Voorstel route in buurt van "De ligfiets" te Gent

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#16 Bericht door David »

marksje schreef: Zo te horen zweert u echt bij Challenge, nooit aan een ander merk gedacht ?
bvb de nieuwe Nasca Fuego. Naar ik hoorde bij Nasca heeft de ligfiets Gent (antwerpen) wel nog geen probeermodellen besteld (hint hint).
Eigenlijk vond ik de modellen van Challenge van in het begin het mooiste dus vermoed dat het daarmee een beetje te maken zal hebben en nu dat deze me zo goed bevallen is, verwaarloos ik wellicht ten onrechte de andere modellen en merken. Ook de Optima Stinger bv. lijkt me een zeer goede fiets die aan mijn eisen voldoet, evenals de Nasca Fuego waaraan ik hiervoor inderdaad nog nooit had gedacht (ben hem tijdens mijn zoektocht vorig jaar niet tegengekomen en ben nu reeds vrij gefocust op de andere modellen). Ik vraag me trouwens af of het verschil tussen een Stinger en een Taifun echt zo groot is qua rijgedrag (lijken in vele opzichten wat specificaties betreft erg op elkaar), misschien dat iemand ervaring heeft? Aangezien ik graag begin deze zomer mijn eigen ligfiets zou hebben moet ik niet meer te lang wachten om te beslissen en met de zeer nabij komende examens kan ik niet volop fietsen testen wat trouwens ook een deel van mijn budget zou opslorpen. De Taifun is momenteel de grootste kanshebber tenminste indien deze inderdaad qua rijstijl op de fujin zou lijken of deze zelfs nog overtreft.
Tasje lijkt inderdaad interessant.

David - misschien wel overhaast maar soms wint het ongeduld het.

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#17 Bericht door David »

GeertJ schreef:denk dat houding tussen tai en fujin zeer weinig verschilt, fujin is tenslotten een tai met een groter achterwiel in.
Wat betreft de tai, die kan ik je alleen maar aanraden, rij er zelf ook mee rond, en ben daar heel content van...
Hiermee wordt mijn voorkeur voor taifun dus nog vergroot. :)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#18 Bericht door marksje »

Filip schreef:Marksje,

Lijkt interessant.
Kan jij eens de afmetingen L X B X H daarvan geven ?
Want deze staan blijkbaar niet op de site.

Filip
Pin mij niet vast op een halve cm maar gemeten is dat :

lengte : 38 cm
Breedte : 16 cm
Hoogte : vooraan 17 cm naar achter 13 cm (loopt een beetje af)

Dat zijn de maten van de hoofdtas.

Langs de ene kant, de kant dat ge ziet, is dus dat drinkbustasje, waar ge met een velcrolintje je drinkbus op zijn plaats houdt + een zijzakje van 15 lang op 10 hoog gepast voor je portefeuille in te steken en mag nog een dikke zijn. Langs de andere zijde, deze dat ge niet ziet, is er ook nog zo een zijzakje van 23 lang en 10 hoog.

Bovenop de tas is er nog een gaasje, afsluitbaar met een een velcrotje waar ge ook nog iets in kwijt kunt bvb een fietskaart of nen banaan of...

'k voel mij hier al lijk bakker mor toen over ne vélozak ipv over ne quest :twisted:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#19 Bericht door GeertJ »

David, voor zover ik me kan herinneren rijd de taifun iets nerveuzer dan de fujin, mede door de grotere wielbasis, ik persoonlijk vind dat echt geen minpunt, vind het zelf toffer om met een ietswat 'nerveuze' fiets rond te rijden, dit is natuurlijk zeer persoonlijk.

Ik kan me trouwens heel goed vinden in je verhaal over de challenge ligfietsen. Al vanaf ik het ligfietsen ontdekt heb(een 6-7tal jaar geleden ondertussen denk ik), vond ik dit de mooiste modellen, en dan in het bijzonder de taifun en de jester. Na eerst een zelfbouw gehad te hebben en dan na veel sparen een fabrieksfiets te kopen, was het voor mij rap een uitgemaakte zaak welke fiets het zou worden, na een testrit met de tai was ik verloren...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#20 Bericht door Filip »

Dankjewel marksje

Gebruikersavatar
Jowan
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 22:33
Postcode: 8810
Fiets: optima stinger
Locatie: lichtervelde
Contacteer:

#21 Bericht door Jowan »

Luc Willaert schreef:
David schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ik hoop ook dat de afspraak met de ligfiets in orde is want geen mail niet meer ontvangen. Ben er toch ook niet helemaal gerust in.

mvg,
David
Mailen en bellen zijn ze niet echt goed in, maar meestal komt het wel in orde.
ik wacht al twee jaar op een telefoontje van ginder

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#22 Bericht door Koen »

marksje schreef:... Is met velcro te bevestigen en past op zowat alle bagagedragers, ...
Ik heb er ook zo eentje gehad, een model van agu maar quasi gelijk. Totdat de velcro begon te verslijten vond ik dat ook een fantastisch ding. Ben zo een keer al mijn papieren kwijtgeraakt, een vriendelijke vinder heeft me dat dan wel teruggegeven. Als er een paar karton melk in zaten hoorde ik het natuurlijk wel vallen, maar betrouwbaar is het op den duur dus niet. Onlangs weer verloren, en dan zat er een verfborstel in (waarop mijn adres niet vermeld stond ;-). Ik ben het dus definitief kwijt, en eigenlijk vind ik het zo erg nog niet, zo verlies ik op die manier niks meer...
Tai: april 2002 - november 2003
Hurri: februari 2006 - ...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#23 Bericht door marksje »

Koen schreef:
marksje schreef:... Is met velcro te bevestigen en past op zowat alle bagagedragers, ...
Ik heb er ook zo eentje gehad, een model van agu maar quasi gelijk. Totdat de velcro begon te verslijten vond ik dat ook een fantastisch ding.....
Ik heb nog geen problemen met de velcro's, maar Velcro is toch te koop aan de meter...en een "naaister" is hier of daar wel op te scharrelen en zoniet wordt het doehetzelf werk :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

#24 Bericht door FIKO »

Zoals jullie wel al zullen weten rij ik met een Fujin, volledig geveerd op stelvio's.
Bagage vind ik geen probleem. Het dragertje is inderdaad kleiner dan de standaard drager van een hurry. Ik hang er gewoon twee grote ORTLIEB tassen aan. Bovenop kan je nog zo iets plaatsen wat Marksje toonde.
Meer heb je echt niet nodig. Zelfs niet om meerdaagse toertochten te doen.
De fiets vind ik supercomfortabel door de vering. De achterste vering is met een speciaal pompje qua druk te veranderen volgens eigen gevoel en gewicht. Mijn vering staat op 7 bar en ik weeg 82 kilo.
Ook de Challenge voorvering kan je een beetje verstellen. De mijne staat op hard.
Je kan de zitschaal in drie standen (graden) verstellen.
De fiets is voor mij een goeie kruising tussen een snelle en een comfortabele fiets.
Ik heb ook het hoofdsteuntje erbij. Ik zou het echt niet meer kunnen missen.
Nadeel vind ik is het ontbreken van een staander en de schijfremmen zou ik ook niet meer nemen. Soms geven ze een irritant piepgeluidje.
Verder rijdt de Fujin geluidloos . Enkel het heerlijke geluid ven de ketting op de tandwieltjes hoor je.
Het is omwille van de lange wielbasis (123cm) geen fiets om mee in het stad te gaan winkelen.
Het is eerder een fiets om lange afstanden comfortabel af te leggen.
Toen het gaffeltje aan de voorvering na 500km brak kreeg ik een Tai als vervangfiets van Manu.
Deze viel ook goed mee, ook al lagen er andere banden op en was hij ongeveerd.
Toen ik enkele jaren geleden mijn ligfiets kocht koos ik tussen een volgeveerde hurri XL of een volgeveerde Fujin.
Het werd de Fu omdat ik de hurri een TE terveus stuurgedrag vond hebben.

FIKO
ligfietsende levensgenieter

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#25 Bericht door David »

Ik zal dit hier nog maar even vragen omdat ik het zonde vind hiervoor een nieuw topic te openen. Aangezien ik op zo'n 6-tal weken moet rekenen voor dat fiets geleverd zou worden, moet ik de knoop nu ongerveer doorhakken.
Het zal dus een Taifun worden maar ik zou graag nog wat ervaringen of meningen horen ivm de configuratie waar ik uit kan kiezen. Ik heb het forum al eens goed gelezen maar niet al mijn vragen zijn beantwoord.
Ik heb de mogelijkheid om te kiezen uit Sram X.7 of Sram X.9 systeem waar ook nog enkele andere onderdelen verschillen zoals in http://challengebikes.com/documents/cha ... t-2006.pdf staat. Wat zouden jullie kiezen (van sram X.7 heb ik nog nergens ervaringen gelezen)?
Ook ivm de upgrade voor remmen twijfel ik nog aangezien ik ook overal Avid BB7 tegenkom ipv Avid BB5. Iemand hier ervaringen mee?
Ik ben toch juist als ik van de veronderstelling uitga dat voor de Taifun dezelfde voorwaarden als de Fujin gelden?

mvg,
David - onzeker aangezien het wel veel geld is voor student

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#26 Bericht door Wouter D »

ben je van plan een nieuwe tai te kopen of waak je eerst je kans via de tweedehandsmarkt,
wat die systs betreft, ik ken die dingen niet of ware het dat die "9" op het aantral versnellingen slaat?

de taifun die je koopt word de geveerde of de ongeveerde versie? of bestaat deze laatste de dag van vandaag niet meer?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#27 Bericht door Edje »

Die 7 en 9 slaan niet op de versnellingen maar is het type nummer (wat moe tje anders met de HEEL dure X0 he ;-) ), op de Speed stond een X9 dat schakelde heel soepel zeker tenopzichte van de Alvio derailleur. Als op de stinger of de Baron een nieuwe derailleur moet komen is het zeker en vast terug een X9.

De avid 7bb remmen zijn ook van het Sram team. De zeven wordt bij velen uitgeroepen tot top schijfrem al sis hij mechanisch. Nu op de Baron staan ook mechanische schijfremmen van Chimano en die vallen best mee, tijdens de rit begin ik de tsjiep tsjiep te missen van de stinger ;-).
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#28 Bericht door David »

Wouter schreef:ben je van plan een nieuwe tai te kopen of waak je eerst je kans via de tweedehandsmarkt,
wat die systs betreft, ik ken die dingen niet of ware het dat die "9" op het aantral versnellingen slaat?

de taifun die je koopt word de geveerde of de ongeveerde versie? of bestaat deze laatste de dag van vandaag niet meer?
Ik ben van plan een nieuwe te kopen. Ik hou voorlopig wel nog de tweedehandsmarkt in het oog voor het geval er een ongeloofelijk buitenkansje zou passeren maar hier reken ik niet op.
Die 7/9 slaat inderdaad op type en niet op aantal versnellingen (zijn er in beide configuraties 27).
Achteraan geveerd en vooraan ongeveerd. Weet niet of er nog volledig ongeveerde gemaakt worden.

Bedankt trouwens aan allen die steeds weer de moeite doen om te antwoorden en met vriendelijke groet,
David

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#29 Bericht door Wouter D »

als ge nog eens gaat toeren of zo, laat ge maar iets weten he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#30 Bericht door David »

Ik ben van plan om zaterdag de taifun te gaan bestellen opdat ik hem vanaf het begin van de zomervakantie zou hebben. Niemand ervaring met sramX.7? Is een verschil van 250 euro met sram X.9 dus vraag me af of dit prijsverschil wel evenredig is met het kwaliteitsverschil.
Heeft er iemand al black glossy in het echt gezien en valt dit een beetje mee qua kleur?
Vanaf deze zomer zal ik normaal wel regelmatig aanwezig zijn bij activiteiten en toertjes.

mvg,
David

Plaats reactie