SPD beginner - overtuig mij

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

#16 Bericht door Bozzl »

ZesPak schreef:ja, was er ook al over aan het denken. Wat kost zo'n set pedalen? En schoenen?
Pedalen (eenvoudige, zal het type later even opzoeken): € 23, schoenen: € 56.
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#17 Bericht door Edje »

Je kan ook is naar de combiprijzen vragen van Shimano ben je iets voordeliger uit als appart kopen, en probeer ook zo stijfmogleijke zool te kopen helpt tegen slapende voeten/tenen
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#18 Bericht door Gast »

Als je met SPD-pedalen wil fietsen, moet je ook weten wat het inhoudt. Los uit de pols kopen kost geld, en het ene past niet altijd op het andere zelfs al blijft men bij SPD. Gierigheid bedriegt de wijsheid. Daarom koop ik ook alléén Shimano, zowel pedaal als schoen. Dit is voor mij wel nodig want op 4 van mijn fietsen staan SPD's en ik kan van de ene op de andere fietsen zonder dat daar op pedaalgebied een haan over kraait.

Bij iedere SPD-pedaal horen de schoenplaatjes te zitten alhoewel dit niet altijd zo is. Ieder schoenplaatje heeft een typenummer, en kan een verschillende functie hebben. Kijk altijd naar het nummer op het schoenplaatje zelf en je weet meteen ook welke functie het heeft. Ga naar de site van Shimano en je weet meteen voor welke pedaal je welk schoenplaatje nodig hebt.

SM-SH51 is zwart van kleur en heeft een enkelvoudige losmaakstand. SM-SH56 is goudkleurig en heeft een meervoudige losmaakstand.
Ik gebruik altijd enkelvoudig : met de hiel naar buiten draaien en je bent los. Die meervoudige losmaakstand is knudde want je hiel ook maar even in gelijk welke richting bewegen maakt dat je los komt en dat is niet mijn bedoeling.
Voor MTB gebruik ik SM-SH71. Die heeft een dubbele enkelvoudige losmaakstand. Ik kan mijn voeten losmaken uit de pedaal door de hiel niet alleen naar buiten te draaien, maar ook naar binnen en in de MTB heb ik dit meermaals nodig.

Méér dan deze drie hiervoor vermelde nummers heb je in een fietsersleven op SPD-gebied niet nodig, tenzij je wenst te experimenteren met SM-SH52 of SM-SH55 maar dat is het paard van Troje binnenhalen.

En wens je slapende voeten tegen te gaan, koop dan de pedaal PD-A520 (45 euro) maar die is zijn geld waard. Die heeft een lang en breed steunvlak. Je voeten dienen gesoigneerd te worden heeft men mij altijd geleerd.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#19 Bericht door Willem »

Patrick Pevenage schreef:En wens je slapende voeten tegen te gaan, koop dan de pedaal PD-A520 (45 euro) maar die is zijn geld waard. Die heeft een lang en breed steunvlak. Je voeten dienen gesoigneerd te worden heeft men mij altijd geleerd.
Is het niet zeer afhankelijk van het type schoenen, of deze pedaal "werkt"? Ik kan mij voorstellen dat als je plaatjes te diep verzonken zitten in je schoenzool je gewoon niet kan inklikken in zo'n pedaal. En als je plaatjes te ver uitsteken uit je schoenzool heb je toch helemaal geen extra steun?
Willem Van Besien

Gast

#20 Bericht door Gast »

Een goeie vraag Willem.
Maar daarom schreef ik ook dat ik 'enkel Shimano koop' voor zowel pedaal als schoen omdat het ene op het andere is afgesteld, zelfs al gebruikt men schoenen met schoenplaatjes die verzonken of vrij opstaand zijn.
Ik herinner mij het spreekwoord : schoenmaker, blijf bij je leest. Ik ben daar zéér blij mee, en in feite kost mij dat weinig geld want ik heb nergens en nooit problemen. Inklikken en duwen. En waar ik voor betaald heb doet dan ook zijn werk, zelfs al zijn er blijkbaar en veelal merkvariaties waar een ander last mee heeft.
Er is niets, maar dan ook niets waar men méér kan over balen bij het fietsen op zich, dan wanneer men vertrekt om te moeten vaststellen dat de voeten zich bevinden waar de pedalen niet horen te zitten. Of omgekeerd.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#21 Bericht door Duckjibepete »

JefS schreef:Een kleine waarschuwing is hier toch wel op zijn plaats. Ge kunt voor 15€ al combipedalen vinden bij Decathlon, MAAR........... die werken alleen maar met schoenen van Decathlon. Als ge dan echte Shimano schoenen hebt waar de plaatjes verzonken zitten in de zool (gemakkelijk om te wandelen) dan kan je het inklikken wel vergeten. Zie ook:
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... pedalen%2A
idd, ik kocht speciaal bij Decathlon een extra set pedalen, omdat ik ze dan niet telkens moest overbouwen, en met de bedoeling dat eventueel geïnteresseerden met mijn fujin sl konden rijden. Wel, dat viel dus dik tegen... ik kon wel met spd plaatjes van decathlon inklikken in shimano, maar niet met shimano plaatjes in pedaal van decathlon... Miskoop dus, en wetende dat de goedkoopste shimano's maar 5 euro duurder zijn hé...
Heb hier nog twee sets Time attack pedalen liggen, gebruik die niet meer want dan kan je zeker niet wisselen van fiets, niemand rijdt ermee... nochtans wreed goei pedalen, hebben een groter draagvlak, je kan ze wel niet regelen. [/url]
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

#22 Bericht door Bozzl »

Bozzl schreef:Pedalen (eenvoudige, zal het type later even opzoeken): € 23, schoenen: € 56.
Het is de M520 van Shimano, met pedaaladapter (schoenen ook van Shimano).
Nobody's perfec

Gast

#23 Bericht door Gast »

Opgepast met SPD pedalen.
Mensen met knieproblemen (zoals ik) moeten wel goed bekijken of hun voet/knie/heup niet geblokkeerd wordt
In mijn geval : geen Shimano spul meer. Ik fietste op de bukker met Look-pedalen en deze komen ook (als ik er wat minder naast lig) ook op de ligger.
Is even stabiel als de Shimano maar veeeeeel gewrichtsvriendelijker.

K

Gast

#24 Bericht door Gast »

Kries schreef:Is even stabiel als de Shimano maar veeeeeel gewrichtsvriendelijker.
Daar kan ik ongeveer wel inkomen want bij SPD is vast dan ook vast.
Telkens je duwt gaat je knie iets naar buiten. Met het blote oog is dit niet zichtbaar. Hoe harder je duwt, hoe meer de knie die zijdelings-buitenwaartse beweging maakt en aangezien je voet onwrikbaar vast zit met SPD, toch voor wat een rotatiemogelijkheid betreft, kan dit knieproblemen geven omdat het in de knie ergens begint te wringen omdat je voet niet mee wil.

Ik ben geen medicus en weet dit van horen zeggen. Indien het niet juist is, schiet dan niet op de pianist.

Wat ik wel alleszins doe bij SPD (ik heb er ten slotte in geïnvesteerd) is de schoenveters of -strip niet te hard aanspannen zodat mijn voet tamelijk vrij in de schoen zit, zonder daarom los te zitten. Ik koop mijn schoenen dan ook altijd een maat te groot, wat niet wil zeggen dat ik op grote voet leef.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#25 Bericht door Jan.E »

Er zijn wel twee soorten spd plaatjes, die waarbij je voet helemaal vast zit en die waarbij je voet een aantal graden links en rechts kan zonder uit te klikken. Dit op zich is al een wezelijk verschil.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#26 Bericht door marksje »

Ik denk dat pedalen en inkliksystemen erg persoonlijk zijn. De een voelt zich goed met dit de andere met dat; het is een beetje "experimenteren" en aanpassen. Spijtig natuurlijk dat al dat materiaal geld kost.
Ikzelf heb juist mijn kniepijn (links) opgelost door met vaste SPD plaatjes te rijden. Wanneer mijn linker voet vrij zat ging deze automatisch scheef staan (Charlie, hiel naar binnen) en ik kreeg hierdoor pijn onder-binnenkant knie. De vaste SPD plaatjes heb ik nu zo op mijn schoen gezet dat mijn voet niet anders kan dan mooi recht in het verlengde van mijn been staan. Het fenomeen dat Patrick P. beschrijft (knie die naar buiten gaat) wordt bij mij opgevangen door TDP pedalen, dit zijn pedalen die tijdens het draaien heen en weer gaan en dus juist bij het duwen eventjes naar buiten gaan om dit fenomeen op te vangen. Het enige nadeel bij mij is dat ze éénzijdig zijn.
Afbeelding
Afbeelding
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#27 Bericht door ZesPak »

ik heb mij iets totaal anders gekocht, en dat zijn "neusjes", eigenlijk iets wat je op je pedaal vijst en waar je tip van je schoen inzit (zonder riempjes). Ik weet dat het totaal iets anders is, maar het is voor mij al een heel ander (beter gevoel). Je voet staat steeds op dezelfde plaats, je kan lichtjes trekken en toch zitten je voeten niet vast. Koste mij geen 5 euro en ik kan fietsen met al mijn schoenen :). Zeker aan te raden als je geleidelijk wil overstappen denk ik.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#28 Bericht door Edje »

nope vrees dat dat kosten voor niets zijn, gewoon een combi click pedaal monteren los ingesteld en rijden maar, geloof me ik heb he tnog mensen aangeraden, en er is nog niemand doodgebleven ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

swa
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 17:52
Postcode: 2570
Locatie: Duffel
Contacteer:

#29 Bericht door swa »

Zespak, ik denk dat Edje gelijk heeft, gewoon doen, het is de enige goede oplossing , zeker op een ligfiets. Met die "neuzen" moet je je voeten nog steeds omhoog houden, en kun je nog steeds van je pedalen schieten. Bovendien is de rendementswinst nul! Met combi's rij je ook met alle mogelijke schoenen (niet ingeklikt dan wel). Met neuzen gaan de tippen van je (stads-)schoenen op de duur leljk worden door het krassen.
Heb 20 jaar ervaring met kliksystemen, en nooit problemen gehad, enkel voordelen!

Gebruikersavatar
Bak
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Haarlem, NL
Contacteer:

SPD beginner - overtuig mij

#30 Bericht door Bak »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de topic starter al overtuigd is :?:
SPD beginner - overtuig mij
... denk dat er wel overtuigende argumenten voorbij zijn gekomen. :)
"Think outside the bun"

Plaats reactie