Gestolen Hurricane uit bewaakte stalling Gent Sint Pieters

Meld hier als je fiets gestolen is.
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

Ik studeer nog op de universiteit in Gent, weet u waar ik mijn mountainbike van 2500euro kan zetten???Ik kan in gans Gent nergens terecht voor een veilige plaats te vinden. Daarom kies ik ook voor een ander (openbaar) vervoermiddel (zeer tot mijner spijt). Het is ook daarom dat er verschrikkelijke fietskrotten rondrijden in het stad (die ook een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid (zoals al enkele keren bewezen is bij serieuze ongevallen). En met een fiets van 100 euro zie ik mij nog niet 50km per dag afpedelen. Forenzen hebben geen enkele andere mogelijkheid dan de auto of de stampvolle trein en tram/bus. (tenzij men een fietsbewuste werkgever heeft die de nodige ruimte vrijhoud voor de fiets op een veilige manier te stallen)

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#17 Bericht door Dries »

Je kan in gans gent geen veilige plaats vinden? Ik woon al 10 jaar in Gent, van de naar schatting 15 fietsen die ik in die tijd had is er 1 gestolen die ik zonder slot tegen de gevel van een winkel had gezet, en 1 gestolen uit mijn garage die ik niet op slot had gedaan.
Als je geen veilige fiesparkeerplaats vindt moet je niet kakken op de fietsersbond, maar zelf naar de universiteitsverantwoordelijken stappen en vragen waar je je fiets kwijt kunt.
Ik heb ALTIJD een plaats gevonden waar ik mijn ligfietsen kwijt kon. Zelfs toen ik in Brussel studeerde, en ik kan u verzekeren dat die stad van een ander fietsonvriendelijk caliber is. (nochtans vind ik het zelf boeiend fietsen daar). Zelfs in de verschillende fabrieken waar ik gewerkt heb, zelfs bij de kleine KMO's en zelfs in de gang van het herenhuis waar ik een maandje een interim heb gedaan.

t'Is toch curieurs hoe werknemers de verantwoordelijkheid kunnen afschuiven op de werkgevers. Het is leuk natuurlijk als de voorzieningen goed zijn. Maar ook na 30km doen een deodorant en de wc's op het werk wonderen als je je wil omkleden. Bovendien, niemand verbied u om werk in de buurt van uw woonst te zoeken of om te gaan wonen in de buurt van uw werk.

Bij de verschillende dodenwakes waar ik aanwezig ben geweest was er zelden sprake van falende techniek. Wel van dode hoeken, ingewikkelde verkeerssituaties en mensen die blijkbaar niet echt aan het opletten waren (zowel de fietsers als de auto- of truckchauffeurs)

Gebruikersavatar
Cris
Belofte
Berichten: 143
Lid geworden op: di 14 okt 2003, 9:40
Postcode: 9850
Fiets: Geen ligfiets meer
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

2 uitersten

#18 Bericht door Cris »

Blijven die 2 hier op dit forum nu tegen elkaar kakken of hoe zit dat??? Pffff

Ga liever met mij morgenavond (in het onweer :cry: ) eens mee gaan fietsen met ...

MIJN NIEUWE LIGFIETS die ik morgen mag gaan ophalen!!!

Ik zou zeggen eindelijk :!:
Cris Claessens

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#19 Bericht door Dries »

en als wij nu graag kakken? het forum is groot genoeg, tmag ergens stinken.

Dries
actiegroep recht op schijterij

Gast

#20 Bericht door Gast »

ik heb al de universiteitverantwoordelijken aangschreven, en één voor één hebben ze tot mijner spijt moeten meedelen dat er geen bewaakte (of afgesloten) fietsstallingen aan de universiteit bestaan! Wat ik wel al gedaan heb is mijn ligfiets meegenome in de aula zelf, da lijkt mij de enige oplossing. Ik heb al voorgehad dat zelfs de wielen van men fiets gestolen worden (voorkant vastgemaakt aan het fietsenrek, achterwiel gestolen-> op klaarlichte dag gebeurd aan de bibliotheek aan de zuid). Als dat een wiel is van honderd euro is da wel een duure lol. De politie zou veel strenger moeten optreden tegen diefstallen en niet de regel hanteren van "als uwen velo gepakt is, pakt u dan nen andere". Mijn ervaring is dat ge uwen fiets niet langer dan drie minuten niet op slot mocht laten staan in de binnenstad.
"Bovendien, niemand verbied u om werk in de buurt van uw woonst te zoeken of om te gaan wonen in de buurt van uw werk." -> beetje lichtzinnig om dat te antwoorden vind ik zelf. Dat is een beetje een rechtstreekse aanval op de honderduizenden mensen die dagelijks naar hun werk moeten, en die meestal ten eerste geen geld hebben om iets in de buurt van hun werk te kunnen betalen, ten tweede een beetje rust willen hebben naast hun werk in de ozo stille en milieuvriendelijke stad. Denk dat u standpunt door weinig mensen gedeeld word. Nogmaals men is te bang voor de vrijheid van de auto te beperken. De fiets is geen prioriteit in het stadsbeleid, terwijl dit een van de voornaamste oplossingen kan bieden voor het mobiliteitsprobleem. Maar men moet eerst iets geven aan de mensen (fietsstallingen,fietscampagnes,...), en dan pas kunnen de mensen er gebruik van maken.

Gebruikersavatar
Cris
Belofte
Berichten: 143
Lid geworden op: di 14 okt 2003, 9:40
Postcode: 9850
Fiets: Geen ligfiets meer
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Juis

#21 Bericht door Cris »

Heeeeel juuuuuuust
Cris Claessens

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#22 Bericht door Dries »

stijn schreef: Nogmaals men is te bang voor de vrijheid van de auto te beperken.
Daar ben ik het dus volledig mee eens.
Alleen vrees ik dat het bijlange niet voldoende is om goede fietsvoorzieningen (paden, stallingen,...) te hebben om de mensen uit de auto te krijgen.
Mijn stelling is dus nog steeds: hoe meer fietsers die hun fiets gewoon dagelijks gebruiken, hoe meer er mee rekening gehouden wordt. en aan de fietsersbond zal het niet liggen, die hebben hier in Gent al teen en tander gedaan
en die keuze van de woonplaats: tis hard, maar in een stad heb je gewoon veel minder nood aan een auto dan in een dorp. of niet soms?

Gast

#23 Bericht door Gast »

Als een fietsenstalling betalend is, is de eigenaar verantwoordelijk voor de diefstal en genoodzaakt tot schadevergoeding. Al dan niet via een verzekering.

In het burgerlijk wetboek staat bij het verbintenissenrecht - contracten - dat hij die een 'zaak waarneemt', daarvoor verantwoordelijk is.

Weet een vergelijkend iets. Als je in een hotel verblijft is de hoteleigenaar verantwoordelijk voor als je bagage uit de kamer gestolen wordt.

Zitten er geen juristen in dit forum :?:

Gast

#24 Bericht door Gast »

de eigenaar die die fietsenstalling openhield is ondertusse wel al failliet. Naar wat ik van mensen gehoord heb, moest men wel een vrij serieuze vergoeding betalen , dus idd moet er dan toch ook een soort van verzekering zijn??

Dit weekend op het journaal gezien (ter gelegenheid van de week van vervoer), dat ze in brugge aan de rand van de stad fietsboxen gezet hebben met een parking naast. De fiets staat compleet afgesloten en zeeer veilig! Waarom kan dit niet in gent?? (gebrek aan creativiteit, gebrek aan geld, of gewoon gebrek aan een beleid?).

Ze zoeken nog altijd een nieuwe maatschappij voor de ondertussen half vervallen (on)bewaakte fietsstalling aan gent-st-p uit te baten. Mischien zou het stad Gent es kunne een "efforke" doen.

Volgens mij gaan zondag voor flikkendag er meer straten afgesloten worden dan voor de fietsdag vorige zondag. (dat was ook het commentaar van enkele (groene) leden van het stadsbestuur.

Ziezo ik heb weer es men hart gelucht :lol: :D

(en kwil vandejaar es ergens een deftige bewaakte plaats vinden voor mene fiets te zetten in gent, ben den trein beu ](*,) )

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

stijn schreef:Dit weekend op het journaal gezien (ter gelegenheid van de week van vervoer), dat ze in brugge aan de rand van de stad fietsboxen gezet hebben met een parking naast. De fiets staat compleet afgesloten en zeeer veilig! Waarom kan dit niet in gent?? (gebrek aan creativiteit, gebrek aan geld, of gewoon gebrek aan een beleid?).
Laat u niet misleiden. Dat was een propagandastunt voor de tv. In de praktijk is er weinig van aan. In Brugge zou men beter eens werken aan goede fietsenstallingen aan het station, want die zijn daar een regelrechte ramp: slecht ingericht en in bijzonder slechte staat.

Op die randparkings van Brugge wordt trouwens nauwelijks geparkeerd. Ter hoogte van de brug van Steenbrugge heeft men onlangs zo een pendelparking aangelegd. Meestal is die gewoon leeg. En als er al een auto staat is dat meestal een klant van de nabijgelegen Delhaize die op de supermarktparking geen plaatsje meer vond...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

stijn schreef:(en kwil vandejaar es ergens een deftige bewaakte plaats vinden voor mene fiets te zetten in gent, ben den trein beu ](*,) )
Misschien gewoon bij een particulier aankloppen? De vergelijking gaat misschien niet op, maar ik het al meermaals bij boeren mijn fiets gestald toen ik ergens ging wandelen.

Gast

#27 Bericht door Gast »

das een idee :roll: , kga daar es voor kijken

Gast

#28 Bericht door Gast »

Gelezen in een lokale krant hier.

In Waregem "is men van plan" om aan de achterkant van het station afgesloten fietsboxen te maken om de fietsen te beschermen.

Nu is dit een donkere zone waar het zeer gemakkelijk is om uw fiets "kwijt" te raken.

El stino kan er van meespreken want het is vlak aan zijn deur geloof ik.

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

#29 Bericht door El Stino »

yep, inderdaad, ik woon schuin tegenover die fietsenstalling.
Het probleem is dat je niet kan zien wat er binnen in die fietsenstalling gebeurt en vandalen of dieven het zo heel makkelijk krijgen.
Dat van die nieuwe fietsenstallingen klopt, maar het probleem is dat ze er al héél lang over praten, maar dat er in de praktijk (nog) niet veel van in huis komt.
Ooit kom het er waarschijnlijk wel van ... :roll:
Stijn VDM

Gast

#30 Bericht door Gast »

weet er iemand wie de nieuwe fietscoördinator in gent geworden is, vorige maand stond die job vrij op de site van stad gent.

Mischien nog es een voorstel: mischien kunne we es alle onze ideeën (hoe het fietsbeleid kan verbeterd worden?) in 1 brief samenzetten en overhandigen aan het stadbestuur. Ik zou daar wel graag men schouders onder zetten. Wat denken jullie daarvan?

Plaats reactie