stormweer en velomobiel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

stormweer en velomobiel

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

en, niemand de stoere uitgehangen donderdag ?
(al was het maar gewoon van het werk komen per velomobiel)

Ik heb alvast gepast, hoewel ik balast tanks voorzien had (2x 10l water), curieus of dat genoeg zou geweest zijn bij rukwinden van 120 km/h.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... sc&start=0

Hier kan je veel onveilige dingen lezen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#3 Bericht door WFvN »

Edje schreef:http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... sc&start=0

Hier kan je veel onveilige dingen lezen ;-)
Hm.... ja.... een crash-versatile-dummy bijvoorbeeld
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

innige deelneming.

heb al dat fraais even doorgenomen : allen daarheen voor de sappige verhalen en het betere advies.

aangezien de Q in de windtunnel heeft gestaan : wat is de maximale zijwindsnelheid alvorens om te kantelen, of alvorens de zijwind de grip van de wielen overtreft ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#5 Bericht door skywise »

een beetje laat, maar allé. Ik heb het inderdaad geprobeerd en heb moeten vaststellen dat de WAW perfect is voor dit soort weer... als het niet was voor het kapje. Bij het naar beneden rijden is dat er immers afgevlogen. 'k Heb het nog kunnen recupereren en het was al bij al nog niet te erg beschadigd, maar ik kon het zelfs met de hand niet ter plaatse houden om tegenwind verder te fietsen. En ik ben dan maar noodgedwongen moeten afdruipen en met bus en tram en voeten naar huis geraakt... :cry:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1330
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#6 Bericht door Brechtix »

skywise schreef: dat de WAW perfect is voor dit soort weer...
Volgens mij is dat te danken aan de gleuf in de neus. Die werkt als spoiler (letterlijk) waardoor er geen lift ontstaat bij zijwind.
De hoge staart maakt dat het drukpunt van de wind gelijk ligt met het zwaartepunt, daardoor wijkt-ie niet af. Copyright Frederik Vandewalle, denk ik.

skywise schreef:... als het niet was voor het kapje. ... :cry:
Dat is wel een bol oppervlak en vliegt dus omhoog... 'k heb er nog aan gedacht om de koepel van de Bries een soort kam te geven maar om allerlei redenen (oa. om 'm niet te vreemdsoortig te maken) is dat idee in de pijplijn blijven steken.

Het valt wel gemakkelijk op te lossen met sluitingen in industriël velcro, kan je bij fietser.be halen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

En zou die industriele velcro ook ster genoeg zijn als de wind echt onder de kap inkomt Brecht?

Je moet de kap uiteindelijk ook nog openkrijgen. Ik heb met het Versadakje op de Quest hetzelfde probleem gehad bij de eerste echt storm. Het waaide ook open.

Vervolgens heb ik een extra strook velcro aangebracht. Tot nu toe werkt dat prima, maar ik heb ook niet meer in echt stromachtig weer gereden (wel al bij serieuse wind).

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#8 Bericht door Willem »

Zo een sluiting zoals op zo'n koffer geen oplossing kunnen zijn? (aan de binnenkant dan)
Afbeelding
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1330
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#9 Bericht door Brechtix »

Johan Clerx schreef:En zou die industriele velcro ook ster genoeg zijn als de wind echt onder de kap inkomt Brecht?

Je moet de kap uiteindelijk ook nog openkrijgen.
yep. zie die strips niet parallel met de rand maar dwars erop. Het laatste stukje plakt niet en kan je vastpakken om de velcro los of vast te maken. Op de neus zit ook een stukje zodat je de kap ook op de neus kunt vastzetten ter cabrio. Op de fietser.be WAW zit zo'n miraculeuze sluiting.

Na het wiel is velcro de grootste verwezenlijking der mensch!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#10 Bericht door paulheyndrickx »

Kk heb met een sluiting en scharnierpunt voor de waw geêxperimenteerd. Klik eens op op de www onder mijn naam. Het staat er ergens bij.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#11 Bericht door skywise »

Brechtix schreef:
yep. zie die strips niet parallel met de rand maar dwars erop. Het laatste stukje plakt niet en kan je vastpakken om de velcro los of vast te maken. Op de neus zit ook een stukje zodat je de kap ook op de neus kunt vastzetten ter cabrio. Op de fietser.be WAW zit zo'n miraculeuze sluiting.

Na het wiel is velcro de grootste verwezenlijking der mensch!
Ik moet je helaas teleurstellen Brecht: mijn WAW is altijd al uitgerust geweest met industriële Velcro en het op de neus zetten van extra strips om open te kunnen rijden heb ik geïntroduceerd (zie elders op dit forum). Maar die velcro volstond dus niet omdat de sheering force niet loodrecht op de velcro plakrichting staat maar wel schuin naar achter omdat eerst het visier volledig openplooit (begint te plooien vanaf 40km/h) en dan openspringt (vanaf 80km/h) en dus als een zeil wind vangt. Ik vermoed dus dat de truk van Johan en Paul (extra velcroverbinding in de lengterichting) meer gaat uithalen samen met het eventuele vervangen van de velcro door nieuwe omdat ook "de grootste verwezelijking der mensch" verslijt (dixit Dries) voor zover een steviger vizier dat niet openspringt niet tot de mogelijkheden behoort...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#12 Bericht door skywise »

Willem schreef:Zo een sluiting zoals op zo'n koffer geen oplossing kunnen zijn? (aan de binnenkant dan)
Ik vrees dat met zo'n sluitingen mijn kapje aan stukken zou zijn gereten... De krachten op een open visier zijn ongelooflijk bij stormwind!
Skywise (WAW 558 & 011)

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#13 Bericht door rik »

Ik heb helaas ook moeten ondervinden dat het vizier van mijn waw niet tegen sterke windstoten bestand is. Het is gewoon losgerukt aan één kant. Ik heb geprobeerd om zelf een nieuw te maken met plexiglas van 3mm, maar dat is helaas fout gelopen (barsten bij het plooien).
Nu had ik mijn stoute schoenen aangetrokken en was naar een fabrikant van vizieren voor motorhelmen gegaan, en die heeft mij beloofd dat hij er ééntje voor mij zou maken (als hobby zei hij, maar het ging toch nog tussen de 75 en de 100 euro kosten). Helaas is er op een maand tijd nog niet veel gebeurd. Zal nog wat geduld moeten hebben, zeker?

Wat die maximale zijwindsnelheid betreft, daar had ik zowat een maand geleden een nare ervaring mee terwijl ik 's morgens naar mijn werk reed: het regende en waaide (volgens kmi zo'n 70km/h) behoorlijk hard en op een gegeven moment rij ik een stukje bergaf voordat ik aan verkeerslichten kom. Als ik van ver zie dat ik groen ga hebben ga ik op de weg rijden (bebouwde kom) en duw ik een beetje door. Deze keer echter hield ik mij (gelukkig) wat in vanwege de wind. Mijn snelheid bedroeg ongeveer 45km/u toen er opeens een felle rukwind van rechts kwam. Ik voelde de waw op het natte wegdek vanachter wegschuiven en stuurde tegen doch kon niet genoeg corrigeren en kwam bijna dwars op de rijrichting, via het fietspad belandde ik dan op het trottoir, waar ik uiteindelijk kon stilgeraken.
Kantelen doet de waw dus zeker niet zo snel, doch ik kan u verzekeren dat ik toch wel even wat bleker uitzag en ik ben dan tegen lage snelheid naar mijn werk gefietst.
Moraal van het verhaal: rij bij felle rukwinden zeker niet sneller dan 35 à 40 km/u!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1330
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#14 Bericht door Brechtix »

skywise,

de richting van de shear zou geen invloed mogen hebben, als er maar geen peel force is. (shear was schuifkracht in 't Vlaams, peel kan ik niet op komen). Ik begrijp dus niet goed wat er precies misloopt. Misschien is een andere mogelijkheid die draaiknopjes voor dekzeilen zoals bij de Alleweder?

Wat dat vizier betreft, bij de Bries hebben we er een misschien iets betere draagstructuur voor bedacht, maar het blijft een compromis. Het moet vederlicht zijn en we kunnen 'm van voren niet vastmaken of er zit iets in de zichtlijn. En het moet per se altijd een beetje open staan of het beslaat rap.

Met 80 km/u zou ik er zelf niet opgekomen zijn om het koepeltje op de neus te zetten ;-).

Rik,

wat is het plan met dat motorhelmenvizier? Heeft die mens geen ideeën hoe een dubbelwandig vizier te maken?

Al goed dat je niet gekanteld bent. Als er plots een gat in de huizenrij zit - op kruispunten gebeurt dat al eens - kan je inderdaad plots een hoop zijwind krijgen. Probeer eens wieldoekjes, da's nog spannender.

Jullie zijn helden, ons machien zo testen met ware doods- en koepelverachting.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#15 Bericht door rik »

Brechtix schreef:Rik,

wat is het plan met dat motorhelmenvizier? Heeft die mens geen ideeën hoe een dubbelwandig vizier te maken?
He plan is gewoon ongeveer hetzelfde te maken als er op stond, maar dan steviger. Ik heb ook gevraagd of hij geen oplossing wist om het vizier op verschillende standen vast te zetten en hij ging daar eens over nadenken.
Van een dubbelwandig vizier had ik nog niet gehoord, maar ik zal het hem bij gelegenheid eens vragen.
Brechtix schreef: Jullie zijn helden, ons machien zo testen met ware doods- en koepelverachting.
:oops: :oops: :oops:
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie