Na 40 jaar bukfietsen een nieuw hoofdstuk ligfietsen.

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#16 Bericht door boscrosser.622 »

Edje, poetsen van de fiets moet ook eens gebeuren alleen jammer dat het zo moet.

David, ik heb ook een tijdje op mijn Fujin moeten wachten.
Ik heb wel het rekje achterop besteld en ik wist eigenlijk niet wat ik precies kreeg maar wat ik kreeg ziet er heel goed uit (kijk maar op de foto) het is sterk en ik kan er twee kleine tassen van 20 liter aan hangen en dat is meer dan voldoende voor mij.

Ligfietser.be ik heb ook getwijfeld aan voorvering of niet maar na een gesprek met Erik Bleeker (lees het eerste stukje boven aan) heb ik besloten geen voorvering te nemen.
Ik heb proef gereden met voorvering en wat smallere banden.
Ik heb nu geen voorvering maar een starre voorvork met Big Apple banden en ik kan je vertellen dat dat een stuk beter rijd, je moet even wat uitproberen met de bandenspanning om goede verhouding tussen comfort en snelheid te vinden en dan rijdt het perfect.
Ik heb vandaag 70 km. gereden en ook over slechte wegen zoals kinderkopjes en dat ging redelijk goed.
Ik ben er zeer tevreden over.
John

dirk65

tochtje richting België

#17 Bericht door dirk65 »

Als je een mooi tochtje wil maken, raad ik je aan om via Hoogerheide en Woensdrecht naar Zandvliet af te zakken. Je hebt daar ter hoogte van Calfven een paar mooie afdalingen. En daarna rij je via de Schelde-Rijnverbinding terug richting Bergen op Zoom. Vooral het stuk voorbij de Kreekraksluizen is heel mooi (wel uitkijken voor de schapen die daar rondlopen maar meestal gaan die wel uit de weg). Dat tochtje doe ik ook wel eens maar dan vanuit Zandvliet en eerst de Schelde-Rijnverbinding en dan zo via Hoogerheide terug. Misschien komen we elkaar wel eens tegen.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#18 Bericht door boscrosser.622 »

Ha Dirk65 die route langs de Schelde Rijnverbinding rijd ik regelmatig maar dan vanaf Bergen op Zoom en inderdaad je moet af en toe uitkijken voor de schapen vooral als ze midden op het wegdek liggen en net voor je wielen opstaan om dan naar links of rechts te springen.
Meestal rijd ik dan tot aan de brug van Zandvliet en dan binnendoor naar Putte en vandaar langs de Kalmthoutseheide naar de verbindingsstraat de weg door de Kalmthoutse heide en vandaar naar Huibergen terug naar huis.
Vandaag nog gefietst naar Tholen over de Oesterdam langs het Spuikanaal langs de golfbaan naar de brug bij Zandvliet binnendoor naar Putte en vandaar over Hoogerheide teruggefietst.
Mooie route en lekker weer, gewoon heerlijk.

John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#19 Bericht door ZesPak »

Zeer mooie fiets! wel spijtig dat de combinatie spatbord - big apples nen "no go" is :/. Heb vandaag door de regen gereden en was al nat genoeg op 50cm boven de grond mét spatborden.

Veel plezier nog met je nieuwe fiets in elk geval!
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#20 Bericht door boscrosser.622 »

Ja Zespak dat is het enige nadeel van de fiets is geen spatborden en dan vooral aan de achterkant.
Aan de voorkant is niet echt noodzakelijk omdat het dikke frame van de Fujin het ergste tegenhoud.
Ik kan eventueel wel iets maken aan de achterkant maar voorlopig rij ik alleen als het niet regent en als dan regent word ik dan maar nat.
Maar voor de rest is het gewoon een heerlijke fiets.


John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#21 Bericht door toy »

Kijk eens op deze link

Naar het schijnt zou dat werken

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#22 Bericht door ZesPak »

das mooi, dat zal wel wat tegenhouden. Anders zijn er ook nog genoeg plastieken mountainbike spatborden in alle vormen en maten, er zal er wel 1 goed passen.

vanvoor geen last? ook niet onderaan je benen? raar, maar des te beter voor u (y) anders ook zo'n mountainbike-schelp aan die dikke buis binden zoals ze dat bij mountainbikes doen e :)
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#23 Bericht door boscrosser.622 »

Toy ik denk dat ik volgende week zo'n dropstop in elkaar ga fabriceren ik ben net terug van een rondje van 50 km. en ik heb dus in een hoosbui gezeten waar je niet goed van werd, het water bleef op het fietspad staan.
Ik heb eerst geschuild onder een boom maar dat duurde te lang toen heb ik mijn windjack aan getrokken en ben ik maar gaan fietsen.
op een gegeven moment kwam het water dat van mijn achterband kwam in mijn nek en liep het zo mijn jack in.
Minder leuk, dus ga ik volgende week op mijn werk kijken of ik nog wat materiaal bij elkaar kan scharrelen om zo'n dropstop te fabriceren.
zespak ik heb geen last onder aan mijn benen het frame is namelijk zo dik en het wiel zit zo dicht tegen mijn frame dat het frame als een soort spatbord dient, alleen als je wat sneller door de bocht gaat word mijn been wat nat.
Ik heb nog een zo'n soort spatbord voor op je frame aan de voorkant voor een mountainbike liggen, ik denk dat ik die er toch maar op ga zetten dat is dan speciaal voor de bochten.
Overigens was het ritje erg plezant op de regen na.
Ik werd overigens nog staande gehouden door een vrachtwagenchauffeur die uit zijn cabine stond te roepen, ik dacht eerst dat hij de weg wilde vragen maar hij vroeg waar ik de fiets gekocht had en bleef maar honderd uit vragen omdat hij er vaak aan had gedacht om zo'n ding te kopen een leuk gesprek dit heb ik eigenlijk op mijn gewone fiets nog nooit gehad.
toen ik thuis kwam de ligfiets weggezet mijn eigen gedoucht en daarna nog even naar een verjaardag ik heb mijn gewone stadsfeits even gepakt en dat was een heel raar gevoel, eerst op een ligfiet en daarna gelijk op een bukker dat geeft een raar gevoel in je benen.
Ik denk dat ik al ligfietsbenen krijg. :D

John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#24 Bericht door boscrosser.622 »

Van de week weer een mijlpaal in mijn korte ligfiets carrieere voor de eerste keer meer dan 100 km gefietst, 117 km. om precies te zijn.
Wilde eerst richting Antwerpen fietsen maar daar hingen donkere wolken dus dacht ik in mezelf dan rij ik de andere kant maar op richting Zeeland.
Over het eiland Tholen naar Bruinisse gereden en daar had ik een beetje wind tegen maar ik kon toch nog een redelijke snelheid aanhouden zonder me daar extra voor in te spannen en vandaar naar de Zeelandbrug en nog steeds wind tegen maar ik had in gedachte dat als ik de Zeelandbrug over was dat beloond werd met wind mee.
Op de Zeelandbrug een mooi uitzicht, mijn ooghoogte was precies tussen de bovenste en de middelste buis van de railing en kon ik zo mooi over de Oosterschelde kijken.
In de verte kon ik de stormvloedkering zien, misschien is dat volgende keer mijn doel, rondje stormvloedkering.
De meeuwen scheerde mooi langs de brug en zweefde honderde meters misschien wel kilometers voor me uit zonder een vleugelslag te maken, in een woord prachtig.
Op de Zeelandbrug waren ze ook met onderhoud bezig er stonden ongeveer halverwege een busje met werkmensen die bijna tegen de railing stond en waar ik maar net aan de andere kant langs kon ik had een paar centimeter over, leuk als je met een VM bent dan kon je er mooi niet langs.
Na de Zeelandbrug begon er iets aan de zijkant van mijn knie te zeuren en ik dacht al bij mij zelf, niet nu nee niet nu maar ja hoor na een 5 kiometer was het raak.
Ik weet niet wat het is maar ik heb soms last van mijn rechterknie bij het fietsen zowel op de gewone en ligfiets en het meestal over na 2 dagen
Bij het Veerse meer stond de brug open en heb ik een mooie pauze ingelast nog even een praatje gemaakt met een wegwerker die daar ook voor de slagbomen stond met zijn vrachtwagen.
Natuurlijk komt zo'n gesprek altijd op de zelfde vragen en antwoorden, hoe fietst dat nu en hard kun je fietsen met zo'n fiets maar het gesprek was wel leuk en hij vond de GPS op mijn stuur wel heel intressant
Maar na wat leuke kleine dorpjes doorkruist te hebben kwam ik weer in de buurt van de Kreekraksluizen voor de brug heb ik weer halt gehouden om mijn knie wat rust te geven en heb ik op mijn gemak een appeltje gegeten en wat water gedronken.
Aan de overkant was net de politie een verdekte flitser aan het opstellen en deze was heel erg verdekt opgesteld in het hoge gras en met een soort camoeflage kleed erover ik heb er nog 5 minuten gestaan en heeft wel 6 keer geflitst, weer kassa voor de overheid, een vrachtwagen had de verdekt opgestelde flitser in de gaten en je zag hem afremmen, de chauffeur kwam met een big smile voorbij rijden.
Ben op mijn gemak naar huis gefietst en heb zelfs de laatste kilometer moeten lopen omdat het strekken van mijn knie heel pijnlijk was.
Maar ik ben thuis gekomen en het was een prachtige rit op de zere knie na.
Thuis gekomen de Fujin een poetsbeurt gegeven en ik kwam er achter dat bij mijn ophanging van de achterbrug iets niet goed zat dus vandaag de Fujin terug gebracht naar de winkel waar ik hem achter moest laten en net met dit schitterende ligfiets weer.
Ik heb net bericht gekregen dat de Fujin terug gaat naar Challenge om te kijken wat er loos mee is en het kan wel 1 tot 2 weken duren.
Ik baal als een ligfietser zonder ligfiets maar soms gebeuren dingen waar je niks aan kunt doen.
Ik hoop dat het snel gemaakt word zodat ik hem weer snel terug krijg, ik mis hem nu al.
Gelukkig had ik net wel de maten opgenomen om een dropstop in elkaar te fabriceren dat kan ik nu mooi op mijn gemak doen.
Nog even een fotootje toe gevoegd van de route.

John
Bijlagen
rondje zeeland.JPG
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#25 Bericht door boscrosser.622 »

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Voor het eerst sneller dan mijn bukfiets op mijn referentierondje :D
Gisteren voor het eerst sneller op de ligfiets dan mijn bukker.
Mijn referentie rondje is 25 km. daar kijk alijd hoe het met mijn conditie is dan rij ik me in die 25 km. helemaal leeg en gisteren reed ik 28.2 km gemiddeld en als je nagaat dat ik in augustus nog maar 19.2 km gemiddeld over dat rondje reed met mijn ligfiets.
Vandaag een rondje van 48 km. met een gemiddelde weer van 28.2 km.
Het word steeds leuker dat lig fietsen.
John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Plaats reactie