voze (slapende handen) bij rechtop fietsen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#1 Bericht door hugo »

voze handen daarmee bedoelt u slapende handen ?
ben eens benieuwd in welke romphoek u fietst met die "gewone" fiets
hoe meer voorover gebogen hoe meer druk op de handen

enkele kg minder druk op de handen veel kunnen uitmaken

De Pitte
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:20
Postcode: 3210
Locatie: Lubbeek
Contacteer:

#2 Bericht door De Pitte »

Weet niet om welke ° het gaat. Zit wel redelijk diep gebogen waardoor inderdaad heelwat druk op handen en polsen komt te staan. Nu bij een gewone bukfiets krijg ik hier na verloop van tijd ook reeds last van.(tintelende vingers + slapende handen) Dit alles heeft te maken met een van nature slechte rug + afknellen van sommige zenuwbanen. De kinesist wees me hier vroeger reeds op en dit zou der met de jaren niet op beteren !

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#3 Bericht door hugo »

in afwachting - eens proberen rechter te zitten op die gewone fiets ?
zo ja - laat eens weten of dit verbetering geeft voor de handen

redelijk recht zitten zal wel pakweg 1 km/h trager zijn
rechter zitten is beter voor bergaf en voor remmen en voor uitzicht

dank

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#4 Bericht door Scorpion Rider »

Slapende handen kreeg ik de laatste jaren ook geregeld op mijn mountainbike, uiteindelijk ook af en toe 's nachts (was toen nog geen 30 jaar oud).
Een dik jaar geleden mijn ligfiets gekocht en geen last meer ervan. Totdat ik de ligfiets even binnenbracht voor onderhoud en terug eens mijn mountainbike vanonder het stof haalde. Gevolg: binnen het kwartier van tintelende handen naar slapende handen op mijn mountainbike! Alles wijst op Carpal Tunnel syndroom, de druk op mijn polsen maakte dat mijn duim en vingers begonnen te tintelen en gevoelloos werden (behalve mijn pink).
Het kwam wel véél minder snel en véél minder fel op de stadsfiets van mijn vrouw (rechtere houding en dus minder druk op de polsen).
Dus ik heb mijn oplossing gevonden: met mijn ligfiets fietsen.
Hopelijk blijven de tintelingen en gevoelloze handen nog héél lang weg want ik wil nog héél lang blijven (lig)fietsen :wink:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door BartC »

Ik heb zelf ook last van slapende handen na een 20-tal km op mijn traditionele fiets, maar daar is mijn houding nogal fel naar voren, zodat er redelijk wat gewicht op mijn handen steunt.
Om maar even te bewijzen dat ligfietsen helemaal het tegenovergestelde is heb ik nu soms last van tintelende tenen, maar dat is makkelijker te verhelpen... gewoon even met de voeten bewegen, en een beetje trekken aan de pedaal in plaats van alleen maar te duwen (klikpedalen vereist).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

ik heb de tintelende vingers op mijn gewone fiets opgelost door er een vlinderstuur op te zetten. Hiermee kunt ge af en toe eens van positie wisselen en de druk verleggen; 'k zou het niet meer willen missen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie