stormweer en velomobiel
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
stormweer en velomobiel
en, niemand de stoere uitgehangen donderdag ?
(al was het maar gewoon van het werk komen per velomobiel)
Ik heb alvast gepast, hoewel ik balast tanks voorzien had (2x 10l water), curieus of dat genoeg zou geweest zijn bij rukwinden van 120 km/h.
(al was het maar gewoon van het werk komen per velomobiel)
Ik heb alvast gepast, hoewel ik balast tanks voorzien had (2x 10l water), curieus of dat genoeg zou geweest zijn bij rukwinden van 120 km/h.
Stop Fueling Around
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Hm.... ja.... een crash-versatile-dummy bijvoorbeeldEdje schreef:http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... sc&start=0
Hier kan je veel onveilige dingen lezen
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
innige deelneming.
heb al dat fraais even doorgenomen : allen daarheen voor de sappige verhalen en het betere advies.
aangezien de Q in de windtunnel heeft gestaan : wat is de maximale zijwindsnelheid alvorens om te kantelen, of alvorens de zijwind de grip van de wielen overtreft ?
heb al dat fraais even doorgenomen : allen daarheen voor de sappige verhalen en het betere advies.
aangezien de Q in de windtunnel heeft gestaan : wat is de maximale zijwindsnelheid alvorens om te kantelen, of alvorens de zijwind de grip van de wielen overtreft ?
Stop Fueling Around
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
een beetje laat, maar allé. Ik heb het inderdaad geprobeerd en heb moeten vaststellen dat de WAW perfect is voor dit soort weer... als het niet was voor het kapje. Bij het naar beneden rijden is dat er immers afgevlogen. 'k Heb het nog kunnen recupereren en het was al bij al nog niet te erg beschadigd, maar ik kon het zelfs met de hand niet ter plaatse houden om tegenwind verder te fietsen. En ik ben dan maar noodgedwongen moeten afdruipen en met bus en tram en voeten naar huis geraakt...
Skywise (WAW 558 & 011)
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Volgens mij is dat te danken aan de gleuf in de neus. Die werkt als spoiler (letterlijk) waardoor er geen lift ontstaat bij zijwind.skywise schreef: dat de WAW perfect is voor dit soort weer...
De hoge staart maakt dat het drukpunt van de wind gelijk ligt met het zwaartepunt, daardoor wijkt-ie niet af. Copyright Frederik Vandewalle, denk ik.
Dat is wel een bol oppervlak en vliegt dus omhoog... 'k heb er nog aan gedacht om de koepel van de Bries een soort kam te geven maar om allerlei redenen (oa. om 'm niet te vreemdsoortig te maken) is dat idee in de pijplijn blijven steken.skywise schreef:... als het niet was voor het kapje. ...
Het valt wel gemakkelijk op te lossen met sluitingen in industriël velcro, kan je bij fietser.be halen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
En zou die industriele velcro ook ster genoeg zijn als de wind echt onder de kap inkomt Brecht?
Je moet de kap uiteindelijk ook nog openkrijgen. Ik heb met het Versadakje op de Quest hetzelfde probleem gehad bij de eerste echt storm. Het waaide ook open.
Vervolgens heb ik een extra strook velcro aangebracht. Tot nu toe werkt dat prima, maar ik heb ook niet meer in echt stromachtig weer gereden (wel al bij serieuse wind).
Je moet de kap uiteindelijk ook nog openkrijgen. Ik heb met het Versadakje op de Quest hetzelfde probleem gehad bij de eerste echt storm. Het waaide ook open.
Vervolgens heb ik een extra strook velcro aangebracht. Tot nu toe werkt dat prima, maar ik heb ook niet meer in echt stromachtig weer gereden (wel al bij serieuse wind).
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
yep. zie die strips niet parallel met de rand maar dwars erop. Het laatste stukje plakt niet en kan je vastpakken om de velcro los of vast te maken. Op de neus zit ook een stukje zodat je de kap ook op de neus kunt vastzetten ter cabrio. Op de fietser.be WAW zit zo'n miraculeuze sluiting.Johan Clerx schreef:En zou die industriele velcro ook ster genoeg zijn als de wind echt onder de kap inkomt Brecht?
Je moet de kap uiteindelijk ook nog openkrijgen.
Na het wiel is velcro de grootste verwezenlijking der mensch!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Ik moet je helaas teleurstellen Brecht: mijn WAW is altijd al uitgerust geweest met industriële Velcro en het op de neus zetten van extra strips om open te kunnen rijden heb ik geïntroduceerd (zie elders op dit forum). Maar die velcro volstond dus niet omdat de sheering force niet loodrecht op de velcro plakrichting staat maar wel schuin naar achter omdat eerst het visier volledig openplooit (begint te plooien vanaf 40km/h) en dan openspringt (vanaf 80km/h) en dus als een zeil wind vangt. Ik vermoed dus dat de truk van Johan en Paul (extra velcroverbinding in de lengterichting) meer gaat uithalen samen met het eventuele vervangen van de velcro door nieuwe omdat ook "de grootste verwezelijking der mensch" verslijt (dixit Dries) voor zover een steviger vizier dat niet openspringt niet tot de mogelijkheden behoort...Brechtix schreef:
yep. zie die strips niet parallel met de rand maar dwars erop. Het laatste stukje plakt niet en kan je vastpakken om de velcro los of vast te maken. Op de neus zit ook een stukje zodat je de kap ook op de neus kunt vastzetten ter cabrio. Op de fietser.be WAW zit zo'n miraculeuze sluiting.
Na het wiel is velcro de grootste verwezenlijking der mensch!
Skywise (WAW 558 & 011)
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Ik heb helaas ook moeten ondervinden dat het vizier van mijn waw niet tegen sterke windstoten bestand is. Het is gewoon losgerukt aan één kant. Ik heb geprobeerd om zelf een nieuw te maken met plexiglas van 3mm, maar dat is helaas fout gelopen (barsten bij het plooien).
Nu had ik mijn stoute schoenen aangetrokken en was naar een fabrikant van vizieren voor motorhelmen gegaan, en die heeft mij beloofd dat hij er ééntje voor mij zou maken (als hobby zei hij, maar het ging toch nog tussen de 75 en de 100 euro kosten). Helaas is er op een maand tijd nog niet veel gebeurd. Zal nog wat geduld moeten hebben, zeker?
Wat die maximale zijwindsnelheid betreft, daar had ik zowat een maand geleden een nare ervaring mee terwijl ik 's morgens naar mijn werk reed: het regende en waaide (volgens kmi zo'n 70km/h) behoorlijk hard en op een gegeven moment rij ik een stukje bergaf voordat ik aan verkeerslichten kom. Als ik van ver zie dat ik groen ga hebben ga ik op de weg rijden (bebouwde kom) en duw ik een beetje door. Deze keer echter hield ik mij (gelukkig) wat in vanwege de wind. Mijn snelheid bedroeg ongeveer 45km/u toen er opeens een felle rukwind van rechts kwam. Ik voelde de waw op het natte wegdek vanachter wegschuiven en stuurde tegen doch kon niet genoeg corrigeren en kwam bijna dwars op de rijrichting, via het fietspad belandde ik dan op het trottoir, waar ik uiteindelijk kon stilgeraken.
Kantelen doet de waw dus zeker niet zo snel, doch ik kan u verzekeren dat ik toch wel even wat bleker uitzag en ik ben dan tegen lage snelheid naar mijn werk gefietst.
Moraal van het verhaal: rij bij felle rukwinden zeker niet sneller dan 35 à 40 km/u!
Nu had ik mijn stoute schoenen aangetrokken en was naar een fabrikant van vizieren voor motorhelmen gegaan, en die heeft mij beloofd dat hij er ééntje voor mij zou maken (als hobby zei hij, maar het ging toch nog tussen de 75 en de 100 euro kosten). Helaas is er op een maand tijd nog niet veel gebeurd. Zal nog wat geduld moeten hebben, zeker?
Wat die maximale zijwindsnelheid betreft, daar had ik zowat een maand geleden een nare ervaring mee terwijl ik 's morgens naar mijn werk reed: het regende en waaide (volgens kmi zo'n 70km/h) behoorlijk hard en op een gegeven moment rij ik een stukje bergaf voordat ik aan verkeerslichten kom. Als ik van ver zie dat ik groen ga hebben ga ik op de weg rijden (bebouwde kom) en duw ik een beetje door. Deze keer echter hield ik mij (gelukkig) wat in vanwege de wind. Mijn snelheid bedroeg ongeveer 45km/u toen er opeens een felle rukwind van rechts kwam. Ik voelde de waw op het natte wegdek vanachter wegschuiven en stuurde tegen doch kon niet genoeg corrigeren en kwam bijna dwars op de rijrichting, via het fietspad belandde ik dan op het trottoir, waar ik uiteindelijk kon stilgeraken.
Kantelen doet de waw dus zeker niet zo snel, doch ik kan u verzekeren dat ik toch wel even wat bleker uitzag en ik ben dan tegen lage snelheid naar mijn werk gefietst.
Moraal van het verhaal: rij bij felle rukwinden zeker niet sneller dan 35 à 40 km/u!
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
skywise,
de richting van de shear zou geen invloed mogen hebben, als er maar geen peel force is. (shear was schuifkracht in 't Vlaams, peel kan ik niet op komen). Ik begrijp dus niet goed wat er precies misloopt. Misschien is een andere mogelijkheid die draaiknopjes voor dekzeilen zoals bij de Alleweder?
Wat dat vizier betreft, bij de Bries hebben we er een misschien iets betere draagstructuur voor bedacht, maar het blijft een compromis. Het moet vederlicht zijn en we kunnen 'm van voren niet vastmaken of er zit iets in de zichtlijn. En het moet per se altijd een beetje open staan of het beslaat rap.
Met 80 km/u zou ik er zelf niet opgekomen zijn om het koepeltje op de neus te zetten .
Rik,
wat is het plan met dat motorhelmenvizier? Heeft die mens geen ideeën hoe een dubbelwandig vizier te maken?
Al goed dat je niet gekanteld bent. Als er plots een gat in de huizenrij zit - op kruispunten gebeurt dat al eens - kan je inderdaad plots een hoop zijwind krijgen. Probeer eens wieldoekjes, da's nog spannender.
Jullie zijn helden, ons machien zo testen met ware doods- en koepelverachting.
de richting van de shear zou geen invloed mogen hebben, als er maar geen peel force is. (shear was schuifkracht in 't Vlaams, peel kan ik niet op komen). Ik begrijp dus niet goed wat er precies misloopt. Misschien is een andere mogelijkheid die draaiknopjes voor dekzeilen zoals bij de Alleweder?
Wat dat vizier betreft, bij de Bries hebben we er een misschien iets betere draagstructuur voor bedacht, maar het blijft een compromis. Het moet vederlicht zijn en we kunnen 'm van voren niet vastmaken of er zit iets in de zichtlijn. En het moet per se altijd een beetje open staan of het beslaat rap.
Met 80 km/u zou ik er zelf niet opgekomen zijn om het koepeltje op de neus te zetten .
Rik,
wat is het plan met dat motorhelmenvizier? Heeft die mens geen ideeën hoe een dubbelwandig vizier te maken?
Al goed dat je niet gekanteld bent. Als er plots een gat in de huizenrij zit - op kruispunten gebeurt dat al eens - kan je inderdaad plots een hoop zijwind krijgen. Probeer eens wieldoekjes, da's nog spannender.
Jullie zijn helden, ons machien zo testen met ware doods- en koepelverachting.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
He plan is gewoon ongeveer hetzelfde te maken als er op stond, maar dan steviger. Ik heb ook gevraagd of hij geen oplossing wist om het vizier op verschillende standen vast te zetten en hij ging daar eens over nadenken.Brechtix schreef:Rik,
wat is het plan met dat motorhelmenvizier? Heeft die mens geen ideeën hoe een dubbelwandig vizier te maken?
Van een dubbelwandig vizier had ik nog niet gehoord, maar ik zal het hem bij gelegenheid eens vragen.
Brechtix schreef: Jullie zijn helden, ons machien zo testen met ware doods- en koepelverachting.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"