Steks

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#16 Bericht door Steks »

Ik heb ondertussen bijna 250 km gefietst en ik moet zeggen dat alles snel begint te wennen en dat ik uiterst tevrede ben met mijn keuze voor een Baron. Wel jammer vind ik het dat ik mijn stoel niet op zijn schuinste stand kan zetten door de bagagebak, maarn daar verzin ik wellicht nog wel wat op. Eerst gewoon lekker genieten van het fietsen op zich.

Vandaag wou ik eens kijken hoe het is om een uur of 2 achtereen op een ligger te fietsen dus ging ik op de fiets richting mijn werk. Uiteindelijk ben ik na zo'n 38 km gedraaid en via een andere weg terug gefietst. In totaal heb ik 75,4 km in 2:48 uur afgelegd. Dit komt neer op een gemiddelde van 26,9 km/h daar ben ik best trots op te meer om dat het tijdens de rit steeds sneller is gegaan. De heenweg was windje tegen en daar haalde ik een kruissnelheid van zo'n 28,5 terug met wind mee zat ik net over de 30. De laatste 15 km (na ruim 2 uur) heb ik zelfs met een gemiddelde van 29,2 km/h afgelegd. Dit omdat ik de bukker die ik in mij spiegel zag naderen kostte wat kost voor wou blijven, helaas is me dat (nog) niet gelukt, maar ja hij haalde me in terwijl ik 35 km/h reed dus het was niet de eerste de beste bukker.

Vandaag ben ik er achter gekomen dat het goed te doen zal zijn om 2x45km op een dag te fietsen, gelukkig maar want daar heb ik hem eigenlijk voor gekocht. Ik voel het nu wel hoor dat ik bijna 3 uur gefietst heb, maar ik had het zwaarder in geschat.

Ik had eigenlijk veel eerder een ligger moet kopen, maar ja beter nu dan nooit.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#17 Bericht door Luc Willaert »

Steks schreef:Wel jammer vind ik het dat ik mijn stoel niet op zijn schuinste stand kan zetten door de bagagebak, maarn daar verzin ik wellicht nog wel wat op. Eerst gewoon lekker genieten van het fietsen op zich.
Ik heb die bak een stuk hoger aan het zitje gemonteerd. Op het einde van het zitje is dan een opening tussen het zitje en de bak, maar dat heb ik dichtgemaakt met tape. Het zitje kan zo volledig plat.

Ik blijf het wel idioot vinden dat ze een bagagebak op maat van een baron maken en dat je dan het zitje niet meer volledig plat kan leggen. Op een lowracer wil je toch zo plat mogelijk liggen!! Wie ontwerpt zo'n dingen eigenlijk????

Luc

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#18 Bericht door Steks »

Dat kan natuurlijk ook, ik wou de onderkant van de bak aanpassen zodat hij niet meer tegen de achtervork zou komen maar ja dan kom je misschien met je wiel in de knoop. Het is gewoon raar dat ze aan zulk soort dingen niet denken nee. Net zoals de kettingbuis, mooi getrompt aan beide zijden, maar ja hij moest wel ingekort worden.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#19 Bericht door Steks »

Ik heb vandaag nog even gekeken naar de bevestiging van de stoel. De bout zit ongeveer halverwege het sleufgat dus zou de stoel nog een stuk lager kunnen, maar het lijkt wel alsof de beugel waarmee de stoel aan het frame vast zit (die met de sleufgaten) niet lager kan omdat hij tegen de achtervork aankomt. Ik zou het makkelijk kunnen testen dor de bagagebak te demonteren, maar misschien weet iemand uit ervaring al hoe laag de stoel kan. Kan je dus het hele bereik van het sleufgat gebruiken of niet?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#20 Bericht door Edje »

De stoel zonder bak kan rusten op de framebuis. is tevens ook max van de gleuf. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#21 Bericht door Steks »

Ok, dan is hij nu zo'n beetje op de helft en kan dus nog een lekker stuk zakken, mooi zo, maar eerst maar flink wat kilomters gaan maken voordat we echt zo vlak gaan liggen.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#22 Bericht door Luc Willaert »

Steks schreef:Ik heb vandaag nog even gekeken naar de bevestiging van de stoel. De bout zit ongeveer halverwege het sleufgat dus zou de stoel nog een stuk lager kunnen, maar het lijkt wel alsof de beugel waarmee de stoel aan het frame vast zit (die met de sleufgaten) niet lager kan omdat hij tegen de achtervork aankomt. Ik zou het makkelijk kunnen testen dor de bagagebak te demonteren, maar misschien weet iemand uit ervaring al hoe laag de stoel kan. Kan je dus het hele bereik van het sleufgat gebruiken of niet?
Als je de bak hoger monteert, zoals bij mij, kan je hem zakken tot op de achterbrug.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#23 Bericht door Steks »

Gisteren dan voor het eerst van en naar mijn werk met de Baron, de heen weg ging vrij soepel, de 48 km heb ik in 1:45 uur afgelegd, vind ik geen verkeerde tijd, zeker niet gezien de staat waar ik in aan kwam. Nog vrij fris, maar ik had niet alles gegeven want ik moest ook nog terug. Terug ging wat minder, ik had middagdienst gehad en vertrok om 23:15 van mijn werk. De lamp die ik gemonteerd heb (Cateye HL-EL500) gaf toch minder licht dan ik gewend was (of je hebt op een ligfiets gewoon meer licht nodgig dan op een bukker) dus ben ik via een andere route met meer licht langs de weg, maar ook meer stoplichten naar huis gereden. Kennelijkis die route bijna 2 km korter, maar ik heb er toch 10 minuten langer over gedaan. Het laatste half uur koste het me zelfs moeit om tegen de 25 per uur aan te rijden.
Ik heb besloten snel wat extra lichtte kopen, misschien in de vorm van een Sylva L1 hoofd lamp of een Sigma Mirage EVO + EVO X PRO set, de laatste kan ik voor 50 euro minder krijgen dus ik weet het nog niet.
Al met al een lekker stukkie gegfietst en als mijn benen het toelaten ga ik morgen weer heen en weer, maar dan heb ik wel nachtdienst.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#24 Bericht door Luc Willaert »

Steks schreef:als mijn benen het toelaten ga ik morgen weer heen en weer, maar dan heb ik wel nachtdienst.
Na de nachtwacht fiets ik meestal iets trager, maar problemen geeft het niet. Na zo'n fietstochtje slaap je wel goed.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#25 Bericht door Steks »

Vandaag dan voor het eerst op de fiets tijdens een nachtdienst. Gelijk heb ik een op aanraden van een collega een andere route genomen. Tot mijn verbazing is dat zo'n 2km korter en omdat het fietspad grotendeels langs een provinciale weg loopt en zo nu en dan door een dorp loopt zorgt dat ook voor wat meer licht op mijn weg. Wel is het ff afwachten hoe druk het verkeer straks op mijn terug weg is, want heen had ik weinig last van stoplichten aangezien ze standaard op groen staan zo ’s avonds laat.
Dus wie weet is mijn zoektocht naar meer licht geëindigd door op een andere weg te fietsen, want met wat straatverlichting op meer dan 90% van de rit heb ik aan mijn 2 Cat eye lampjes wel genoeg.

Verder ook nog ff onderuit gegaan vlak voor bij mijn werk, het fietspad is daar omgeleid met metalen platen en ook nog eens over een flinke heuvel heen. Ik dus voorzichtig uitgeklikt over die platen fietsen boven op de heuvel moet je een scherpe bocht maken, ik met mijn voeten aan de grond de fiets de goede kant op draaien en ineens glijden mijn banden naar de zijkant, gelukkig stond ik dus bijna stil en lig ik niet zo hoog, maar toch geen handige oplossing deze kleine omleiding, straks naar huis fiets ik dat stukje gewoon lekker over de weg.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#26 Bericht door Steks »

Na een winterstop van een paar maanden ben ik begin deze maand weer op de Baron geklommen. In de winter heb ik vooral op de MTB gezeten en heb ik veel hardgelopen dus conditioneel zit het wel goed. De eerste paar kilometers was het toch wel onwennig, maar het ligfietsen verleer je gelukkig niet.
Voor mij zelf heb ik gisteren een mijlpaal behaald. Na mij middagdienst heb ik in 1:29:59 mijn huis weten te bereiken. Dat was mijn doel woon-werk verkeer binnen 1,5 uur. Ik denk dat 1:15 de absolute max zal zijn maar hoop daar toch in de buurt te komen over een aantal maanden.
Verder heb ik een Sigma Mirage EVO + EVO X PRO set gekocht. Die staat nu te laden want ik heb hier en daar toch echt meer licht nodig.

Plaats reactie