Eigenlijk telt op de eerste plaats het gezond verstand, dat bij diegenen die in Gent de verkeersborden bepalen niet altijd aanwezig is. Er zijn genoeg enkelerichtingsstraten waar je met de fiets in beide richtingen door mag, maar waar je het beter niet doet, wegens te smal. Als ik het goed heb, zijn er ook normen qua breedte eer er zo'n bord mag staan (logisch), maar die lijken hier niet gekend te zijn.
Dus voor meerwielers idem dito: 't is niet omdat het volgens het bord mag, dat het verstandig is om zoiets te doen.
Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Piet Piraat
- Helper
- Berichten: 308
- Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
- Postcode: 9000
- Fiets: M5 Shockproof
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving
Hey, ik zit meestal op de zelfde lijn als u, maar hier heb ik toch even een opmerking over.CapoJan schreef:Er zijn genoeg enkelerichtingsstraten waar je met de fiets in beide richtingen door mag, maar waar je het beter niet doet, wegens te smal.
Eigenlijk zijn deze straten waar u over spreekt te smal om een auto in één richting door te laten. Die straten zijn wel voldoende breed om fietsverkeer in beide richtingen door te laten! Het is ook zo dat deze straten enkel te smal lijken. Vaak redeneren de chauffeurs als volgt: ik rij in een enkelrichtingstraat en deze fietser die mij kruist hoort hier niet thuis, dus vlam ik maar gewoon door. Moest de snelheid aangepast worden tot stadssnelheid (geen 50km/h) en iets meer plaats gemaakt worden tijdens het kruisen zouden deze straten zeker niet zo gevaarlijk aanvoelen voor de fietser.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving
CapoJan schreef:Eigenlijk telt op de eerste plaats het gezond verstand, dat bij diegenen die in Gent de verkeersborden bepalen niet altijd aanwezig is. Er zijn genoeg enkelerichtingsstraten waar je met de fiets in beide richtingen door mag, maar waar je het beter niet doet, wegens te smal. Als ik het goed heb, zijn er ook normen qua breedte eer er zo'n bord mag staan (logisch), maar die lijken hier niet gekend te zijn.
Dus voor meerwielers idem dito: 't is niet omdat het volgens het bord mag, dat het verstandig is om zoiets te doen.
Met een tweewieler kan het normaal geen probleem zijn om in de twee richtingen te rijden. maar van zorda het breder begint te worden moet je toch goed oppassen. Ik heb nog geen ervaring met een trike en eenrichtings straten maar wel met een fiets met fietskar. En daar moet je toch ook eerst effen zien of de straat dit wel toelaat anders rij ik wel de volgende straat in. Ik rij nog liever een paar KM om dan problemen te krijgen met koning auto.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving
Met bakfiets of trike rij ik overal in al hou ik wel rekening met de tegenliggers... Indien we elkaar niet kunnen kruisen ga ik even op de kant tussen 2 geparkeerde auto's, staan de auto's niet aan mijn kant dan doen de automobilisten daar tot nu toe niet raar over en doen zij net hetzelfde als ik... tot op heden heb ik er nog geen slechte ervaringen mee. De wetgeving zit raar in elkaar want als rijwiel mag je die straten niet in, als fiets wel dus er is altijd wel een interpretatie over hoe je je fiets aanziet