het is een wax. Zoek maar eens op supreme black.
Tjorque schreef:
crash-quest-dummy schreef:waarmee moet je je ketting smeren zonder het milieu te belasten (kocht een busje smeermiddel bij de fietsenzaak voor droge toepassingen (binnenkant VM), maar daar staan van die vieze ikoontjes op) ?
de kettingolie van Rohloff is biologisch afbreekbaar...

en mijn café fiets, die smeer ik met zonnebloemolie ;)
Ik heb ook een flacon biologisch afbreekbare kettingolie, er staat alleen op de verpakking dat je het niet in de prullenbak mag gooien :S
No war, voer de zeekomkommer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#42 Bericht door Edje »

[quote="VascoIk heb ook een flacon biologisch afbreekbare kettingolie, er staat alleen op de verpakking dat je het niet in de prullenbak mag gooien :S[/quote]

Toch logisch he, da moet je in uwe hof kieperen :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#43 Bericht door marini »

die gewone potjes olie van de decatlon , zijn die afbreekbaar? er staat niks op over die dingen.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#44 Bericht door fcapri »

nog andere tips dan hier beschreven om een ketting proper te houden/reinigen? misschien dat er in de laatste 9jaar nog nieuwe innovaties zijn gemaakt?

@bicky: ge ziet dat oude topics nog gelezen worden hé :lol:

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#45 Bericht door Pleeboy »

De waxmiddelen (zoals supreme Black) zijn verder geëvolueerd, en werken zeer goed. Na het aanbrengen de alcohol wel laten verdampen zodat de wax zich hecht op de ketting. En anders wat vaker kuisen en oliën :)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie